30. Strategia pracy z ofiarami przemocy.doc

(87 KB) Pobierz
Strategia pracy z ofiarami przemocy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pierwszy kontakt stwarza konieczność nadzwyczajnej dbałości o kwalifikację personelu i organizacje ich pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

Problem z diagnozą przemocy wynika m.in. z faktu przypisywania sobie przez ofiarę odpowiedzialności za doznawaną przemoc.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plan pomocy powinien uwzględniać kompleksowe potrzeby ofiary oraz stan, w jakim się znajduje.

 

- potrzeby zdrowotne

- potrzeby bytowe

- potrzeby prawne

- potrzeby

  psychologiczne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podstawową zasadą w pomocy ofiarom przemocy jest praca zespołowa

- ochrona przed   

  wypaleniem

- dystans do sprawy

- możliwości

   profesjonalne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podstawą działalności jest dostęp do wysokiej klasy zaprzyjaźnionych  specjalistów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W miarę upływu czasu pomoc powinna być modyfikowana i indywidualizowana

 

 

 

 

 

Priorytetem w terapii jest powstrzymanie przemocy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praca z ofiarą wyklucza jednocześnie pracę ze sprawcą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tematem grup terapeutycznych są losy dzieci biorących odpowiedzialność za samopoczucie rodziców

 

 

 

 

 

 

 

Należy korzystać z pomocy instytucji świadczących pomoc psychologiczną dzieciom, np. świetlic socjoterapoeutycznych.

 

 

Potrzebna jest edukacja ofiar w sprawach wychowawczych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Interwencja w sprawie przemocy wyklucza niesienie pomocy  sprawcy przez tę samą osobę.

 

Praca nad:

- akceptacją celów 

  sprawcy

- konfrontacją ze

  szkodami

- poszukiwaniem

   rozwiązań

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grupowa praca na destrukcyjnymi przekonaniami i mitami dotyczącymi przemocy

 

 

 

 

Grupowa praca edukacyjna na temat przemocy:

- bezwarunkowa 

  akceptacja ofiary

- dystans do ofiary

- obiektywizm w

  stosunku do ofiary

- cierpliwość i

  wyrozumiałość

 

 

 

 

 

Grupowa praca nad tematem zachowania sprawcy:

- zjawisko zwierciadła

  w grupie

- uwolnienie od

  poczucia winy

- zrzucenie

  odpowiedzialności

 

 

 

 

 

 

 

Udział w grupie osoby duchownej lub innego autorytetu moralnego.

 

 

 

 

 

 

Praca nad wyuczoną bezradnością:

- analiza 

  dotychczasowych

  strategii postępowania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauka nowych i skutecznych strategii postępowania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin