NP wrzesień 2011.pdf

(2207 KB) Pobierz
686895620 UNPDF
1
686895620.051.png 686895620.053.png 686895620.054.png 686895620.055.png 686895620.001.png 686895620.002.png 686895620.003.png 686895620.004.png 686895620.005.png 686895620.006.png 686895620.007.png
jesienne dni
J Zgnieć kartkę papieru
kserograicznego
i mocno ją ściśnij.
J Przygotuj
pojemniczek z wodą
i barwnik do ciast -
umieść kulkę i powoli
otwieraj oraz rozciągaj
kartkę w wodzie.
J Przytnij kartki, aby
powstały karteczki,
ruchome igurki
i wszystko to, co dyktuje
Ci wyobraźnia.
J Aby osiągnąć różne
odcienie, rozrzuć kilka
kropli barwników
o innych tonach
barwnych.
figurki
Wykonane z rurek
i pudełek z grubego,
przezroczystego
plastiku, służące
do przechowywania
i eksponowania liści,
którymi obdarowuje
nas jesień.
Zasłona
2
Technika n a
Trójwymi arowe
686895620.008.png 686895620.009.png 686895620.010.png 686895620.011.png 686895620.012.png 686895620.013.png 686895620.014.png 686895620.015.png 686895620.016.png 686895620.017.png 686895620.018.png
Gra w Kółko i krzyżyk”
Zwykła, ale ogromna plansza, oznaczona na podłodze za
pomocą kolorowej taśmy samoklejącej, będzie przestrzenią
motywującą dzieci do poznawania i sprawdzania
w praktyce - poprzez zabawę -
podstawowych pojęć odnoszących
się do przestrzeni. A pionki?
Będą nimi same dzieci, którym na
podkoszulkach odciśniesz głowy
kotów i myszy. Powinny się
przemieszczać precyzyjnymi
ruchami - w rzędzie, w kolumnie
i po przekątnej. W tej „żywej”,
zbiorowej rozgrywce wystąpią
dwie drużyny, każda składająca
się z trzech graczy, którzy muszą
powiedzieć, czy chcą być kotami, czy
myszami. Każda drużyna, stosownie
do swojej tury, umieści swoich graczy
w polach. I oczywiście wygrywają ci,
którzy utworzą ciągłą linię
poziomą, pionową lub przekątną,
trzymając się za biodra. Taka pozycja
pozwoli im ocenić własne posunięcia
pod względem poprawności oraz
poddać je pod dyskusję jako sytuacje
problematyczne, wspólnie szukając
rozwiązania, wysuwając hipotezy,
głośno omawiając plusy
i minusy każdego ewentualnego
posunięcia oraz planując strategie,
dzięki którym utworzą linię ciągłą, a więc wygrają grę.
Zabawa ta pozwala na jednoczesne łączenie tego, co
przyjemne, z pożytecznym.
i krzyżyk
z planszą
Plansza
wykonana
jest z tkaniny,
a wewnątrz
niej znajdują
się pola
wykonane
z gumowej
pianki.
Pionki
zaprojektuj
według
własnego
uznania.
3
na dużej przestrzeni
Kółko
686895620.019.png 686895620.020.png 686895620.021.png 686895620.022.png 686895620.023.png 686895620.024.png 686895620.025.png 686895620.026.png 686895620.027.png 686895620.028.png 686895620.029.png
Kogo brakuje?
Poznanie kolegów i koleżanek, aby poczuć się częścią
grupy, jest jednym z celów procesu adaptacyjnego.
Wykorzystanie obrusa zaprezentowanego
w poprzednim ćwiczeniu.
1) Ustaw dzieci w kole, poproś, żeby zamknęły
oczy, a sama zakryj jedno dziecko obrusem
(prześcieradłem). Pozostałe muszą zgadnąć,
o kogo chodzi: zgadywanki dotykowe lub na
słuch (rozpoznawanie głosu po jego barwie).
2) „Złapany”: dysponowanie dużą
przestrzenią. Nauczycielka, siedząc
w kucki, przykrywa się obrusem,
podczas gdy dzieci bawią się.
Na hasło: „raz i dwa, teraz łapać
będę ja” dzieci biegną, starając
się jej umknąć. Nauczycielka łapie
jedno dziecko, zawijając je obrusem.
Zmieniaj osobę „łapiącego”.
Ocena
J Początkowej sytuacji (diagnostyka grupowa
i indywidualna) i postępów.
J Konstrukcji, którą udało się zainstalować w sali,
bazując na propozycji pedagogicznej i interwencji
nauczycielskiej.
Kto szybciej maluje?
Materiały: pomalowane duże butle po wodzie mineralnej.
Przytnij paski z pianki polietylenowej. Przyklej jeden kraniec do
przykrywki butli, zaś drugi do wewnętrznej części. Gra się parami.
Jeden z uczestników podtrzymuje butlę, a drugi odkręca przykrywkę
i przemieszcza się do tyłu, usuwając pasek znajdujący się w środku.
4
686895620.030.png 686895620.031.png 686895620.032.png 686895620.033.png 686895620.034.png 686895620.035.png 686895620.036.png 686895620.037.png 686895620.038.png 686895620.039.png 686895620.040.png
Wprowadzenie
Opowiadanie legendy o Romulusie
i Remusie - braciach bliźniakach,
którym przypisuje się założenie
Wiecznego Miasta.
Cele
J Poznanie poszczególnych
aspektów życia w Rzymie: rodzina,
domus (dom), villa (wypoczynkowy
dom na wsi).
J Wzbudzanie
zainteresowania
rzymskim
dziedzictwem
zabytkowym:
teatr,
amiteatr, cyrk,
most, akwedukt,
drogi i trakty
rzymskie…
J Poznanie kultury rzymskiej i życia
w Rzymie: odzież (tunika i toga),
język (łacina), monety (z miedzi
i cyny), ustawodawstwo (prawo
rzymskie), wojsko rzymskie (legiony
i oddziały pomocnicze)…
J Oglądanie fragmentów ilmów
o Rzymie, czytanie opowiadań,
komiksów…
J Obserwacja mapy Imperium
Rzymskiego i jego zasięgu.
J Poznanie głównych bóstw
rzymskich.
J Poznanie głównych cesarzy
rzymskich: Juliusz Cezar, August,
Neron, Trajan, Hadrian, Konstanty…
Punkt wyjścia
Dekorowanie sali lub przestrzeni,
na których będziesz przedstawiać
temat: akwedukt z Segowii, teatr
romański Merida, drogi rzymskie…
Warsztat 1
Aby zacząć jednostkę
dydaktyczną, możesz wykonać
trakt rzymski (jako wstępne
nadawanie klimatu).
W ten sposób dzieci będą
odkrywać rozległą sieć
dróg, jaką stworzyli
Rzymianie. Przy okazji
możesz wspomnieć
o przydatności dróg, o osobach
i towarach, które nimi krążyły
etc. Jeśli dysponujesz
wystarczającą przestrzenią w sali,
to zbudujcie tę drogę w sali;
w przeciwnym razie skorzystaj
ze wspólnych przestrzeni lub
korytarza. Potrzebne Ci będą
jedynie farby i papier mache
do wykonania kamieni.
Warsztat 2
Przykład przebrania: tuniki
i togi możesz zrobić ze skrawków
tanich materiałów (peleryny
z licznymi fałdami i dużym
rozszerzeniem);
następnie wykonaj
mundury straży
pretoriańskiej…
Pomysł: z zielonej, cienkiej tekturki
wytnij prostokąty. Jeden z boków
będzie miał formę trójkąta;
w przeciwnym boku zrób zgięcie
i zszyj je do paska w rozmiarze
dziecka. Wykonaj tyle prostokątów,
żeby zapełnić nimi cały pas.
Dzięki siatce umieszczonej poniżej
i długiej koszulce uzyskasz strój
autentycznych Rzymian.
Tarczę można zrobić z brązowej,
cienkiej tekturki, dodając części ze
złotej lub srebrnej, cienkiej tekturki.
Warsztat 3
Wykonanie planu rzymskiego
domu i jego pomieszczeń.
Warsztat 4
Na podstawie wiersza pt.
„Klucze do Rzymu”:
To jest klucz do Rzymu, trzymaj.
W Rzymie jest pewna ulica.
Na tej ulicy jest pewien dom.
W domu jest dziedziniec.
Na dziedzińcu jest sala.
W sali jest sypialnia.
W sypialni jest pewna dama.
Obok damy jest stół.
Na stole stoi klatka.
W klatce znajduje się papuga.
Wyskoczyła papuga.
Wyskoczyła klatka.
Wyskoczyła dama.
Wyskoczyło łóżko.
Wyskoczyła sypialnia.
Wyskoczyła sala.
Wyskoczył dziedziniec.
Wyskoczył dom.
Wyskoczyła ulica.
I tutaj masz Rzym
z wszystkimi siedmioma kluczami.
Możemy wykorzystać wiersz do
zabawy w kole. Po zapamiętaniu
go dzieci utworzą koło i będą
sobie podawać klucz - jedno
drugiemu. Każdy maluch mówi
jeden wers więcej. Kto się pomyli,
opuszcza koło.
5
686895620.041.png 686895620.042.png 686895620.043.png 686895620.044.png 686895620.045.png 686895620.046.png 686895620.047.png 686895620.048.png 686895620.049.png 686895620.050.png 686895620.052.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin