wykład 27.10.2010.docx.doc

(298 KB) Pobierz

Podstawy marketingu wykład 27.10.10

Procesy:

1)      Identyfikacja problemu – motorem w postępowaniu nabywców są ich potrzeby, przez które rozumieć należy stan braku czegoś i zarazem czynnik uruchamiający funkcje motywu do działania w kierunku zmiany tego stanu.

Cechy potrzeb: nieograniczone, odnawialne, zaspokojenie innych powoduje powstanie innych, często kilku, różna intensywność, komplementarne, substytucyjne.

Potrzeby Maslowa:

Cechy potrzeb różnych rzędów:

·         Pojawiają się z chwilą urodzenia

·         Odczuwane przez ludzi i zwierzęta

·         Ich niezaspokojenie prowadzi do frustracji i agresji

·         Podlegają prawu homeostazy (ich niezaspokojenie zaburza równowagę organizmu, zaspokojenie przywraca stan równowagi oraz powoduje ich wygaśnięcie)

Cechy potrzeb wyższego rządu:

·         Pojawiają się od pewnego momentu życia w zależności od rozwoju psycho-fizycznego

·         Podlegają prawu wzmocnienia (zaspokojenie nie powoduje ich wygaśnięcia, ale wzmaga dalszą chęć realizacji, ich zaspokojenie powoduje, że może wywołać wyższe rzędem potrzeby)

Rozwinięciem teorii Maslowa jest ERG (Clayton Alderfer)

E- Existence (potrzeby egzystencjalne)

R – Reladness (potrzeby kontaktów ludzkich)

G – Growth (potrzeby rozwoju)

 

Różnice:

- motywacja może być wywoływana jednocześnie przez kilka potrzeb

- „frustracja-agresja”

 

Bariery w zaspokajaniu: cena, podaż, prawo, administracja, społeczeństwo, religia, stan zdrowia, czas.

 

2)      Poszukiwanie informacji

·         Źródła informacji:

Ø      Zewnętrzne – osobiste, reklama, publiczne, kontakt z produktem

Ø      Wewnętrzne – doświadczenie

·         W tej fazie głównym zadaniem producenta i handlowca jest uświadomienie nabywcy istnienia marki produktu oraz wskazanie mu korzyści, jakie osiągnie po dokonaniu zakupu.

 

3)      Ocena alternatywna

·         Kryteria Rosenberga:

v      Związane z kosztem (cena, serwis naprawczy, koszty eksploatacji)

v      Związane z prezentacją produktu (trwałość i niezawodność, wydajność, oszczędność, użycie proekologicznych surowców do wytworzenia produktu)

v      Image produktu (marka, styl udostępniania)

v      Wygoda (uniwersalność, przydatność do realizacji czynności pomocniczych i drugorzędnych)

 

4)      Zakup i odczucia po zakupie

·         Znaczenie elementów: przyczyny zakupu, warunki fizyczne, obecność osób towarzyszących, presja norm grupy, czas podejmowania decyzji (pora, presja czasu), finanse, warunki zwrotu

Wnioski:

Ø      Decyzje i zachowania konsumenta uzależnione są od rodzaju nabywanych dóbr, tzn. inaczej podejmowane są decyzje w przypadku:

a)      Dóbr trwałych i nietrwałych

b)      Odmiennej długości konsumowania

c)      Różnych warunków i zwyczajów związanych z podejmowaniem decyzji

Ø      Z punktu widzenia długości czasu zakupu wyróżnia się:

a)      Rozważne – dotyczą dóbr trwałych i luksusowych

b)      Nawykowe

c)      Impulsywne

Ø      Referencje konsumentów oraz ich zachowania zależą od miejsca dokonywania zakupu lub kanałów dystrybucji.

ZASADY PSYCHOLOGICZNE:

ü      Reguła wzajemności – przysługa pobudza rewanż

ü      Reguła zaangażowania i konsekwencji – bycie konsekwentnym i wyglądaniu na taką osobę, po podjęciu decyzji nie wycofuję się

ü      Reguła społecznego dowodu słuszności – musze być taki jak inny

ü      Reguła lubienia i sympatii – odbiorcy znają i lubią

ü      Reguła autorytetu – uleganie symbolom i oznakom autorytetu, nie zaś jego istocie

 

Ø      Segmentacja rynku – podział aktualnych i potencjalnych nabywców na jednorodne (homogeniczne grupy pod względem potrzeb i zachowań)

Warunki efektywnej segmentacji:

a)      Mierzalne

b)      Opłacalne

c)      Dostępne

d)      Homogeniczne

Kryteria:

I.        Geograficzne – region, kraj, województwo, dzielnica

II.     Społeczne – religia, tradycje

III.   Demograficzne – wiek, płeć, zawód, wielkość rodziny

IV.  Ekonomiczne – dochody i wydatki

V.     Psychograficzne – styl życia, osobowość

VI.  Dynamiczne – lojalność do marki

VII.                        Korzyści – według oczekiwanych korzyści ze względu na zakup

Zgłoś jeśli naruszono regulamin