I. Fazy rozwoju psychoseksualnego dziecka wg. Freuda.
¬ Dziecko od urodzenia jest istotą seksualną (rodzi się tylko z ID, którego głównym składnikiem jest popęd seksualny).
¬ Odczuwa przyjemności o charakterze seksualnym – silnie odczuwane cieleśnie np.: jedzenie, wydalanie.
1. Oralna (od narodzin do 1,5 – 2. roku życia)
ü Bardzo dużo przyjemności sprawia dziecku trzymanie czegoś w ustach, szczególnie podczas karmienia piersią.
ü Badanie świata za pomocą ust
ü Pierwsze dwa lata życia – największe osiągnięcia ruchowe w rozwoju dziecka.
ü Bez względu na przebieg tej fazy pozostałe zaistnieją.
ü Jeżeli dziecko nie zazna ‘przyjemności’ w tej fazie to regresje do fazy oralnej ujawnią się w dorosłym życiu np.:
§ Palenie papierosów – branie czegoś do ust.
§ Branie tego czego nie dostała, żądanie miłości – coraz więcej i więcej.
§ Anoreksja – chce zniknąć bo jest niepotrzebna.
2. Analna / Sadystyczno-analna (od 1,5 – 2. do 3 – 4. roku życia)
ü Opanowanie mięśni zwieraczy (dzieci wyrastają z pieluch) – uzasadnione biologicznie.
ü Załatwianie się sprawia dziecku przyjemność.
ü Jest to objawem rozwoju własnej woli, wiąże się to z testowaniem jej zasięgów – sadyzm w stosunku do siebie i otoczenia (jak długo mogę wytrzymać nie siusiając, czy mogę zmusić do czegoż mamę)
ü Przyzwolenie na załatwianie się w pieluchę (odbierane jako obojętność) jak i nadmierne dążenie by pomóc, wręcz zmusić dziecko do wyrośnięcia z pieluch są niekorzystne dla dziecka i mogą odbić się w późniejszym życiu.
ü Regresje (sposób myślenia):
§ „Jeżeli będę bardzo dobrze pracował, starał się to zdołam nad wszystkim zapanować, nic nie zdarzy się bez mojej woli i przyzwolenia.”
§ „Niczego nie da się kontrolować, lepiej pozostawić wszystko własnemu biegowi, udowodnię wam to.”
3. Edypalna / Falliczna (od 3 -4. do 6 – 7. roku życia)
ü Drogi rozwoju dzieci rozchodzą się, inaczej reagują dziewczynki a inaczej chłopcy.
ü Dogłębne przeżycie różnic anatomicznych płci.
ü Chłopcy:
§ Pojawia się poczucie wyższości nad dziewczynkami – „My mamy wszystko, one nie.” (Pozytywne)
§ Lęki kastracyjne – kastracja jako kara za nie sprostanie wymaganiom ojca i innych autorytetów. (Negatywne)
® Przyczyna dominacji mężczyzn na świecie (potrzeba sprawdzenia się, udowodnienia wszystkim wszystkiego)
ü Dziewczynki:
§ Odczuwa swoją wadliwość z powodu braku pełnego wyposażenia, te traumatyczne przeżycia spycha do nieświadomości (dlatego większość tego później nie pamięta).
§ Regresje (kobiece sposoby radzenia sobie z poczuciem wadliwości):
® Zaburzenia psychiczne.
® Męski styl życia, bycia; może wiązać się z homoseksualizmem.
® Małżeństwo i macierzyństwo – urodzenie syna (uzupełnienie tego czego ona nie ma).
ü Bez względu na płeć:
§ Dziecko zaczyna przeżywać skrajne, uczucia w stosunku do obojga rodziców:
® Rodzic płci przeciwnej zaczyna być odbierany jako obiekt pożądania, także tego seksualnego.
® Rodzic tej samej płci jest traktowany z ‘nienawiścią’ i agresją, ale często też z podziwem i zazdrością.
§ Pragnienia edypalne nigdy nie mogą się spełnić, wywołało by to poważne, negatywne konsekwencje w dorosłym życiu.
§ Tłumione przez dzieci emocje, uczucia są wypierane (dorośli nie pozwalają im na ich uzewnętrznienie), prowadzi to niestety do problemów.
4. Latentna / utajenia (od 6 -7. do 10 -13. roku życia)
ü Dziecko idzie do szkoły – faza utajenia.
ü Przez pewien czas mniej problemów psychicznych.
ü Czas utożsamiania się z własną płcią, nie tylko w kontekście fizycznym, ale raczej społecznym – obserwowanie jak zachowuje się dziewczynka / kobieta a jak chłopiec / mężczyzna w danych sytuacjach.
ü Zabawy: dziewczynki z dziewczynkami, chłopcy z chłopcami.
ü Dziewczynka w 1. klasie:
§ „Nic lepszego nie mogło mnie spotkać jak urodzenie się dziewczynką, chłopcy są okropni.”
§ „Mamo ratuj! Jestem lesbijką! Umrę jeżeli mi nie pomożesz.”
5. Genitalna (od 10 -13. do końca życia)
ü Rozwój dojrzewanie + dorosłe życie (dojrzałe psychoseksualnie).
ü Oznaki dojrzałości:
§ „Psychoseksualne” wyjście z domu (do załatwiania własnych spraw nie wykorzystuje rodziców, jestem w stanie poradzić sobie sam).
§ Stając przed wyborem: natura czy kultura, wybiera kulturę.
§ Silne EGO – sublimacja.
¬ Pierwsze dwie niezależne od płci, kolejne trzy zależne.
biologia