Kurs_Eagle_cz03.pdf
(
529 KB
)
Pobierz
094-096_eagle_cz3.indd
K U R S
Kurs obsługi EAGLE, część 3
W dzisiejszym odcinku naszego
kursu będziemy kontynuować
prezentację możliwości edytora
schematów. Do naszego projektu
dodamy nowe elementy pobrane
z bibliotek, poznamy zasady
rysowania połączeń (sygnałów)
oraz magistral. Poruszymy
temat przenoszenia danych
pomiędzy edytorem, a innymi
programami zewnętrznymi. Na
zakończenie, używając funkcji
ERC, przetestujemy narysowany
schemat pod kątem poprawności
elektrycznej.
Jeżeli sygnały się rozchodzą,
to program wstawia automatycznie
węzły. Funkcję tę można wyłączyć
w menu
Options/Set/Misc/Auto set
junktions
. Krzyżujące się sygna-
ły możemy łączyć ręcznie stosując
komendę
JUNCTION
. Po położeniu
węzła program poprosi nas o wska-
zanie wspólnej nazwy dla połączo-
nych sygnałów (r
ys.
15
). Rysując
połączenia zawsze używamy pole-
cenia
NET
, nie wolno do tego celu
stosować komendy
WIRE
, gdyż nie
tworzy ona połączeń elektrycznych,
a jedynie obiekty graficzne.
W czasie kopiowania sygnałów
poleceniem
COPY
trzeba zachować
ostrożność, gdyż nowy sygnał po-
siada nazwę jego oryginału i w ten
sposób powstać mogą niezamierzo-
ne przez nas połączenia. Aby wy-
świetlić więcej informacji na temat
połączenia lub dowolnego innego
elementu użyjemy polecenia
INFO
.
Instrukcja ta, po kliknięciu intere-
sującego nas sygnału lub elementu,
wyświetli okienko zawierające wię-
cej informacji na temat wskazanego
przez nas obiektu.
Jeżeli musimy poprowadzić więk-
szą liczbę podobnych sygnałów, to
warto w tym celu użyć magistrali.
Rysujemy ją poleceniem
BUS
. Magi-
strali nadajemy nazwę zgodną z na-
zwą sygnałów, które są przez nią
przenoszone. Przykładowo 16–bitowa
magistrala adresowa plus osiem bitów
danych, plus sygnały sterujące ma
następującą postać:
A[0..15],D[0..7],/
RD,/WR,/PSEN
. Aby wyprowadzić wy-
mienione sygnały należy wydać po-
lecenia
NET
, po czym w wybranym
miejscu magistrali kliknąć lewym
klawiszem myszy. Następnie otwiera
się menu, z którego wybieramy po-
trzebny nam sygnał (
rys.
16
).
Gdy mamy już podłączonych
kilka bramek, możemy zbadać dzia-
łanie polecenia
PINSWAP
oraz
GA-
TESWAP
. W przypadku pierwszego
polecenia klikamy kolejno na wej-
ścia należące do jednej bramki. Mo-
żemy zauważyć, że sygnały zostały
zamienione miejscami. W przypadku
polecenia
GETSWAP
klikamy kolej-
no na dwie bramki znajdujące się
we wspólnej obudowie. Bramki te
zamieniają się miejscami. O polece-
niach tych warto pamiętać w czasie
późniejszego projektowania płytki,
gdyż pomogą nam w optymalnym
położeniu ścieżek na płytce.
Utwórzmy teraz nową warstwę,
na której możemy umieścić do-
wolne obiekty graficzne lub teksty.
Rys. 16.
W tym celu użyjemy polecenia
DI-
SPLAY
. Po kliknięciu ikonki sym-
bolizującej to polecenie, otwiera się
okienko, w którym są wyszczególnio-
ne wszystkie dostępne płaszczyzny,
na których możemy kreślić. Jeżeli
znajdujący się po lewej stronie nu-
mer jest zaciemniony, oznacza to,
że dana płaszczyzna jest na sche-
macie widoczna. Jeżeli klikniemy na
przycisk
All,
zostaną wyświetlone
wszystkie płaszczyzny, analogicznie
klikając na
None
wszystkie zostaną
wyłączone. Klikając na numer znaj-
dujący się po lewej stronie nazwy
płaszczyzny możemy ją włączyć lub
wyłączyć, gdy klikniemy dwukrotnie
Rys. 15.
94
Elektronika Praktyczna 7/2006
K U R S
Rys. 17.
strony producenta (
www.cadsoft.de
)
specjalny skrypt który wykona to za-
danie za nas. Skrypt ten nosi nazwę
newcolors.scr
i znajduje się w podka-
talogu
Download/Miscellaneous
.
Skrypty uruchamiamy polece-
niem
SCRIPT ,
po czym w uru-
chomionym okienku wskazujemy
interesujący nas plik. Po wykona-
niu naszego skryptu paleta kolorów
wzbogaciła się o nowe, zdefinio-
wane w pliku
newcolors.scr
barwy.
Ustawienia te są zapamiętane przez
program, tak więc wystarczy nasz
skrypt uruchomić tylko raz dla każ-
dego koloru tła.
Po prawej stronie ikonki
SCRIP
znajduje się ikonka
ULP
, która
służy do uruchamiania programów
napisanych w języku użytkowni-
ka (
U
ser–
L
anguage–
P
rograms
). Pro-
gramy te mają składnię podobną
do składni języka C i umożliwiają
dostęp do wszystkich danych we-
wnętrznych programu oraz plików
zewnętrznych. Dzięki nim EAGLE
może dowolne dane wymieniać
z otoczeniem (importować lub
exportować). Można również mani-
pulować danymi w programie. Jeżeli
ktoś ma ochotę na samodzielne pi-
sanie ULP–ów, powinien zajrzeć do
pomocy, gdzie język ten jest opisa-
ny dokładnie. My zajmiemy się tyl-
ko kilkoma gotowymi programami
dołączonymi standardowo do pa-
kietu. Warto również poszperać na
stronie producenta
www.cadsoft.de,
gdzie w dziale
Downloads/ulps
znajdziemy mnóstwo przydatnych
w różnych sytuacjach ULP–ów. Po
wydaniu polecenia
ULP
otwiera się
okienko, z którego należy wybrać
interesujący nas plik.
Czasami elementy z kolejnymi na-
zwami są porozrzucane na całej stro-
nie schematu. Zacznijmy od ponume-
rowania ich w kolejności ułatwiającej
nam późniejsze ich odnalezienie na
wydruku. Program zmieniający auto-
matycznie numery elementów nosi
nazwę
renumber–sch.ulp
. Po jego za-
znaczeniu i kliknięciu
OK
ukazuje
nam się okno (
rys.
18
), w którym mo-
żemy ustalić, w którym kierunku ma
wzrastać numeracja kolejnych elemen-
tów. Przy standardowych ustawieniach
numeracja zaczyna się od górnego le-
wego rogu, podąża w prawo, po czym
w dół i kończy się w prawym dolnym
rogu. Po kliknięciu
OK
program po-
numeruje kolejne elementy.
Czasami pracujemy ze schema-
tem, na którym elementy są umiesz-
czone w nieznanym nam, zbyt do-
kładnym rastrze. Połączenie w takim
przypadku sygnału z pinem może
okazać się niemożliwe. Aby poprze-
suwać elementy do podanego przez
nas rastra użyjemy programiku
snap–on–grid–sch.ulp
. W nowo otwar-
tym okienku podajemy raster (100
lub 50 mils) po czym klikamy
OK
.
Elementy zostają poprzesuwane wraz
z podłączonymi do nich sygnałami,
które to musimy uporządkować ręcz-
nie lub pociągnąć na nowo.
Jeżeli musimy wykonać dokumen-
tację projektu w programie AutoCAD,
możemy wyeksportować dane do pli-
ku w formacie *.dxf, który można
otworzyć póżniej w większości „me-
chanicznych“ programów CAD. Pro-
gramik umożliwiający nam to nosi
nazwę
dxf.ulp
. Po jego uruchomieniu,
w nowo powstałym okienku możemy
zmienić położenie oraz nazwę pliku
wynikowego, jak również takie para-
metry jak wypełnianie obszarów za-
mkniętych lub uwzględnienie grubości
linii. Po kliknięciu
OK
zostanie utwo-
rzony potrzebny nam plik
dxf
.
Do schematu możemy dodać
obiekt graficzny wpostaci bitmapy.
Przykładowo może to być nasze zdję-
cie lub logo firmy. Bitmapa może
mieć maksymalnie 256 kolorów, któ-
re są następnie redukowane do 32.
Czasami należy ją wcześniej przerobić
w dowolnym programie graficznym. Po
uruchomieniu programiku
import–bmp.
ulp
musimy najpierw wskazać bitma-
pę, którą chcemy dołączyć do sche-
matu, następnie zostaje otwarte okno,
w którym musimy wskazać kolory któ-
re chcemy użyć. Najlepiej zrobić to
automatycznie klikając na
scan used
colors,
po czym w kolejnym okienku
kliknąć na
OK
. Następnie możemy
nasz obrazek przeskalować, podejrzeć,
zmienić użyte kolory lub zmienić nu-
mer warstwy, od której zostanie roz-
poczęte dodawanie kolejnych kolorów
(
rys.
19
). Po kliknięciu
OK
zostaje
wygenerowany skrypt, którego urucho-
mienie powoduje dodanie bitmapy. Jej
lewy dolny róg będzie umieszczony
pod współrzędnymi 0,0.
Jedną z ważniejszych części każde-
go projektu jest lista elementów. Mo-
żemy ją stworzyć na kilka sposobów.
Pierwszym jest użycie funkcji
export
znajdującej się w menu głównym.
Funkcja ta tworzy plik tekstowy, któ-
ry możemy później przetworzyć w do-
wolnym edytorze. Aby program wy-
generował listę zaznaczamy w
menu
File/Export../Partlist
, w otwartym okien-
przejdziemy do jej edycji, gdzie mo-
żemy zmienić kolor lub nazwę.
Aby utworzyć nową warstwę,
klikamy na przycisk
New
. Następnie
w powstałym okienku podajemy nu-
mer, nazwę oraz kolor który chcemy
przyporządkować. Kolory są pogrupo-
wane w pary. Płaszczyznom należy
zawsze nadawać kolor ciemniejszy,
z górnego rzędu, ponieważ gdy ele-
ment jest podświetlany (przykładowo
komendą
SHOW
), przybiera barwę
jaśniejszą z rzędu dolnego.
W EAGLE–u mamy do wyboru 64
kolory. Standardowo w oknie wybo-
ru dostępnych jest tylko 16. Aby
móc korzystać również z pozostałych,
musimy je najpierw zdefiniować.
W tym celu w menu głównym kli-
kamy
Options/Set...
Otworzy nam się
okienko, w którym na zakładce
Co-
lors
możemy, osobno dla każdego tła
zmienić kolor rastra oraz zdefiniować
nowe kolory w palecie. W tym dru-
gim przypadku klikamy na przycisk
znajdujący się na skrzyżowaniu
Pa-
lette
oraz
White
background
W otwar-
tym w ten sposób okienku (
rys.
17
)
klikamy najpierw na jedno z czar-
nych pól, w które chcemy wstawić
nowy kolor, a następnie po prawej
stronie okna ustawiamy interesującą
nas barwę. Aby wyjść z ustawień,
nie zapominamy o wciśnięciu przy-
cisku
Set color,
po czym
OK
. Jeżeli
nie mamy ochoty na żmudne wpi-
sywanie barw, możemy ściągnąć ze
Rys. 18.
Elektronika Praktyczna 7/2006
95
K U R S
my elektroniczne, musimy użyć pro-
gramików
ULP
. I tak, aby otrzymać
listę w formacie
Protel
użyjemy pro-
gramu
netlist_protel.ulp
(do ściągnięcia
ze strony producenta)
.
Plik wynikowy
z rozszerzeniem *.NET ma nazwę ak-
tualnie otwartego schematu i znajduje
się w katalogu, w którym ten schemat
jest zapisany. Jeżeli nasz schemat
chcemy zasymulować w programie
PSPICE, to listę możemy wygenero-
wać programikiem
Spice.ulp
(również
z Internetu). Powstały w ten sposób
plik ma nazwę schematu, z którego
został wygenerowany i rozszerzenie
*.CIR. Znajduje się on w katalogu ak-
tualnie otwartego projektu (w panelu
sterowania aktualnie otwarty projekt
jest zaznaczony zieloną kropką).
Z naszego schematu mamy również
możliwość wygenerowania pliku gra-
ficznego w jednym z popularnych for-
matów (
Bitmap, PNG...
). Możemy go
później umieścić w programie
Word
lub edytować w dowolnym programie
graficznym. Polecenie z
menu File/
Export../Image
powoduje otwarcie no-
wego okna, w którym możemy podać
nazwę oraz format pliku wyjściowego.
Możemy również zmienić rozdzielczość
oraz zaznaczyć kopiowanie do schow-
ka lub zamienić na plik monochro-
matyczny. Z rozdzielczością nie należy
przesadzać, gdyż EAGLE ma problem
z zapisywaniem dużych plików.
Na schemacie, oprócz elementów
mających wpływ na zachowanie elek-
tryczne projektu możemy umieszczać
zwykłe obiekty graficzne, takie jak: li-
nie, koła, wycinki okręgów, prostokąty,
polygony oraz teksty. Funkcje do tego
służące noszą kolejno nazwy:
WIRE
,
CIRCLE
,
ARC
,
RECT
,
POLYGON
oraz
TEXT
. Obsługa tych narzędzi jest in-
tuicyjna, podobna jak w innych pro-
gramach graficznych pracujących pod
Windows. Warto jedynie wspomnieć,
iż przyciśnięcie w czasie rysowania
środkowego klawisza myszy powodu-
je otwarcie okna dialogowego, w któ-
rym możemy zmienić płaszczyznę, na
której umieszczamy aktualny obiekt
(
rys. 20
).
W końcowej fazie, gdy mamy
już narysowany schemat, należy go
sprawdzić pod względem poprawno-
Rys. 20.
Rys. 19.
ści elektrycznej. Umożliwia nam to
komenda
ERC,
która tworzy plik tek-
stowy ze wszystkimi ostrzeżeniami
oraz błędami, a następnie otwiera go
w edytorze należącym do pakietu. Na-
leży następnie przeanalizować wszyst-
kie zgłoszenia i ewentualnie poprawić
odpowiednie miejsca na schemacie.
W niektórych przypadkach zgłoszone
błędy w rzeczywistości wcale nimi
nie są i nie musimy sobie zaprzątać
nimi więcej głowy. Przykładowo, gdy
podłączymy zasilanie układów cyfro-
wych VCC do linii zasilania +5 V,
program wygeneruje nam ostrzeżenie:
„
WARNING: Sheet 1/1: POWER Pin
IC1 VCC connected to +5V
”. Możemy
je pominąć, ponieważ celowo zasili-
liśmy układ napięciem +5 V. Cza-
sami w czasie poprawiania błędów
przyda nam się
Netlista
lub
Pinlista
z wyszczególnionymi połączeniami po-
między pinami. Listy te generujemy
w wiadomy sposób, przy pomocy
komendy
Export
. Jeżeli w projekcie
oprócz schematu mamy odpowiada-
jącą mu płytkę, to komenda
ERC
sprawdza również korelację pomiędzy
nimi. Jeżeli wszystkie elementy, oraz
połączenia na schemacie mają odpo-
wiedniki na płytce, to projekt ma za-
chowaną korelację, o czym informuje
nas na końcu pliku stwierdzeniem:
„
Board and schematic are consistent
”.
Na tym kończymy opis edytora
schematów. W kolejnym odcinku roz-
poczniemy poznawanie edytora płytek
drukowanych, który jest głównym ele-
mentem pakietu EAGLE.
inż. Henryk Wieczorek
henrykwieczorek@gmx.net
ku podajemy nazwę pliku docelowego
i potwierdzamy klikając
OK
.
Drugą metodą jest uruchomienie
odpowiedniego programiku
ULP
. Pro-
gramik tworzący listę elementów stan-
dardowo dołączony do pakietu nosi
nazwę
bom.ulp.
Polecamy jednak jego
nowszą i bardziej rozbudowaną wersję
bom–bio8.ulp
. Można ją znaleźć w In-
ternecie. Po uruchomieniu wybranej
wersji zostaje otwarte nowe okienko,
w którym możemy zmieniać różne
parametry oraz segregować rekordy
według naszych potrzeb. Plik wyjścio-
wy możemy zapisać w formacie tek-
stowym, jako HTML lub
Spreadsheet,
który jest akceptowany przez arkusze
kalkulacyjne.
W czasie pracy z pakietem EAGLE
przejście z modułu edycji schematów
do modułu projektowania płytki dru-
kowanej odbywa się automatycznie,
bez potrzeby generowania listy po-
łączeń (
Netlist
). Jeżeli jednak płytkę
chcemy zaprojektować w innym pro-
gramie używając schematu z EAGLE
lub gdy chcemy dołączyć listę po-
łączeń do dokumentacji, możemy
ją wygenerować w potrzebnym nam
formacie. W znanym nam już menu
File/Export..
zaznaczamy tym razem
Netlist,
następnie podajemy nazwę pli-
ku wynikowego. Polecenie to generuje
listę jako plik tekstowy w formacie
EAGLE. Możemy jej użyć do kontroli
połączeń na schemacie.
Aby wyeksportować
Netlistę
w for-
macie, który zaakceptują inne progra-
96
Elektronika Praktyczna 7/2006
Plik z chomika:
sq9nip
Inne pliki z tego folderu:
Kurs_Eagle_cz01.pdf
(784 KB)
eagle-win-5.3.0.exe
(25100 KB)
Kurs_Eagle_cz09.pdf
(893 KB)
Kurs_Eagle_cz08.pdf
(486 KB)
Kurs_Eagle_cz07.pdf
(351 KB)
Inne foldery tego chomika:
Audio
EasyTrax
GPS
Orcad
Programowanie portu szeregowego
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin