ZAAWANSOWANA RACHUNKOWOŚĆ ZARZĄDCZA
Ocena realizacji strategii- zrównoważona karta wyników
Ogólne informacje o firmie
Firma Abak Sp. z o.o. jest producentem projektorów multimedialnych. Spółka została zarejestrowana w 1995 roku i posiada kapitał zakładowy w wysokości 1 mln zł.
Struktura Spółki ma charakter funkcjonalny. W zależności od zakresu działania i typu odpowiedzialności w przedsiębiorstwie wyróżnia się: piony, wydziały, działy, zespoły i stanowiska pracy.
W strukturze organizacyjnej Spółki można wyróżnić Prezesa, Radcę Prawnego, Specjalistę ds. BHP oraz cztery piony: Pion Produkcji, Pion Badawczo – Rozwojowy, Pion Administracyjno – Finansowy i Pion Handlowy.
W ramach Pionu Produkcji zostały wydzielone wydziały: optyki, elektroniki i montażu oraz kontrola jakości i serwis. W przypadku specyficznych zamówień montaż odbywa się u klienta, w pozostałych sytuacjach mamy do czynienia z montażem seryjnym.
Pion Badawczo – Rozwojowy zajmuję się badaniami nad nowymi projektami oraz wdrażaniem tych projektów.
W ramach Pionu Administracyjno – Finansowego można wymienić: Dział Kadr, Płacy i Administracji, Dział Księgowości i Finansów, Głównego Specjalistę ds. Organizacyjnych, Dział Controllingu, Głównego Specjalistę ds. Informatycznych.
Pion Handlowy składa się z: Działu Zaopatrzenia, Kierownika ds. Sprzedaży i Specjalisty ds. Marketingu. Sprzedaż została podziela na cztery kategorie: klienci instytucjonalni, hurtownie, detal, sklepy firmowe.
Schemat struktury organizacyjnej został zamieszczony w dalszej części zadania.
Spółka ta produkuje różnego rodzaju projektory multimedialne oraz dodatkowo oferuje usługi dodane takie jak: przeszkolenie przyszłych użytkowników projektorów, montaż projektorów u klienta, zwłaszcza w przypadku specyficznych zamówień czy wypożyczanie starszych modeli projektorów.
Po okresie dynamicznego rozwoju w latach 1997 – 2000 nastąpiło znaczne pogorszenie wyników ekonomicznych i finansowych w roku 2001. Sytuacja firmy w roku 2001 przedstawiała się następująco:
Ø wzrost konkurencji spowodował obniżenie jednostkowej marży sprzedaży,
Ø niższa rentowność działalności przełożyła się na zmniejszenie wyniku na działalności operacyjnej i zysk netto,
Ø spadł udział spółki w krajowym rynku projektorów,
Ø znaczne wydłużenie cyklu rotacji należności spowodowało potrzebę korzystania w większym stopniu z kredytów obrotowych; w efekcie znacznie wzrosło zadłużenie kapitałów własnych i zwiększyło się ryzyko utraty płynności finansowej.
Analiza sytuacji przedsiębiorstwa wskazała na konieczność podjęcia zmian w sposobie zarządzania spółką. Z początkiem roku 2002 kierownictwo spółki podjęło decyzję o opracowaniu i wdrożeniu nowej strategii rozwoju spółki. Zadecydowano, że strategia ta będzie monitorowana poprzez zrównoważoną kartę wyników.
Strategia firmy
Strategia firmy wyraża się w celu nadrzędnym oraz celach wiodących (tematach strategicznych) przyporządkowanych do głównych obszarów funkcjonowania spółki. Poszczególne obszary są równoważne perspektywom zrównoważonej karty wyników.
Cel nadrzędny: Stworzenie trwałej zdolności Spółki do generowania wysokich dochodów.
Finanse (perspektywa finansowa): Poprawa sytuacji finansowej, zapewniającej możliwość sfinansowania rozwoju Spółki.
Rynek (perspektywa klienta): Wzrost satysfakcji klientów pozwalający na zwiększenie udziału w rynku.
Technologia (perspektywa procesów wewnętrznych): Osiągnięcie doskonałości operacyjnej.
Organizacja i zarządzanie (perspektywa rozwoju): Dostosowanie organizacji spółki i zasobów kadrowych do wymogów rynku oraz przyjętej koncepcji zarządzania.
POLECENIE:
Oblicz mierniki realizacji celów strategicznych dla 2001 r. (będą one stanowić odniesienie dla roku 2002), 2002 r. oraz dla 2003 r. Otrzymane wyniki porównaj z wartością docelową mierników.
Ocen realizację strategii.
1- Radca Prawny
2- Specjalista ds. BHP
PERSPEKTYWA
TEMATY STRATEGICZNE
CELE STRATEGICZNE
MIERNIKI
WARTOŚĆ DOCELOWA
w 2003 r.
Poprawa sytuacji finansowej, zapewniającej możliwość sfinansowania rozwoju Spółki
1. Zwiększenie rentowności kapitału własnego
1. ROE
40%
2. EBITDA
4000 tys. zł.
2. Maksymalizacja nadwyżki finansowej
3. Wskaźnik bieżącej płynności finansowej
1,5
3. Zachowanie właściwej struktury kapitału
4. Wskaźnik zadłużenia kapitału własnego
2
Klienta
Wzrost satysfakcji klientów pozwalający na zwiększenie udziału w rynku.
1. Zwiększenie udziału w rynku
1. Udział w rynku
14%
2. Liczba nowych klientów
27 klientów
2. Oferowanie wartości dodanej dla klientów
3. Narzut usług dodanych na sprzedaż produktów
20%
Procesów wewnętrznych
Osiągnięcie doskonałości operacyjnej
1. Rozwój asortymentu produktów i usług dodanych
1. Liczba nowych produktów wprowadzanych rocznie
5 nowych produktów wprowadzanych rocznie
2. Zmodernizowanie potencjału technologicznego
2. Nakłady na rozwój nowych produktów
750 tys. zł
3. Lider w branży pod względem stopy marży pokrycia
3. Stopa marży pokrycia
stopa marży pokrycia o 3% wyższa niż stopa marży pokrycia drugiego najlepszego przedsiębiorstwa w branży
4. Zwiększenie innowacyjności produktów
4. Liczba pomysłów zgłaszanych przez pracowników w odniesieniu do produktów
140 pomysłów
Rozwoju
Dostosowanie organizacji spółki i zasobów kadrowych do wymogów rynku oraz przyjętej koncepcji zarządzania
1. Udoskonalenie systemu informacyjnego
1. Liczba indywidualnych stanowisk pracy objętych zintegrowanym systemem zarządzania
70 stanowisk
2. Rozwój systemu zarządzania
2. Liczba kart wyników w przedsiębiorstwie (np. pionu, działu, indywidualnych)
12 kart wyników
3. Podniesienie kwalifikacji pracowników
3. Jednostkowe nakłady na szkolenie pracowników
2 tys. zł
Wyniki ekonomiczne
Skrócony bilans
...
aagnieszkap