15
Szkoła Podstawowa w Jasionowie
CZYNNOŚCI UCZNIÓW
OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW *)
UWAGI
1. TECHNIKA KOMPUTEROWA W ŻYCIU CZŁOWIEKA 4 godz.
Lekcja 1. Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem
· Poznają regulamin pracowni komputerowej.
· Poznają zasady bezpiecznego użytkowania komputera.
· Uruchamiają zestaw komputerowy i kończą jego pracę.
· Poznają prawidłowo zorganizowane stanowisko komputerowe.
· Poznają zasady higienicznej pracy z komputerem.
· Znają regulamin pracowni komputerowej i przestrzegają go.
· Przestrzegają zasad bezpiecznej pracy z komputerem.
· Przestrzegają zasad higienicznej pracy z komputerem.
· Opisują prawidłowo zorganizowane stanowisko komputerowe.
· Dostrzegają zagrożenia dla własnego zdrowia wynikające z łamania zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.
· Potrafią uruchomić zestaw komputerowy i poprawnie zakończyć jego pracę.
· W czasie lekcji uczniowie redagują lub dokładnie interpretują regulamin pracowni komputerowej. Realizację tego zadania może uatrakcyjnić wykorzystanie syntezatora mowy (jeśli mamy go w pracowni).
· Zajęciom powinny towarzyszyć ćwiczenia w uruchamianiu i wyłączaniu zestawu komputerowego.
· Aby poznać schemat poprawnie zorganizowanego stanowiska komputerowego, wykorzystujemy prezentację z płyty CD-ROM.
· W czasie zajęć uczniowie powinni wykonać kilka odpowiednio dobranych ćwiczeń fizycznych.
Lekcja 2. Prawa użytkownika
·
*) Wymagania ponadprogramowe zapisano kursywą.
· Omawiają prawa i obowiązki użytkownika szkolnej pracowni komputerowej.
· Poznają przejawy piractwa komputerowego.
· Omawiają sposoby zapobiegania piractwu komputerowemu.
· Poznają pojęcia: licencja, prawo autorskie.
· Przestrzegają obowiązków użytkownika szkolnej pracowni komputerowej.
· Szanują własność intelektualną.
· Nauczyciel prezentuje uczniom przykłady licencji, odczytuje im lub sami odczytują fragmenty ustawy o prawie autorskim.
· Zajęcia warto wzbogacić pogadanką na temat poszanowania własności prywatnej i szacunku dla wysiłku intelektualnego człowieka.
· Należy zwrócić uwagę uczniom także na obowiązek poszanowania wyników pracy innych użytkowników pracowni komputerowej.
Lekcje 3. Poznajemy zastosowania komputera
· Poznają podstawowe zastosowania komputerów w najbliższym otoczeniu.
· Omawiają zastosowania komputerów w różnych dziedzinach.
· Omawiają korzyści wynikające z zastosowania komputera.
· Poznają wpływ komputerów na rozwój techniki.
· Obserwują działanie różnorodnych programów.
· Potrafią wymienić podstawowe zastosowania komputerów.
· Dostrzegają korzyści wynikające z zastosowania komputera w szkole.
· Rozumieją znaczenie komputera dla rozwoju techniki.
· Wyliczają rodzaje oprogramowania.
· Należy zwrócić uwagę na to, aby prezentowane obszary zastosowań komputerów obejmowały szeroką skalę dziedzin. Warto zachęcić uczniów, by samodzielnie zebrali informacje z różnych źródeł i zaprezentowali własne spostrzeżenia.
· Uczniowie powinni zaobserwować, jak w praktyce szkolnej wykorzystuje się komputery. W tym celu należy zorganizować wycieczkę po szkole: do sekretariatu, gabinetu dyrektora, biblioteki itd. Zwracamy uczniom uwagę na różnorodność oprogramowania, jakie mają okazję zobaczyć.
· Wskazane jest także zapoznanie uczniów z pracami wykonanymi w pracowni szkolnej; mogą oni obejrzeć np. zaproszenia, plakaty, prace plastyczne wykonane przez starszych kolegów.
Lekcje 4. Przykłady zastosowań urządzeń opartych na technice komputerowej
· Poznają przykłady urządzeń opartych na technice komputerowej.
· Omawiają dziedziny zastosowań tych urządzeń.
· Poznają działanie i obsługę wybranych urządzeń.
· Wykonują ćwiczenia sprawdzające znajomość praw użytkownika oraz zastosowań komputerów i urządzeń opartych na technice komputerowej.
· Wymieniają przykłady urządzeń opartych na technice komputerowej.
· Potrafią wyliczyć podstawowe zastosowania tych urządzeń.
· Obsługują wybrane urządzenia tego typu.
· Dla zilustrowania zagadnienia konkretnymi przykładami wskazana jest wycieczka, w przeciwnym przypadku uczniowie korzystają z płyty CD-ROM, sięgając po prezentację omawianych urządzeń.
· W czasie wycieczki uczniowie powinni nauczyć się obsługiwać wybrane urządzenie.
· Prezentacja z płyty CD-ROM służy także podsumowaniu tematu.
· Ćwiczenia z kartą pracy.
2. PRACA Z KOMPUTEREM 9 godz.
Lekcje 1. Poznajemy elementy zestawu komputerowego
· Poznają krótką historię komputera osobistego.
· Poznają pojęcie kompatybilności komputerów.
· Nazywają podstawowe elementy zestawu komputerowego i omawiają ich przeznaczenie.
· Poznają rodzaje i zastosowanie urządzeń zewnętrznych.
· Omawiają krótko historię komputerów osobistych.
· Wymieniają podstawowe elementy zestawu komputerowego i omawiają ich przeznaczenie.
· Wymieniają rodzaje nośników pamięci zewnętrznej i urządzeń do ich odczytu.
· Wymieniają nazwy urządzeń zewnętrznych, dzielą je na rodzaje i objaśniają ich zastosowanie.
· Należy zwrócić uwagę na to, żeby uczniowie oswoili się z zestawem komputerowym i jego elementami. Nie powinni traktować komputera jako czegoś, czego nie należy dotykać „bo się zepsuje”.
· Omawiając urządzenia zewnętrzne, których nie ma w pracowni komputerowej, należy posłużyć się zdjęciami, a także wykorzystać prezentację z płyty CD-ROM.
Lekcja 2. Poznajemy tył i przód jednostki centralnej. Zestaw komputerowy bez tajemnic – ćwiczenia utrwalające i sprawdzające
· Oglądają tył jednostki centralnej i poznają umieszczone tam gniazda.
· Poznają sposób podłączenia urządzeń zewnętrznych do jednostki centralnej.
· Łączą elementy zestawu komputerowego.
· Oglądają przód jednostki centralnej i poznają przeznaczenie umieszczonych na niej przycisków i kontrolek.
· Rozróżniają stację dyskietek i napęd CD-ROM oraz poznają ich obsługę.
· ...
wywrot