PR 24.10.2011
Czym zajmuję się osoba odpowiedzialna za PR
§ zbieranie „prasówki”
§ analiza komunikacji wewnątrz firmy np. poprzez ankiety, imprezy integracyjne
§ podpatrywanie konkurencji
§ drzwi otwarte w firmie
§ kontakt z mediami
§ tworzenie baz kontaktowych
§ zbieranie informacji z zewnątrz
§ przygotowanie planu działania antykryzysowego
§ nawiązanie i trzymanie kontaktu ze społecznością lokalną
§ szkolenia pracownicze
§ przewidywania nadchodzących trendów i wprowadzanie firmy w te trendy
I. Nie łączymy w jednej osobie funkcji wykonawczej i tej która to organizuje. Zmniejsza to wydajność pracy.
II. Czy pracownik PR powinien być równorzędny z innymi pracownikami?
Powinien być to osobny dział. Nie powinien być podległy żadnemu działowi. Gdyby była taka sytuacja wynikną problemy z kompetencjami. Nikt w złej sytuacji nie będzie słuchał kogoś kto jest „pod nim”. Dział PR może być ewentualnie nadrzędnym aczkolwiek powinien być osobnym z boku działem.
III. Co bierzemy pod uwagę gdy zastanawiamy się czy PR robimy wewnętrznie czy zewnętrznie?
Przede wszystkim od budżetu firmy oraz tego co oczekujemy i potrzebujemy w zakresie PR. Jeżeli potrzebujemy podstawy to działanie z zewnętrzną firmą może być dla nas niekorzystne. Warto też spojrzeć na to czym zajmuje się nasza firma bo np. jakaś agencja może nie mieć zielonego pojęcia o tym czym zajmuje się firma.
IV. Plusy PR wewnątrz firmy:
§ osoba lojalna
§ zna swoich pracowników
§ ma stały kontakt z kierownictwem.
§ jest blisko budżetu.
§ jest dyspozycyjna
V. Minusy PR wewnątrz firmy:
§ Pierwszy leci dział PR
§ Osoba ta może iść na chorobowe i zadania są odwleczone w terminie
VI. Plusy agencji:
§ Zaplecze wiedzy,
§ podpisuje zobowiązania i MUSI się z niego wywiązać w terminie.
§ Więcej kreatywności bo działa w wielu sektorach.
§ Przy naszym PR pracuje więcej osób.
§ Prestiż niektórych agencji PR.
§ Agencje mają lepszy i większy kontakt z mediami.
§ Pracownicy firmy bardziej „boją się” pracowników agencji a nie koleżanki która z nimi pracuje.
VII. Minusy agencji
§ Jest droga
§ nie jest bardzo lojalna
§ nie ma aż tak dobrego kontaktu z pracownikami i kierownictwem,
§ brak wiedzy o specyficznych działaniach firmy
§ rutyna agencji.
VIII. Jak wybrać dobrą agencję? Co brać pod uwagę?
§ Rekomendacje kto pracował i jakie firmy były obsługiwane
§ Sprawdzenie jakie firmy są obsługiwane by nie było sytuacji że firma konkurencyjna z naszej branży też jest przez tą agencje obsługiwana
§ Realizacja kampanii i projektów
§ Kto tam pracuje? Czy są tzw. dobre nazwiska oraz czy jest duża rotacja pracowników – nowi pracownicy mogą z trudem potem wejść w nasz PR
§ Staż na rynku ale nie dyskryminujmy nowych firm
§ Jakie stosowane są metody badawcze, metodyka pracy agencji
§ Kwestia rozliczenia zadań (uczciwość rozliczenia)
IX. Modele PR
X. Koszty agencji PR
§ opłata stała za m.in. monitoring mediów itd.
§ opłata dodatkowe np. za poza planową konferencję; za sytuację kryzysową
Wszystkie koszty zalezą od agencji i od firmy którą dana agencja obsługuje. Średnio w Warszawie na miesiąc 25 tys. i w górę. Zorganizowanie konferencji prasowej zależy od jej wielkości i typu (średnio standardowa 6-15tys.). Przygotowania i dystrybucja materiałów prasowych (średnio 5 tys. W Warszawie, a po za 300-1500)
Konferencja nie jest już modnym zabiegiem PR
umkc