Dorosły a dojrzały, Teorie dowodzące dorosłości- k. Natury:
1. ilościowy: -wiedza, -umiejętności, -kontrola, -znoszenie przeciwieństw, -realizacja zadań 2.jakościowy:,- doskonalenie umiejętności, -doskonalenie wiadomości, -uwzględnia wyzwolenie
Wymiar filozoficzny dorosłości: do rozwoju człowieka potrzebna : droga twórcza i droga destrukcji
Potrzeby warunkują ewolucję: - p. afirmacji (przezwyciężania izolacji), p. transcendencji (przekraczania siebie), p. zakorzenienia (uwzględnienie potrzeby istnienia braterstwa), p. tożsamości. Świadomość- zdolność do obserwowania zdarzeń, zdolność do rozpoznawania procesów związanych z tymi zdarzeniami, zdolność do wspomagania procesów ocenianych jako pozytywnych oraz eliminowanie tendencji negatywnych. Rozwój - związany z rozwojem duchowym, i rozwojem ekologicznym. Człowieczeństwo- zdolność racjonalnego i oszczędnego wykorzystania wytworów ludzkiego intelektu i dorobku ewolucji natury w podtrzymywaniu życia ludzkiego i ich środowiska przyrodniczego. Co jest dowodem na regres człowieka?: -pogarsza się syt. Życiowa człowieka, - zmniejsza szanse przeżycia, -degradacja środowiska, -zmniejsz zasób uposażenia materialnego, -zmniejsz kulturę różnorodności, -nasilenie patologii społ., -erozja gleby
Oświata dorosłych- to zjawisko społ. dokształcania, to proces nauczania dorosłych, zmierzają do doskonalenia umysłowego i estetycznego
Kierunki oświaty dorosłych:
1. ekspansywny (idziemy w kierunku ilości nie interesuje nas idea i zainteresowania osób)
2. intensywna (interesuje bardziej jakość i potrzeby wykształcenia)
Kierunek
1. kształcenie bezpośrednie (przez nauczyciela )
2. kształcenie pośrednie (z mediów prasy)
Podstawowe funkcje dorosłych:
- kompensacyjna – uzupełnianie dotychczasowego wykształcenia
- emancypacyjna –oświata dorosłych zapewnia wiedzę pozwalająca poznać własne możliwości i zająć odpowiednie miejsce w życiu społ. związana jest z awansem społ.
- rozwojowa- umożliwia gromadzenie nowych doświadczeń
- socjalizacyjna- można przygotować człowieka do twórczego życia w społ.
ZADANIA:
- pobudzenie aspiracji i potrzeb dotyczących dalszego rozwoju
- rozwijanie postawy otwartości do przyjmowania nowych poglądów
- rozwijanie koniecznych umiejętności umożliwiających dalszą edukację
- rozwijanie umiejętności do pokonywania porów zew, i wew.
-
wojomak