PRZEDMIOTOWT SYSTEM OCENIANIA przyroda.doc

(81 KB) Pobierz
PRZEDMIOTOWT SYSTEM OCENIANIA

PRZEDMIOTOWT SYSTEM OCENIANIA

Z PRZEDMIOTU – przyroda  DLA KLAS IV – VI

 

 

 

 

 

a)     Każdy uczeń jest oceniany sprawiedliwie.

b)     Ocenie podlegająwszystkie wymienione formy aktywności

c)      Po każdym dziale uczeń pisze obowiązkowy sprawdzian

d)     Sprawdziany i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.

e)      Sprawdziany są zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem i odnotowywane w dzienniu lekcyjnym

f)       Klasówki 15 minutowe mogą być zapowiedziane lub nie – obejmują materiał z 3 ostatnich lekcji.

g)     Uczen nieobecny na sprawdzianie ustala wspólnie z nauczycielem termin jego zaliczenia.

h)     Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną uzyskaną ze sprawdzianu w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

i)       Nie ocenia się ucznia na najbliższych zajęciach po dłuższej nieobecności w szkole

j)       Uczeń ma prawo zdobyć dodatkową ocenę za wykonanie pracy nadobowiązkowej.

k)     1 raz w semestrze uczeń ma prawo być nie przygotowany do lekcji, lub nie odrobić zadania  (bez  wyraźnej przyczyny) – fakt ten zgłasza nauczycielowi przed lekcją.

l)       Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną na półrocze, powinien poprawić ocenę w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

 

 

              Narzędzia oceniania

a)      Odpowiedzi ustne;

b)     Prace pisemne:  sprawdziany , kartkówki, , referaty

c)      Prace domowe;

d)     Aktywność i zaangażowanie.

e)      Przygotowywanie doświadczń, przynoszenie potrzebnych materiałów.

 

Ocenianie wiadomości i umiejętności

a) Wiadomości przedmiotowe:

§                     zgodnie z programem nauczania i kryteriami wynikającymi z podstaw programowych.

b) Umiejętności przedmiotowe:

§                     planowanie prostych eksperymentów;

§                     analizowanie i interpretowanie wyników obserwacji i eksperymentów;

§                     gromadzenie i prezentowanie informacji;

§                     dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych;

§                     porównywanie i wnioskowanie;

§                     wykonywanie prostych wykresów, diagramów i ich interpretowanie;

§                     posługiwanie się środkami technicznymi;

§                     korzystanie z różnych źródeł informacji.

c) Umiejętności ponadprzedmiotowe:

§                     pracę w grupie;

§                     dyskusję;

§                     aktywność na lekcji;

§                     odpowiedzialność za podjęte zadania;

§                     kreatywność.

Ocenianie wiadomości i umiejętności

a) Wiadomości przedmiotowe:

§                     zgodnie z programem nauczania i kryteriami wynikającymi z podstaw programowych.

b) Umiejętności przedmiotowe:

§                     planowanie prostych eksperymentów;

§                     analizowanie i interpretowanie wyników obserwacji i eksperymentów;

§                     gromadzenie i prezentowanie informacji;

§                     dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych;

§                     porównywanie i wnioskowanie;

§                     wykonywanie prostych wykresów, diagramów i ich interpretowanie;

§                     posługiwanie się środkami technicznymi;

§                     korzystanie z różnych źródeł informacji.

c) Umiejętności ponadprzedmiotowe:

§                     pracę w grupie;

§                     dyskusję;

§                     aktywność na lekcji;

§                     odpowiedzialność za podjęte zadania;

§                     kreatywność.

 

 

Kryteria oceniania

a) Prace pisemne:

Przykład przeliczenia punktów za test zbudowany z 40 zadań – 28 zadań z podstawowego poziomu wymagań (PP), 6 zadań z rozszerzającego poziomu wymagań (PR), 6 zadań z dopełniającego poziomu wymagań (PD). Za każde zadanie uczeń może uzyskać jeden punkt.

Liczba czynności ucznia

Wymagana liczba czynności

Pozostała liczba czynności

Próg oceny

Przedział punktowy oceny

Ocena

(PP) 28

25

3

25

25–28

dostateczny

(PR) 6

5

1

29

29–34

dobry

(PD) 6

5

1

35

35–40

bardzo dobry

 

Wymagania na ocenę:

§                     dopuszczającą – około 75% wymagań z poziomu podstawowego;

§                     dostateczną – 25 zadań z podstawowego poziomu wymagań;

§                     dobrą – dodatkowo 5 zadań z ponadpodstawowego – rozszerzającego poziomu wymagań;

§                     bardzo dobrą – dodatkowo 5 zadań z ponadpodstawowego – dopełniającego poziomu wymagań;

§                     celującą – gdy wykona zadania na ocenę bardzo dobrą oraz specjalne zadanie dodatkowe.

b) Odpowiedzi ustne:

Uczeń otrzymuje ocenę:

§                     dopuszczającą – gdy odpowiedź jest niesamodzielna, z błędami, zgodna z wymaganiami koniecznymi;

§                     dostateczną – gdy odpowiedź jest z małymi błędami, samodzielna, niepełna, zgodna z wymaganiami podstawowymi;

§                     dobrą – gdy odpowiedź jest samodzielna, niepełna, z niewielkimi usterkami językowymi, zgodna z wymaganiami na ocenę dobrą;

§                     bardzo dobrą – gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego oraz odpowiadająca poziomowi wymagań na ocenę bardzo dobrą;

§                     celującą – gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego, poparta licznymi przykładami z życia codziennego.

c) Hierarchia ważności wykonywanych przez ucznia prac

§                     zaangażowanie i praca na lekcji;

§                     test pisemny, odpowiedź ustna, kartkówka;

§                     zeszyt ćwiczeń, praca domowa.

Sposób wystawiania oceny semestralnej

a) Uczeń powinien wykazać się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w przedmiotowym systemie oceniania.

b) Uczeń ma przynajmniej trzy oceny z odpowiedzi ustnych.

c) Uczeń otrzymuje klasyfikację z przedmiotu, gdy ma co najmniej 50 % obecności.

 


...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin