II RYSUNEK RODZINY.rtf
(
19 KB
)
Pobierz
RYSUNEK RODZINY
Polska adaptacja
Anny Frydrychowicz
TWÓRCY
•
Zaproponowana przez K. E. Appela (1931)
•
Rozwinięta przez W. Wolffa (1942)
RYSUNEK RODZINY DOSTARCZA INFORMACJI
•
o więziach emocjonalnych z poszczególnymi członkami rodziny,
•
o spostrzeganym znaczeniu każdej postaci,
•
o swoim widzeniu konfliktu w rodzinie
•
i wiążących się z nim lękach.
Pamiętaj!
•
Rysunek jest w większym lub mniejszym stopniu przekazem z poziomu nieświadomości.
•
Rozmowa z dzieckiem na temat rysunku dostarcza natomiast informacji dotyczących jawnego, świadomego obrazu rodziny.
BADANIE JEST DWUCZĘŚCIOWE
Cz. 1
RYSUNEK:
•
Arkusz papieru formaty: A-4. Ołówek lub kredki.
•
Instrukcja: Narysuj rodzinę, jaką chcesz.
Cz. 2
Rozmowa:
•
Opowiedz mi o rodzinie, którą narysowałeś. Co to za rodzina?
•
Pokaż, kogo narysowałeś na swoim rysunku. Jak oni się nazywają?
•
Kto w tej rodzinie jest najbardziej miły? Dlaczego?
•
Kto w tej rodzinie jest najmniej miły? Dlaczego?
•
Komu w tej rodzinie jest najlepiej, jest najbardziej szczęśliwy? Dlaczego?
•
Komu w tej rodzinie jest najgorzej, jest najmniej szczęśliwy? Dlaczego?
•
Czy chciałbyś coś zmienić w tej rodzinie?
•
Dlaczego nie narysowałeś……..?
ANALIZA. KRYTERIA
•
KOLEJNOŚĆ RYSOWANIA POSTACI
•
RELATYWNA WIELKOŚĆ RYSOWANYCH POSTACI (WYRAŹNE POWIĘKSZENIU LUB POMNIEJSZENIE)
•
ZDOBIENIE POSTACI
•
USYTUOWANIE POSTACI WZGLĘDEM SIEBIE
•
POMINIĘCIE POSTACI
•
POJAWIENIE SIĘ DUŻEGO DOMINUJĄCEGO NA RYSUNKU OBIEKTU, ROZDZIELAJĄCEGO RODZINĘ
•
POJAWIENIE SIĘ NA RYSUNKU MAŁEGO DZIECKA NIEOBECNEGO W RZECZYWISTEJ RODZINIE
PRZYKŁAD ROZMOWY
Dziewczynka, 12 lat, kl.IV Szko
ł
ySpecjalnej
•
To jest moja rodzina. To jest tata. Mama. Ja. Agnieszka. Babcia się opala na kocu.
•
Babcia jest najbardziej mi
ł
a, bo zawsze daje mi czekolady, cukierki, pieniądze, żebyśmy sobie coś kupili. Gotuje nam obiady i się nami zajmuje.
•
Najmniej mi
ł
a jest mama. I tata. Bo piją, krzyczą, biją się i nas też biją.
•
Agnieszce jest najlepiej, bo mama mnie nie uznaje za córkę. Krzyczy. A Agnieszce daje pieniądze.
•
Mi jest najgorzej, bo mama mnie nie chce. I tata też.
•
Chcę, żeby rodzice nie pili, żeby zaczęli dbać o mnie, nie k
ł
ócili się. Żeby to by
ł
a szczęśliwa rodzina.
Wskaźniki emocjonalne
•
Kolory: szarości, czerń - czerwień, jasne czyste barwy;
•
Sposób rysowania: siła linii;
•
Treść: przedmioty martwe, zwierzęta, agresja, podkreślanie różnic seksualnych;
•
Rysowanie postaci ludzkiej: wielkość, niekompletność, bezruch, wielkość,
•
Usytuowanie głównej postaci: centralne, górne, dolne;
•
Powtarzające się elementy: silnie zaznaczone podłoże, wiatr,
•
Czas rysowania.
ZNAKI
wg Oster, Gould, 2003)
•
S
ł
abo zintegrowane części cia
ł
a – niska tolerancja frustracji i impulsywność;
•
Zaczernianie pustych pól – niepokój,
•
Zaczernianie twarzy – negatywny wizerunek siebie,
•
Zaczernianie rąk – przejawy agresji;
•
Nachylenie postaci przekraczające 15stopni – niestabilność, brak równowagi psychicznej,
•
Niewielkie wymiary postaci – brak poczucia bezpieczeństwa, wycofanie, depresja.
•
Duży wymiar postaci – ekspansywność, s
ł
aba kontrola wewnętrzna;
•
Zęby – agresywność
•
Krótkie ręce – tendencja do wycofywania się, zwracania do wewnątrz, próby hamowania impulsów,
•
D
ł
ugie ręce – pragnienie zdobywania lub gromadzenia, sięgania w kierunku innych;
•
Duże d
ł
onie – wy
ł
adowywanie się;
•
Brak d
ł
oni – zak
ł
opotanie, poczucie nieprzystosowania;
•
Brak rąk – poczucie winy z powodu odczuwanej wrogości lub seksualności;
•
Spoglądanie w bok – podejrzliwość i sk
ł
onności paranoidalne.
Pamiętaj!
•
Rysunek i rozmowę analizujemy najpierw oddzielnie, potem dopiero dokonujemy wspólnej interpretacji.
•
Najbardziej diagnostyczny dla wieku 5,0 – 11, 11 lat.
...
Plik z chomika:
makaronowo
Inne pliki z tego folderu:
psychologia_rozwoju_egzamin.pdf
(154 KB)
RYSUNEK RODZINY.rtf
(17 KB)
Wczesne dzieciństwo. Niemowlak .rtf
(21 KB)
TERATOGENY.rtf
(29 KB)
ROZWÓJ ZABAWY.rtf
(10 KB)
Inne foldery tego chomika:
Alice Miller
Anatomia, monotonia
Andrzej Batko
angielski
Angielski specjalistyczny
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin