Antyk
Średniowiecze
Zagadnienie Podstawowe informacje Czas trwania w Polsce przyjmuje się zakres od końca X w. do schyłku XV w. (lub do 1543); trzy podokresy: 1) X–XIII w. (od powstania państwa polskiego do końca okresu rozbicia dzielnicowego) 2) XIV w. (jednoczenie się państwa polskiego, pierwsze próby literackie w języku polskim) 3) XV w. (kształtowanie się wspólnego języka literackiego, liczne już utwory w języku polskim) Filozofia – pod przemożnym wpływem religii; najważniejsze autorytety to Biblia i pisarze kościelni – ogromny wpływ wywierają poglądy filozoficzne Arystotelesa i jego komentatorów – zwrócona ku sprawom wiecznym, istocie bytu; doczesność podporządkowana wieczności – powstają wielkie syntezy całości filozofii i teologii (np. Summa Theologiae św. Tomasza z Akwinu); w ramach scholastyki wykształca się precyzyjny język filozoficzny – obecny jest także mistycyzm, dążący do bezpośredniego poznania Boga, znajdujący oparcie w religii (liczni święci-mistycy) i w filozofii neoplatońskiej Sztuka o charakterze dydaktycznym, służąca religii i przesiąknięta motywami religijnymi; dwa wielkie style w architekturze: romański i gotycki (por. s. 374) Zagadnienia polityczne – przez znaczną część okresu brak jedności politycznej, niezależność poszczególnych książąt – świadomość jedności Królestwa Polskiego trwa nawet w okresie rozbicia dzielnicowego (arcybiskupstwo gnieźnieńskie łączy wszystkie polskie dzielnice, wspólny język polski, poczucie wspólnej chlubnej przeszłości umacniane przez kronikarzy) – okresy zagrożenia zewnętrznego; w XIII–XV w. najazdy Tatarów i pogańskich Litwinów, kolejne wojny z Krzyżakami; zagrożenie ładu w okresie wojen husyckich w 1. poł. XV w. Sytuacja społeczna, czynniki gospodarcze – feudalny system społeczny: wyraźnie wyodrębnione stany o znanych prawach i obowiązkach – prawo zwyczajowe, oparte na przywilejach nadawanych poszczególnym wsiom, miastom, grupom ludności (niejednolite nawet w skali jednej dzielnicy) – w społeczeństwie dominuje stan szlachecki (rycerski) – mieszczaństwo jest nieliczne, w większości niepolskie (gł. niemieckie) i mało znaczące – kulturę tworzy przede wszystkim duchowieństwo; szkolnictwo organizowane jest przez duchownych i w zasadzie dla duchownych; wszyscy uczeni są duchownymi – księgi przepisuje się ręcznie, drogie są surowce (pergamin, papier znany jest od schyłku średnio- wiecza); cena książki (rzędu rocznych zarobków rzemieślnika) uniemożliwia jej szerszy obieg – u schyłku średniowiecza pojawia się w Europie przełomowy wynalazek: druk Wpływy zewnętrzne, język literatury – uniwersalizm kultury w kręgu Europy Zachodniej i Środkowej: jednocząca rola Kościoła i łaciny jako powszechnego, ponadnarodowego języka ludzi nauki i kultury – nowe prądy kulturalne trafiają do Polski głównie poprzez Niemcy i Czechy – język narodowy pełni w kulturze rolę wtórną, odtwórczą (np. przekłady dzieł łacińskich) Cele literatury przede wszystkim dydaktyczne: poinformowanie o faktach, pouczenie, wskazanie wzoru do naśladowania (pareneza) Tematyka dominuje tematyka religijna, rycerska i dworska; w Polsce niemal brak np. poezji miłosnej, bardzo niewiele dzieł związanych z tematyką społeczną; pojęcie literatury obejmuje także gatunki uważane później za pozaliterackie (np. kronika historyczna) Typ autora artysta, pisarz pojmowany jako „rzemieślnik”: rola artysty służebna, powszechna anonimowość twórców Typowy bohater święty-asceta: wyrzekający się dóbr doczesnych, umartwiający swe ciało i w pokorze służący bliźniemu, liczne cuda za jego życia i po śmierci są dowodami jego świętości (św. Aleksy) władca: rycerski, sprawiedliwy, majestatyczny i potężny, walczący z poganami, strzegący suwerenności swego państwa (Bolesław Krzywousty: Kronika Galla, Karol Wielki: Pieśń o Rolandzie) rycerz: waleczny, wierny swemu władcy, gotów życie oddać za wiarę, przestrzegający kodeksu honorowego, obrońca słabszych, dworny wobec dam (Pieśń o Rolandzie, pieśni trubadurów) Zasady poezji wiersz zdaniowy, nieregularnie rymowany, wykonywany w ścisłym związku z muzyką (s. 335) Uprawiane gatunki literackie; najbardziej znane dzieła pieśni religijne (maryjne, wielkanocne i in.): Bogurodzica, Żale Matki Boskiej pod krzyżem, kolęda Anioł pasterzom mówił; przekłady Godzinek, psalmów biblijnych (Psałterz floriański) kazania: Kazania świętokrzyskie, Kazania gnieźnieńskie kroniki (wszystkie po łacinie): Galla Anonima, Wincentego Kadłubka, Jana Długosza hagiografia (żywoty świętych): Legenda o świętym Aleksym, przekłady Złotej legendy (s. 463) literatura dydaktyczna: religijna Rozmowa Mistrza Polikarpa ze śmiercią, Skarga umierającego, dworska: O zachowaniu się przy stole satyra społeczna: Satyra na leniwych chłopów, elementy satyry w różnych utworach (m.in. w Rozmowie Mistrza Polikarpa ze śmiercią)
Renesans (Odrodzenie)
Zagadnienie Podstawowe informacje Czas trwania 1543–1584 (od wydania De Revolutionibus Kopernika i Krótkiej rozprawy Reja do śmierci Kochanowskiego); niekiedy okres ten rozszerza się na cały wiek XVI w. (por. też barok) Filozofia – inspiracja antycznymi systemami filozoficznymi (platonizm, epikureizm, stoicyzm, arystotelizm) – zwrócona ku doczesności – filozofia pochwala człowieka wszechstronnego, zainteresowanego światem, własną naturą i egzystencją, wolnego i wysoce moralnego (humanizm) Sztuka – zlaicyzowana, statyczna, dążąca do harmonii – eksponuje piękno ludzkiego ciała i głębię jego przeżyć wewnętrznych – malarstwo jest najwyżej cenioną dziedziną sztuki – rzeźba, architektura i urbanistyka nawiązują do wzorców antycznych Zagadnienia polityczne – brak konfliktów zbrojnych, które mogłyby zagrozić stabilności Rzeczypospolitej (hołd pruski 1525, wojny z Moskwą poza granicami kraju, groźne tylko napady tatarskie) – reformacja: gorące spory religijne, nie skutkujące jednak w Polsce domowymi wojnami religijnymi (znanymi np. z Niemiec, Francji czy Anglii) ani konfliktami zewnętrznymi Sytuacja społeczna, czynniki gospodarcze – dominująca rola polityczna i ekonomiczna szlachty – kształtowanie się demokracji szlacheckiej z jej poczuciem równości w ramach stanu szlacheckiego; wielka rola sejmu, król obieralny przez szlachtę (pierwsza elekcja 1573) – folwark pańszczyźniany staje się dominującą formą gospodarowania na wsi – mieszczaństwo silne, wysoko wykształcone, na ogół polskie lub niemieckie – następuje dynamiczny rozwój drukarstwa, książka tanieje i staje się towarem stosunkowo masowym (nakłady sięgają od kilkuset do kilku tysięcy egzemplarzy) – podnosi się poziom życia, nie tylko szlachty, ale także mieszczaństwa, a nawet chłopów – poszerza się krąg odbiorców literatury (niezależny rozwój literatury plebejskiej) Wpływy zewnętrzne, język literatury – płynące z Europy Zachodniej, a zwłaszcza z Włoch, w mniejszym stopniu z Francji – znaczny jest wciąż prestiż języka czeskiego, nieco słabną w kulturze wpływy niemieckie – następuje emancypacja języka polskiego: wkracza on m.in. do dziedziny prawa i nauki – literatura mieszczańsko-ludowa uprawiana jest po polsku, ale dworska — także po łacinie Cele i główne cechy literatury – refleksja, pouczenie, podzielenie się doświadczeniami i przemyśleniami autora – rozrywka – przyswajanie antycznych wzorów literackich, wzbogacanie kultury narodowej i języka Tematyka – dworska (np. poezja miłosna, fraszki) – polityczno-społeczna (problemy ustroju państwa, aktualne spory polityczne, agitacja) – wiejska (ideał życia wiejskiego, przyroda) tematyka religijna nadal istnieje, ale schodzi na nieco dalszy plan Typ autora – indywidualność twórcza górująca nad tłumem: artysta sławny, podziwiany, poważany (por. Exegi monumentum, Sobie śpiewam a Muzom Kochanowskiego) – ideał to poeta wykształcony (poeta doctus), czyli bawiący, wzruszający i uczący; tworzący pod wpływem natchnienia Typowy bohater szlachcic-ziemianin: szczęśliwy, wolny, cnotliwy, majętny, roztropny gospodarz, spokojny, pobożny, odpowiedzialny za kraj dworzanin: obyty, mężny, szlachetny, wykształcony, znawca muzyki, poezji; silny, zdrowy, lojalny wobec władzy i narodu błazen/frant: plebejski antybohater, wędrowny głosiciel naturalnej mądrości, prostak z pozoru, drwiący ze szlacheckich ideałów; szpetny, śmieszny, psotny, sprytny, przekorny (Marchołt, Sowizdrzał, Ezop, Frant, Albertus) Zasady poezji od czasów Kochanowskiego: sylabizm, rym dokładny, różnorodna budowa stroficzna Uprawiane gatunki literackie; najbardziej znane dzieła bajka: Biernat z Lublina Żywot Ezopa Fryga, mędrca obyczajnego i z przypowieściami jego fraszka: Mikołaj Rej Figliki, Jan Kochanowski Fraszki pieśń: Jan Kochanowski Pieśni zwierciadło: Mikołaj Rej Żywot człowiek poczciwego mowa: Andrzej Frycz Modrzewski Łaski, czyli o karze za mężobójstwo epitafium (nagrobek): różne utwory Jana Kochanowskiego tren (lamentacja, żal): Jan Kochanowski Treny sielanka: Szymon Szymonowic Żeńcy elegia: Klemens Janicki O samym sobie do potomności dramat: Jan Kochanowski Odprawa posłów greckich satyra: Marcin Bielski Satyry literatura plebejska: Rozmowy, które miał król Salomon mądry z Marchołtem grubym a sprośnym, albertusy
Barok
Zagadnienie Podstawowe informacje Czas trwania 1584–1740 (niekiedy liczony od 1587, czyli początku panowania Wazów, niekiedy od 1620, ślady baroku widoczne są jeszcze w poezji konfederacji barskiej ok. 1770; por. też oświecenie) Filozofia – następuje ożywienie postaw religijnych; człowiek musi się jasno opowiedzieć za doczesnością lub wiecznością: świadomość dramatyzmu wyboru – główne kierunki to racjonalizm (Kartezjusz) i mistycyzm (prądy związane z kontrreformacją) Sztuka – odchodząca od renesansowej harmonii i regularności, dążąca do niezwykłości i ekspresji, dynamiczna, kontrastowa, ozdobna; w okresie późniejszym coraz bardziej elegancka i wytworna – często alegoryczna – łączy wątki chrześcijańskie z elementami greckimi i rzymskimi, orientalnymi i lokalnymi – programowo łączy różne rodzaje sztuki (np. opera, emblemat) – główne nurty to barok szlachecki i dworski Zagadnienia polityczne – w początku XVII w. silna pozycja międzynarodowa Polski (wojny z Moskwą, Szwecją, Turcją, wyprawa mołdawska) – coraz groźniejsze powstania kozackie; 1648–1667 spustoszenie i wyludnienie całego kraju wskutek powstania Chmielnickiego, potopu szwedzkiego, najazdu moskiewskiego, najazdu wojsk brandeburskich, najazdu Rakoczego; upokarzający traktat z Turcją w Buczaczu (1672) – krótki okres względnego spokoju za panowania Sobieskiego; wiktoria wiedeńska (1683) – od początku XVIII w. — coraz większa niezdolność do stawiania oporu zaborczym sąsiadom (1717 Sejm Niemy: Rzeczpospolita pod faktyczną kuratelą Rosji) Sytuacja społeczna, czynniki gospodarcze – władza państwowa jest stopniowo coraz słabsza; rośnie rola magnaterii, aż do niemal całkowitego paraliżu władzy państwowej w początkach XVIII w. – ogół szlachty gloryfikuje zasady demokracji szlacheckiej (liberum veto, wolna elekcja) – mieszczaństwo traci znaczenie, chłopstwo tkwi w jarzmie systemu pańszczyźnianego – zdecydowana przewaga katolicyzmu w życiu publicznym (zwycięstwo kontrreformacji) – rozwijają działalność jezuici; szkolnictwo jezuickie dostosowuje się do oczekiwań szlachty – kształtuje się specyficzny model szlachcica-Polaka: rozkwit kultury sarmackiej – postępujący kryzys ekonomiczny związany ze skrępowaniem przez szlachtę możliwości rozwoju miast, nastawieniem na folwarczną gospodarkę rolną, pustoszącymi kraj wojnami – drukarstwo jako sztuka podupada; szeroki obieg zachowuje tylko literatura religijna i kalendarze Wpływy zewnętrzne, język literatury – impulsy kulturowe płyną do Polski głównie z krajów katolickich – coraz większy jest prestiż kultury francuskiej – w sarmatyzmie pojawia się fascynacja kulturą Wschodu (Turcja, Persja) – literatura uprawiana jest i po polsku, i po łacinie – styl makaroniczny uchodzi za dowód ogłady towarzyskiej i wykształcenia Cele i główne cechy literatury – duża rola literatury dydaktycznej (gł. literatura religijna) – literatura świecka ma zadziwić i zaskoczyć, wywrzeć wielkie wrażenie na odbiorcach – gustuje w wyszukanych środkach wyrazu: w skomplikowanej konstrukcji, niebanalnym słownictwie, lubuje się w zaskakującym rozumowaniu i sprzeczności, efektach retorycznych Tematyka – refleksyjno+filozoficzna (pojęcie vanitas: znikomości, próżności ludzkich trosk i namiętności, zwłaszcza w obliczu śmierci) – dworska (często tematem jest „miłość dworska”) – ziemiańska – tematyka często błaha, będąca pretekstem do okazania kunsztu literackiego – pojawiają się elementy przygodowe, awanturnicze (np. w pamiętnikach, relacjach z podróży) Typ autora brak jednego obowiązującego wzorca; w praktyce często jest to człowiek wykształcony, niekiedy poliglota, nie dbający zbytnio o swoją popularność (wiele utworów pozostaje w rękopisie!); często ziemianin, dworzanin, żołnierz Typowy bohater dworak: wyrafinowany, wielbiciel życia, uciech dworskich, skłonny do subtelnych refleksji; sarmata: ziemianin, tradycjonalista, patriota, gorliwy katolik, dobry kompan w zabawie Zasady poezji panuje sylabizm; utwór poetycki ma być dowodem kunsztu artysty, stąd wielka popularność wyszukanych konceptów i różnych form poezji kunsztownej; przeważają krótkie formy liryczne Uprawiane gatunki literackie; najbardziej znane dzieła sonet: Jan Andrzej Morsztyn Do trupa sielanka: Szymon Zimorowic Roksolanki to jest ruskie panny epopeja: Wacław Potocki Transakcja wojny chocimskiej pamiętnik: Jan Chryzostom Pasek Pamiętniki hagiografia: Piotr Skarga Żywoty Świętych kazanie: Piotr Skarga Kazania sejmoweromans: Samuel Twardowski Nadobna Paskwalina
Oświecenie
Zagadnienie Podstawowe informacje Czas trwania 1740–1822 (od powstania pierwszej ważnej instytucji oświeceniowej, Collegium Nobilium, do wydania pierwszego tomu Poezji Mickiewicza); wyróżnia się trzy podokresy: 1) do końca panowania Augusta III (nurt oświeceniowy pojawia się na tle kultury sarmackiej) 2) okres stanisławowski (panowanie Stanisława Augusta, 1764–95) 3) okres postanisławowski (po utracie niepodległości w III rozbiorze 1795) Filozofia – głosząca możliwość rozumowego poznania świata przez człowieka (racjonalizm) – pojmująca świat i społeczeństwo statycznie, jako dobrze działającą maszynę – pojmująca Boga jako Istotę doskonałą i Tego, który świat stworzył, ale który dalej już nie wkracza w bieg historii i nie troszczy się o koleje życia poszczególnych ludzi (deizm) – podkreślająca znaczenie doświadczenia (empiryzm) i poznania zmysłowego (sensualizm) – podkreślająca potrzebę edukacji ...
ciemnogrod