Ręczne ciągnięcie i pchanie ciężarów.pdf

(227 KB) Pobierz
untitled
OPINIE
Rozdział 5/2.F.1.A.
5/2.F.1.A. Ocena ryzyka zawodowego przy rêcznym
ci¹gniêciu i pchaniu ciê¿arów (LMM)
T³umaczenie i adaptacja do warunków Polskich – Stanis³aw Wójcik
Spis treœci
1. Wstêp .................................... 1
2. Wartoœciowanie czynników ................... 2
2.1. Szacowanie wskaŸnika czasu .............. 2
2.2. Szacowanie wskaŸnika masy ............... 3
2.3. Szacowanie wskaŸnika dok³adnoœci przemiesz-
czania ciê¿aru i prêdkoœci ruchu ............ 5
2.4. Szacowanie wskaŸnika postawy cia³a ........ 6
2.5. Szacowanie wskaŸnika warunków wykonywania
pracy ................................. 6
3. Ocena koñcowa ............................ 8
1. Wstêp
Podczas ci¹gniêcia i pchania ciê¿kich przedmiotów obci¹¿ony (a wiêc tak¿e na-
ra¿ony) jest ca³y uk³ad miêœniowo-szkieletowy . Najbardziej obci¹¿one s¹ d³onie,
ramiona i barki. S¹ te¿ sytuacje wymagaj¹ce:
zwiêkszonego wysi³ku fizycznego (w³o¿enia wiêcej energii) lub/i
przyjêcia niekorzystnej postawy cia³a,
przez co dodatkowo dochodzi do nara¿enia odcinka lêdŸwiowego krêgos³upa, sta-
wów biodrowych i kolanowych.
Najważniejsze
obciążenia
Pchanie i ci¹gniêcie nie wymaga du¿ego wysi³ku statycznego (monotonnego), jaki
zwykle towarzyszy podnoszeniu i dŸwiganiu ciê¿arów, dlatego zidentyfikowanie
przewlek³ych, negatywnych skutków przeci¹¿enia organizmu przy tych pracach
jest trudne.
Za typowe nara¿enie dla uk³adu miêœniowo-szkieletowego przy ci¹gniêciu i pcha-
niu uznaje siê gwa³towne (dynamiczne) przeci¹¿enia bêd¹ce skutkiem np.:
szturchniêcia,
obsuniêcia siê, b¹dŸ
nag³ego i du¿ego wysi³ku w³o¿onego w celu zmiany kierunku ruchu lub zaha-
mowania.
Ryzyko powstania urazów lub schorzeñ uk³adu miêœniowo-szkieletowego powo-
dowanych tymi przeci¹¿eniami jest trudne do oszacowania. Tak, jak przy rêcznym
dŸwiganiu ciê¿arów, w Niemczech opracowano i zastosowano metodê wskaŸni-
ków kluczowych Leitmerkmalmethode (LMM) oceny ryzyka zawodowego przy
pracach, przy których osoba nara¿ona jest na obci¹¿enia fizyczne pochodz¹ce od
rêcznie ci¹gniêtych lub pchanych ciê¿kich przedmiotów . Metoda ta umo¿liwia
pracodawcy, kierownikowi robót a nawet pracownikowi ³atwo i szybko oceniæ ry-
zyko zawodowe, jakie wystêpuje przy danej pracy zwi¹zanej z ci¹gniêciem lub
pchaniem ciê¿arów i w razie potrzeby podj¹æ stosowne œrodki obni¿aj¹ce poziom
tego ryzyka.
Typowe
narażenia
wrzesień 2006
1
Rozdzia³ 5/2.F.1.A.
5/2.F.1.A. Ocena ryzyka zawodowego przy rêcznym ci¹gniêciu i pchaniu ciê¿arów
5. Ryzyko zawodowe
wrzesieñ 2006
155601321.016.png
OPINIE
5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.F.1.A.
Federalny Urz¹d Ochrony Pracy i Medycyny Pracy oraz Komisji Landów ds.
BHP (LASI – Niemcy) opublikowa³ tê metodê na swojej stronie internetowej:
www.baua.de. Dziêki uprzejmoœci autorów metodê tê przedstawiamy Pañstwu.
Czynniki
obciążenia
Metoda wskaŸników kluczowych polega na okreœleniu wartoœci (wagi), wyra-
¿onej w punktach, wskaŸników charakteryzuj¹cych piêæ ró¿nych czynników
obci¹¿enia wystêpuj¹cych przy wykonywaniu tych czynnoœci. Na podstawie tego
oszacowania dokonuje siê wyliczenia punktowego, pozwalaj¹cego na zakwalifiko-
wanie pracy do jednej z 4 kategorii ryzyka. Czynnikami podlegaj¹cymi szacowa-
niu s¹:
czas,
masa przedmiotu,
dok³adnoœæ i prêdkoœæ ruchu,
postawa cia³a,
warunki wykonywania pracy.
Metoda LMM s³u¿y orientacyjnej ocenie warunków pracy przy ci¹gniêciu lub
pchaniu ciê¿arów.
Przy ocenie wartoœci poszczególnych wskaŸników niezbêdna jest odpowiednia
wiedza w odniesieniu do ocenianej czynnoœci sk³adowej. Je¿eli takiej wiedzy nie
mamy, to nale¿y przeprowadziæ szczegó³ow¹ analizê wszystkich wykonywanych
czynnoœci. W ¿adnym wypadku nie wolno opieraæ siê na przypuszczeniach , gdy¿
zwykle prowadz¹ one do fa³szywych wyników.
Czynności
składowe
Szacowania dokonuje siê zasadniczo dla czynnoœci sk³adowych i odnoœnie tylko do
jednego dnia pracy. Je¿eli w ramach wykonywanego zadania wystêpuj¹ liczne
czynnoœci sk³adowe przy wyraŸnym ich zró¿nicowaniu, to nale¿y je odrêbnie oce-
niaæ i dokumentowaæ.
Ka¿d¹ czynnoœæ zwi¹zan¹ ze znacznymi obci¹¿eniami fizycznymi nale¿y oceniæ
odrêbnie.
2. Wartoœciowanie czynników
2.1. Szacowanie wskaŸnika czasu
Formy pracy
Wartoœæ czasu obci¹¿enia szacuje siê na podstawie poni¿szej tabeli, wybieraj¹c
jedn¹ z dwóch form wykonywania pracy. Dla czynnoœci:
charakteryzuj¹cych siê regularnym ich wykonywaniem podczas zmiany, je¿eli
pojedyncza droga ci¹gniêcia lub pchania nie przekracza 5 m , podstawowym
parametrem bêdzie czêstotliwoœæ ,
wykonywanych nieregularnie i przy pojedynczej drodze (ci¹gniêcia, pchania)
przekraczaj¹cej 5 m , podstawowym parametrem bêdzie ³¹czna droga ci¹gniê-
cia i pchania .
Granicê pojedynczej drogi równej 5 m nale¿y traktowaæ tylko jako orientacyjn¹.
W przypadkach w¹tpliwych powinno siê dopiero podczas wykonywania pracy
rozstrzygn¹æ, która forma wystêpuje czêœciej – czêste ruszanie i hamowanie (para-
metr – czêstotliwoœæ), czy d³u¿ej trwaj¹ce ci¹gniêcie/pchanie (parametr – ³¹czna
droga).
2
wrzesień 2006
155601321.017.png 155601321.018.png
5/2.F.1.A. Ocena ryzyka zawodowego przy ręcznym ciągnięciu i pchaniu ciężarów
OPINIE
Rozdział 5/2.F.1.A.
Szacowanie wskaŸnika czasu obci¹¿enia
Ci¹gniêcie i pchanie na krótkie
odleg³oœci b¹dŸ przy czêstych przerwach
Ci¹gniêcie i pchanie na d³u¿sze
odleg³oœci
Pojedyncza odleg³oœæ do 5 m
Pojedyncza odleg³oœæ powy¿ej 5 m
Czêstotliwoœæ
(liczba na zmianê
robocz¹)
WskaŸnik czasu
(pkt)
£¹czna droga prze-
byta podczas zmia-
ny roboczej (km)
WskaŸnik czasu
(pkt)
< 10
1
< 0,3
1
10 do < 40
2
0,3 do < 1
2
40 do < 200
4
1 do < 4
4
i0200 do < 500
6
4 do < 8
6
500 do < 1000
8
8 do < 16
8
1000
10
16
10
Przyk³adowe prace polegaj¹ce na ci¹gniêciu i pchaniu na krótkie odleg³oœci (do 5 m), b¹dŸ takie,
podczas których pracownik wykonuje czêste przerwy, to:
PRZYKŁAD
obs³uga manipulatorów,
rozwo¿enie posi³ków w szpitalu,
monta¿ (uzbrajanie) maszyn.
Przyk³adowe prace polegaj¹ce na ci¹gniêciu i pchaniu na d³u¿sze odleg³oœci (pow. 5 m), to:
PRZYKŁAD
wywo¿enie œmieci w kontenerach na kó³kach,
przemieszczanie mebli na rolkach wewn¹trz budynków,
transport towarów z magazynu na halê sprzeda¿y za pomoc¹ rêcznych wózków, tzw. pale-
ciaków.
2.2. Szacowanie wskaŸnika masy
Znaczenie masy ci¹gniêtego lub pchanego ciê¿aru szacuje siê na podstawie tabeli
w zale¿noœci od wartoœci tej masy i rodzaju u¿ytego sprzêtu pomocniczego .
Okreœlaj¹c masê ci¹gniêtego lub pchanego ciê¿aru nie wolno pomin¹æ masy same-
go œrodka transportu s³u¿¹cego do przemieszczania ciê¿aru.
wrzesień 2006
3
155601321.019.png
OPINIE
5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.F.1.A.
Szacowanie wskaŸnika masy
Masa
(w kg) do prze-
mieszczenia:
przez tocze-
nie przed-
miotu lub
przy u¿yciu
sprzêtu
Przedmiot
przetaczany
bez u¿ycia
sprzêtu
pomocni-
czego
U¿yty sprzêt pomocniczy
Taczki,
wózki
2-ko³owe
Wózki
ze wszyst-
kimi
ko³ami
samoskrêt-
nymi
Wózki:
dyszlowe,
z par¹ kó³
sztywnych
(niesamo-
skrêtnych),
szynowe.
Tory
rolkowe
Manipu-
latory,
balansery
linowe
WskaŸnik masy (pkt)
< 50
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
50 do < 100
1
1
1
1
1
100 do < 200
1,5
2
1,5
2
200 do < 300
2
3
2
4
300 do < 400
4
3
400 do < 600
5
4
– przez przesu-
wanie œlizgowe
Pola szare oznaczaj¹ warunki krytyczne, w których
kontrola nad ruchem ³adunku przemieszczanego przy
pomocy sprzêtu pomocniczego zale¿y w du¿ym stop-
niu od sprawnoœci i si³y fizycznej pracownika.
Pola czarne oznaczaj¹ warunki, których nale¿y uni-
kaæ, poniewa¿ niezbêdna si³a do wykonywania pracy
mo¿e wykraczaæ poza maksymaln¹ wydolnoœæ fizycz-
n¹ pracownika (lub masa przewy¿sza wartoœæ do-
puszczaln¹, okreœlon¹ w przepisach).
<10
1
10 do < 25
2
25 do < 50
4
50
Średnia masa
Je¿eli w trakcie czynnoœci przemieszczane s¹ ró¿ne ciê¿ary (przedmioty o ró¿nych
masach), nale¿y ustaliæ ich wartoœæ œredni¹ . Mo¿na uwzglêdniaæ tak¿e najwy¿sze
przemieszczane masy, ale w takich przypadkach nale¿y odnieœæ je do czêstotliwoœci
przemieszczania (por. tabela w rozdziale 2.1. Szacowanie wskaŸnika czasu ) faktyczne-
go ich wystêpowania.
4
wrzesień 2006
155601321.001.png 155601321.002.png 155601321.003.png 155601321.004.png 155601321.005.png 155601321.006.png 155601321.007.png 155601321.008.png 155601321.009.png 155601321.010.png 155601321.011.png 155601321.012.png 155601321.013.png
5/2.F.1.A. Ocena ryzyka zawodowego przy ręcznym ciągnięciu i pchaniu ciężarów
OPINIE
Rozdział 5/2.F.1.A.
Przemieszczania przedmiotów o najwiêkszej masie nie mo¿na odnosiæ do ca³kowi-
tej czêstotliwoœci (ca³kowitej liczby czynnoœci ci¹gniêcia lub pchania w ci¹gu zmia-
ny roboczej).
Podczas zmiany roboczej pracownik przy pomocy wózka szynowego przemieszcza na odcinku 4 m
przedmioty o nastêpuj¹cych masach:
PRZYKŁAD
30 kg – 120 razy,
60 kg – 70 razy,
400 kg – 5 razy.
Po wy³adowaniu pracownik przepycha w drodze powrotnej pusty wózek wa¿¹cy 40 kg .
Ustalona œrednia (wa¿ona) wartoœæ przemieszczanej masy , po uwzglêdnieniu najwy¿szych
ich wartoœci (400 kg + 40 kg wózka) wynosi:
70 120 100 70 440 5 40 195
390
65 kg
przy czêstotliwoœci 390 przejazdów w ci¹gu zmiany roboczej.
2.1. dla czêstotliwoœci 390 przejazdów – wskaŸnik czasu 6 pkt ,a
2.2. dla masy 65 kg wskaŸnik masy 1 pkt .
Je¿eli odnieœlibyœmy masê 440 kg do czêstotliwoœci 390 przemieszczeñ na zmianê
robocz¹, to przy niezmienionym wskaŸniku czasu wynosz¹cym 6 pkt, wskaŸnik
masy wyniós³by 4 pkt, a wiêc by³by zawy¿ony o 3 pkt.
2.3. Szacowanie wskaŸnika dok³adnoœci przemieszczania
ciê¿aru i prêdkoœci ruchu
Znaczenie dok³adnoœci przemieszczania ciê¿aru i prêdkoœci ruchu szacuje siê na
podstawie tabeli.
Szacowanie wskaŸnika dok³adnoœci przemieszczania ciê¿aru i prêdkoœci ruchu
Dok³adnoœæ przemieszczania
Prêdkoœæ ruchu
powoli
(< 0,8 m/s)
szybko
(0,8 do 1,3 m/s)
WskaŸnik dok³adnoœci
i prêdkoœci (pkt)
Ma³a
• brak ograniczeñ szerokoœci drogi transportu,
• toczony ciê¿ar mo¿e sam siê zatrzymaæ lub byæ
zatrzymany, np. ryglem.
1
2
Wysoka
• ciê¿ar musi byæ precyzyjnie ustawiony i zatrzy-
many,
• droga transportu (tor) musi byæ œciœle zachowana,
• czêste zmiany kierunku ruchu.
2
4
wrzesień 2006
5
Przyjmiemy z tabeli w rozdziale:
155601321.014.png 155601321.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin