Katolicyzm.docx

(17 KB) Pobierz

Katolicyzm

·         oficjalna nazwa to: Katolicka nauka społeczna =>  używana przez papieży i sobory powszechne

·         doktryna religijna, niedogmatyczna, integralna, eschatologiczna (podporządkowanie życia doczesnego celowi ostatecznemu jakim jest zbawienie duszy), humanitarna (naczelna wartość to człowiek) i powszechna

 

Idee katolicyzmu:

v     człowiek na naczelnym miejscu w hierarchii świata ożywionego ze względu na jego duchowość pozwalającą mu uczestniczyć w życiu pozaziemskim

v     osoba to autonomiczny byt obdarzony świadomością, wolą, wolnością i odpowiedzialnością

v     dzięki wierze człowiek może żyć w zgodzie ze wskazaniami tej doktryny gwarantującej mu godne życie na ziemi i życie wieczne po śmierci

v     Tomasz z Akwinu rozróżniał prawo wieczne, prawo boskie, prawo naturalne i prawo ludzkie

v     współcześnie katolicyzm opiera się na unowocześnionym tomizmie zwanym neotomizmem gdzie główną rolę odgrywa prawo naturalne uzgodnione z prawem boskim (prawo objawione)

v     Sobór Watykański II => „Deklaracja o wolności religijnej” zrównuje prawa wszystkich wiernych różnych wspólnot religijnych i zakazuje nieuczciwego pozyskiwania przez nie nowych wiernych

v     społeczeństwo to organiczna całość złożona z powiązanych ze sobą więzami biologicznymi, psychicznymi, społecznymi, ekonomicznymi, politycznymi i religijnymi takich elementów jak rodzina, grupy produkcyjne, związki zawodowe, samorządy itp. oraz państwo

v     sprawiedliwość podzielona na trzy: sprawiedliwość zamienną (dotycząca stosunków jednostki względem jednostki) oraz sprawiedliwość rozdzielczą (reguluje współudział członków wspólnoty w jej dobru wspólnym) oraz sprawiedliwość legalną (stosunek jednostki do wspólnoty dysponującej jej dobrem wspólnym)

v     wg Tomasza z Akwinu pokój powinien być bezustannie wypracowywany i utrzymywany poprzez wyrzeczenie się przemocy, bezwarunkowe przebaczenie i miłość do nieprzyjaciół

v     papież Leon XIII aprobowała wyłącznie własność prywatną, od papieża Piusa XI dopuszcza się różne formy własności z uwagi na wspólne dobro, od czasu Soboru Watykańskiego II dopuszczenie różnych form własności miało na celu łagodzić nierówności społeczne

v     papież Jan Paweł II zachęcał do współdziałania Kościoła i państwa opartego na zasadach suwerenności obu tych podmiotów we właściwych im sferach działania, wolności religii, Kościoła i wyznania oraz dialogu jako metodzie działania

v     przeciw wobec rewolucji i aprobata form jako dróg przeobrażeń społecznych

v     postęp jako cel społeczny zastępowany jest rozwojem społecznym

v     krytyka doktryny totalitarnej za materializm oraz to że niesie ucisk, despotyzm i upadek moralny

v     doktryna popiera tolerancję ale nie będzie się zgadzać z czymś niezgodnym dla niej

v     wg kardynała Wyszyńskiego zasady moralne powinny być zasadami funkcjonowania społeczeństwa

v     człowiek nie moralny nie będzie dobrym właścicielem, pracodawcą itp. bo będzie nie sprawiedliwy

v     człowiek musi szukać prawdy, wiary, a wystrzegać się kłamstwa i oszustwa

 

ü      Wilhelm von Kettler (1811-1877) => niemiecki ksiądz; przyczynił się do narodzin współczesnej i oficjalnej papieskiej doktryny katolicyzmu; obawiał się skutków liberalizmu i socjalizmu; podkreślał że waira katolicka domaga się dbałości o zaspokajanie materialnych potrzeb ludzi; swoje poglądy zawarł w „Kwestia robotnicza a chrześcijaństwo” (1864)

ü      Heinrisch Pesch (1854-1926) => niemiecki zakonnik, przyczynił się do narodzin współczesnej i oficjalnej papieskiej doktryny katolicyzmu; poszukiwał drogi pośredniej pomiędzy liberalizmem a socjalizmem; uważał że bez rzetelnej pracy, moralnego i uczciwego postępowania, współpracy i przestrzegania cnót obywatelskich nie możliwe jest znalezienie dobrej koncepcji ekonomicznej; jego poglądy zostały potem pomostem myślowym między myślą społeczną Leona XIII a Piusa XI

ü      Jacques Maritain (1882-1973) => członek Papieskiej Akademii, proponował odejście od nowożytnego humanizmu antropocentrycznego do odwiecznego chrześcijańskiego humanizmu teocentrycznego; był za tym by Kościół nie ingerował w sprawy polityczne; protestował przeciwko poświęcaniu dobra osoby na rzecz grupy

ü      Emmanuel Mounier (1905-1950) => twórca nurtu personalizmu otwartego; otwierał swój personalizm na dialog z każdym nurtem myślowym nawet ateistycznym; jego poglądy miały znaczny wpływ na współczesną doktrynę społeczną katolicyzmu

Papieże

Leon XIII (1878-1903)

        jako pierwszy z papieży zaakceptował zasady ustrojowe kapitalizmu

        „Rerum Novarum” (1891) => krytyka marksistowskiej teorii socjalizmu; własność wspólna jest szkodliwa dla robotnika; panstwo może interweniować w dziedzinie socjalnej gdy zagrożona jest własność prywatna oraz aby chronić materialne warunki pracy robotników zwłaszcza kobiet i dzieci; państwo ma współdecydować o wysokości wynagrodzenia robotnika

        potwierdzenie niektórych ustrojowych rozwiązań liberalizmu takich jak parlamentaryzm i tolerancja religijna

        zakaz naruszania niezmiennych zasad nierówności społecznej i własności prywatnej

Pius XI (1922-1939)

        twórca tzw. Akcji Katolickiej – organizacji i ruchu katolików świeckich, miał na celu podporządkowanie Kościołowi określonych dziedzin życia społecznego

        encyklika „Quadragesimo Anno’ (1931) => akceptacja kapitalizmu i jego zasady własności prywatnej

Jan XXIII (1958-1963)

        rozpoczął proces aggiornamento czyli uwspółcześniania doktryny

        niezmienność zasad prawa naturalnego i bożego

        podkreślał znaczenie ekumenizmu

        cel ludzkości to zachowanie trwałego pokoju jako elementarnego warunku wszelkiego rozwoju społecznego

        władza także państwowa pochodzi od Boga

        popierał prawo do nieograniczonego rozwijania inicjatyw przez rodziny i związki zawodowe

        państwo ma troszczyć się o dobro ogółu, bronić porządku społecznego i przestrzegać zasad sprawiedliwości

        sprawiedliwość polega na uwzględnieniu przy podziale dochodu społecznego zasług i miejsca osoby w hierarchii społecznej

Paweł VI (1963-1978)

        dążył do poprawy warunków bytu niżej usytuowanych grup

        ustrój łączący socjalistyczne elementy uspołeczniania ludzi z kapitalistycznym elementem dużej ich odpowiedzialności osobistej

Jan Paweł II (1978-2005)

        apelowanie o pokój, prowadzenie mediacji w sporach międzynarodowych

        potępienie skrajnych form walki politycznej zwłaszcza terroryzmu

        poszerzanie i pogłębianie hasła ekumenizmu i oddziaływanie chrześcijaństwa na państwa Trzeciego Świata

        praca jest dla człowieka a nie odwrotnie

        praca jest kluczem do przezwyciężania ubóstwa, rozwiązywania kwestii socjalnej pod warunkiem zachowania pierwszeństwa pracy nad kapitalizmem człowiek powołany przez Boga do uczestnictwa w realizacji dobra wspólnego wszystkich ludzi

        gospodarka wolnorynkowa powinna być kontrolowana przez państwo za pomocą sprawiedliwego prawa wewnątrz

        bezwzględna ochrona życia ludzkiego bez wyjątków

Zgłoś jeśli naruszono regulamin