Rozpoznawanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania
Gimnazjaliści:
· Stawiają ważne pytania: „kim jestem i jakie jest moje miejsce na świecie?”
· Pojawia się rozwojowa potrzeba samookreślenia się jako jednostki jedynej, niepowtarzalnej i całkowicie odrębnej od innych.
· Najważniejszym motorem rozwoju staje się grupa rówieśnicza.
· Grupa pozwala przeciąć „tożsamościową pępowinę” łączącą z rodzicami.
· Pojawia się zanegowanie w różnym stopniu identyfikacji z rodzicami.
· Silne zidentyfikowanie się z grupą rówieśniczą.
· Doświadczenie konfliktu między dwoma systemami – starym rodzinnym i nowym rówieśniczym – jest bardzo istotne dla rozwoju, ponieważ pobudza do refleksji i do świadomego stawiania sobie pytania: „kim jestem?”
Wyróżniki okresu dojrzewania:
· zmiany fizyczne
· zmiany fizjologiczne
· zmiany umysłowe, które przyczyniają się do przekształcania dzieci w osoby dorosłe.
Okres dojrzewania zaczyna się na płaszczyźnie biologicznej (pokwitania) i kończy się w sferze kultury (samodzielne i niezależne funkcjonowanie).
Rozwój więzi między dzieckiem i rodzicami jest procesem składającym się z etapów i przebiega w ścisłym związku z jego:
· rozwojem:
· motorycznym,
· poznawczym,
· emocjonalnym,
· społecznym.
Prawidłowe przejście kolejnych etapów stanowi ważny warunek harmonijnego rozwoju dziecka.
Wiele zależy od rodziców, ich postaw, rozumienia i gotowości zaspokajania potrzeb dziecka.
Etap I: od narodzin do przedszkola
· Dziecko pozostaje w bliskości z matką,
· Zdobywa w ten sposób doświadczenia w nauce bezpieczeństwa,
· Uczy się orientacji i świadomości własnych stanów,
· Poznaje świat i zdobywa siły do późniejszego oddalania się,
· Osiąga zdolność przemieszczania się – posiada odrębność fizyczną,
· Obserwuje świat z własnej perspektywy,
· Staje wobec konfliktu pomiędzy chęcią bycia przy mamie i oddaleniem,
· Radzi sobie coraz lepiej z oddaleniem i powrotem do rodziców,
· Chętnie demonstruje swoje „nie”,
· Jest to czas próby sił i granic: własnych i rodziców.
· Niezaspokojenie potrzeb emocjonalnych niemowlęcia odbija się negatywnie na rozwoju osobowości.
· Może spowodować, że dziecko stanie się niepewne siebie, wycofane, pełne lęku przed kontaktem ze światem.
· Pomyślne rozwiązanie konfliktu „oddalanie – powracanie” wymaga ze strony rodziców mądrego towarzyszenia dziecku na tym etapie.
Etap II: od przedszkola do szkoły
· Więź z matką jest bardzo silna w szczególności u trzylatka.
· Dzieci starsze lepiej sobie radzą z rozstaniem z matką – dzięki lepszej pamięci jej obrazu.
· Nie każde dziecko gotowe jest do seperacji z matką.
· Dziecko, które prawidłowo przeżyło I etap z matką, która pozwalała mu się oddalać, samo pokaże rodzicom, że jest gotowe na oddalenie.
Etap III: szkoła
· Siedmiolatek, który przeszedł pomyślnie dwa pierwsze etapy, powinien poradzić sobie z wyzwaniami stawianymi przez szkołę.
· Potrzebne jest wsparcie rodziców i pomoc nauczyciela w zaadoptowaniu się do nowych warunków.
· Dziecko w wieku szkolnym staje się coraz bardziej samodzielne, stopniowo przejmuje odpowiedzialność za swoje bezpieczeństwo.
· Ma świadomość, że w każdej sytuacji może skontaktować się z rodzicami.
Etap IV: nastolatki
· To czas zmian w relacjach dziecka z rodzicami.
· Pojawia się rozluźnienie więzi nastolatków z rodzicami.
· Niezależność od rodziców jest warunkowana zaufaniem dziecka do rodziców i przekonaniem, że w sytuacji kryzysowej znajdzie u nich pomoc i wsparcie.
· Dla rodziców to czas wielkiego wyzwania.
· Rodzice powinni zachować równowagę pomiędzy rozsądnym, naturalnym niepokojem o bezpieczeństwo dziecka i własnymi lękami.
· Zmiana w relacjach z rodzicami na rzecz rozwoju relacji z rówieśnikami.
· Rodzic ma szansę na zaprzyjaźnienie się z dzieckiem i poszukiwanie nowych wspólnych pól zainteresowań i obszarów bycia razem.
· Oddalanie się
· Większość nastolatków nadal czuje się w pozytywny sposób związana z domem i liczy na emocjonalne wsparcie, dobrą wolę i aprobatę rodziców.
· Rodzina w dalszym ciągu ma dla nastolatka zasadnicze znaczenie.
· Przejmowanie się sprawami dzieci oraz ich nadzorowanie jest sprawą niezwykle istotną.
Wsparcie emocjonalne jest niezwykle ważne, ponieważ nastolatek musi poradzić sobie z wieloma zmianami:
· w obrazie własnego ciała,
· z aktywnością hormonalną,
· oraz z wszelkimi wyzwaniami.
Rozdarcie między dwoma światami – rodziców i rówieśników – jest powszechne.
Zrozumienie adaolescsencji może być pożyteczne, ponieważ pozwala obalić niektóre popularne mity.
Poważnych problemów psychicznych doświadcza około 10 – 15% nastolatków.
Ryzykowne działania nastolatków niosą za sobą różne zagrożenia oraz sankcje karne, które mogą być długotrwałe, nieodwracalne, a czasem zagrażające życiu.
Eksperymentowanie na tym etapie może pociągać poważne konsekwencje.
Co warunkuje prawidłowy rozwój?
· Samoświadomość
· Samokontrola
· Odkrywanie samego siebie
· Poczucie skuteczności
· Poczucie własnej wartości
· Postrzeganie samego siebie.
Rozwój poznawczy
· Nastolatki potrafią stawiać hipotezy i dzięki umiejętności dedukcji przewidywać konsekwencje.
· Posługują się swobodnie wzbogaconym językiem i próbują go w dyskusjach z dorosłymi.
· Ich idealizm może prowokować do niemiłych komentarzy na temat opinii dorosłych.
Obraz własnego ciała i samego siebie
· Zachodzące w tym okresie zmiany – fizyczne, fizjologiczne i umysłowe – przekształcają dziecko w osobę dorosłą.
· Każdy z nas ma JA realne oraz idealne.
· Jeśli między wyobrażeniem nastolatka na temat samego siebie a jego obrazem idealnym istnieje wielka różnica, jest prawdopodobne, że zacznie on odczuwać lęk i stanie się nadwrażliwy.
Zmiany hormonalne
· Fizjologiczne zmiany rozwojowe związane z gruczołami wydzielania dokrewnego, które zwłaszcza wpływają na funkcjonowanie seksualne.
· Przed pokwitaniem przewaga hormonu płci własnej jest minimalna.
· Rozwój zachowań seksualnych
· Zmiany hormonalne przynoszą ze sobą zmiany w zachowaniu.
· Nastolatki muszą radzić sobie z dramatycznym wzrostem świadomości oraz zwiększonym podnieceniem seksualnym.
· Dorośli muszą reagować na zwiększoną, częściowo przez hormony, asertywność!
· Rodzice obawiają się, że nastolatki mogą zostać skrzywdzone lub wykorzystane, jeśli zbyt wcześnie zaangażują się w związki seksualne, zanim dojrzeją emocjonalnie.
Przeszkody wieku dorastania:
· seksualność,
· nowe związki,
· zmiana ciała,
· postrzeganie siebie samego,
· niezależność,
· kształtowanie się tożsamości nie pojawiają się jednocześnie – dzieje się to wszystko w okresie co najmniej 6 lat.
· Dzieci wnoszą własną siłę i swoje pozytywne cechy w życie dojrzałe.
· Nie tracą nagle tego, co pielęgnowali rodzice.
· Rozwijają w sobie zdolności: intelektualne, społeczne i emocjonalne.
· Kształtowanie się tożsamości
Kryzys poczucia tożsamości wywołuje różne symptomy stresu:
· poczucie lęku,
· depresję,
· frustrację,
· konfliktowość,
· postawy obronne.
Większość nastolatków doświadcza pozytywnego rozwoju tożsamości.
Osiągnięcie poczucia tożsamości – polega na ukształtowaniu silnego, spójnego systemu wartości oraz „zdrowym” przystosowaniu do świata wypełnionego przez znaczące związki z ludźmi, pracę oraz zajęcia w czasie wolnym.
Zamach na potrzeby
· Niezależność manifestowana jest poprzez silniejsze związanie się z grupą, łamanie norm.
· Próba sił obu stron może doprowadzić do ukształtowania się tożsamości negatywnej.
· W pewnych sytuacjach osoby, którym zależy na dobru dziecka, mogą swoim postępowaniem przyczynić się do zaburzenia jego rozwoju.
Jest to jednak najbardziej skrajny scenariusz!
Tożsamość negatywna jako forma adaptacji
· W niekorzystnych warunkach rozwoju może dojść do rozwiązania kryzysu tożsamości poprzez przyjęcie tzw. tożsamości negatywnej.
· Polega ona na identyfikacji z tymi rolami, które do tej pory przedstawiane były jako niepożądane lub niebezpieczne.
Tożsamość negatywna wyraża się buntem w następujących obszarach:
· sposób myślenia o sobie i otaczającej rzeczywistości,
· sposób ujawniania emocji,
· sposób wytyczania celów,
· hierarchia wartości,
· struktura potrzeb,
· sposób kreowania siebie i miejsca swego istnienia oraz zachowania.
BUNT
· Zadaniem buntu jest jawne i zaplanowane dawanie wyrazu swojego sprzeciwu wobec rzeczywistości.
· Przedmiotem buntu stać się może np. autorytarnie narzucona forma wychowania.
· Odwet dotyczyć może wzmożonej czy też drobiazgowej kontroli rodziców, ich wygórowanych wymagań.
· Młody człowiek ma poczucie zniewolenia, braku autonomii i ograniczenia w ważnych dla niego kwestiach.
Wyniki procesu socjalizacji
Bunt związany z przyjęciem tożsamości negatywnej jest formą rozładowania wewnętrznego napięcia, powodowanego brakiem oparcia w sobie i innych.
Wskaźniki nieprzystosowania:
· Działania będące przejawem opozycji wobec autorytetu dorosłych,
· Działania, których celem jest redukcja lęku, frustracji, czy też niemożnością spełnienia oczekiwań rodziców,
· Działania zapewniające uzyskanie przynależności do grupy rówieśniczej lub też identyfikację z nią;
· Działania, których celem jest zademonstrowanie sobie i innym osobom znaczącym ważnych atrybutów własnej tożsamości.
· Jakie mogą wystąpić zagrożenia dla rozwoju?
· Potężny konformizm wobec wartości i zachowań rówieśników – mogą angażować się w czynności niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia i antyspołeczne.
· U rodziców i wychowawców takie zachowania wywołują potrzebę ochrony dziecka i powstrzymywania go przed popełnianiem głupstw.
· Miewają poczucie krzywdy, że ich system wartości został odrzucony.
· Dorośli podejmują próby zmuszania dziecka do odwrócenia się od nowych wzorców.
· Zaczynają stawiać bardzo surowe zakazy.
· Takie zachowania dorosłych nastolatki traktują bardzo emocjonalnie – jako zamach na ich nowo odkrytą potrzebę bycia sobą i niezależności.
Zamęt tożsamościowy
· Nastolatek nie nauczył się dokonywać wyborów, nie dostrzega żadnych opcji.
· Jednostka gubi się w różnych wyobrażeniach na swój temat i popada w stagnację.
· Nie podejmuje żadnej aktywności poza np. oglądaniem TV lub siedzenia przy komputerze.
· Decyzje podejmuje chaotycznie i pochopnie.
· Taki stan może trwać latami, jeśli człowiek nie dostrzega niczego, w co warto się zaangażować.
Profil dzieci wykazujących zaburzenia aspołeczne
· Dzieci w miarę ...
dla-zagubionych_serc