Jęz. polski - arkusz.pdf

(309 KB) Pobierz
744527984 UNPDF
WPISUJE UCZEŃ
UZUPEŁNIA
ZESPÓŁ
NADZORUJĄCY
KOD UCZNIA
PESEL
dysleksja
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY
Z OPERONEM
CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA
JĘZYK POLSKI
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdź, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 9 stron (zadania 1–18). Ewentu-
alny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i PESEL.
3. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
4. Rozwiązania zapisuj długopisem lub piórem z czarnym tuszem/atramentem.
Nie używaj korektora.
5. Zaznaczając odpowiedzi w części karty przeznaczonej dla zdającego, zama-
luj A pola do tego przeznaczone. Błędne zaznaczenie otocz kółkiem
GRUDZIEŃ
2011
i zaznacz właściwe.
6. Rozwiązania zadań, w których musisz sam sformułować odpowiedź, zapisz
czytelnie i starannie w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane i oceniane.
A
Czas pracy:
90 minut
Powodzenia!
Liczba punktów
do uzyskania: 30
Arkusz opracowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON.
Kopiowanie w całości lub we fragmentach bez zgody wydawcy zabronione.
744527984.019.png 744527984.020.png 744527984.021.png 744527984.022.png 744527984.001.png
Język polski
Próbny Egzamin Gimnazjalny z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Z głową w chmurach
Tekst I
Minęły czasy, gdy chmury były dla człowieka czymś dalekim i nieuchwytnym i tylko źródłem marzeń
lub troską rolnika, czy malarskim natchnieniem. Dziś nabrały innej wagi: wtargnęły głęboko w ludzkie
życie, stały się ważnym czynnikiem ludzkiego losu. Dla lotnika, a zwłaszcza dla myśliwca, chmury były
tym, czym ongiś gęste puszcze dla pioniera dalekich krajów: czasem groźbą zasadzki, czasem błogo-
sławieństwem ocalenia. Dawna romantyka Fenimorów Cooperów 1 była zielona i rosła na powierzchni
ziemi; dzisiejsza romantyka była biała i kłębiła się pod niebem…
Susem w chmury podporucznik Jan Zumbach uratował swe życie. Dziwnym trafem, kilkanaście kilo-
metrów dalej, o tej samej godzinie inny myśliwiec z „303” 2 , sierżant Kazimierz Wunsche, doznał podob-
nej przygody. I jego napadło kilka Messerschmittów i on również bronił się od ich pocisków gwałtow-
nymi skrętami. Lecz zanim wróg zdołał zorganizować skuteczną nagonkę, Wunsche wyrwał mu się spod
karabinów i uciekł do chmury.
Niestety, była to tylko jedna chmura, olbrzymia, lecz oderwana jak wyspa od innych obłoków. Kulisty
cumulus o średnicy półtorakilometrowej, z góry i od dołu spłaszczony.
Myśliwiec schował się w nim dobrze. Był tu zupełnie bezpieczny od prześladowców. Doznał ulgi.
Otoczyła go jakby jasnoszara wata, tak gęsta, że nie mógł widzieć nawet końców własnych skrzydeł.
Leciał teraz na ślepo, polegając jedynie na przyrządach nawigacyjnych. Trzymał się wciąż na tej samej
wysokości i zataczał w środku chmury koła o średnicy mniej więcej kilometrowej.
[...] Myśliwiec latał w niej dokoła. Wciąż dokoła. Leciał również i czas, upływały sekundy, minuty.
Paliwa było coraz mniej. I coraz mniej nadziei. Chociaż ukrywał go przyjazny obłok, myśliwiec czuł się
w nim coraz gorzej: obłok to makabryczny przyjaciel, bo przyjaciel i zarazem wróg. [...] Włosy jeżyły mu
się na głowie.
Obłok już nie był przyjacielem; był przerażający. Napawał grozą. Mącił myśli. Lotnik czuł jedno: ucie-
kać z tej duszącej ślepoty, dopóki jeszcze czas. Wyrwać się w otwartą przestrzeń, widzieć niebo i szeroki
świat, błogi świat pilota – inaczej puści ten drążek i wybuchnie spazmem. Inaczej – opadnie go obłęd. Ów
obłęd, który często ogarniał pionierów zbłąkanych na bezdrożach leśnej dżungli.
1 James Fenimore Cooper (1789–1851) – amerykański powieściopisarz, autor znanych powieści przygodowo-awanturniczych
2 „303” – 303 Dywizjon Myśliwski „Warszawski im. Tadeusza Kościuszki” – jednostka lotnicza Polskich Sił Powietrznych
w Wielkiej Brytanii, najskuteczniejsza jednostka aliantów w czasie bitwy o Anglię w 1940 r.
Arkady Fiedler, Dywizjon 303 , Poznań 1980, s. 49–51.
Zadanie 1. ( 0 –1 )
Przedstawione w tekście I zdarzenie miało miejsce w przestrzeni powietrznej nad
A. Niemcami.
B. Francją.
C. Anglią.
D. Polską.
Zadanie 2. ( 0–1 )
Obecna w pierwszym akapicie tekstu refleksja narratora o roli chmur odnosi się do losu
A. odkrywcy.
B. rolnika.
C. artysty.
D. pilota.
2
744527984.002.png 744527984.003.png 744527984.004.png
Język polski
Próbny Egzamin Gimnazjalny z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Zadanie 3. ( 0–1 )
O czym świadczy zachowanie sierżanta opisane w drugim akapicie?
A. Miał nadmierną skłonność do kierowania się emocjami.
B. Był doświadczony i podejmował racjonalne decyzje.
C. Działał brawurowo i lekceważył niebezpieczeństwo.
D. W chwilach zagrożenia paraliżował go strach.
Zadanie 4. ( 0–1 )
Chmura przedstawiona w tekście była miejscem, które
A. nie miało znaczenia dla przebiegu walki.
B. zwiększało zagrożenie ze strony przeciwnika.
C. w pełni gwarantowało bezpieczny lot pilota.
D. ograniczało możliwość swobodnego manewrowania.
Zadanie 5. ( 0–1 )
Który akapit tekstu jest poświęcony wyłącznie opisowi chmury?
A. drugi
B. trzeci
C. czwarty
D. piąty
Zadanie 6. ( 0–1 )
Które zdanie w sposób przenośny ilustruje strach bohatera?
A. „Leciał teraz na ślepo”.
B. „Myśliwiec latał w niej dokoła”.
C. „Włosy jeżyły mu się na głowie”.
D. „Myśliwiec schował się w nim dobrze”.
Zadanie 7. ( 0–1 )
Celem autora tekstu I jest
A. przedstawienie jednego z epizodów udziału Polaków w bitwie o Anglię.
B. ocena skuteczności zachowań polskich pilotów podczas lotów bojowych.
C. krytyka decyzji podejmowanych przez lotników z polskiego dywizjonu.
D. pochwała odwagi polskich pilotów walczących w Dywizjonie 303.
Zadanie 8. ( 0–1 )
Cechą gatunkową reportażu obecną we fragmencie książki Arkadego Fiedlera jest
A. odwołanie się do twórczości amerykańskiego powieściopisarza.
B. omówienie taktyki stosowanej w walce powietrznej.
C. zachowanie formy relacji z przedstawionego zdarzenia.
D. zastosowanie epitetów i porównań w opisie obłoku.
3
744527984.005.png 744527984.006.png 744527984.007.png
Język polski
Próbny Egzamin Gimnazjalny z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Tekst II
SCENA DRUGA
CZEŚNIK, DYNDALSKI, PAPKIN
Papkin po francusku ubrany, przy szpadzie, krótkie spodnie, buty okrągłe do pół łydki,
tupet i harcopf, kapelusz stosowany, pod pachą para pistoletów; zawsze prędko mówi.
PAPKIN
Bóg z waszmością, mój Cześniku.
Pędząc cwałem na rozkazy
Zamęczyłem szkap bez liku;
Wywróciłem się sto razy,
Tak że z nowej mej kolaski
Gdzieś po drodze tylko trzaski.
CZEŚNIK
A ja za to ręczyć mogę,
Że mój Papkin tu piechotą
Przywędrował całą drogę;
A na podróż dane złoto
Gdzieś zostawił przy labecie 1 .
PAPKIN
pokazując pistolet
Patrz, Cześniku – poznasz przecie…
CZEŚNIK
Cóż mam poznać?
PAPKIN
Wystrzelony.
Wypalony!
DYNDALSKI
na stronie, odchodząc
Gdzieś na wrony.
PAPKIN
Gdzie, do kogo, milczeć muszę,
Lecz nie karty są przyczyną,
Żem się w drodze spóźnił nieco.
Ani ziewnął, na mą duszę!
Tak z mej ręki wszyscy giną!
CZEŚNIK
poprawiając w mowie
Wszystkie.
PAPKIN
Wszystkie?
CZEŚNIK
Ćmy, komary.
PAPKIN
Waszmość nigdy nie dasz wiary.
CZEŚNIK
Bom niegłupi, mocium panie.
1 labet (franc.) – hazardowa gra w karty
Aleksander Fredro, Zemsta , Wrocław 1987, s. 39–41.
4
744527984.008.png 744527984.009.png 744527984.010.png
Język polski
Próbny Egzamin Gimnazjalny z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Zadanie 9. ( 0–1 )
Z pierwszej wypowiedzi Papkina wynika, że
A. od dawna planował wizytę u swego znajomego.
B. przybył do Cześnika na jego wyraźne wezwanie.
C. zupełnie przypadkiem znalazł się u Cześnika.
D. niechętnie przyjął zaproszenie Cześnika.
Zadanie 10. ( 0–1 )
W tekście II występuje
A. dialog.
B. monolog.
C. opowiadanie.
D. przemówienie.
Zadanie 11. ( 0–1 )
Napisz, na czym polega ironiczny charakter wypowiedzi Dyndalskiego: „Gdzieś na wrony”.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zadanie 12. ( 0–1 )
O jakich cechach Papkina, według niego i jego rozmówcy, świadczą wypowiedzi bohatera?
Uzupełnij tabelę odpowiednimi przymiotnikami.
Wypowiedź bohatera
Cecha wg Papkina Cecha wg Cześnika
„Pędząc cwałem na rozkazy
Zamęczyłem szkap bez liku”.
obłudny
„Tak z mej ręki wszyscy giną!”
waleczny
Zadanie 13. ( 0–1 )
Wypisz z tekstu II fragment będący przykładem tekstu pobocznego.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zadanie 14. ( 0–1 )
W podanej grupie wyrazów podkreśl wszystkie imiesłowy.
ubrany pędząc ręczyć wypalony zostawił pokazując
5
744527984.011.png 744527984.012.png 744527984.013.png 744527984.014.png 744527984.015.png 744527984.016.png 744527984.017.png 744527984.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin