MÓZGOWE PORAŻENIE DZIECIĘCE
Ze względu na ogromną różnorodność oraz stopień nasilenia objawów, współistniejących zaburzeń i nieprawidłowości charakteryzujących mózgowe porażenie dziecięce dotychczas nie opracowano idealnej definicji określającej to schorzenie. Najpowszechniej uważa się że mózgowe porażenie dziecięce jest zespołem trwałych, lecz nie niezmiennych, różnorodnych zaburzeń napięcia mięśni , czynności ruchowych i postawy wywołanych uszkodzeniem mózgu lub nieprawidłowościamiw jego rozwoju nabytymi przed urodzeniem, w okresie okołoporodowym lub wkrótce po urodzeniu. Nie można także wykluczyć niekorzystnego wpływu różnych czynników działających na rodziców jeszcze przed poczęciem dziecka oraz pewnych uwarunkowań genetycznych. Powstałe z bardzo różnych przyczyn uszkodzenie nie w pełni rozwiniętegoi dojrzałego mózgu jest trwałe, jednak nie zwiększa się.
Częstość występowania mpdz zarówno w Polsce jak i na świecie od lat ocenia się na 2-3 promile co oznacza, że dotyczy ono od dwojga do trojga dzieci na każde 1000 żywo urodzonych. Przy obecnym poziomie urodzeń corocznie grupa ta powiększa sięo 1200-2000 osób.
Występujące objawy kliniczne z których na pierwszy plan wysuwają się zaburzenia napięcia mięśni i czynności ruchowych mogą wydawać się z wiekiem coraz bardziej nasilone. Nie jest to jednak spowodowane pogłębianiem się zmian w mózgu, lecz rozwojem dziecka, który postępuje mimo istniejącego uszkodzenia.
Z powodu nieprawidłowego napięcia mięśniowego, które początkowo najczęściej jest obniżone, dziecko posługuje się możliwymi do wykonania przez nie ruchami, zwiększając stopniowo napięcie w niektórych grupach mięśni. Powoduje to powstawanie nieprawidłowych wzorców ruchowych, które staja się charakterystyczne dla poszczególnych postaci zespołu mpdz.
Ze względu na umiejscowienie uszkodzenia w mózgu i występujące objawy, mózgowe porażenie dziecięce dzieli się na następujące postaci:
1. Obustronny niedowład kurczowy (diplegia), charakteryzujący się większym nasileniem zmian w kończynach dolnych niż górnych., które często są prawie zupełnie sprawne. Ta postać mpdz jest jedną z najtrudniejszych do rozpoznania w pierwszych miesiącach życia. U dzieci występuje niedowład kończyn dolnych, a główna praca wykonywana jest z dużym zaangażowaniem kończyn górnych.
2. Niedowład połowiczy (hemiplegia) dotyczy kończyny górneji dolnej po tej samej stronie. Może być prawo lub lewostronny w zależności od tego, czy uszkodzenie zlokalizowane jest w prawej czy w lewej półkuli. Niedowład kończyn występuje po przeciwnej stronie ciała od umiejscowienia uszkodzenia (w przypadku uszkodzenia prawej półkuli mózgu porażenie obejmuje lewe kończyny i odwrotnie).W większym stopniu zaburzenie występuje w kończynie górnej. W miarę wzrostu dziecka asymetrie w ruchach i budowie ciała nasilają się. Niedowładne kończyny rosną wolniej, dziecko niechętnie wykonuje nimi ruchy. Czucie porażonej strony ciała jest gorsze, co dodatkowo utrudnia rozwój ruchowy. W tej postaci mpdz często występuje padaczka. Rozwój umysłowy i mowy w większości przypadków jest prawidłowy.
3. Obustronny niedowład połowiczy (hemiplegia bilateralis) jest jednąz najczęstszych postaci mpdz. Typowymi objawami są znaczne zaburzenia wszystkich czynności ruchowych. Często współwystępuje niedorozwój umysłowy, zaburzenia wzroku, mowy i padaczka.
W tej postaci mpdz nieprawidłowości objawiają się wkrótce po urodzeniu, a rozwój dzieci jest znacznie opóźniony. Często nie osiągają możliwości samodzielnego poruszania się, wymagają stałej opieki i przebywają na wózkach inwalidzkich.
4. Postać pozapiramidowa (atetotyczna, dyskinetyczna) charakteryzująca się występowaniem niekontrolowanych ruchów mimowolnych, które są niezależneod woli i w znacznym stopniu utrudniają rozwój ruchowy, mowę i czynności rąk. Poziom rozwoju umysłowego dzieci z tą postacią mpdz jest w większości prawidłowy.
5. Postać móżdżkowa (ataktyczna) występuje najrzadziej i jest spowodowana zaburzeniami rozwojowymi oraz uszkodzeniami móżdżku. Występujące zaburzenia określa się jako “bezład” (ataksję) móżdżkowy. Są nimi zaburzenia koordynacji ruchów, zaburzenia równowagi, drżenia zamiarowe, niemożność dostosowania siłyi zakresu ruchów do potrzeb oraz wykonywania szybkich, naprzemiennych ruchów. Typowe są również zaburzenia mowy (mowa spowolniała i skandowana).
6. Postaci mieszane stanowią najliczniejsza grupę w zespole mpdz, gdyż uszkodzenie mózgu często zaburza współdziałanie między wieloma jego strukturami. Stopień nasilenia zaburzeń zależy nie tylko od miejsca uszkodzenia mózgu ale takżeod rozległości i ciężkości tego uszkodzenia.
OBJAWY WSPÓŁISTNIEJĄCE
Dodatkowym problemem dzieci z mózgowym porażeniem jest możliwość występowania współistniejących dysfunkcji. Niektóre dzieci mogą mieć poważne problemy ze wzrokiem (ok. 50% dzieci z mpdz). Najczęściej występującymi problemami wzrokowymi są zez, oczopląs, ograniczenie pola widzenia, zaburzenia ostrości wzroku, a także problemy z percepcją oraz analizą i syntezą bodźców wzrokowych. U około 25% do 35% dzieci z mpdz występują problemy ze słuchem objawiające się różnego stopnia niedosłuchem oraz problemami z analizą i syntezą bodźców słuchowych. Spora grupa dzieci cierpi z powodu napadów padaczkowych. U niektórych wymienione problemy występują jednocześnie, znacznie pogarszając obraz dziecka. Ważną sprawą są również tzw. deficyty fragmentaryczne takie jak: zaburzenia koordynacji wzrokowo - ruchowej, lateralizacji, poczucia swojego ciała, a także koncentracji uwagi i integracji zmysłowej.
Objawy psychiczne pierwotne:
Mózgowemu porażeniu dziecięcemu towarzyszyć może zespół psychoorganiczny, będący skutkiem wczesnego uszkodzenia mózgu. Wiąże się onz występowaniem zaburzeń w sferze emocjonalno popędowej, z chwiejnością afektywną, drażliwością, wybuchowością (u dzieci z obniżoną sprawnością umysłową), jak równieżz brakiem cierpliwości i wytrwałości. Mogą pojawiać się także zachowania agresywne, niewspółmierne do siły bodźca, mała wrażliwość na nagany i pochwały, upór i obniżony krytycyzm w stosunku do swojego postępowania, a także napady padaczkowe. Bardzo ważnym problemem jest współwystępowanie upośledzenia umysłowego. Według różnych źródeł u około 35% dzieci z mpdz występuje różnorodny stopień upośledzenia umysłowego. Ocena funkcjonowania intelektualnego u dzieci z porażeniem mózgowym jest bardzo trudnym zadaniem, głównie ze względu na brak znormalizowanych metod diagnostycznych. Bardzo często dzieci badane są przy pomocy standardowych testów i z zachowaniem tych samych reguł i wymagań, co dzieci pełnosprawne, dlatego często zaniżany jest poziom ich rozwoju intelektualnego.
Objawy psychiczne wtórne:
U dzieci dotkniętych mpdz wystąpić mogą również objawy psychiczne, wywołane nie tylko uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego, ale także sytuacją psychospołeczną dziecka niepełnosprawnego( kalekiego). Najczęstsze z nich to zaburzenia adaptacyjne i trudności w relacjach społecznych, pojawić się mogą zaburzenia zachowania, zespoły nerwicowe (szczególnie sprzyja im okres dojrzewania) a nawet zespoły psychotyczne (np. psychozy reaktywne), zespoły depresyjne, autyzm wczesnodziecięcy.
Ze względy na tak dużą różnorodność objawów i zaburzeń występujących u dzieci dotkniętych mpdz nie jest możliwe sformułowanie jednoznacznych wytycznych do pracyz nimi. Za każdym razem potrzebna jest analiza dysfunkcji konkretnego dziecka (pomocą są opinie Poradni P – P, własne obserwacje, inf. od rodziców) i dostosowanie metod pracy do jego deficytów. W każdym jednak przypadku osobom dotkniętym mpdz potrzebne jest wsparcie do przezwyciężania trudności i usprawniania zaburzonych funkcji.. Odpowiednia stymulacja wszystkich sfer rozwojowych powinna odbywać się w atmosferze bezpieczeństwa. Każde dziecko, które ma zapewnioną właściwą opiekę, stymulacjęi wsparcie może osiągnąć optimum swoich możliwości, mimo występowania zaburzeńw różnych sferach
1
tina231