a) Każdy uczeń jest oceniany sprawiedliwie.
b) Ocenie podlegająwszystkie wymienione formy aktywności
c) Po każdym dziale uczeń pisze obowiązkowy sprawdzian
d) Sprawdziany i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.
e) Sprawdziany są zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem i odnotowywane w dzienniu lekcyjnym
f) Klasówki 15 minutowe mogą być zapowiedziane lub nie – obejmują materiał z 3 ostatnich lekcji.
g) Uczen nieobecny na sprawdzianie ustala wspólnie z nauczycielem termin jego zaliczenia.
h) Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną uzyskaną ze sprawdzianu w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
i) Nie ocenia się ucznia na najbliższych zajęciach po dłuższej nieobecności w szkole
j) Uczeń ma prawo zdobyć dodatkową ocenę za wykonanie pracy nadobowiązkowej.
k) 1 raz w semestrze uczeń ma prawo być nie przygotowany do lekcji, lub nie odrobić zadania (bez wyraźnej przyczyny) – fakt ten zgłasza nauczycielowi przed lekcją.
l) Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną na półrocze, powinien poprawić ocenę w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
Narzędzia oceniania
a) Odpowiedzi ustne;
b) Prace pisemne: sprawdziany , kartkówki, , referaty
c) Prace domowe;
d) Aktywność i zaangażowanie.
e) Przygotowywanie doświadczń, przynoszenie potrzebnych materiałów.
Ocenianie wiadomości i umiejętności
a) Wiadomości przedmiotowe:
§ zgodnie z programem nauczania i kryteriami wynikającymi z podstaw programowych.
b) Umiejętności przedmiotowe:
§ planowanie prostych eksperymentów;
§ analizowanie i interpretowanie wyników obserwacji i eksperymentów;
§ gromadzenie i prezentowanie informacji;
§ dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych;
§ porównywanie i wnioskowanie;
§ wykonywanie prostych wykresów, diagramów i ich interpretowanie;
§ posługiwanie się środkami technicznymi;
§ korzystanie z różnych źródeł informacji.
c) Umiejętności ponadprzedmiotowe:
§ pracę w grupie;
§ dyskusję;
§ aktywność na lekcji;
§ odpowiedzialność za podjęte zadania;
§ kreatywność.
a) Prace pisemne:
Przykład przeliczenia punktów za test zbudowany z 40 zadań – 28 zadań z podstawowego poziomu wymagań (PP), 6 zadań z rozszerzającego poziomu wymagań (PR), 6 zadań z dopełniającego poziomu wymagań (PD). Za każde zadanie uczeń może uzyskać jeden punkt.
Liczba czynności ucznia
Wymagana liczba czynności
Pozostała liczba czynności
Próg oceny
Przedział punktowy oceny
Ocena
(PP) 28
25
3
25–28
dostateczny
(PR) 6
5
1
29
29–34
dobry
(PD) 6
35
35–40
bardzo dobry
Wymagania na ocenę:
§ dopuszczającą – około 75% wymagań z poziomu podstawowego;
§ dostateczną – 25 zadań z podstawowego poziomu wymagań;
§ dobrą – dodatkowo 5 zadań z ponadpodstawowego – rozszerzającego poziomu wymagań;
§ bardzo dobrą – dodatkowo 5 zadań z ponadpodstawowego – dopełniającego poziomu wymagań;
§ celującą – gdy wykona zadania na ocenę bardzo dobrą oraz specjalne zadanie dodatkowe.
b) Odpowiedzi ustne:
Uczeń otrzymuje ocenę:
§ dopuszczającą – gdy odpowiedź jest niesamodzielna, z błędami, zgodna z wymaganiami koniecznymi;
§ dostateczną – gdy odpowiedź jest z małymi błędami, samodzielna, niepełna, zgodna z wymaganiami podstawowymi;
§ dobrą – gdy odpowiedź jest samodzielna, niepełna, z niewielkimi usterkami językowymi, zgodna z wymaganiami na ocenę dobrą;
§ bardzo dobrą – gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego oraz odpowiadająca poziomowi wymagań na ocenę bardzo dobrą;
§ celującą – gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego, poparta licznymi przykładami z życia codziennego.
c) Hierarchia ważności wykonywanych przez ucznia prac
§ zaangażowanie i praca na lekcji;
§ test pisemny, odpowiedź ustna, kartkówka;
§ zeszyt ćwiczeń, praca domowa.
Sposób wystawiania oceny semestralnej
a) Uczeń powinien wykazać się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w przedmiotowym systemie oceniania.
b) Uczeń ma przynajmniej trzy oceny z odpowiedzi ustnych.
c) Uczeń otrzymuje klasyfikację z przedmiotu, gdy ma co najmniej 50 % obecności.
jagda4