Projekt systemu informatycznego firmy - supermarket _MEGA_.doc

(1564 KB) Pobierz
System informatyczny zarządzania firmą supermarketem „DIPO”

 

 

 

 

 

Projekt systemu informatycznego  firmy -  supermarket „MEGA”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               

 

 

 

 

                                                         

 

                                    Spis treści:

1. Podstawowe dane o firmie

2. Ogólna charakterystyka firmy

    2.1.  Charakterystyka supermarketu

2.2.    Otoczenie firmy

2.3.    Reklama firmy

2.4.    Schemat przestrzenny

2.5.    Struktura organizacyjna

3. Cele strategiczne firmy i systemu informatycznego

3.1.    Cele strategiczne firmy

3.2.    Pozytywne i negatywne strony wprowadzenia systemu informatycznego

3.3.    Analiza SWOT

      4. Przepływ informacji

5. Inwestycje

      5.1. Ogłoszenie przetargu na zakup komputerów

      5.2. Odpowiedź i rozstrzygnięcie przetargu

      5.3. Poniesione koszty

      5.4. Zakup dodatkowych materiałów

6.      Sieć komputerowa

6.1.      Plan sieci

6.2.      Topologia sieci

7.      Sieciowe systemy operacyjne – przetarg na oprogramowanie

8.      Archiwizacja i zabezpieczenie danych

9.      Internet

9.1.      Dostęp do internetu

9.2.      Zabezpieczenia zewnętrzne i wewnętrzne

9.3.      Strona WWW

9.4.      Poczta internetowa

10.  Wdrażanie systemu informatycznego

11.  Ocena finansowa projektu i podsumowanie

 

 

 

1.     PODSTAWOWE DANE O FIRMIE

 

 

                  Firma:                          Supermarket  „MEGA”

                 Adres:                        ul. Warszawska 15 , 10 -  691    Olsztyn

                 Adres internetowy:   www.mega.pl

                 E– mail:                     www. @ market.com.pl

                Telefon kontaktowy: ( 089) 534 – 66 – 82

                Fax:                             ( 089) 534 - 66 - 80

                NIP:                             739 – 020 – 41 – 44

                Regon:                         004441468

                Logo:

 

                                           

 

 



                                  

                       

 

 

 

 

 

 

 

2.     OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA FIRMY

 

2.1.          Charakterystyka supermarketu

 

                        Supermarket ”MEGA” jest spółką jawną, która rozpoczęła swoją działalność handlową w lutym 1999 roku, przy ulicy Warszawskiej 15     w  Olsztynie. Początkowo właściciele postanowili zaangażować swe środki       w budowę sklepu (nie należącego do żadnej sieci) w miejscu o niskim stopniu konkurencji. Swoją decyzję dotyczącą budowy poprzedzili wstępną analizą rynku każdej części miasta oraz przeprowadzeniem wielu ankiet i wnikliwych badań dotyczących oczekiwań społeczeństwa w związku z możliwością pojawienia się w ich regionie nowego supermarketu.             

                    Otwarcie tego marketu było odpowiedzią na zapotrzebowanie mieszkańców tej części miasta na sklep, który będzie znajdował się w pobliżu ich miejsca zamieszkania oraz będzie posiadał szeroki asortyment oferowanych produktów, a do tego po atrakcyjnych cenach. Efektem tego była budowa supermarketu „ MEGA”.

              Trzon supermarketu stanowi zarząd spółki ( dwóch współwłaścicieli)     i kadra kierownicza wszystkich działów. Są to ludzie o bogatym dorobku zawodowym w zakresie handlu. 

              Właściciele spółki osobiście uczestniczą we wszystkich działaniach       i zawsze obserwują firmę od strony klienta, a mając nową wizję, mobilizują personel do ciągłego doskonalenia się i firmy.

    Supermarket „ MEGA” zatrudnia łącznie 70 osób. Jest to personel, który       w dużej części nie ma wykształcenia handlowego, ani doświadczenia w pracy    w handlu. Sprzedawcy już od samego początku są nauczani, że „ klient to nasz pan”.

       Cała powierzchnia supermarketu wynosi 2150 m kw., w tym 1400 m kw. to  sala sprzedaży, 300 m kw. to pomieszczenia biurowe, a na magazyny i chłodnie przeznaczyliśmy 300 m kw.

       Dosyć istotnym atutem naszej firmy jest duży parking, mogący pomieścić 600 samochodów, a także doba lokalizacja supermarketu. Mieści się on bowiem      w miejscu skupienia się czterech dużych osiedli.

       Kadra kierownicza stale trzyma rękę nad dobrą koordynacją pracy personelu.

       Wyposażenie sklepu ( regały, lady chłodnicze, itp.) sprowadziliśmy niemal w całości z Niemiec. Na olsztyńskim rynku jesteśmy pierwszym supermarketem o jednolitym, przemyślanym wnętrzu, wyposażonym kompleksowo z dbałością o szczegóły.

       Dotychczasową ideą było stworzenie sklepu, w którym każdy robiłby chętnie zakupy i to się już częściowo zrealizowało. Myślą przewodnią jest jednak zdobycie jak największej liczby klientów poprzez uruchomienie             w najbliższej przyszłości nowych placówek handlowych, tj. stworzeniu sieci supermarketów „MEGA” na terenie województwa warmińsko – mazurskiego,   a potem i może na terenie całej Polski. 

       Starając się o jak najszybsze zrealizowanie tego celu, postanowiliśmy zakupić nowy sprzęt komputerowy, oprogramowania i urządzenia peryferyjne, które wspomogą i znacznie przyspieszą oraz ułatwią  naszą codzienną pracę, tzn. ułatwi pracę personelowi supermarketu i jednocześnie usprawni obsługę klienta.

Klienta, który w warunkach dzisiejszej gospodarki rynkowej, gdzie stale wzrasta konkurencja, szuka miejsc na dobre i szybsze zakupy, czyli na szybszą i lepszą obsługę.

        

 

 

 

2.2. Otoczenie firmy

 

 

Supermarket  ” MEGA „ jest najbardziej konkurencyjnym sklepem w zachodniej części miasta Olsztyn. Jego lokalizacja jest doskonała, gdyż mieści się on praktycznie w samym centrum  skupienia czterech dużych osiedli, a do tego przy często uczęszczanej trasie Biskupiec – Warszawa.

 

     Rysunek 1.  Lokalizacja supermarketu

 

Źródło: Opracowanie własne

 

 

 

 

Na otoczenie firmy składają się klienci sklepu, jego konkurenci, a także dostawcy i kontrahenci.

 

Klienci

      Klientami supermarketu są przede wszystkim jego najbliżsi okoliczni mieszkańcy (stanowią oni 70% ogółu). Reszta to klienci z innych części miasta oraz klienci przyjezdni.

Konkurencja

       W bliskim otoczeniu firmy jest duża liczba drobnych sklepów, których liczba stale wzrasta. Zaczynają także powstawać w pobliżu nowe supermarkety   i to one mogą stać się wkrótce prawdziwym zagrożeniem dla dalszej egzystencji naszej firmy.

Dostawcy

      Dostawcami są firmy wiarygodne o dobrej pozycji i dobrej kondycji finansowej. Zapewniają dostawy szerokiej gamy asortymentów po preferencyjnych cenach. Głównymi dostawcami naszego supermarketu są:

-         Hurtownia Boss – owoce i warzywa – Olsztyn,

-         Hurtownia GH – alkohole, napoje- Nidzica,

-         Mleczarnia Olsztyn – nabiał – Olsztyn,

-         Hurtownia Księżycowa – chemia – Mrągowo,

-         Hurtownia Pablo – artykuły trwałe – Iława,  itd.

Kontrahenci

Kontrahentami są przedstawiciele wielu znanych firm krajowych, np. Jogobella, browary – grupa Żywiec, Procter & Gamble itp.

 

 

 

 

 

 

2.3.  Reklama firmy

 

          Istnienie na rynku szerokiej konkurencji zmusza supermarket do jak najefektywniejszego sposobu przyciągnięcia klienta. Instrumentem najlepiej do tego służącym jest reklama.

Formy reklamy stosowane przez nasz supermarket to:

-         bilboardy w mieście,

-         reklama w telewizji lokalnej,

-         foldery reklamowe dostarczane do domów mieszkańców Olsztyna z ofertą promocyjną,

-         utworzenie strony internetowej

 

2.4. Schemat przestrzenny

 

Budynek supermarketu jest dwukondygnacyjny (sala sprzedaży – parter                    i pomieszczenia biurowe – I piętro). Jego powierzchnia całkowita wynosi 2150 m kw., w tym:

§        sala sprzedaży zajmuje powierzchnię 1400 m kw.,

§        zaplecze ( magazyn, chłodnie) – 150 m kw.,

§        pomieszczenia biurowe – 600 m kw.

Rozmieszczenie poszczególne działów sprzedaży oraz pomieszczeń biurowych przedstawiam na następnej stronie.

 

 

 

 

 

 

 

                              Rysunek 2 – Schemat  przestrzenny  supermarketu

I  PIĘTRO

 

 

 

 

 



































       

         Zarząd

         spółki                   Sekretariat                            Serwery         Kadry           Księgowość            

    

 

 

 

                                                                 Hol                       

 

 

 

                        Dział                    Dział             Kierownik        Pomieszczenie

  WC           marketingu           handlowy             sklepu                 socjalne                  WC





 





 

 

 













 

 

 

 

 

 

 

PARTER













































...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin