1 Fazy rozwoju.doc

(44 KB) Pobierz

I. Fazy rozwoju psychoseksualnego dziecka wg. Freuda.

 

¬     Dziecko od urodzenia jest istotą seksualną (rodzi się tylko z ID, którego głównym składnikiem jest popęd seksualny).

¬     Odczuwa przyjemności o charakterze seksualnym – silnie odczuwane cieleśnie np.: jedzenie, wydalanie.

 

1.      Oralna (od narodzin do 1,5 – 2. roku życia)

ü      Bardzo dużo przyjemności sprawia dziecku trzymanie czegoś w ustach, szczególnie podczas karmienia piersią.

ü      Badanie świata za pomocą ust

ü      Pierwsze dwa lata życia – największe osiągnięcia ruchowe w rozwoju dziecka.

ü      Bez względu na przebieg tej fazy pozostałe zaistnieją.

ü      Jeżeli dziecko nie zazna ‘przyjemności’ w tej fazie to regresje do fazy oralnej ujawnią się w dorosłym życiu np.:

§         Palenie papierosów – branie czegoś do ust.

§         Branie tego czego nie dostała, żądanie miłości – coraz więcej i więcej.

§         Anoreksja – chce zniknąć bo jest niepotrzebna.

 

2.      Analna / Sadystyczno-analna (od 1,5 – 2. do 3 – 4. roku życia)

ü      Opanowanie mięśni zwieraczy (dzieci wyrastają z pieluch) – uzasadnione biologicznie.

ü      Załatwianie się sprawia dziecku przyjemność.

ü      Jest to objawem rozwoju własnej woli, wiąże się to z testowaniem jej zasięgów – sadyzm w stosunku do siebie i otoczenia (jak długo mogę wytrzymać nie siusiając, czy mogę zmusić do czegoż mamę)

ü      Przyzwolenie na załatwianie się w pieluchę (odbierane jako obojętność) jak i nadmierne dążenie by pomóc, wręcz zmusić dziecko do wyrośnięcia z pieluch są niekorzystne dla dziecka i mogą odbić się w późniejszym życiu.

ü      Regresje (sposób myślenia):

§         „Jeżeli będę bardzo dobrze pracował, starał się to zdołam nad wszystkim zapanować, nic nie zdarzy się bez mojej woli i przyzwolenia.”

§         „Niczego nie da się kontrolować, lepiej pozostawić wszystko własnemu biegowi, udowodnię wam to.”

 

3.      Edypalna / Falliczna (od 3 -4. do 6 – 7. roku życia)

ü      Drogi rozwoju dzieci rozchodzą się, inaczej reagują dziewczynki a inaczej chłopcy.

ü      Dogłębne przeżycie różnic anatomicznych płci.

ü      Chłopcy:

§         Pojawia się poczucie wyższości nad dziewczynkami – „My mamy wszystko, one nie.” (Pozytywne)

§         Lęki kastracyjne – kastracja jako kara za nie sprostanie wymaganiom ojca i innych autorytetów. (Negatywne)

®    Przyczyna dominacji mężczyzn na świecie (potrzeba sprawdzenia się, udowodnienia wszystkim wszystkiego)

ü      Dziewczynki:

§         Odczuwa swoją wadliwość z powodu braku pełnego wyposażenia, te traumatyczne przeżycia spycha do nieświadomości (dlatego większość tego później nie pamięta).

§         Regresje (kobiece sposoby radzenia sobie z poczuciem wadliwości):

®    Zaburzenia psychiczne.

®    Męski styl życia, bycia; może wiązać się z homoseksualizmem.

®    Małżeństwo i macierzyństwo – urodzenie syna (uzupełnienie tego czego ona nie ma).

ü      Bez względu na płeć:

§         Dziecko zaczyna przeżywać skrajne, uczucia w stosunku do obojga rodziców:

®    Rodzic płci przeciwnej zaczyna być odbierany jako obiekt pożądania, także tego seksualnego.

®    Rodzic tej samej płci jest traktowany z ‘nienawiścią’ i agresją, ale często też z podziwem i zazdrością.

§         Pragnienia edypalne nigdy nie mogą się spełnić, wywołało by to poważne, negatywne konsekwencje w dorosłym życiu.

§         Tłumione przez dzieci emocje, uczucia są wypierane (dorośli nie pozwalają im na ich uzewnętrznienie), prowadzi to niestety do problemów.

 

4.      Latentna / utajenia (od 6 -7. do 10 -13. roku życia)

ü      Dziecko idzie do szkoły – faza utajenia.

ü      Przez pewien czas mniej problemów psychicznych.

ü      Czas utożsamiania się z własną płcią, nie tylko w kontekście fizycznym, ale raczej społecznym – obserwowanie jak zachowuje się dziewczynka / kobieta a jak chłopiec / mężczyzna w danych sytuacjach.

ü      Zabawy: dziewczynki z dziewczynkami, chłopcy z chłopcami.

ü      Dziewczynka w 1. klasie:

§         „Nic lepszego nie mogło mnie spotkać jak urodzenie się dziewczynką, chłopcy są okropni.”

§         „Mamo ratuj! Jestem lesbijką! Umrę jeżeli mi nie pomożesz.”

 

5.      Genitalna (od 10 -13. do końca życia)

ü      Rozwój dojrzewanie + dorosłe życie (dojrzałe psychoseksualnie).

ü      Oznaki dojrzałości:

§         „Psychoseksualne” wyjście z domu (do załatwiania własnych spraw nie wykorzystuje rodziców, jestem w stanie poradzić sobie sam).

§         Stając przed wyborem: natura czy kultura, wybiera kulturę.

§         Silne EGO – sublimacja.

 

¬     Pierwsze dwie niezależne od płci, kolejne trzy zależne.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin