Informatyka2000-kl.IV.doc

(249 KB) Pobierz
ROZKŁAD MATERIAŁU Z INFORMATYKI

15



Szkoła Podstawowa w Jasionowie

 

 

ROZKŁAD  MATERIAŁU  Z  INFORMATYKI

DO PROGRAMU NAUCZANIA INFORMATYKA 2000

WYDAWNICTWA  „CZARNY KRUK”

 

 

DKW – 4014 – 56/99

 

 

 

 

 

KLASA  IV

 

 

 

 

MARIUSZ  HAŁASIK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CZYNNOŚCI UCZNIÓW

OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW *)

UWAGI

 

1. TECHNIKA KOMPUTEROWA W ŻYCIU CZŁOWIEKA              4 godz.

 

Lekcja 1. Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem

·         Poznają regulamin pracowni komputerowej.

·         Poznają zasady bezpiecznego użytkowania komputera.

·         Uruchamiają zestaw komputerowy i kończą jego pracę.

·         Poznają prawidłowo zorganizowane stanowisko komputerowe.

·         Poznają zasady higienicznej pracy z komputerem.

·         Znają regulamin pracowni komputerowej i przestrzegają go.

·         Przestrzegają zasad bezpiecznej pracy z komputerem.

·         Przestrzegają zasad higienicznej pracy z komputerem.

·         Opisują prawidłowo zorganizowane stanowisko komputerowe.

·         Dostrzegają zagrożenia dla własnego zdrowia wynikające z łamania zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.

·         Potrafią uruchomić zestaw komputerowy i poprawnie zakończyć jego pracę.

·         W czasie lekcji uczniowie redagują lub dokładnie interpretują regulamin pracowni komputerowej. Realizację tego zadania może uatrakcyjnić wykorzystanie syntezatora mowy (jeśli mamy go w pracowni).

·         Zajęciom powinny towarzyszyć ćwiczenia w uruchamianiu i wyłączaniu zestawu komputerowego.

·         Aby poznać schemat poprawnie zorganizowanego stanowiska komputerowego, wykorzystujemy prezentację z płyty CD-ROM.

·         W czasie zajęć uczniowie powinni wykonać kilka odpowiednio dobranych ćwiczeń fizycznych.

Lekcja 2. Prawa użytkownika

·        

*) Wymagania ponadprogramowe zapisano kursywą.

·         Omawiają prawa i obowiązki użytkownika szkolnej pracowni komputerowej.

·         Poznają przejawy piractwa komputerowego.

·         Omawiają sposoby zapobiegania piractwu komputerowemu.

·         Poznają pojęcia: licencja, prawo autorskie.

 

·         Przestrzegają obowiązków użytkownika szkolnej pracowni komputerowej.

·         Szanują własność intelektualną.

·         Nauczyciel prezentuje uczniom przykłady licencji, odczytuje im lub sami odczytują fragmenty ustawy o prawie autorskim.

·         Zajęcia warto wzbogacić pogadanką na temat poszanowania własności prywatnej i szacunku dla wysiłku intelektualnego człowieka.

·         Należy zwrócić uwagę uczniom także na obowiązek poszanowania wyników pracy innych użytkowników pracowni komputerowej.

Lekcje 3. Poznajemy zastosowania komputera

·         Poznają podstawowe zastosowania komputerów w najbliższym otoczeniu.

·         Omawiają zastosowania komputerów w różnych dziedzinach.

·         Omawiają korzyści wynikające z zastosowania komputera.

·         Poznają wpływ komputerów na rozwój techniki.

·         Obserwują działanie różnorodnych programów.

·         Potrafią wymienić podstawowe zastosowania komputew.

·         Dostrzegają korzyści wynikające z zastosowania komputera w szkole.

·         Rozumieją znaczenie komputera dla rozwoju techniki.

·         Wyliczają rodzaje oprogramowania.

·         Należy zwrócić uwagę na to, aby prezentowane obszary zastosowań komputerów obejmowały szeroką skalę dziedzin. Warto zachęcić uczniów, by samodzielnie zebrali informacje z różnych źródeł i zaprezentowali własne spostrzeżenia.

·         Uczniowie powinni zaobserwować, jak w praktyce szkolnej wykorzystuje się komputery. W tym celu należy zorganizować wycieczkę po szkole: do sekretariatu, gabinetu dyrektora, biblioteki itd. Zwracamy uczniom uwagę na różnorodność oprogramowania, jakie mają okazję zobaczyć.

·         Wskazane jest także zapoznanie uczniów z pracami wykonanymi w pracowni szkolnej; mogą oni obejrzeć np. zaproszenia, plakaty, prace plastyczne wykonane przez starszych kolegów.

Lekcje 4. Przykłady zastosowań urządzeń opartych na technice komputerowej

·         Poznają przykłady urządzeń opartych na technice komputerowej.

·         Omawiają dziedziny zastosowań tych urządzeń.

·         Poznają działanie i obsługę wybranych urządzeń.

·         Wykonują ćwiczenia sprawdzające znajomość praw użytkownika oraz zastosowań komputerów i urządzeń opartych na technice komputerowej.

·         Wymieniają przykłady urządzeń opartych na technice komputerowej.

·         Potrafią wyliczyć podstawowe zastosowania tych urządzeń.

·         Obsługują wybrane urządzenia tego typu.

·         Dla zilustrowania zagadnienia konkretnymi przykładami wskazana jest wycieczka, w przeciwnym przypadku uczniowie korzystają z płyty CD-ROM, sięgając po prezentację omawianych urządzeń.

·         W czasie wycieczki uczniowie powinni nauczyć się obsługiwać wybrane urządzenie.

·         Prezentacja z płyty CD-ROM służy także podsumowaniu tematu.

·         Ćwiczenia z kartą pracy.


2. PRACA Z KOMPUTEREM               9 godz.

 

Lekcje 1. Poznajemy elementy zestawu komputerowego

·         Poznają krótką historię komputera osobistego.

·         Poznają pojęcie kompatybilności komputerów.

·         Nazywają podstawowe elementy zestawu komputerowego i omawiają ich przeznaczenie.

·         Poznają rodzaje i zastosowanie urządzeń zewnętrznych.

·         Omawiają krótko historię komputerów osobistych.

·         Wymieniają podstawowe elementy zestawu komputerowego i omawiają ich przeznaczenie.

·         Wymieniają rodzaje nośników pamięci zewnętrznej i urządzeń do ich odczytu.

·         Wymieniają nazwy urządzeń zewnętrznych, dzielą je na rodzaje i objaśniają ich zastosowanie.

 

·         Należy zwrócić uwagę na to, żeby uczniowie oswoili się z zestawem komputerowym i jego elementami. Nie powinni traktować komputera jako czegoś, czego nie należy dotykać „bo się zepsuje”.

·         Omawiając urządzenia zewnętrzne, których nie ma w pracowni komputerowej, należy posłużyć się zdjęciami, a także wykorzystać prezentację z płyty CD-ROM.

Lekcja 2. Poznajemy tył i przód jednostki centralnej. Zestaw komputerowy bez tajemnic – ćwiczenia utrwalające i sprawdzające

·         Oglądają tył jednostki centralnej i poznają umieszczone tam gniazda.

·         Poznają sposób podłączenia urządzeń zewnętrznych do jednostki centralnej.

·         Łączą elementy zestawu komputerowego.

·         Oglądają przód jednostki centralnej i poznają przeznaczenie umieszczonych na niej przycisków i kontrolek.

·         Rozróżniają stację dyskietek i napęd CD-ROM oraz poznają ich obsługę.

·      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin