cw._12_zadanie_z_BSC.doc

(148 KB) Pobierz
ZAAWANSOWANA RACHUNKOWOŚĆ ZARZĄDCZA

ZAAWANSOWANA RACHUNKOWOŚĆ ZARZĄDCZA

 

Ocena realizacji strategii- zrównoważona karta wyników

 

Ogólne informacje o firmie

Firma Abak Sp. z o.o. jest producentem projektorów multimedialnych. Spółka została zarejestrowana w 1995 roku i posiada kapitał zakładowy w wysokości 1 mln zł.

Struktura Spółki ma charakter funkcjonalny. W zależności od zakresu działania i typu odpowiedzialności w przedsiębiorstwie wyróżnia się: piony, wydziały, działy, zespoły i stanowiska pracy.

W strukturze organizacyjnej Spółki można wyróżnić Prezesa, Radcę Prawnego, Specjalistę ds. BHP oraz cztery piony: Pion Produkcji, Pion Badawczo – Rozwojowy, Pion Administracyjno – Finansowy i Pion Handlowy.

W ramach Pionu Produkcji zostały wydzielone wydziały: optyki, elektroniki i montażu oraz kontrola jakości i serwis. W przypadku specyficznych zamówień montaż odbywa się u klienta, w pozostałych sytuacjach mamy do czynienia z montażem seryjnym.

Pion Badawczo – Rozwojowy zajmuję się badaniami nad nowymi projektami oraz wdrażaniem tych projektów.

W ramach Pionu Administracyjno – Finansowego można wymienić: Dział Kadr, Płacy i Administracji, Dział Księgowości i Finansów, Głównego Specjalistę ds. Organizacyjnych, Dział Controllingu, Głównego Specjalistę ds. Informatycznych.

Pion Handlowy składa się z: Działu Zaopatrzenia, Kierownika ds. Sprzedaży i Specjalisty ds. Marketingu. Sprzedaż została podziela na cztery kategorie: klienci instytucjonalni, hurtownie, detal, sklepy firmowe.

Schemat struktury organizacyjnej został zamieszczony w dalszej części zadania.

Spółka ta produkuje różnego rodzaju projektory multimedialne oraz dodatkowo oferuje usługi dodane takie jak: przeszkolenie przyszłych użytkowników projektorów, montaż projektorów u klienta, zwłaszcza w przypadku specyficznych zamówień czy wypożyczanie starszych modeli projektorów.

Po okresie dynamicznego rozwoju w latach 1997 – 2000 nastąpiło znaczne pogorszenie wyników ekonomicznych i finansowych w roku 2001. Sytuacja firmy w roku 2001 przedstawiała się następująco:

Ø      wzrost konkurencji spowodował obniżenie jednostkowej marży sprzedaży,

Ø      niższa rentowność działalności przełożyła się na zmniejszenie wyniku na działalności operacyjnej i zysk netto,

Ø      spadł udział spółki w krajowym rynku projektorów,

Ø      znaczne wydłużenie cyklu rotacji należności spowodowało potrzebę korzystania w większym stopniu z kredytów obrotowych; w efekcie znacznie wzrosło zadłużenie kapitałów własnych i zwiększyło się ryzyko utraty płynności finansowej.

 

Analiza sytuacji przedsiębiorstwa wskazała na konieczność podjęcia zmian w sposobie zarządzania spółką. Z początkiem roku 2002 kierownictwo spółki podjęło decyzję o opracowaniu i wdrożeniu nowej strategii rozwoju spółki. Zadecydowano, że strategia ta będzie monitorowana poprzez zrównoważoną kartę wyników.


Strategia firmy

Strategia firmy wyraża się w celu nadrzędnym oraz celach wiodących (tematach strategicznych) przyporządkowanych do głównych obszarów funkcjonowania spółki. Poszczególne obszary są równoważne perspektywom zrównoważonej karty wyników.

 

Cel nadrzędny: Stworzenie trwałej zdolności Spółki do generowania wysokich dochodów.

 

Finanse (perspektywa finansowa): Poprawa sytuacji finansowej, zapewniającej możliwość sfinansowania rozwoju Spółki.

 

Rynek (perspektywa klienta): Wzrost satysfakcji klientów pozwalający na zwiększenie udziału w rynku.

 

Technologia (perspektywa procesów wewnętrznych): Osiągnięcie doskonałości operacyjnej.

 

Organizacja i zarządzanie (perspektywa rozwoju): Dostosowanie organizacji spółki i zasobów kadrowych do wymogów rynku oraz przyjętej koncepcji zarządzania.

 

POLECENIE:

Oblicz mierniki realizacji celów strategicznych dla 2001 r. (będą one stanowić odniesienie dla roku 2002), 2002 r. oraz dla 2003 r. Otrzymane wyniki porównaj z wartością docelową mierników.

Ocen realizację strategii.

 

 


Struktura organizacyjna Spółki Abak

 

1-                 Radca Prawny

2-                 Specjalista ds. BHP


Układ celów i mierników w zrównoważonej karcie wyników

 

PERSPEKTYWA

TEMATY STRATEGICZNE

CELE STRATEGICZNE

MIERNIKI

WARTOŚĆ DOCELOWA

w 2003 r.

Finansowa

Poprawa sytuacji finansowej, zapewniającej możliwość sfinansowania rozwoju Spółki

1.       Zwiększenie rentowności kapitału własnego

1.       ROE

40%

2.       EBITDA

4000 tys. zł.

2.       Maksymalizacja nadwyżki finansowej

3.       Wskaźnik bieżącej płynności finansowej

1,5

3.       Zachowanie właściwej struktury kapitału

4.       Wskaźnik zadłużenia kapitału własnego

2

Klienta

Wzrost satysfakcji klientów pozwalający na zwiększenie udziału w rynku.

1.       Zwiększenie udziału w rynku

1.       Udział w rynku

14%

2.       Liczba nowych klientów

27 klientów

2.       Oferowanie wartości dodanej dla klientów

3.       Narzut usług dodanych na sprzedaż produktów

20%

Procesów wewnętrznych

Osiągnięcie doskonałości operacyjnej

1.       Rozwój asortymentu produktów i usług dodanych

1.     Liczba nowych produktów wprowadzanych rocznie

5 nowych produktów wprowadzanych rocznie

2.       Zmodernizowanie potencjału technologicznego

2.     Nakłady na rozwój nowych produktów

 

750 tys. zł

3.       Lider w branży pod względem stopy marży pokrycia

3.     Stopa marży pokrycia

stopa marży pokrycia o 3% wyższa niż stopa marży pokrycia drugiego najlepszego przedsiębiorstwa w branży

4.       Zwiększenie innowacyjności produktów

4.     Liczba pomysłów zgłaszanych przez pracowników w odniesieniu do produktów

140 pomysłów

Rozwoju

Dostosowanie organizacji spółki i zasobów kadrowych do wymogów rynku oraz przyjętej koncepcji zarządzania

1.     Udoskonalenie systemu informacyjnego

1.     Liczba indywidualnych stanowisk pracy objętych zintegrowanym systemem zarządzania

70 stanowisk

2.     Rozwój systemu zarządzania

2.     Liczba kart wyników w przedsiębiorstwie (np. pionu, działu, indywidualnych)

12 kart wyników

3.     Podniesienie kwalifikacji pracowników

3.     Jednostkowe nakłady na szkolenie pracowników

2 tys. zł

 

 

 


Wyniki ekonomiczne

 

Skrócony bilans

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin