Ocena rozwoju dwulatka
Rozwój społeczny i emocjonalny
o Bardzo silne jest przywiązany do opiekunów
o Okazuje uczucia, lubi się przytulać, pocieszyć
o Wstydzi się nieznajomych
o Wykonuje proste polecenia,
o Lubi zabawy tematyczne i naśladuje dorosłych,
o Chce niezależności
o Dominują komunikaty – „nie” oraz „moje”
o Potrafi być mało elastyczny i uparty
o Pojawiają się skrajne reakcje = emocje poza kontrolą
o Jest zazdrosny o uwagę, pragnie być w jej centrum
o Ma kłopot z dzieleniem się, potrafi pożyczyć zabawkę dziecku, ale natychmiast
żąda jej zwrotu,
o Nadal nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji działań i nie potrafi ocenić ryzyka
o Może się kontrolować przez chwilę w zamian za obietnicę nagrody, ew. kary,
o Ważne stają się rytuały, czyli powtarzanie samych czynności
o Chce samodzielnie wykonywać różne czynności, próbuje np.: założyć ubranko,
odebrać telefon, samodzielnie jeść, itp.
o Rzuca i niszczy zabawki, kiedy się złości,
o W skrajnych emocjach może - drapać, uderzyć, uszczypnąć , ugryźć
o Bawi się samodzielnie przez kilka minut,
o Miewa koszmary senne
o Lubi być w centrum uwagi, wygłupiać się i rozśmieszać ewentualną „widownię”
(popisywanie się)
Rozwój fizyczny i motoryczny
o Wchodzi i schodzi ze schodów (z pomocą dorosłych)
o Kopie i rzuca piłkę
o Skacze,
o Szybko biega
o Umie chodzić do tyłu
o Uczy się z powodzeniem korzystać z nocnika
o Korzysta z nocnika
o Na 3 kołowym rowerku odpycha się nogami
o Trzyma i pije samodzielnie z kubeczka,
o Potrafi jeść łyżeczką
o Wie do czego służy klamka w drzwiach
o Buduje wieżę z 7 klocków,
o Rysuje z dużym zacięciem długopisami, kredkami, flamastrami
o pije z kubeczka
o staje bez podparcia
o podnosi zabawki kucając
o dziecko chodzi trzymane za rękę
o dziecko chodzi samo
Rozwój intelektualny
o Ogląda książeczki, przewraca strony
o Mówi o sobie po imieniu,
o Pokazuje 5 części ciała
o Słucha krótkich opowiadań
o Zwierzątka kojarzy z głosem przez nie wydawanym,
o Pokazuje obrazki i potrafi je nazwać,
o Rozumie zdania,
o Tworzy 2/4 wyrazowe zdania
o Potrafi powtórzyć parę słów piosenki
o Ile zna słów ?
o Zadaje pytania – co to?
o Używa słów „ja” i „moje”
o Pojawia się poczucie humoru (jak się przejawia?)
o Pokazuje emocje
o Zaczyna się interesować, w co jest ubierany (np., woli koszulkę w słoniki od tej
w pieski)
o Bawi się chwilę zabawkami
o Zaczyna nadawać imiona zabawkom
o Powtarza słowa
o Używa czasowników
o Stale mówi
o Pcha lub ciągnie zabawki
o Otwiera i zamyka pudełko
o wyjmuje klocki z pudełka, wkłada palce w otwory
o rozumie proste polecenia (daj, weź, rozumie zakazy)
o wskazuje rączką nazywany przedmiot
o mówi „mama” „tata” „papa” i rozpoznaje znaczenie tych słów
o wkłada mniejsze przedmioty do większych
o mówi 'mama', 'tata' „papa”
Martluk