9_(19.12.2007)_-_Zasady_budowy_kwestionariusza(1).doc

(43 KB) Pobierz
Temat: Zasady budowy kwestionariusza

Metodologia nauk społecznych – wykład 9

 

Temat: Zasady budowy kwestionariusza.

 

 

1.      Części kwestionariusza.

2.      Wady pytań kwestionariuszowych.

 

 

BUDOWA KWESTIONARIUSZA

 

Część formalno-organizacyjna

Kilkuzdaniowa informacja:

 

«     jaka instytucja lub osoba prowadzi badania;

«     w jakim celu są one prowadzone;

«     kto lub co ma być przedmiotem badań;

«     prośba o wzięcie udziału w badaniach oraz szczere odpowiedzi;

«     zapewnienie o wykorzystaniu wyników badań wyłącznie do celów naukowych (oraz nieudostępnianiu ich osobom trzecim);

«     instrukcja w jaki sposób udzielać odpowiedzi;

«     podziękowanie respondentowi za współpracę i czas poświęcony na udzielenie odpowiedzi.

 

Metryczka

 

Składa się z pytań dotyczących cech społeczno-osobowych respondenta, np. płeć, wiek, pochodzenie społeczne, warunki materialne, poziom wykształcenia, miejsce pracy, zajmowane stanowisko itp. Liczba i rodzaj tego typu pytań zależy od celu i stopnia szczegółowości badań.

 

Część zasadnicza

 

Jest to najobszerniejsza część kwestionariusza zawierająca pytania związane z problematyką badawczą, skierowane do respondenta.

 

ü      liczba pytań powinna być ograniczona do niezbędnego minimum (czas wypełnienia kwestionariusza nie powinien przekraczać 60min.);

ü      pytania powinny być formułowane w formie grzecznościowej; należy zachować jednolity styl i formę gramatyczną;

ü      przemyśleć kolejność pytań tak, by tworzyły logiczną całość; przechodzić od pytań ogólnych do szczegółowych; od łatwych do trudnych; jeśli zaplanowane są pytania dotyczące spraw drażliwych – umieścić je na końcu; wprowadzić naturalne i łagodne przejścia pomiędzy kwestiami;

ü      wszystkie pytania powinny być kolejno ponumerowane. Obowiązuje jednolita numeracja pytań;

ü      poszczególnych pytań nie należy drukować na dwóch stronach: dane pytanie w całości, a więc jego część zasadnicza i kafeteria (lub miejsce na odpowiedź) powinny znajdować się na tej samej stronie kwestionariusza;

ü      unikać wielu tabel w jednym kwestionariuszu; każda tabela posiada swoją numerację jako kolejne jedno pytanie, nawet jeśli w rzeczywistości zawartych jest w niej kilka pytań (poszczególne pytania zawarte w tabeli otrzymują swoją numerację od nr 1); nie należy wprowadzać odrębnej numeracji tabeli;

ü      zadbać o estetyczną szatę graficzną (wyraźny druk; odpowiednie odstępy; wystarczające miejsce na wypowiedź swobodną).

 

 

WADY PYTAŃ KWESTIONARIUSZOWYCH

/wg Krystyny Lutyńskiej/

 

 

I.                   Wady strukturalne

 

 

1.      Ogólna niejasność pytania kwestionariuszowego (respondent nie wie o co w nim chodzi i czego od niego się oczekuje), np.

„Co się u Pana wydarzyło w ostatnich latach?”

2.      Nieporządne sformułowanie pytania (wrażenie pośpiesznego i niestarannego redagowania)

a)      zredagowanie pytania w postaci hasła wywoławczego, np.

„wiek” zamiast „Ile ma Pan lat?”

b)     niejednorodność formy gramatycznej, np.

„Jak spędzał Pan czas wolny w minionym tygodniu? 1) uczyłem się; 2) opieka nad dzieckiem; 3) był Pan w kinie; 4) teatr; 5) spał Pan”

3.      Błędy logiczne

a)      niewyczerpalność kafeterii, np.

„Jaki jest Pana stan cywilny? 1) kawaler; 2) wdowiec; 3) rozwiedziony”

b)     nierozłączność kafeterii, np.

„Jak Pan wykorzystał ubiegłoroczny urlop? 1) indywidualne wczasy wędrowne; 2) u krewnych; 3) za granicą”

4.      Zdobywanie kilku informacji poprzez jedno pytanie, np.

„Czy ukończył Pan szkołę średnią, w którym roku i gdzie?”

5.      Równoległe używanie w jednej odpowiedzi dwóch różnych określeń, np.

„Jakie są pożądane cechy pracownika naukowego? 1) solidność i pracowitość; 2) uczciwość i prawość; 3) rozsądek i rozwaga”

6.      Błąd multiplikacji (dotyczy pytań zamkniętych, w których osoby, rzeczy, fazy itp. podawane są w liczbie mnogiej, np.

„Czy Pana rodzice pracowali, gdy był Pan dzieckiem? 1) tak; 2) nie”

„Czy podobają się Panu książki, które przeczytał Pan w ubiegłym roku? 1) tak;         2) nie”

 

 

II.               Wady związane z niedostosowaniem pytania do informacyjnego zapotrzebowania badacza

 

 

Na pytanie „W którym roku urodziła się Pana żona?” respondent udzielił odpowiedzi: „Jestem kawalerem”

„Ile wynoszą Pana zarobki?” respondent udzielił odpowiedzi: „W ogóle nie pracuję”

 

III.           Wady związane ze zbytnią trudnością pytania

 

 

1.      Trudność językowa (słowa niezrozumiałe np. specjalistyczne; zbyt długie zdanie; skomplikowana składnia np. ze zdaniami podrzędnymi; błędy językowe), np.

„Czy miał Pan sprawę sporną ze stosunku pracy?”

2.      Trudność stawianych zadań (np. przypominania sobie czegoś, dokonywania obliczeń, porównywania, hierarchizowania, formułowania własnych opinii itp.)

 

Przyczyny:

 

«     nieprzemyślenie przez badacza poszukiwanej informacji;

«     nieumiejętność przekształcenia poszukiwanej informacji na pytanie kwestionariuszowe;

«     nieznajomość badanej zbiorowości;

«     nieumiejętność wyjścia przez badacza z kręgu myślenia w kategoriach specjalistycznych oraz wyrażania swych myśli w formie prostej, jasnej i zrozumiałej.

 

 

IV.            Wady związane ze zbytnią drażliwością pytania

 

 

1.      Naruszanie prywatności i intymności respondenta (za najbardziej drażliwe w tym zakresie uważa się pytania o sprawy seksualne; o sytuację finansową i dochody; o poglądy i opinie, a zwłaszcza polityczne i światopoglądowe).

2.      Zagrożenie poczucia własnej wartości respondenta (np. pytanie o zadowolenie ze swoich dzieci; o wiedzę, jeśli respondent jej nie posiada; o uczestnictwo w kulturze).

3.      Zagrożenie społecznej egzystencji respondenta, np.

„Jak ocenia Pan pracę swojego przełożonego?”; „Czy zdarza się, że Pańscy koledzy piją alkohol w czasie pracy?”

 

 

V.               Pytania sugerujące (tendencyjne)

 

 

«     nierówna liczba odpowiedzi pozytywnych i negatywnych w kafeterii;

«     brak drugiej alternatywy, np. „Czy fakt x ocenia Pan pozytywnie?”

«     zawarcie w pytaniu określeń oceniających, np. „Co zdaniem Pana ma największe znaczenie dla dalszego pomyślnego rozwoju naszego kraju?”

«     rozpoczynanie pytań od takich zwrotów, jak: „Każdemu wiadomo, że…” „Na ogół każdy człowiek ma wyrobioną opinię na temat…”

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin