Dominum et vivificantem.pdf
(
374 KB
)
Pobierz
20083766 UNPDF
Jan Paweł II
ENCYKLIKA DOMINUM ET VIVIFICANTEM
O Duchu Świętym w życiu Kościoła i świata
Spis rozdziałów
·
Wstęp
·
Część I. Duch Ojca i Syna dany Kościołowi
·
Część II. Duch, który przekonywa świat o grzechu
·
Część III. Duch, który daje życie
·
Zakończenie
Czcigodni Bracia, Drodzy Synowie i Córki,
Pozdrowienie i Apostolskie Błogosławieństwo!
Wstęp
1. Ducha Świętego wyznaje Kościół jako „
Pana i Ożywiciela”
. Czyni to słowami Symbolu wiary, zwanego
nicejsko-konstantynopolitańskim od dwóch Soborów — w Nicei (325 r.) i w Konstantynopolu (381 r.) —
którym zawdzięcza swoje powstanie i ogłoszenie. Tam. również dodano, że Duch Święty „mówił przez
Proroków”.
Są to słowa, które Kościół czerpie z samego źródła wiary, którym jest Jezus Chrystus. Istotnie, według
Ewangelii św. Jana
, Duch Święty został nam dany wraz z nowym życiem, jak głosi i obiecuje Jezus w dniu
uroczystego żydowskiego Święta Namiotów: „Jeśli ktoś jest spragniony, a wierzy we Mnie — niech
przyjdzie do Mnie i pije! Jak rzekło Pismo: Strumienie wody żywej popłyną z jego wnętrza” (
J
7, 37 n.). I
Ewangelista dodaje: „
A powiedział to o Duchu
, którego mieli otrzymać wierzący w Niego” (
J
7, 39). Symbol
wody, podobieństwo wody, wyraziło się również w rozmowie z Samarytanką, gdy Chrystus mówi o „źródle
wody wytryskującej ku życiu wiecznemu”
1
.
W rozmowie zaś z Nikodemem głosi potrzebę nowego
„
narodzenia się z wody i Ducha”
, aby „wejść do królestwa Bożego” (por.
J
3, 5).
Kościół tedy, pouczony słowem Chrystusa, czerpiąc z doświadczenia Pięćdziesiątnicy i własnych „dziejów
apostolskich”, od początku głosi wiarę w Ducha Świętego, jako
Ożywiciela, poprzez którego
niezgłębiony
Trójjedyny Bóg udziela się ludziom
, zaszczepiając w nich zadatek życia wiecznego.
2. Wiara ta, stale wyznawana przez Kościół, stale winna być odnawiana i pogłębiana w świadomości Ludu
Bożego. W ostatnim stuleciu dokonało się to kilkakrotnie: od
Leona XIII
, który ogłosił encyklikę
Divinum
illud munus (1897) całkowicie poświęconą Duchowi Świętemu, do Piusa XII,
który w encyklice
Mystici
Corporis
(1943 r.) odwołał się do Ducha Świętego jako do życiodajnej zasady Kościoła w którym działa On
w jedności z Głową Ciała Mistycznego, Chrystusem
2
;
do
Soboru Watykańskiego II
, który podniósł potrzebę
ożywienia nauki o Duchu Świętym, jak to podkreślił
Paweł VI
, mówiąc: „Po chrystologii, a zwłaszcza
eklezjologii Soboru winno nastąpić nowe studium i nowy kult Ducha Świętego, właśnie jako nieodzowne
dopełnienie nauczania soborowego”
3
.
Jesteśmy więc w naszej epoce na nowo
wezwani odwieczną, a zawsze nową wiarą Kościoła
, aby zbliżyć się
do Ducha
Świętego
-Ożywiciela. Z pomocą i zachętą przychodzi nam tutaj również wspólne dziedzictwo z
Kościołami Wschodnimi
, które wiernie przechowały ogromne bogactwo nauki Ojców o Duchu Świętym.
Stąd też można powiedzieć, że jednym z doniosłych wydarzeń ostatnich lat stała się
1600. rocznica I Soboru
Konstantynopolitańskiego
, która była obchodzona równocześnie w Konstantynopolu i w Rzymie w
uroczystość Zielonych Świąt 1981 roku. Wtedy też, poprzez rozważanie tajemnicy Kościoła, lepiej
poznaliśmy
Ducha Świętego
jako Tego, który wskazuje drogi prowadzące do zjednoczenia chrześcijan; co
więcej, jako najwyższe
źródło
tej
jedności
, która pochodzi od Boga samego, a której św. Paweł dał
szczególny wyraz w słowach używanych często na początku liturgii eucharystycznej: „Miłość Boga Ojca,
łaska Pana naszego Jezusa Chrystusa i dar jedności w Duchu Świętym niech będą z wami
wszystkimi” (Mszał Rzymski; por.
2 Kor
13, 13).
Z tego wezwania wzięły poniekąd swój początek i natchnienie poprzednie encykliki:
Redemptor Hominis
oraz
Dives in misericordia
, które sławią wydarzenie naszego zbawienia, jakie dokonuje się w Synu posłanym
na świat przez Ojca, „aby świat został przez Niego zbawiony” (
J
3, 17) i „aby wszelki język wyznał, że
Jezus Chrystus jest Panem — ku chwale Boga Ojca” (
Flp
2, 11). Obecnie zaś rodzi się z tego wezwania
niniejsza encyklika o Duchu Świętym
, który od Ojca i Syna pochodzi; który z Ojcem i Synem wspólnie
odbiera uwielbienie i chwałę: jest On Osobą Boską, która znajduje się w centrum wiary chrześcijańskiej i
jest źródłem i mocą odnowy Kościoła
4
.
W ten sposób została ona zaczerpnięta
z głębi dziedzictwa
soborowego
. Sobór bowiem poprzez swoją naukę o Kościele — a zarazem o Kościele w świecie — wzywa
nas do tego, abyśmy na nowo wnikali w trynitarną tajemnicę Boga samego, idąc szlakiem ewangelicznym,
patrystycznym i liturgicznym: do Ojca — przez Chrystusa — w Duchu Świętym.
W ten sposób Kościół daje odpowiedź na pewne głębokie pragnienia, które odczytuje w sercach ludzi
współczesnych, jak potrzeba nowego odkrycia Boga w Jego nadprzyrodzonej rzeczywistości Ducha
nieskończonego, tak jak Go Jezus przedstawia Samarytance; potrzeba oddawania Mu czci „w Duchu i
prawdzie” (por.
J
4, 24); nadzieja znalezienia w Nim tajemnicy miłości i siły „nowego stworzenia” (por.
Rz
8, 22;
Ga
6, 15): tak, właśnie Tego, który
daje życie.
Kościół czuje się wezwany do takiego posłannictwa głoszenia Ducha Świętego, gdy przybliża się wraz z
rodziną ludzką do
końca drugiego tysiąclecia po Chrystusie.
Na tle „przemijania nieba i ziemi” szczególnie
wymowne stają się słowa, „które nie przeminą” (por.
Mt
24, 35). Są to słowa Chrystusa o Duchu Świętym,
który jest niewyczerpanym „źródłem wody wytryskującej ku życiu wiecznemu” (
J
4, 14) jako prawda i jako
zbawcza łaska. Kościół pragnie rozważać te słowa, głosić je wiernym i wszystkim ludziom podczas
przygotowań do uroczystego obchodu wielkiego Jubileuszu — który w swoim czasie zostanie ogłoszony —
dla zaznaczenia przejścia od drugiego do trzeciego Milenium chrześcijaństwa.
Oczywistą jest rzeczą, że rozważania te: nie zamierzają do końca zgłębić przebogatej nauki o Duchu
Świętym ani też opowiadać się za konkretnymi rozwiązaniami kwestii dotąd otwartych; mają natomiast
przyczynić się do wzrostu świadomości
Kościoła,
że „Duch Święty (...) przynagla go do współdziałania, aby
spełnił się skutecznie zamysł Boga, który uczynił Chrystusa źródłem zbawienia dla całego świata”
5
.
Część I
Duch Ojca i Syna dany Kościołowi
1. Obietnica i objawienie siły Jezusa podczas wieczerzy paschalnej
3. Gdy czas odejścia Jezusa Chrystusa z tego świata już się przybliżył, zapowiedział On Apostołom „innego
Pocieszyciela” (
J
14, 16). Jan ewangelista, obecny tam, pisze, że podczas wieczerzy paschalnej, która
poprzedziła dzień męki i śmierci, Jezus przemówił do nich w takich słowach: „A o cokolwiek prosić
będziecie w imię moje, to uczynię, aby Ojciec był otoczony chwałą w Synu (...). Ja zaś będę prosił Ojca, a
innego Pocieszyciela da wam, aby z wami był na zawsze — Ducha Prawdy” (
J
14, 13. 16 n.).
Tego właśnie Ducha Prawdy nazywa Chrystusa Parakletem.
Parakletos
zaś znaczy „Pocieszyciel”, a znaczy
również „Orędownik” lub „Rzecznik”. Chrystus nazywa Ducha Prawdy „innym” Pocieszycielem, drugim,
gdyż On sam, Jezus Chrystus jest pierwszym Pocieszycielem (por.
1 J 2
, 1); pierwszym nosicielem i dawcą
Dobrej Nowiny. Duch Święty przychodzi po Nim i za Jego sprawą, ażeby dzieło
Dobrej Nowiny zbawienia
kontynuować w świecie przez Kościół. O tej kontynuacji swego dzieła przez Ducha Świętego mówi
Chrystus kilkakrotnie w czasie tej samej rozmowy pożegnalnej, przygotowując Apostołów, zgromadzonych
w Wieczerniku, do swego odejścia przez mękę i śmierć krzyżową.
Słowa, do których tutaj będziemy się odwoływać, znajdują się
w zapisie Ewangelii Janowej
. Każde z nich
dodaje jakąś nową treść do tej samej zapowiedzi i obietnicy. Równocześnie zaś są one wewnętrznie ze sobą
powiązane, nie tylko perspektywą tych samych wydarzeń, ale równocześnie perspektyw tajemnicy Ojca,
Syna i Ducha Świętego, która nigdzie może w Piśmie Świętym nie znajduje tak szczególnego wyrazu, jak
właśnie tutaj.
4. Oto Chrystus mówi z kolei: „A Pocieszyciel, Duch Święty, którego Ojciec pośle w moim imieniu, On was
wszystkiego
nauczy i przypomni
wam wszystko, co ja wam powiedziałem” (
J
14, 26). Duch Święty będzie
Pocieszycielem Apostołów oraz Kościoła, jako stale obecny wśród nich — choć niewidzialny — Nauczyciel
tej samej Dobrej Nowiny, co Chrystus. „Nauczy” i „przypomni” — to znaczy nie tylko, że w sobie właściwy
sposób będzie nadal pobudzał do rozpowszechniania Ewangelii zbawienia, ale znaczy także, iż będzie
dopomagał we właściwym zrozumieniu treści Chrystusowego Orędzia, że zapewni mu ciągłość i tożsamość
wśród zmieniających się warunków i okoliczności. Duch Święty sprawi więc, że w Kościele trwać będzie
zawsze
ta sama Prawda,
jaką Apostołowie usłyszeli od swego Mistrza.
5. W przekazywaniu Dobrej Nowiny Apostołowie będą szczególnie zjednoczeni z Duchem Świętym. Oto, co
w dalszym ciągu mówi Chrystus: „Gdy jednak przyjdzie Pocieszyciel, którego Ja wam poślę od Ojca, Duch
Prawdy, który od Ojca pochodzi,
On będzie świadczył o Mnie
. Ale wy też świadczycie, bo jesteście ze Mną
od początku” (
J
15, 26 n.).
Apostołowie byli świadkami bezpośrednimi, naocznymi. Oni Chrystusa „usłyszeli” i „ujrzeli własnymi
oczyma”, na Niego „patrzyli”, a nawet „dotykali swymi rękami”, jak to na innym miejscu wyrazi tenże sam
ewangelista Jan (por.
1 J
1, 1-3; 4, 14). To ich ludzkie, naoczne i „historyczne” świadectwo o Chrystusie
łączy się ze świadectwem samego Ducha Świętego: „On będzie świadczył o Mnie”.
W świadectwie Ducha
Prawdy
ludzkie świadectwo Apostołów
znajdzie
najwyższe
oparcie
. Znajdzie też z kolei wewnętrzny
fundament
swej kontynuacji wśród następujących po sobie przez wieki pokoleń uczniów i wyznawców
Chrystusa.
Jeśli Chrystus sam jest najwyższym i najpełniejszym objawieniem Boga dla ludzkości, to świadectwo Ducha
Świętego stanowi o wiernym przekazie objawienia w nauce i pismach Apostołów
6
,
jest dla tego przekazu
natchnieniem i zabezpiecza go, podczas gdy świadectwo Apostołów zapewnia mu ludzki wyraz w Kościele i
w dziejach ludzkości.
6. Wynika to również z dalszego ciągu tekstu Janowego, który pozostaje w bliskim związku treściowym i
intencjonalnym z powyższą zapowiedzią i obietnicą: „Jeszcze wiele mam wam do powiedzenia, ale teraz
[jeszcze] znieść nie możecie. Gdy zaś przyjdzie On, Duch Prawdy,
doprowadzi was do całej prawdy
. Bo nie
będzie mówił od siebie, ale powie wszystko, cokolwiek usłyszy, i oznajmi wam rzeczy przyszłe” (
J
16, 12
n.).
W poprzednich słowach Chrystusa, Pocieszyciel — Duch Prawdy jest zapowiedziany jako Ten, który
„nauczy i przypomni”, jako Ten, który będzie „świadczył” o Chrystusie. Obecnie zaś Chrystus mówi o Nim:
„doprowadzi was do całej prawdy”. Owo „doprowadzenie do całej prawdy” w związku z tym, czego
Apostołowie „teraz znieść nie mogą”, wydaje się przede wszystkim nieodzowne
z uwagi na wyniszczenie
Chrystusa
przez mękę i śmierć krzyżową, która wówczas, gdy wypowiadał te słowa, była już tak bardzo
bliska.
W dalszym ciągu jednakże owo „doprowadzenie do całej prawdy” wydaje się nieodzowne nie tylko w
związku z samym
scandalum Crucis
, ale także w związku ze wszystkim, co Chrystus „czynił i czego
nauczał” (
Dz
1, 1).
Całkowite mysterium Christi
domaga się wiary, ona bowiem właściwie wprowadza
człowieka w rzeczywistość objawionej Tajemnicy. „Doprowadzenie do całej prawdy” dokonuje się więc w
wierze i poprzez wiarę, co jest dziełem Ducha Prawdy i owocem Jego działania w człowieku. Duch Święty
ma być tutaj najwyższym przewodnikiem człowieka: światłem ducha ludzkiego. Odnosi się to do Apostołów,
którzy naprzód byli naocznymi świadkami, a z kolei mieli się stać wobec innych świadkami tego
wszystkiego, co Chrystus „czynił i nauczał”, a zwłaszcza Jego Krzyża i Zmartwychwstania W dalszej
perspektywie odnosi się to do wszystkich pokoleń uczniów i wyznawców Mistrza, jeśli mają z wiarą
przyjmować
i owocnie wyznawać działającą w dziejach człowieka Boską tajemnicę objawioną, która
wyjaśnia ostateczny sens tych dziejów.
7. Pomiędzy Duchem Świętym a Chrystusem zachodzi zatem w ekonomii zbawienia najściślejsza więź, gdyż
On, Duch Prawdy działa w dziejach człowieka jako „inny Pocieszyciel”, zabezpieczając trwale przekaz i
promieniowanie Dobrej Nowiny objawionej przez Jezusa z Nazaretu. Dzięki temu, w Duchu Świętym-
Paraklecie, który w tajemnicy i działalności Kościoła stale kontynuuje historyczną obecność Odkupiciela na
ziemi i Jego zbawcze dzieło, jaśnieje chwała Chrystusa — jak o tym świadczą dalsze słowa Janowego
zapisu: „On (tj. Duch Święty) Mnie otoczy chwałą, ponieważ
z mojego weźmie i wam objawi
” (
J
16, 14). W
tych słowach zostaje raz jeszcze potwierdzone to wszystko, o czym mówiły wypowiedzi poprzednie:
„nauczy (...), przypomni (...), będzie świadczył”. Najwyższe i najpełniejsze samo objawienie się Boga, jakie
dokonało się w Chrystusie i zostało poświadczone przepowiadaniem Apostołów, będzie dokonywało się
nadal poprzez misję niewidzialnego Pocieszyciela: Ducha Prawdy. Jak ściśle zaś ta ostatnia będzie się
łączyła z misją Chrystusa, jak całkowicie będzie czerpała z tej odkupieńczej misji, utrwalając i rozwijając w
dziejach zbawcze jej owoce, o tym mówi słowo „weźmie”: „z mojego weźmie i wam objawi”. Aby zaś, w
związku z owym „weźmie”, do końca jakoby uwydatnić Boską i trynitarną jedność źródła, Chrystus dodaje:
„
Wszystko, co ma Ojciec, jest moje
. Dlatego powiedziałem, że z mojego weźmie i wam objawi” (
J
16, 15).
Biorąc z „mojego”, będzie przez to samo czerpał z „Ojcowego”.
W świetle więc owego „weźmie” mogą tłumaczyć się inne jeszcze słowa o Duchu Świętym, wypowiedziane
przez Chrystusa w Wieczerniku przed Paschą, słowa doniosłe: „Pożyteczne jest dla was moje odejście. Bo
jeżeli nie odejdę, Pocieszyciel nie przyjdzie do was. A
jeżeli odejdę, poślę Go do was.
On zaś, gdy przyjdzie,
przekona świat o grzechu, o sprawiedliwości i o sądzie” (
J
16, 7 n.). Do tych słów wypadnie nam jeszcze
osobno powrócić.
2. Ojciec, Syn i Duch Święty
8. Właściwością tekstu Janowego jest to, że Ojciec, Syn i Duch Święty wymieniani są w nim wyraźnie jako
Osoby, pierwsza odrębna od drugiej i trzeciej i te między sobą. O Duchu-Pocieszycielu mówi Jezus,
używając często zaimka osobowego „On”, równocześnie zaś, w całym tym pożegnalnym przemówieniu
odsłania te więzi, jakie łączą wzajemnie Ojca, Syna i Parakleta. Tak więc „Duch od Ojca pochodzi” (
J
15,
26) i Ojciec „daje Ducha” (
J
14, 16). Ojciec „posyła” Ducha w imię Syna (
J
14, 26), Duch „świadczy” o
Synu (
J
15, 26). Syn prosi Ojca o posłanie Ducha-Pocieszyciela (
J
14, 16) — ale też, w związku ze swoim
odejściem przez Krzyż, mówi: „jeżeli odejdę, poślę Go do was” (
J
16, 7). A więc Ojciec posyła Ducha
Świętego mocą ojcostwa, podobnie jak posłał Syna (por.
J
3, 16 n. 34; 6, 57; 17, 3. 18. 23). Równocześnie
zaś Duch zostaje posłany przez Ojca w mocy odkupienia dokonanego przez Chrystusa — i w tym znaczeniu
Duch Święty zostaje posłany również przez Syna: „poślę Go do was”.
Należy tutaj zwrócić uwagę, że — o ile wszystkie inne obietnice z Wieczernika zapowiadały przyjście
Ducha Świętego po odejściu Chrystusa — to natomiast zapowiedź zawarta w tekście
św. Jana
wyraźnie
uwydatnia także związek i zależność, można powiedzieć, natury
przyczynowej
, pomiędzy jednym a drugim
wydarzeniem: „(...) jeżeli odejdę, poślę Go do was”. Duch Święty przyjdzie, o ile Chrystus odejdzie przez
Krzyż: przyjdzie nie tylko
w następstwie,
ale
za sprawą
odkupienia dokonanego przez Chrystusa z woli i
jako dzieło Ojca.
9. Tak więc podczas paschalnego przemówienia pożegnalnego znajdujemy się poniekąd u szczytu
objawienia trynitarnego
. Znajdujemy się równocześnie u progu definitywnych wydarzeń oraz
najwznioślejszych słów, które na końcu zaowocują wielkim orędziem misyjnym, skierowanym do
Apostołów, a przez nich do Kościoła: „Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody”, a w poleceniu tym
zawarta jest trynitarna formuła chrztu: „
udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego”
(
Mt
28,
19). Formuła ta odpowiada wewnętrznej tajemnicy Boga, życia Bożego. To życie, to Ojciec, Syn i Duch
Święty — Boska Jedność Trójcy. Mowę pożegnalną w Wieczerniku można odczytać jako szczególne
przygotowanie do tej trynitarnej formuły, w której wyraża się życiodajna moc Sakramentu, który sprawia
uczestnictwo w życiu Trójjedynego Boga
, ponieważ daje łaskę uświęcającą jako nadprzyrodzony dar dla
człowieka. Przez nią człowiek zostaje powołany i „uzdolniony” do uczestniczenia w niewypowiedzianym
życiu Boga.
Plik z chomika:
adrenalina100
Inne pliki z tego folderu:
Ecclesia de Eucharistia.pdf
(292 KB)
Fides et ratio.pdf
(417 KB)
Ut unum sint.pdf
(361 KB)
Evangelium vitae.pdf
(560 KB)
Veritatis splendor.pdf
(539 KB)
Inne foldery tego chomika:
Jan Paweł II - Encykliki
Jan Paweł II - Foto
Jan Paweł II - Papież, który tworzył historię
Jan Paweł II do młodzieży mp3
Jan Paweł II Tryptyk Rzymski czyta Krzysztof Globisz
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin