NATURA CZY ŚRODOWISKO.rtf
(
15 KB
)
Pobierz
4-czynnikowa koncepcja
Marii Żebrowskiej
l
Na rozwój struktury i funkcji układu nerwowego, a za jego pośrednictwem na rozwój procesów psychicznych wpływają 4 czynniki: wrodzone zadatki anatomiczno – fizjologiczne organizmu, własna działalność jednostki, środowisko i wychowanie.
Zadatk
i
l
cechy biologiczne,
l
biologiczne uwarunkowania, predyspozycje, zawiązki,
l
natura jednostki,
l
genotyp, wyposażenie genetyczne,
l
cechy wrodzone – zależą od genotypu, czyli od materiału genetycznego zawartego w chromosomach jednostki.
Środowisko
l
fizyczne (materialne),
l
społeczne,
l
obcowanie z ludźmi i obcowanie z przedmiotami,
l
organizacja przestrzenna i organizacja czasowa środowiska,
l
stymulacja zewnętrzna niezamierzona.
Wychowanie
l
wpływy intencjonalne,
l
socjalizacja,
l
kształcenie, nauczanie,
l
modelowanie,
l
ćwiczenie,
l
instruowanie.
Aktywność podmiotu
l
własna aktywność,
l
spontaniczna,
l
wewnętrznie motywowana.
3 RODZAJE KORELACJI
GENOTYP A ŚRODOWISKO
l
Pasywna:
ludzie otrzymują genotypy skorelowane ze środowiskiem rodzinnym.
l
Reaktywna
: ludzie skłaniają innych do reakcji na swoje właściwości genetyczne
l
Aktywna:
ludzie poszukują lub tworzą środowiska skorelowane ze swymi właściwościami.
...
Plik z chomika:
makaronowo
Inne pliki z tego folderu:
psychologia_rozwoju_egzamin.pdf
(154 KB)
RYSUNEK RODZINY.rtf
(17 KB)
Wczesne dzieciństwo. Niemowlak .rtf
(21 KB)
TERATOGENY.rtf
(29 KB)
ROZWÓJ ZABAWY.rtf
(10 KB)
Inne foldery tego chomika:
Alice Miller
Anatomia, monotonia
Andrzej Batko
angielski
Angielski specjalistyczny
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin