adhd_ i szkola.pdf

(2848 KB) Pobierz
JNC_CONCERTA_fsz_strony_2.cdr
ADHD
... I SZKOŁA
Deltoid... dla lepszej akceptacji terapii
582860941.002.png
Autor: Artur Kołakowski
582860941.003.png
„ADHD jest prawdziwym zaburzeniem, rzeczywistym problemem,
a często poważną przeszkodą. Może złamać serce i zszargać nerwy.”
Russell Barkley
Czy ja w ogóle powinnam / powinienem to czytać?
Raczej tak – zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi (ADHD) jest jednym
z najczęstszych zaburzeń, z jakimi spotykamy się u dzieci w wieku szkolnym. Jego rozpowszechnienie możemy ocenić
na 5–7%. W praktyce oznacza to, że uczennicę lub ucznia z takim rozpoznaniem możemy spotkać w każdej klasie.
Warto tutaj podkreślić, że takie rozpowszechnienie ADHD determinuje, że w każdej 25 osobowej klasie jest średnio
przynajmniej jedno dziecko z ADHD. Oznacza, to że w średniej szkole podstawowej liczącej około 600 uczniów
powinniśmy mieć około 30 dzieci z rozpoznaniem zespołu nadpobudliwości psychoruchowej. Co więcej – jeśli
otrzymałeś ten skrypt od rodziców jednego z Twoich uczniów, to masz prawie pewność, że będziesz pracował
z dzieckiem z ADHD. Pamiętaj, że zaangażowanie nauczyciela, jego dodatkowa uwaga i troska to jedne
z najważniejszych elementów wpływających na sukces nadpobudliwego dziecka w szkole.
Oczywiście, zdaję sobie sprawę, że opisane w tym skrypcie propozycje rozwiązań nie sprawią, że znikną wszelkie
problemy nauczyciela z uczniem. Wiele z tych pomysłów pozwoli pracować nad objawami ADHD, ale nie przyniesie
efektów w przypadku trudnych zachowań, np. celowego łamania norm czy też zachowań opozycyjno
– buntowniczych.
Co to jest ADHD?
ADHD jest rozpoznaniem medycznym i psychologicznym. W praktyce oznacza to, że dziecko z tym zaburzeniem
znajduje się w tej samej grupie, co uczniowie z cukrzycą, słabo widzący, jeżdżący na wózkach inwalidzkich czy
borykający się ze specyficznymi problemami szkolnymi (dysleksją, dysgrafią). Dziecko z ADHD ma trudności w szkole
nie dlatego, że jest niegrzeczne, ale z powodu objawów, które są niezależne od jego woli. Nie możemy go karać za
zachowania wynikające z zaburzeń koncentracji uwagi, nadruchliwości czy nadmiernej impulsywności.
Objawy ADHD nie są winą dziecka.
Nie są też winą jego rodziców, ani nauczycieli.
Szkolne życie niezdiagnozowanego i nieleczonego dziecka z ADHD stanowi zwykle pasmo niepowodzeń i porażek.
Poziom osiągnięć, mierzony w czasie sprawdzianów i egzaminów, jest znacznie gorszy u dzieci z ADHD, zwłaszcza
w przypadku matematyki czy ortografii. Prawie połowa tych uczniów przynajmniej raz powtarza klasę, 35% z nich
może nie ukończyć szkoły średniej. Warto tutaj zaznaczyć, że wielu uczniów z ADHD to dzieci o wysokiej inteligencji
czy wybitnych zdolnościach, których niestety nie potrafią wykorzystać. Okazuje się jednak, że przy odpowiednio
ukierunkowanej pracy dorosłych, także ci uczniowie mogą osiągnąć ponadprzeciętne wyniki! Jedna ze
współpracujących ze mną osób napisała kiedyś: „Uczeń z ADHD to taki nieoszlifowany diament, który w naszych
rękach czeka na odkrycie”.
1
582860941.004.png
Badania Russella Barkleya pokazują, że dzieci
z ADHD pracują w szkole bardzo nierówno.
Dużo lepiej radzą sobie na początku roku
szkolnego – być może dlatego, że wiele
rzeczy jest nowych i ciekawych, a po
wakacjach mają jeszcze motywację. Jednak
wraz z upływem czasu ich funkcjonowanie
pogarsza się. W przypadku nastolatków
z ADHD możemy zaobserwować jeszcze
jedno „szkolne zjawisko” – kłopoty z plano-
waniem i systematycznym uczeniem. Wielu
„zagrożonych” pod koniec roku nastolatków,
zaczyna ostro pracować na kilka tygodni
przed końcem roku, by, jak powiedział jeden
ze współpracujących ze mną nauczycieli,
„przemknąć się w ostatniej chwili przez
zatrzaskujące się drzwi promocji”. Skłonienie
dzieci czy nastolatków z ADHD do systematycznej pracy, rozbudzanie ich motywacji do nauki i wiary we własne
możliwości to wielkie wyzwanie oraz duża odpowiedzialność dla pracujących z nimi osób.
p c z e t ru n ś s o l
(dys e s a) czę to s
s w p ółw
yst ę u
p
bi ają
z A DH i pog łę
D
c niów .
pr obl m sz ol e ty
ch u z
Czy z uczniem, który ma rozpoznane ADHD trzeba pracować inaczej?
Zdecydowanie tak! Większość opisanych tutaj trudnych sytuacji wynika
nie z celowego działania dziecka, ale z objawów ADHD. Dziecko nie ma
wpływu na to, że zapomina co jest zadane, zamyśla się, nie może
usiedzieć w ławce czy zaczyna działać bez przewidywania konsekwencji.
Nie może zmusić się siłą woli do lepszej koncentracji, siedzenia w miejscu
lub przewidywania konsekwencji swojego działania. Pozbawienie go
naszej pomocy nie różni się niczym od pozbawienia pomocy dziecka na
wózku inwalidzkim czy dziecka niedowidzącego. Dlatego też, oprócz
naszej chęci pomagania mu na straży jego praw stoją przepisy prawne.
W artykule pierwszym ustawy o systemie oświaty czytamy, że szkoła
„zapewnia dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do
możliwości psychofizycznych uczniów, a także dostęp do korzystania
z opieki psychologicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej”.
Nauczyciele zobowiązani są zatem, jeśli zachodzi taka konieczność, dostosować swój sposób pracy do specyficznych
potrzeb dziecka z ADHD.
Należy pamiętać, że aby dziecko „oficjalnie” zostało uznane za „ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych”
potrzebna jest opinia z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub opinia z innej Poradni Specjalistycznej. Jest to
bardzo ważne, gdyż rozpoznane ADHD daje podstawę prawną do stosowania metod i przywilejów, które normalnie
1
by dziecku nie przysługiwały. Niektóre inne ważne przepisy oświatowe dotyczące pracy z dzieckiem z ADHD zebrane
są w poniższej tabeli.
1.
W przypadku dziecka z ADHD Poradnia może wydać opinię w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych oraz form i metod pracy do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
i edukacyjnych ucznia . Opinia taka zawiera zazwyczaj dość szczegółowy program pracy z takim uczniem i jego rodzicami i ona jest właśnie podstawą do „stosowania metod
i przywilejów, które normalnie by dziecku nie przysługiwały” .
2
S e y fic n d o ci zk ne
l k j
e y k n
582860941.005.png
Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
(ze zm. z dnia 20.08.2010 r.)
§ 6 p. 1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne (...) do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub
specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz
kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Zał. 1. Szkoła oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane
wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości.
Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów (…)
§ 15 ust. 6 Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub
odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie
na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
e a
Te a t: SYNONIMY D D
L kcj 13
m
A H
=
zespó ł nadp b l śc i
o ud iwo
psycho uch owej
r
=
zespół hiperkinet czny
y
3
582860941.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin