Machiavelli.pdf

(299 KB) Pobierz
Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej w Lublinie
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Jarosław Misiak
Wkład Niccolo Machiavellego
w kształtowanie
renesansowej i nowożytnej koncepcji kultury
Praca magisterska
napisana pod kierunkiem
dr hab. Antoniego Krawczyka
L U B L I N 1 9 9 7
2
S p i s t r e ś c i :
Wstęp
Rozdział I
Niccolo Machiavelli - człowiekiem renesansu
1. Działalność polityczna Niccolo Machiavellego
2. Środowisko intelektualne Niccolo Machiavellego
3. Twórczość Niccolo Machiavellego
Rozdział II
Nowożytna koncepcja kultury politycznej Niccolo Machiavellego
1. Kultura polityczna w twórczości Machiavellego
2. Dziedzictwo polityczne Niccolo Machiavellego
3. Kultura militarna Niccolo Machiavellego
Rozdział III
Renesansowy światopogląd i ideologia Niccolo Machiavellego
Rozdział IV
Wkład Machiavellego do historiografii renesansowej
Rozdział V
Niccolo Machiavelli jako badacz literatury i twórca dzieł literackich
Zakończenie
Bibliografia
3
WSTĘP
Celem niniejszej pracy jest ukazanie wkładu Niccolo Machiavellego w kształtowanie
renesansowej i nowożytnej koncepcji kultury na przykładzie poszczególnych dziedzin
działalności twórczej, w których zaznaczyły się jego wybitne dokonania.
Niccolo Machiavelli jest znany przede wszystkim jako polityk; twórca doktryny
politycznej nazywanej makiawelizmem. W historii kultury zapisał się Machiavelli również jako
filozof, badacz i autor dzieł literackich, a także czołowy przedstawiciel renesansowej
historiografii. Całość dorobku twórczego Niccolo Machiavellego składa się na wizerunek
wybitnego myśliciela i humanisty epoki renesansu.
W literaturze naukowej obcojęzycznej ukazało się dotychczas wiele opracowań
dotyczących Machiavellego, a zwłaszcza jego działalności politycznej. Do najważniejszych prac
należą publikacje Federico Chaboda, "Machiavelli and the Renaissance" i "Niccolo Machiavelli
I . Il segretario fiorentino" oraz opracowanie Johna Halla, "Machiavelli and the Renaissance
Italy". Wśród autorów monografii poświęconych życiu i twórczości Machiavellego można
wymienić między innymi Hansa Freyera, Carlo Schmida, Emila Namera, Georgesa Mounina,
Augustina Renaudeta oraz Alfredo Bonadeo.
Literatura przedmiotu w języku polskim jest nieco uboższa. W pierwszej kolejności
należy wymienić liczne artykuły i opracowania Jana Malarczyka, przede wszystkim pracę "U
źródeł włoskiego realizmu politycznego. Machiavelli i Guicciardini" (Lublin 1963). Problem
recepcji poglądów Machiavellego w Polsce do końca XVII wieku przedstawił wyczerpująco
Henryk Barycz w artykule "Myśl i legenda Machiavellego w Polsce w wieku XVI - XVII"
(Wrocław 1965). Istotną rolę odgrywają również dwa opracowania dotyczące Machiavellego
autorstwa Antoniny Kłoskowskiej ( Machiavelli jako humanista na tle włoskiego Odrodzenia,
Łódź 1954) oraz Mieczysława Manelego ( Machiavelli, Warszawa 1968). W 1969 roku odbyły
się liczne sesje naukowe poświęcone Machia-vellemu z okazji pięćsetnej rocznicy jego urodzin.
Plonem sesji krakowskiej była publikacja "Niccolo Machiavelli. Paradoksy losów doktryny"
(Warszawa 1973), która zawiera artykuły między innymi Jana Malarczyka, Konstantego
4
Grzybowskiego, Antoniny Kłoskowskiej, Jana Baszkiewicza, Jerzego Szackiego i Franciszka
Ryszki. Wśród nowszych publikacji zwraca uwagę pierwsza wydana w języku polskim
szczegółowa biografia Niccolo Machiavellego autorstwa Christiane Gil, "Machiavelli"
(Warszawa 1997).
Głównym problemem rozważań prowadzonych w niniejszej pracy będzie ukazanie
pozycji i znaczenia Machiavellego w różnorodnych dziedzinach kultury: kulturze politycznej,
militarnej, historiografii oraz literaturze, z uwzględnieniem jego poglądów filozoficznych i
przekonań religijnych.
W związku z tym praca składa się z następujących części:
W rozdziale pierwszym przedstawiona zostanie biografia polityczna Niccolo
Machiavellego, warunki i czynniki wpływające na rozwój intelektualny oraz kształtowanie się
poglądów politycznych Machiavellego; następnie przedstawiony zostanie dorobek pisarski -
polityczny, historyczny i literacki - Niccolo Machiavellego.
W rozdziale drugim omówione zostaną najważniejsze zasady doktryny politycznej
sformułowanej przez Machiavellego, a także całokształt poglądów politycznych i stosunek do
zagadnień militarnych autora "Księcia". Przedstawione zostanie również w układzie
geograficznym i porządku chronologicznym zagadnienie wpływu myśli politycznej Niccolo
Machiavellego na późniejszą teorię i praktykę życia politycznego.
Rozdział trzeci dotyczyć będzie poglądów filozoficznych oraz stosunku do religii
Niccolo Machiavellego, ze szczególnym zwróceniem uwagi na problematykę etyki społecznej.
W rozdziale czwartym przedstawione zostaną dokonania Machiavellego w dziedzinie
historiografii.
Ostatni, piąty rozdział poświęcono szczegółowemu omówieniu dorobku literackiego
Machiavellego i jego pozycji jako wybitnego twórcy literatury włoskiej okresu renesansu.
Całość rozważań podsumowana została wnioskami w zakończeniu.
Pracę zamyka bibliografia źródeł i opracowań.
Niniejsza praca opiera się na metodzie analitycznej, podstawą badań są dzieła
Machiavellego: "Książę", "Historie florenckie", "Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem
historii Rzymu Liwiusza" oraz opracowania badaczy, które pełnią rolę drugoplanową. Praca
dotyczy zagadnień kultury, dlatego konieczne jest zdefiniowanie jej pojęcia. Do niniejszych
rozważań najbardziej przydatne są definicje kultury sformułowane przez Edwarda Tylora oraz
Stefana Czarnowskiego.
Według Edwarda Tylora "Kultura lub cywilizacja jest to złożona całość obejmująca
wiedzę, wierzenia, sztukę, prawo, moralność, obyczaje, wszystkie inne zdolności i nawyki
nabyte przez człowieka jako członka społeczeństwa". 1
1 A.Kłoskowska, Socjologia kultury, Warszawa 1981, s. 19.
5
Definicja kultury przedstawiona przez Stefana Czarnowskiego brzmi następująco: "Jest
nią całokształt zobiektywizowanych elementów dorobku społecznego, wspólnych szeregowi
grup z racji swej obiektywności ustalonych i zdolnych rozszerzać się przestrzennie". 2
W niniejszej pracy posłużono się również metodą kategorii centralnych stosowaną na
gruncie filozofii i socjologii kultury. Metoda ta polega na operowaniu specjalistycznymi
pojęciami, jakimi posługują się badacze kultury. "Centrum" to miejsce, w którym autor
podejmuje rozwiązanie głównego problemu. Użyte w tym miejscu narzędzie pojęciowe
związane z decyzją podjętą w sprawie sposobu rozwiązywania problemu jest właśnie kategorią
centralną. 3
W niniejszej pracy zastosowano następujące kategorie centralne:
A ntyklerykalizm
Armia narodowa
Arystokracja
Autorytet władcy
B iografistyka
Bóg
C el polityczny
Chronologia historyczna
Cnota (virtu)
Condotta
Cykliczność dziejów
Człowiek
2 S.Czarnowski, Kultura, Warszawa 1938, s. 19 - 20.
3 A.Nowicki, Człowiek w świecie dzieł, Warszawa 1974, s. 57.
H.Becker, H.E.Barnes, Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, Warszawa
1965, s. 405.
K.Żygulski, Wstęp do zagadnień kultury, Warszawa 1972, s. 48.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin