Bilety lotnicze bez ukrytych kosztów.pdf

(85 KB) Pobierz
Bilety lotnicze bez ukrytych kosztów
Bilety lotnicze bez ukrytych kosztów
Konsument będzie wiedział, ile naprawdę kosztuje podróż lotnicza. Biura turystyczne i
przewoźnicy nie ukryją już dodatkowych kosztów.
Cena biletu lotniczego będzie musiała zawierać wszystkie dodatkowe opłaty i dopłaty takie
rozwiązanie zawiera rządowy projekt nowelizacji ustawy Prawo lotnicze, który dziś zostanie
rozpatrzony przez Radę Ministrów. Dzięki proponowanym zmianom skończą się praktyki
ukrywania przez przewoźników lotniczych dodatkowych kosztów podróży samolotem.
Bez ukrytych kosztów
Obecnie zdarza się, że biura podróży i sami przewoźnicy informują o przewozach lotniczych
np. za kilkanaście złotych. Podają jedynie, że cena nie zawiera tzw. opłat lotniskowych i
podatków, za co jednak pasażer musi później zapłacić. W konsekwencji okazuje się, że bilet
w promocji wcale nie kosztuje 10 zł, ale znacznie więcej. Te uciążliwe dla pasażerów
praktyki będą musiały ulec zmianie. Przepisy nowelizowanego prawa lotniczego nakładają
na przewoźników lotniczych obowiązki, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu
Europejskiego i Rady WE w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych
na terenie Wspólnoty.
Taryfy lotnicze za przewozy pasażerskie, a także stawki lotnicze za przewóz ładunków będą
musiały być zgodne z obowiązującymi warunkami przewozów lotniczych. Natomiast
ostateczna cena biletu, jaką konsument zapłaci, uwzględni wszystkie opłaty i podatki
niemożliwe do uniknięcia, a możliwe do przewidzenia - tłumaczy Bartosz Wieczorek,
prawnik z Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych K. Ślązak, A.R. Zapiór i Partnerzy.
To z całą pewnością dobra informacja dla osób korzystających z przewozów lotniczych
dodaje prawnik.
W ostatnich latach dochodziło do podawania cen biletów lotniczych w sposób utrudniający
ustalenie rzeczywistych kosztów przelotu. Ceny często nie zawierały dodatkowych opłat, w
tym lotniskowych, oraz podatków, które ostatecznie uiszczał klient - mówi Bartosz
Wieczorek.
Tak więc, jeżeli projektowane prze-pisy wejdą w życie, konsument, kupując bilet, od razu
zapłaci także za opłaty lotniskowe, inne dodatkowe opłaty oraz podatki.
Proponowane rozwiązanie chwali Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Głównym czynnikiem, który konsumenci biorą pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o
zakupie biletu, jest cena. Dlatego tak ważne jest, aby linie lotnicze podawały ją w sposób
rzetelny i niewprowadzający w błąd - mówi Konrad Gruner z biura prasowego UOKiK.
Przypomina on, że wielokrotnie zdarzało się, że cena prezentowana na stronach
internetowych oraz w reklamach nie odzwierciedlała rzeczywistych opłat, jakie konsument
musiał ponieść, chcąc kupić bilet. Okazywało się, że koszt przelotu jest wielokrotnie
wyższy, a o jego wysokości konsumenci dowiadywali się dopiero w momencie zakupu
biletu.
1
Mamy nadzieję, że proponowane zmiany skutecznie wyeliminują sytuacje, w których
przedsiębiorcy nie podają pełnej opłaty za lot - podsumowuje Konrad Gruner.
Nowe licencje szybowcowe
Proponowana przez rząd nowelizacja prawa lotniczego wprowadza także nowy rodzaj
licencji szybowcowej i na samoloty turystyczne. Obok obecnie obowiązujących zostanie
dodana licencja narodowa na szybowce i samoloty. Różnica polega na tym, że na nowym
typie uprawnień będzie można wykonywać loty na terytorium kraju. Zostanie także
obniżony minimalny wiek na taką licencję. Uzyskać narodową licencję szybowcową będzie
mógł 15-latek. Natomiast w przypadku samolotów turystycznych uprawnienia uzyska 16-
latek. Normalne licencje zachowają dotychczasowy próg wiekowy na szybowce i samoloty
turystyczne odpowiednio 16 i 17 lat.
Propozycja wprowadzenia nowych licencji z obniżonym progiem wieku nie oznacza, że
każdy młody człowiek będzie mógł uzyskać odpowiednie uprawnienia. W obu przypadkach
zgodę muszą wyrazić opiekunowie prawni.
NOWE OBOWIĄZKI PRZEWOŹNIKÓW
Linie lotnicze będą musiały uwzględniać w ostatecznej cenie biletu:
1) wszystkie opłaty związane z przelotem,
2) pobierane podatki,
3) inne należności, które są niemożliwe do uniknięcia, a możliwe do przewidzenia.
Łukasz Kuligowski, Małgorzata Kryszkiewicz
Gazeta Prawna
Gazeta Prawna w internecie www.gazetaprawna.pl
(Gazeta Prawna)
2009-05-05 (07:00)
2
99065777.001.png 99065777.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin