II RYSUNEK RODZINY.rtf

(19 KB) Pobierz

RYSUNEK RODZINY

Polska adaptacja

Anny Frydrychowicz

TWÓRCY

                     Zaproponowana przez K. E. Appela (1931)

                     Rozwinięta przez W. Wolffa (1942)

 

RYSUNEK RODZINY DOSTARCZA INFORMACJI

                     o więziach emocjonalnych z poszczególnymi członkami rodziny,

                     o spostrzeganym znaczeniu każdej postaci,

                     o swoim widzeniu konfliktu w rodzinie

                     i wiążących się z nim lękach.

Pamiętaj!

                     Rysunek jest w większym lub mniejszym stopniu przekazem z poziomu nieświadomości.

                     Rozmowa z dzieckiem na temat rysunku dostarcza natomiast informacji dotyczących jawnego, świadomego obrazu rodziny.

 

BADANIE JEST DWUCZĘŚCIOWE

Cz. 1
RYSUNEK:
 

                     Arkusz papieru formaty: A-4. Ołówek lub kredki.

                     Instrukcja: Narysuj rodzinę, jaką chcesz.

Cz. 2
Rozmowa:
 

                      Opowiedz mi o rodzinie, którą narysowałeś. Co to za rodzina?

                      Pokaż, kogo narysowałeś na swoim rysunku. Jak oni się nazywają?

                      Kto w tej rodzinie jest najbardziej miły? Dlaczego?

                      Kto w tej rodzinie jest najmniej miły? Dlaczego?

                      Komu w tej rodzinie jest najlepiej, jest najbardziej szczęśliwy? Dlaczego?

                      Komu w tej rodzinie jest najgorzej, jest najmniej szczęśliwy? Dlaczego?

                      Czy chciałbyś coś zmienić w tej rodzinie?

                      Dlaczego nie narysowałeś……..?

ANALIZA. KRYTERIA

                      KOLEJNOŚĆ RYSOWANIA POSTACI

                      RELATYWNA WIELKOŚĆ RYSOWANYCH POSTACI (WYRAŹNE POWIĘKSZENIU LUB POMNIEJSZENIE)

                      ZDOBIENIE POSTACI

                      USYTUOWANIE POSTACI WZGLĘDEM SIEBIE

                      POMINIĘCIE POSTACI

                      POJAWIENIE SIĘ DUŻEGO DOMINUJĄCEGO NA RYSUNKU OBIEKTU, ROZDZIELAJĄCEGO RODZINĘ

                      POJAWIENIE SIĘ NA RYSUNKU MAŁEGO DZIECKA NIEOBECNEGO W RZECZYWISTEJ RODZINIE

PRZYKŁAD ROZMOWY

Dziewczynka, 12 lat, kl.IV SzkołySpecjalnej

                      To jest moja rodzina.  To jest tata. Mama. Ja. Agnieszka. Babcia się opala na kocu.

                      Babcia jest najbardziej miła, bo zawsze daje mi czekolady, cukierki, pieniądze, żebyśmy sobie coś kupili. Gotuje nam obiady i się nami zajmuje.

                      Najmniej miła jest mama. I tata. Bo piją, krzyczą, biją się i nas też biją.

                      Agnieszce jest najlepiej, bo mama mnie nie uznaje za córkę. Krzyczy. A Agnieszce daje pieniądze.

                      Mi jest najgorzej, bo mama mnie nie chce. I tata też.

                      Chcę, żeby rodzice nie pili, żeby zaczęli dbać o mnie, nie kłócili się. Żeby to była szczęśliwa rodzina.

 

 

Wskaźniki emocjonalne

 

                      Kolory: szarości, czerń - czerwień, jasne czyste barwy;

                      Sposób rysowania: siła linii;

                      Treść: przedmioty martwe, zwierzęta, agresja, podkreślanie różnic seksualnych;

                      Rysowanie postaci ludzkiej: wielkość, niekompletność, bezruch, wielkość,

                      Usytuowanie głównej postaci: centralne, górne, dolne;

                      Powtarzające się elementy: silnie zaznaczone podłoże, wiatr,

                      Czas rysowania.

ZNAKI
wg Oster, Gould, 2003)

 

                     Słabo zintegrowane części ciała – niska tolerancja frustracji i impulsywność;

                     Zaczernianie pustych pól – niepokój,

                     Zaczernianie twarzy – negatywny wizerunek siebie,

                     Zaczernianie rąk – przejawy agresji;

                     Nachylenie postaci przekraczające 15stopni – niestabilność, brak równowagi psychicznej,

                     Niewielkie wymiary postaci – brak poczucia bezpieczeństwa, wycofanie, depresja.

                     Duży wymiar postaci – ekspansywność, słaba kontrola wewnętrzna;

                     Zęby – agresywność 

                     Krótkie ręce – tendencja do wycofywania się, zwracania do wewnątrz, próby hamowania impulsów,

                     Długie ręce – pragnienie zdobywania lub gromadzenia, sięgania w kierunku innych;

                     Duże dłonie – wyładowywanie się;

                     Brak dłoni – zakłopotanie, poczucie nieprzystosowania;

                     Brak rąk – poczucie winy z powodu odczuwanej wrogości lub seksualności;

                     Spoglądanie w bok – podejrzliwość i skłonności paranoidalne.

 

Pamiętaj!

                     Rysunek i rozmowę analizujemy najpierw oddzielnie, potem dopiero dokonujemy wspólnej interpretacji.

                     Najbardziej diagnostyczny dla wieku 5,0 – 11, 11 lat.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin