Prawo_administracyjne.doc

(290 KB) Pobierz

 

1. Pojęcie, cechy i funkcje administracji publicznej.

 

1. Co to jest Administracja ?

Administracja to wszystko to co nie jest ustawodawstwem i sądownictwem. - Def. negatywna

Definicje pozytywne:

              a) Przedmiotowo - funkcjonalna: Administracja to z jednej strony część aparatu państwowego powołana do wykonywania zadań ustalonych przez parlament, zaś z drugiej strony jest to działalność podejmowana przez różne podmioty państwowe, samorządowe, prywatne dla realizacji interesu publicznego

              b) Izdebskiego i Kuleszy: Administracja publiczna jest to zespół działań organizatorskich i wykonawczych podejmowanych przez różne podmioty na podstawie prawa i w przewidzianych w prawie formach w celu realizacji interesu publicznego.

Administrare - wykonywać, zarządzać, pomagać, służyć

Wpływ na rozwój administracji:

              - Cesarstwo Rzymskie

              - Monarchia Absolutna

              - Instytucja Kościoła Katolickiego

              - Miasta na prawach samorządu (XVII - XVIII)

 

2. Cechy Administracji

              a) Administracja działa na podstawie i w granicach prawa.

                            - nie obowiązuje zasada, że wszystko co nie jest zabronione jest dozwolone

              b) Administracja działa w imieniu i na rachunek państwa, bądź innego podmiotu, któremu państwo                             przekazuje część swojej władzy. 

              c) Administracja działa w interesie publicznym dla realizacji dobra wspólnego.

              d) Hierarchiczne podporządkowanie

              e) Oparta na zawodowym personelu

                            - wykwalifikowany i wyszkolony personel do określonych zadań w administracji

                            - nie jest wykonywana przez amatorów, a podmioty są zatrudnione i opłacane

              f) Działa w sposób ciągły i stabilny.

                            - wszelkie zmiany w państwie nie powodują przestania działania administracji.

              g) Możliwość działania w formach władczych i możliwość stosowania środków przymusy państwowego.

              h) Ma możliwość działania z własnej inicjatywy (z urzędu)

              i) Ma charakter bezosobowy i monopolistyczny

                            - kierujemy się o decyzję do organu administracyjnego ( wójt; nie mają znaczenia personalia)

                            - mamy jedna administracje

                            - na niektóre sprawy naszego życia administracja ma wyłączność

              j) Zróżnicowanie form i postaci działania administracji

              k) Podstawowym celem nie jest dążenie do osiągnięcia zysków

                            - wyjątki : agencje państwowe tworzone w formie spółek prawa handlowego

 

              administracja państwowa administracja publiczna

                                                                                                 

                            zawiera się w adm.                  pojęcie szersze

                            publicznej                                             

                                                                                        to administracja państwowa i administracja samorządowa

                            wykonywana przez

                            organy państwa

 

 

3. Funkcje administracji

              a) policyjno reglamentacyjna

                            - zapewnienie porządku i bezpieczeństwa publicznego, działając w formie nakazów i zakazów

                            - reglamentacja - rozdział dóbr pomiędzy poszczególne jednostki (zezwolenia, pozwolenia, koncesje)

              b) Wykonawcza

                            - wykonywanie zadań ustalonych przez parlament; wykonawca ustaw

              c) Świadcząca

                            - pomaganie jednostce w zaspokojeniu potrzeb bytowych np. opieka społeczna, ochrona zdrowia, oświata

 

4. Podziały administracji

              1. Kryterium terytorialne:

                            a) Centralna ( ogólnokrajowa)

                            b) Regionalna (terytorialna – adm. rządowa wojewódzka; sam. wojewódzka,; sam. powiatowa, sam. gminna)

              2. Kryterium podmiotowe

                            a) Rządowa

                            b) Samorządowa

              3. Zakres działania

                            a) ogólna - obejmuje większość dziedzin administracji np. rada ministrów, wójt, burmistrz, wojewoda

                            b) specjalna - wyspecjalizowana w jednej bądź kilku dziedzinach np. minister resortowy, powiatowy inspektor nadzoru budowlanego

              4. Kryterium zastosowania władztwa administracyjnego:

                            a) Niewładcza (świadcząca) - władztwo na 2 planie, a na 1 pomoc i służenie ludziom

                            b) Władcza

              5. Kryterium przedmiotowe:

                            a) Zdrowia

                            b) Oświatowa

                            c) Celna

                            d) Finansowa

 

2. Charakterystyka i określenie prawa administracyjnego.

 

1. Prawo administracyjne.

Prawo administracyjne to zespół norm prawnych regulujących:

              a) Tworzenie, organizację, zasady działania i zadania podmiotów administrujących

              b) Relacje zachodzące pomiędzy tymi podmiotami

              c) Prawa i obowiązki podmiotów administrowanych

 

Normy prawa administracyjnego dzielą się na normy prawa:

              a) Ustrojowego - regulują tworzenie, organizację i funkcjonowanie podm. wykonujących władzę publiczną

              b) Materialnego - regulują relacje między podmiotami administrującymi, a administrowanymi, określają prawa i obowiązki podmiotów administrowanych w relacjach z administrującymi

              c) Procesowego- określają sposób stosowania norm prawa materialnego i ustrojowego

 

Norma prawa administracyjnego to pewien wzór zachowania wyrażający nakaz, zakaz lub przyzwolenie, jest abstrakcyjna i generalna. Składa się z hipotezy, dyspozycji i sankcji. Hipoteza to wskazanie okoliczności i adresata. Dyspozycja to wzór zachowania. Sankcja to dolegliwość. Występują trzy rodzaje norm prawa adm.:

              a) konkretne - typowe normy prawne

              b) odsyłające - odsyłają do innych aktów lub norm

              c) blankietowe - odsyłają do aktu który jeszcze nie istnieje (ma zostać wydany)

 

2. Prawo administracyjne, a inne gałęzie prawa.

              1. Prawo konstytucyjne - zajmuje się podstawami ustroju państwa np. źródła prawa; ustala państwowe zasady               ustroju; status jednostki w państwie (prawa, wolności, obowiązki jednostki) art. 31; status najważniejszych organów władzy wykonawczej w państwie - Rada Ministrów, Prezydent; podstawy ustroju samorządu; regulacje dotyczące stanów nadzwyczajnych. Zasada bezpośredniego stosowania konstytucji.

              2. Prawo karne - w szerokim znaczeniu (również prawo wykroczeń); przepisy karne w ustawach (budowl.)

              3. Prawo cywilne- od wydania aktu administracyjnego zależy byt umowy cywilnoprawnej; szczególny związek z prawem rzeczowym i prawem zobowiązań; akta administracyjne stanowią podstawę wpisu do               księgi wieczystej; akt stanu cywilnego jest potrzebny do nabycia spadku.

                            - wywłaszczenie - pozbawienie lub ograniczenie praw rzeczowych na nieruchomości w drodze aktu administracyjnego; ogranicza nam własność

                            - wieczyste użytkowanie- forma długotrwałego użytkowania, częściowo w KC i ust. o nieruchomościach

              4. Prawo finansowe - podatkowe budżetowe, dewizowe

              5. Prawo pracy - stosuje się do urzędników administracyjnych

              6. Prawo rolne - np. z prawa żywnościowego, nieruchomości rolnych

                                          - publiczne prawo rolne jest działem prawa administracyjnego

              7. Prawo ubezpieczeń społecznych

 

3. Stosunek administracyjnoprawny.

Definicja: Jest to unormowana prawem administracyjnym relacja zachodząca pomiędzy przynajmniej dwoma podmiotami, gdzie zachowanie jednego podmiotu (administrującego) wpływa wiążąco na zachowanie drugiego podmiotu (administrowanego)

 

→ Elementy:

              a) przedmiot - sprawa mieszcząca się w kompetencji administracji

              b) podmioty - administrujący i administrowany

              c) treść - wzajemne uprawnienia i obowiązki podmiotów tego stosunku prawnego

              d) układ relacji pomiędzy podmiotami (nadrzędno-podrzędny)

 

→Cechy:

              a) ma charakter podwójnie indywidualny - dotyczy konkretnych podmiotów i konkretnej sprawy; zachodzi w konkretnych okolicznościach pomiędzy określonymi podmiotami

              b) władczość

              c) powstaje w oparciu o przepisy prawa administracyjnego (materialnego)

              d) spory powstałe na tle stosunku administracyjnego rozstrzygane są w drodze procedury administracyjnej

 

→ Różnica od sytuacji administracyjnoprawnej

              - jest to pojęcie szersze od pojęcia stosunku bo każdy kto jest stroną określonego stosunku jest także w sytuacji administracyjnoprawnej. Nie działa to odwrotnie.

              - synonim położenia prawnego, statusu prawnego

              - Definicja prof. Bocia: Jest to każda sytuacja określonego podmiotu, której elementy zostały ukształtowane przepisami prawa administracyjnego ze względu na określone zadanie faktyczne

 

4. Sprawa administracyjna, a sprawa z zakresu administracji publicznej.

→ Sprawa administracyjna (Kiełkowski) - stan faktyczny opisany w hipotece normy prawnej wymagającej dla uwolnienia swojej mocy wiążącej autorytatywnej konkretyzacji dokonanej w formie aktu wydanego przez właściwy podmiot administrujący.

              - autorytatywna - wiążąca, wydana z poziomu organu nadrzędnego

  * Druga definicja: Wynikająca ze stosunku administracyjnoprawnego możliwość jednostronnego określenia przez organ administracji praw i obowiązków podmiotu administrowanego w drodze aktu administracyjnego (podwójnie indywidualnego)

 

              - Cechy

              a) sprawa należąca do właściwości podmiotów administrujących

              b) podstawę załatwienia tej sprawy stanowią normy prawa administracyjnego

              c) załatwiana w drodze aktu administracyjnego (podwójnie indywidualna)

              d) wynika ze stosunku administracyjnoprawnego

 

→ Sprawa z zakresu administracji publicznej

              - pojęcie szersze bo obejmuje nie tylko sprawy załatwiane w drodze aktów administracyjnych, ale również w drodze aktów normatywnych i innych czynności

              - Cechy:

              a) należą do podmiotów administrujących

              b) podstawą załatwiania tych spraw są normy prawa administracyjnego

              * nie może mieć charakteru cywilnoprawnego, ale rozstrzygnięcie takiej sprawy może mieć wpływ na sferę cywilnoprawną

 

5. Władztwo administracyjne

→ Rodzaj władzy państwowej

→ Definicja z okresu międzywojennego: Jest to przysługująca (organom państwa)* możliwość               autorytatywnego, jednostronnego ustalania nakazów i zakazów określonego zachowania się zabezpieczona możliwością zastosowania przymusu państwowego w celu ich wyegzekwowania.

              * teraz  przysługująca organom władzy publicznej; organom administrującym

 

→ Cechy:

              a) jednostronność władztwa

              b) prawo narzucania woli

              c) możliwość zastosowania środków przymusu państwowego

              d) domniemanie legalności władztwa

              e) domniemanie mocy powszechnie obowiązującej władztwa ( wywołują skutek dla wszystkich innych organów administracji publicznej, dla sądów)

              f) domniemanie ważności działań władczych - działania władcze odnoszą skutek nawet jeżeli zawierają wady prawne do momentu ich skutecznego uchylenia

 

              - władztwo to element definicji administracji publicznej

              - przejawia się na dwa sposoby

                            * polega na wydawaniu aktów administracyjnych, które są indywidualne i konkretne

                            * aktów normatywnych, które są abstrakcyjne i generalne

 

→ Rodzaje władztwa

              a) Zewnętrzne - skierowane do podmiotów znajdujących się na zewnątrz struktury administracji; jest to               władztwo skierowane do podmiotów nie podporządkowanych administracyjnie, służbowo podmiotowi administrującemu

              b) Wewnętrzne - skierowane do podmiotów podporządkowanych organizacyjnie lub służbowo podmiotowi administrującemu; realizowane wewnątrz struktury administracyjnej np. relacja między wójtem, a pracownikiem urzędu gminy

 

→ Funkcje przymusu państwowego:

              a) Przymus egzekucyjny - celem jest przymuszenie kogoś do określonego zachowania

              b) Kara - wyrządzenie dolegliwości; stosowana w ostateczności

                                          * administracyjnoprawne- wynikają z materialnego prawa administracyjnego; nakładane gdy podmiot nie wykonuje nałożonych przez organ obowiązków

                                          * porządkowe- wynikające z przepisów procesowych

                                          * dyscyplinarne - stosowane w stosunkach służbowych w administracji wobec funkcjonariuszy za przewinienia np. upomnienie, nagana

              c) Sankcja - jest pojęciem szerszym od kary; jest to odpowiedzialność ustalona w konkretnej normie prawnej za jej naruszenie i wynikająca z niej dolegliwość osobista lub majątkowa; ma na cel prewencyjno               represyjny

                            - Sankcje w administracji:

                                          * odebranie uprawnień

                                          * nieważność czynności

                                          * niekorzystne skutki ekonomiczne

                            - Zapewnienie poszanowania prawa i wyrażenie dolegliwości; musi być dolegliwa, współmierna do               naruszenia, nieuchronność jej wymierzenia

                            - W jakiej drodze może być nałożona sankcja?

                                          * Podstawą musi być przepis ustawy, nigdy przepis pod ustawowy

                                          * Nikt nie może być karany dwa razy za ten sam czyn

                                          * zasada informowania o zarzutach

                                          * Zasada prawa do wysłuchania

                                          * Ciężar dowodu spoczywa na organie władzy publicznej

                                          * Nałożenie sankcji musi nastąpić w rozsądnym terminie i określonej prawem formie

                                          * Każde postępowanie zmierzające do nałożenia sankcji musi kończyć się postanowieniem (rozstrz.)

                                          * Każde rozstrzygnięcie nakładające sankcję podlega kontroli

 

→Nakazy i zakazy w prawie administracyjnym

              1. Nakazy

                            a) Samoistne - nakaz określonego zachowania się, wyrażony wprost w akcie władzy publicznej

                            b) Komplementarne - związane są funkcjonalnie ze sferą uprawnień w administracji, skierowane wobec osoby, która uzyskała dane uprawnienia

              2. Zakazy

                            a) Bezwzględne - od których nie można się zwolnić w drodze indywidualnego zezwolenia władzy                                           publicznej np. zakazy zawarte w ustawie prawa o ruchu drogowym

              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin