metodologia badań własnych.pdf

(37 KB) Pobierz
38566314 UNPDF
Metodologia badañ własnych
(sobota, 27 maj 2006) - Nadesłał Małgorzata Sobociñska
Artykuł przedstawiaj±cy, w jaki sposób nale¿y opracowaæ metodologiê badañ własnych. Pomoc do pisania
prac magisterskich itp.
Metodologia badañ własnych
Problem i metodologia badañ
Badania naukowe wg J. Brzeziñskiego“rozpoczyna siê od sformułowania problemu badawczego,
który dotyczy- najogólniej mówi±c- relacji zachodz±cych miedzy zmiennymi. (1997, s.216)
„Dodajmy, ¿e chodzi tutaj o zmienn± zale¿n± (lub ich zbiór) oraz zmienne niezale¿ne traktowane
przez badacza jako pozostaj±ce w zwi±zku przyczynowo-skutkowym ze zmienn±”. (Brzeziñski
1997, s.216)
W literaturze z zakresu metodologii spotykamy najczê¶ciej rozumienie problemu badawczego jako
pytania czy zbioru pytañ. I tak S. Nowak, wybitny polski socjolog pisał i¿: “problem badawczy to
tyle, co pewne pytanie, lub zespół pytañ, na które odpowiedzi ma dostarczyæ badanie” (1970,
s.214 wg Brzeziñskiego ).
W niniejszej pracy problemem badawczym bêdzie warto¶ciowanie wysiłku edukacyjnego dzieci 6-cio
letnich w zakresie umiejêtno¶ci jêzykowych.
Przedmiot i cele badañ
Okre¶lenie przedmiotu badania – polega na wskazaniu obiektów i zjawisk, o których chcemy
formułowaæ s±dy w procesie badania, przy czym przedmiotem badania s± owe przedmioty i zjawiska.
(Brzeziñski, 1997, s.216).
Przedmiotem badañ empirycznych mojej pracy jest zagadnienie istoty i sensu oceniania dziecka 6-cio
letniego w zakresie umiejêtno¶ci jêzykowych takich, jak: mówienie, słuchanie, przygotowanie do pisania i
przygotowanie do czytania.
Cel badaniaTo przewidywalny, po¿±dany stan rzeczy, jaki powinien zostaæ osi±gniêty, po
przeprowadzeniu badañ i opracowaniu ich wyników. Celem zadañ mog± byæ spodziewane rezultaty
teoretyczne lub praktyczne. Cel badañ powinien cechowaæ siê konkretno¶ci±, jasno¶ci± i realno¶ci±.
„Cel jest realny wówczas, gdy wytyczone zamierzenia le¿± w granicach mo¿liwo¶ci danego
badania (warunki działania czasowe, techniczne, organizacyjne oraz stopieñ przygotowania własnego do
prowadzenia pracy badawczej)” wg Brzeziñskiego.
http://www.przedszkolanki.com -
Powered by Mambo
Generated: 8 December, 2008, 13:50
38566314.004.png
 
Celem badawczym bêdzie w tej pracy doskonalenie diagnozy oceniaj±cej wysiłek edukacyjny dziecka 6-
cio letniego poprzez jego systematyczn± realizacjê.
Problemy badawcze i hipotezy robocze
Poprzez badanie empiryczne postanowiono rozwi±zaæ nastêpuj±cy problem główny oraz nasuwaj±ce siê
problemy szczegółowe:
GŁÓWNY PROBLEM BADAWCZY:
Jak warto¶ciowany jest wysiłek edukacyjny dzieci sze¶cioletnich w zakresie umiejêtno¶ci jêzykowych?
Problemy szczegółowe:
Jak warto¶ciowany jest wysiłek edukacyjny dzieci 6-cio letnich w zakresie umiejêtno¶ci mówienia?
Problem szczegółowy:
Jaka jest czêstotliwo¶æ monitorowania rodziców i dzieci o ich postêpach rozwojowych?
Problem szczegółowy:
Jak warto¶ciowany jest wysiłek edukacyjny dzieci 6-cio letnich w zakresie przygotowania do czytania?
Problem szczegółowy:
Jak warto¶ciowany jest wysiłek edukacyjny dzieci 6-cio letnich w zakresie przygotowania do pisania?
Problem szczegółowy:
Jak warto¶ciowany jest wysiłek edukacyjny dzieci 6-cio letnich w zakresie umiejêtno¶ci słuchania?
Próba ustalenia rezultatu w/w badañ jest podstaw± do wysuniêcia hipotezy roboczej:
„Hipoteza” (przypuszczenie) nie sprawdzone twierdzenie, które ustala b±d¼ wyja¶nia cechy
badanych zjawisk lub zwi±zki miêdzy nimi wg (Okonia, 1984, s.97)rn „Hipoteza wg J.
Brzeziñskiego (1997) jest najprostsz± odpowiedzi± na problem i im ma prostsz± postaæ, tym łatwiej jest
j± sprawdziæ. Nie powinna przyjmowaæ postaci szerszej generalizacji”.
Hipotezy robocze s± oczekiwanymi przez badacza wynikami planowanych badañ.
W odniesieniu do w/w problemów nasuwa siê nastêpuj±ca hipoteza:
Celowo i systematycznie organizowane sytuacje wpływaj± korzystnie na warto¶ciowanie wysiłku
edukacyjnego dzieci sze¶cioletnich w celu uzyskania oceny.
Zmienne i ich operacjonalizacja
http://www.przedszkolanki.com -
Powered by Mambo
Generated: 8 December, 2008, 13:50
38566314.005.png
 
Z postawionych problemów i pytañ badawczych wynikaj± zmienne, a sporz±dzanie spisu zmiennych, to
kolejny etap w badaniach naukowych.
„Zmienne” to czynnik, wła¶ciwo¶ci, zjawiska podlegaj±ce zmianom i bêd±ce przedmiotem
badañ. W. Okoñ (1984,s.364) podaje: „Zmienna to czynnik przybieraj±cy ró¿ne warto¶ci w
badanym zbiorze”.
Zmienna zale¿na
To taka zmienna, która w okre¶lonym badaniu traktowana jest jako podlegaj±ca wpływom innych
zmiennych. „Zmienn±”, któr± czyni siê przedmiotem badañ okre¶la siê zmienn± zale¿n±.
(Okoñ, 1984,s.365).rn W tej¿e pracy zmienn± zale¿n± jest warto¶ciowanie oceny dziecka w
młodszym wieku szkolnym oraz poziom komunikacji dziecka w zakresie: mówienia, słuchania,
przygotowania do czytania i przygotowania do pisania
Zmienna niezale¿na
Zmienna ta jest to taka zmienna, któr± w okre¶lonym badaniu uznajemy, ¿e nie podlegała wpływom
innych zmiennych. (Okoñ, 1984, s.364)rn
„Wska¼niki, to pewna cecha, zdarzenie lub zjawisko na podstawie którego wnioskujemy z
pewno¶ci±, b±d¼ z okre¶lonym prawdopodobieñstwem, b±d¼ wreszcie z prawdopodobieñstwem wy¿szym
od przeciêtnego, i¿ zachodzi zjawisko jakie nas interesuje”.
Wska¼niki ustala siê aby nadaæ sens empirycznym zmiennym, gdy¿ nie we wszystkich wypadkach
wystêpowanie zmiennych da siê je stwierdziæ drog± obserwacji.
W ujêciu H. Radliñskiej: „Wska¼niki słu¿± nie tylko do prognoz indywidualnych, lecz do ogólnego
charakteryzowania danej grupy społecznej.”
Metody badañ oraz techniki i narzêdzia badawcze
Po sformułowaniu problemów badawczych, kolejnym etapem ogólnie przyjêtego toku postêpowania
badawczego jest prawidłowy dobór okre¶lonych metod badawczych, wskazanie głównej metody oraz
opracowanie technik badawczych.
„Metody badawcze s± to sposoby zaplanowania i realizowania procesu badawczego, w którym
techniki badawcze stanowi± bardzo wa¿ny, lecz nie jedyny składnik”. Metody badawcze to
„zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych obejmuj±cych,
najogólniej, cało¶æ postêpowania badacza zmierzaj±cego do rozwi±zania okre¶lonego problemu
naukowego”. (Kamiñski, 1974, s.65)
„Trafny dobór metody głównej i metod dodatkowych wi±¿e siê z potrzeba u¶wiadomienia sobie
przez autora zało¿eñ teoretycznych wybranych do badania metod oraz ograniczeñ zwi±zanych z ich
stosowaniem”. (Łobocki, 1982)rn Techniki badawcze s± „ ... precyzyjnie
wypracowanymi czynno¶ciami obserwowania, przeprowadzania wywiadów, ankietowania itp. Natomiast
narzêdzia badawcze s± przedmiotami, za pomoc±, których realizuje siê dan± taktykê zbierania materiału
badawczego”. (Radliñska)rnrnrn W opracowaniu niniejszej pracy posłu¿ono siê jedn± z
głównych metod badawczych: sonda¿em diagnostycznym i obserwacj±.
Sonda¿ diagnostyczny
http://www.przedszkolanki.com -
Powered by Mambo
Generated: 8 December, 2008, 13:50
38566314.001.png
 
Rozumiem za Pilchem – sposób gromadzenia wiedzy o cechach „strukturalnych i
funkcjonalnych” oraz dynamice zjawisk społecznych, posiadaj±cych znaczenie wychowawcze. (T.
Pilch, 1955, s.51)
Do przeprowadzenia badañ sonda¿owych słu¿±: wywiad, ankieta, analiza dokumentów, techniki
statystyczne.
Obserwacja
„Jest to zamierzone, planowe, systematyczne spostrzeganie faktów, podjête w jakim¶ celu
– spostrzeganie wzrokowe i zmysłowe. W obserwacji chodzi o planowe spostrzeganie ¿ywych
procesów społecznych jak i przyrodniczych”. (Okoñ, 1984, s.206)
W. Zaczyñski mówi tak: „jest metod± naukowego badania okre¶lonego wycinka rzeczywisto¶ci
(wychowawczej), polegaj±ca na wywołaniu lub zmienianiu przebiegu procesów przez wprowadzenie
jakiego¶ nowego czynnika i obserwowaniu zmian powstałych pod jego wpływem".
Metod± badañ w niniejszej pracy bêdzie: sonda¿ diagnostyczny oraz metoda indywidualnych przypadków
wywołanych u dzieci 6-cio letnich.
Narzêdzia badawcze
Narzêdzie badawcze jest to ¶rodek pomocniczy, wykorzystywany przy gromadzeniu materiałów
przydatnych przy rozwi±zywaniu podjêtego problemu badañ. (S. Skorny 1984, s.94) Maj±c powy¿sze
na uwadze w mojej pracy badawczej podstawow± metod± badañ jest: sonda¿ diagnostyczny, który w
swoim zamierzeniu pozwoli dokonaæ analizy oceniaj±cej i opisuj±cej diagnozowany wysiłek edukacyjny
dzieci sze¶cioletnich koñcz±cych etap edukacji przedszkolne.
Analiza dokumentów
To dokument wg W. Zaczyñskiego (1976), który jest „docenionym ¼ródłem informacji o
badaniach, zjawiskach, ka¿da rzecz stanowi±ca ¼ródło informacji, na podstawie której mo¿na wydawaæ
s±dy o przedmiotach, ludziach i procesach zachodz±cych”. Przez analizê dokumentów rozumie siê
metodê i technikê badawcz±, polegaj±c± na opisie i interpretacji konkretnych dokonañ w procesie uczenia
siê, pracy produkcyjnej, zabawy lub innego rodzaju działalno¶ci, zakoñczonych bardziej lub mniej
gotowym produktem. Dokumenty przedstawiaj± fakty i zdarzenia na ogół w sposób jednostronny s±
subiektywnym obrazem rozwoju własnej osobowo¶ci dziecka. Dokument i jego analiza – s±
tylko jednym sposobemrnpoznawania badanego wycinka rzeczywisto¶ci, stanowi± uzupełnienie innych
metod badañ naukowych. Mog± byæ dodatkowym ¼ródłem informacji. Szczegółowa analiza dokumentów
stanowi istotn± czê¶æ w opisie badañ. Jeden i ten sam dokument mo¿e byæ przedmiotem ró¿nych analiz.
Analiza mo¿e siê odbywaæ z punktu widzenia filozoficznego, psychologicznego, dydaktycznego,
socjologicznego.
Za najbardziej przydatn± w tym wzglêdzie uznałam metodê sonda¿u diagnostycznego. Dobór metod,
technik i narzêdzi badawczych przedstawiłam wcze¶niej na schemacie.
Analizê dokumentów przeprowadziłam w oparciu o materiał badawczy specjalnie w tym celu stworzony.
Podsumowuj±c powy¿sze rozwa¿ania opracowałam schemat zale¿no¶ci miêdzy omawianymi pojêciami:
METODA:- sonda¿ diagnostycznyrn
TECHNIKA:rn- analiza dokumentów- obserwacja
http://www.przedszkolanki.com -
Powered by Mambo
Generated: 8 December, 2008, 13:50
38566314.002.png
 
NARZÊDZIA:-sytuacje edukacyjne,karty pracy dziecka.
http://www.przedszkolanki.com -
Powered by Mambo
Generated: 8 December, 2008, 13:50
38566314.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin