test(2).pdf

(1418 KB) Pobierz
271183712 UNPDF
SPRAWDZIAN
W SZÓSTEJ KLASIE
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Sztorm
271183712.021.png 271183712.022.png 271183712.023.png 271183712.024.png
Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej
Sztorm
Tekst do zadań od 1. do 4.
Potworny, tropikalny sztorm! Huk morza i skowyt wichru był ogłuszający. […]
Nastąpiła katastrofa. Okręt wpadł na skałę podwodną. Wstrząs nie był tak straszny,
za to zgrzyt rozdzieranego pod nami kadłuba i trzask łamanych belek prawie dorównywały
huczeniu morza. Zresztą niewiele już słyszałem. Uderzył na mnie spiętrzony wał wody
z taką wściekłością, żem nie mógł stawić mu oporu. Oszołomiony, puściłem linę, której
dotychczas się trzymałem. Straszliwa fala porwała mnie na swój grzbiet, potem gwałtownie
zwaliła w przepaść wodną. Leciałem na łeb na szyję, głową w dół. Straciłem na pół
przytomność, a gdy zaczęły przecierać mi się oczy, tonącego okrętu już nie widziałem w
ciemnościach […]
Byłem półprzytomny, nic nie widziałem, ale zdawało mi się, że ręce moje pochwyciły
jakiś twardy przedmiot. […]
Równocześnie woda z szumem gdzieś odpływała wstecz i mogłem znów oddychać.
Była to skała, której kurczowo się trzymałem. Chciałem zerwać się i biec. Daremnie: nogi
uginały się pode mną. Ledwo pełzałem na czworakach i brzuchu po ziemi. Po ziemi!
Na podstawie: Arkady Fiedler, Wyspa Robinsona , Zielona Sowa, Kraków 2002, s. 25-26
1. Tekst jest opisem
A. tonącego statku i topiącego się człowieka.
B. tonącego statku i ratującego się człowieka.
C. odpływającego statku i topiącego się człowieka.
D. tonącego statku i płynącego do skały człowieka.
2. Narracja prowadzona jest w
A. czasie przeszłym.
B. czasie przyszłym.
C. czasie teraźniejszym.
D różnych czasach.
3. Użyty we fragmencie zwrot l ecieć na łeb na szyję oznacza, że bohater
A. buja w obłokach.
B. nie patrzył, kiedy spadał.
C. upadł na głowę.
D. spadał bardzo szybko.
4. W którym wersie wydarzenia podane są w porządku chronologicznym.
A. Wpłynięcie okrętu na skałę, walka z falami, za burtą, na lądzie.
B. Wpłynięcie okrętu na skałę, za burtą, walka z falami, na lądzie.
C. Walka z falami, wpłynięcie okrętu na skałę, na lądzie.
D. Wpłynięcie okrętu na skałę, ewakuacja, na lądzie.
2
271183712.001.png
 
Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej
Sztorm
Tekst do zadań 5 i 6
Francis Beaufort, oicer loty brytyjskiej, utworzył skalę w 1806 roku. Początkowo skala
nie określała prędkości wiatru, lecz wymieniała ilościowe cechy od 0 do 12 określające
sposoby, w jakie powinny pływać żaglowce - od wystarczające, aby mieć sterowność
do takiego, przy którym „płótna” nie mogą wytrzymać . Skala została zaadaptowana
do użytku na lądzie w latach 50. XIX wieku, gdy jej wartości posłużyły do znakowania
liczby obrotów anemometrów.
Na podstawie: www.pl.wikipedia.org
5. Anemometr to urządzenie służące do
A. wyznaczania kierunków geograicznych.
B. mierzenia ciśnienia atmosferycznego.
C. określania prędkości wiatru.
D. mierzenia ilości opadów atmosferycznych.
6. Skalę Beauforta utworzono w
A. pierwszej połowie XVIII wieku.
B. pierwszej połowie XIX wieku.
C. drugiej połowie XVIII wieku.
D. drugiej połowie XIX wieku.
3
271183712.002.png
 
Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej
Sztorm
Mapa do zadań od 7. do 9.
7. Tallinn i Sztokholm to stolice państw nadbałtyckich, a także porty morskie, między
którymi kursują promy. Podaj rzeczywistą odległość między nimi w linii prostej,
jeśli na mapie wynosi ona 3,5 cm.
A. 350 m
B. 350 km
C. 3500 m
D. 3500 km
8. Litwa graniczy z Morzem Bałtyckim od
A. zachodu.
B. wschodu.
C. południa.
D. północy.
9. Nad Morzem Bałtyckim leży
A. 8 państw.
B. 9 państw.
C. 10 państw.
D. 11 państw.
4
271183712.003.png
 
Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej
Sztorm
Tabela do zadań od 10. do 12.
Stopień skali
Beauforta
Średnia prędkość
wiatru w km/h
Wysokość
fali w m
Opis
0
0
0 cisza, lauta
1
4
0,1 powiew
2
9
0,2 słaby wiatr
3
17
0,6 łagodny wiatr
4
24
1 umiarkowany wiatr
5
35
2 dość silny wiatr
6
44
3 silny wiatr
7
56
4 bardzo silny wiatr
8
68
5,5 sztorm/wicher
9
81
7 silny sztorm
10
96
9 bardzo silny sztorm
11
111
11,5 gwałtowny sztorm
12
>117
>14 huragan
Na podstawie: www.pl.wikipedia.org
10. Jaką wysokość mają fale podczas silnego sztormu?
A. 5,5 m
B. 7 m
C. 9 m
D. 11,5 m
11. Odczytaj z tabeli prędkość wiatru podczas silnego sztormu i oblicz, jaka
to prędkość wyrażona w m/s.
A. 2,25 m/s
B. 7 m/s
C. 22,5 m/s
D. 81000 m/s
12. Która odpowiedź podaje rodzaje wiatrów w kolejności od najsłabszego
do najsilniejszego?
A. Słaby wiatr, lauta, sztorm, bardzo silny sztorm.
B. Powiew, silny wiatr, silny sztorm, bardzo silny wiatr.
C. Silny wiatr, bardzo silny wiatr, huragan, sztorm.
D. Powiew, bardzo silny wiatr, silny sztorm, huragan.
5
271183712.004.png 271183712.005.png 271183712.006.png 271183712.007.png 271183712.008.png 271183712.009.png 271183712.010.png 271183712.011.png 271183712.012.png 271183712.013.png 271183712.014.png 271183712.015.png 271183712.016.png 271183712.017.png 271183712.018.png 271183712.019.png 271183712.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin