Zajęcia gimnastyczne prowadzone metodą Orfa i Labana.
Cele:- poznawanie możliwości własnego ciała,- rozbudzanie ruchowej inwencji twórczej u dzieci,- doskonalenie płynności ruchów.
Metody:czynne: zadań stawianych do wykonaniasłowne: objaśnienia i instrukcjeoglądowe: przykładumetody twórcze: C. Orffa, R. LabanaPomoce: kolorowe pompony, chusteczki, bębenek, magnetofon, taśma z nagranymi utworamiPrzebieg zajęć:
Część wstępna1. Czynności organizacyjne.Swobodny marsz , zatrzymanie się , podanie celu zajęć.Wykorzystanie bębenka2. Zabawa ożywiająca,,Taniec powitaniec” – improwizacja ruchowa na tle utworu.Muzyka rytmiczna3. Wyczucie własnego ciała,,Powitanie różnych części ciała” – dotykanie jednejczęści ciała do drugiej np. łokieć wita się z pięta, czoło wita się zkolanem, duży palec u nogi wita się z szyją. .itp.4. Wyczucie własnego ciała,,Tańczy ciało” – przy muzyce tańczą same ręce, tańczygłowa, tańczą nogi, tańczy całe ciało.Muzyka rytmiczna5. Wyczucie przestrzeni,,Jedziemy na wycieczkę” – naśladowanie różnych środkówlokomocji: pociąg, jazda na rowerzeNagranie odgłosu pociągu6. Wyczucie ciężaru ciałaWiosenne porządki na leśnej polanie” – przenoszeniewyimaginowanych kamieni na miejsce, a w czasie krótkich przerw zupełnerozluźnienie.7. Wyczucie rytmu i ciężaru ciała w czasie i przestrzeni,,Marmurki” – swobodny taniec z towarzyszeniem muzyki , w czasieprzerwy w muzyce przyjęcie pozy zastygłej w bezruchu.Wykorzystanie zrobionych z bibuły pomponów8. Ćwiczenia rytmiczneDzieci wystukują rytm do przysłowia,,Suchy kwiecień, mokry maj - będzie żyto jako gaj”.Powtórzenie rytmicznie przysłowia z: - wystukiwaniem rytmu o podłogę,- ze zmianą tempa ( od wolnego do szybkiego)- ze zmianą dynamiki ( cicho - głośno),- ze zmianą rejestrów ( cienko – grubo).Dzieci są w pozycji siedzącej9. Improwizacje melodyczneUkładanie melodii do znanego dzieciom przysłowia ,,Gdy kukułka kuka w maju , spodziewaj się urodzaju”10. Wyczucie własnego ciała.,,Kwiatek” – w miejscu, pozycja niska, zamknięta. Całe ciałostopniowo rozwija się i rośnie do góry a potem stopniowo zamyka się .Muzyka spokojna11. Wyczucie przestrzeni ,,Złap motylka” – podskok w miejscu jak najwyżej aby złapaćmotylka.12. Doskonalenie płynności ruchów,,Wiosenny wiatr ” – dowolne poruszanie chustką w różnychkierunkachZabawa z chusteczkami13 Wyczucie ruchów własnych do ruchów partnera,,Trop w trop” – jedno dziecko z pary wykonuje dowolne ruchy adrugie wiernie je odtwarza.Dzieci dobierają się parami14. Wyczucie przestrzeni,,Leśna muzyka” – swobodny dowolny taniec. Na przerwę w muzycedowolną częścią swojego ciała starają się dotknąć dziecko stojącenajbliżej.Muzyka relaksacyjna.15. Wyczucie przestrzeniPamiątkowe zdjęcie” – dzieci ustawiają się do wspólnejfotografii – zdjęcie ma być wesołe ( dzieci robią pozy i miny alemuszą być w jakiś sposób połączone).16.Zakończenie Zaproszenie do koła.Podziękowanie za wspólną zabawę. Przesłanie uśmiechu wraz z iskierkąprzyjaźni.
orfada6