Ergon_Olszszewski.doc

(3641 KB) Pobierz
AKADEMIA EKONOMICZNA W POZNANIU

3

AKADEMIA EKONOMICZNA W POZNANIU

Jerzy Olszewski

Podstawy ergonomii i fizjologii pracy

Wydanie drugie zmienione

 

 

 

 




POZNAŃ 1997


KOMITET REDAKCYJNY

Ryszard Barczyk, Bogusław Guzik, Andrzej Korzeniowski, Edmund Kurtys,

Janusz Piasny, Antoni Sobczak (sekretarz), Halina Szulce (przewodnicząca)

 

RECENZENT

Leszek Pacholski

 

PROJEKT OKŁADKI

Jacek Pietrzyński

 

REDAKCJA I KOREKTA

Maria Zielińska

Wydanie l - 1993

 

 

© Copyright by Akademia Ekonomiczna w Poznaniu Poznań 1997

ISBN 83-85530-90-8

WYDAWNICTWO AKADEMII EKONOMICZNEJ W POZNANIU

ul. Powstańców Wielkopolskich 16, 60-967 Poznań, tel. 54-31-54, 54-31-55

 

 

BIURO USŁUGOWO-HANDLOWE „PRINTER"

61-251 Poznań, os. Orla Białego 54/18


SPIS TREŚCI

WSTĘP              5

1. PODSTAWOWE ZAGADNIENIA ERGONOMII              7

1.1. Obecny stan ergonomii jako nauki              7

1.2. Interdyscyplinarność nauki ergonomii              10

1.3. Związki ergonomii z ochroną pracy oraz bezpieczeństwem i higieną pracy              17

1.4. Układ człowiek— praca10              29

1.5. Rola i znaczenie ergonomii korekcyjnej i ergonomii koncepcyjnej w procesie humanizacji pracy              36

Pytania kontrolne              39

Literatura zalecana              40

2. WYBRANE ZAGADNIENIA FIZJOLOGII PRACY              41

2.1. Fizjologiczna definicja pracy              41

2.2. Postacie pracy oraz ich kwalifikacja              42

2.3. Wydatek energetyczny w pracy oraz jego mierzenie              44

2.4. Fizjologiczna krzywa pracy, zmęczenie i trening              54

Pytania kontrolne              66

Literatura zalecana              66

3. MATERIALNE WARUNKI PRACY              67

3.1. Pojęcie i rola materialnych warunków pracy              67

3.2. Mikroklimat, jego części składowe i metody optymalizacji              71

3.3. Ogólne zasady fizjologii widzenia. Oświetlenie stanowisk pracy i barwa              71

3.4. Hałas, wibracja i promieniowanie elektromagnetyczne              71

3.5. Substancje toksyczne i pyły na stanowiskach pracy              71

Pytania kontrolne              71

Literatura zalecana              71

4. ERGONOMICZNE PRZESŁANKI KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA PRACY CZŁOWIEKA              71

4.1. Technika pomiarów antropometrycznych i ich zastosowanie do kształtowania stanowisk pracy, maszyn i urządzeń              71

4.2. Racjonalna postawa przy pracy. Ergonomiczne kształtowanie ruchów przy pracy              71

4.3. Organizacja stanowiska roboczego z ergonomicznego punktu widzenia              71

4.4 Ekonomiczno-społeczne skutki organizowania  procesu pracy z ergonomicznego punktu widzenia              71

4.5. Ergonomiczny system człowiek—komputer              71

Pytania kontrolne              71

Literatura zalecana              71

5. ROLA CENTRALNEGO UKŁADU NERWOWEGO W PRACY              71

5.1. Części składowe i funkcje układu nerwowego w pracy              71

5.2. Budowa i funkcjonowanie mózgu              71

5.3. Odruchy i stereotypy dynamiczne              71

5.4. Pamięć i uwaga              71

5.5. Interpretacja sygnałów i podejmowanie decyzji              71

5.6. Czas reakcji              71

Pytania kontrolne              71

Literatura zalecana              71

6. ISTOTA PRACY UMYSŁOWEJ              71

6.1. Charakterystyka pracy umysłowej i jej rola w świecie współczesnym — tendencje rozwojowe              71

6.2. Pobudzanie i hamowanie              71

6.3. Wiek człowieka a praca umysłowa              71

6.4. Metody fizjologiczne, psychologiczne i psychofizjologiczne służące do pomiaru obciążenia organizmu wysiłkiem umysłowym podczas pracy              71

Pytania kontrolne              71

Literatura zalecana              71

7. BEZPIECZEŃSTWO PRACY              71

7.1. Pojęcie i klasyfikacja wypadków przy pracy              71

7.2. Przyczyny wypadków przy pracy              71

7.3. Skutki ekonomiczno-społeczne wypadków przy pracy              71

7.4. Podstawowe środki poprawy bezpieczeństwa pracy              71

7.5. Zabezpieczenie przeciwpożarowe              71

Pytania kontrolne              71

Literatura zalecana              71

8. METODY ERGONOMICZNEJ ANALIZY PRACY              71

8.1. Metody i techniki stosowane do badań ergonomicznych              71

8.2. Technika analizy uciążliwości pracy              71

8.3. Ergonomiczna lista kontrolna              71

Pytania kontrolne              71

Literatura zalecana              71

Summary              71


WSTĘP

Efektywne kierowanie procesami społeczno-gospodarczymi w przedsiębiorstwie wiąże się ściśle z zarządzaniem, bezpieczeństwem i ryzykiem. Na bezpieczeństwo pracy mają wpływ różnorodne czynniki natury ludzkiej, a także technicznej. Zmiany zachodzące w polskiej gospodarce wymagają od kadry ekonomicznej i technicznej przedsiębiorstwa odpowiedzialności za podejmowanie decyzji również w zakresie kreowania prawidłowych warunków pracy. Ze względu na istniejący w przedsiębiorstwach stopień zagrożenia człowieka w środowisku pracy niezbędne jest opanowanie przez studentów — jako potencjalnych pracowników różnych szczebli zarządzania — zasad nowoczesnego kierowania procesami społeczno-ekonomicznymi w różnych jednostkach społeczno-gospodarczych.

Podręcznik jest przeznaczony przede wszystkim dla studentów akademii ekonomicznych, politechnik, uniwersytetów, akademii rolniczych, uczelni artystycznych oraz wszystkich tych, w których wykładana jest ergonomia i fizjologia pracy. Należy wyrazić nadzieję, że praca ta uzyska również szerokie grono odbiorców wśród ergonomistów teoretyków i praktyków, pracowników państwowej inspekcji pracy, społecznych inspektorów pracy, instytucji higieny i ochrony środowiska, biur projektowych oraz zakładów przemysłowych i usługowych.

Podręcznik Podstawy ergonomii i fizjologii pracy prezentuje najważniejsze tematy stanowiące przedmiot zainteresowania tej dyscypliny wiedzy. Zostały one dobrane w taki sposób, aby zorientować potencjalnego użytkownika w podstawowych zagadnieniach ergonomii i fizjologii pracy, uświadomić mu skalę problemów, a tym samym ukierunkować myślenie i działanie na rozwiązania zgodne z duchem ergonomii i fizjologii pracy.


Autor pragnie złożyć wyrazy podziękowania prof. dr hab. Jadwidze Koczocik-Przedpelskiej, kierownikowi Zakładu Patofizjologii Narządów Ruchu Akademii Medycznej w Poznaniu, prof. dr hab. Mieczysławowi Przedpelskiemu, wieloletniemu dyrektorowi Instytutu Polityki Społecznej Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, jak również recenzentowi, prof. dr hab. Leszkowi Pacholskiemu, dyrektorowi Instytutu Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej za cenne uwagi i wskazówki poczynione w trakcie pisania podręcznika. Miały one znaczenie dla wypracowania ostatecznego kształtu pracy.


historia terminuergonomia"

1. PODSTAWOWE ZAGADNIENIA ERGONOMII

1.1. Obecny stan ergonomii jako nauki

Ergonomia wchodzi w skład grupy nauk o pracy, do której zalicza się m.in. prakseologię, organizację i zarządzanie, socjologię pracy, fizjologię pracy, jak również działy ekonomii szczegółowej, określane jako ekonomiki przemysłu, transportu i łączności, rolnictwa, handlu i usług, przedsiębiorstw, pracy. Ekonomika pracy w zakresie swojego przedmiotu jest ogniwem pośrednim między ekonomią polityczną a wymienionymi wyżej ekonomikami.

Próby stworzenia syntetycznej „nauki o pracy" (Arbeitswissenschaft) były podejmowane w Niemczech przed II wojną światową. Początki badań ergonomicznych miały miejsce w okresie II wojny światowej. Zostały one zapoczątkowane w związku z przekonaniem, że najsprawniejsze metody selekcji, doboru i przyuczenia do ówczesnych szczytowych rozwiązań technicznych (zwłaszcza w lotnictwie bojowym) okazały się zawodne. Sposoby rozwiązywania problemów pracy w tym zakresie zostały podyktowane potrzebą wyposażenia amerykańskiego lotnictwa w odpowiednie, sprawne samoloty bojowe. Obsługa wielu modeli samolotów budowanych w USA okazała się w pierwszym okresie wojny na tyle trudna dla załóg, że w konsekwencji dochodziło do licznych wypadków i sytuacji awaryjnych. Istnieją bowiem naturalne ograniczenia psychosomatyczne ustroju ludzkiego, których nie daje się przekroczyć ani przez kształcenie, ani przez praktykę, ani przez uruchomienie bodźców materialnych i niematerialnych, wymagających najwyższego wysiłku woli czy najsilniejszych napięć emocjonalnych. W sytuacji kiedy właściwości psychofizjologiczne człowieka nie pozwalają mu na sprawne wykonanie pracy, należy dokonać zmian technicznych, technologicznych lub też organizacyjnych na stanowisku pracy

.


Tabela l. Towarzystwa ergonomiczne i instytuty badawcze na świecie i w Polsce
Towarzystwa ergonomiczne

 

Instytuty badawcze

 

 

 

lata powstania

 

nazwa (kraj)

 

nazwa (kraj)

 

kierunki działalności

 

główni przedstawiciele

 

1950

 

Brytyjskie Ergonomiczne Towarzystwo Naukowe (British Ergonomics Research Society) — Wielka Brytania

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin