Test - biologia rozszerzona nr 1.pdf

(3800 KB) Pobierz
Biologia_PR_ksiazka.vp
224419264.014.png
2
Przyk³adowy zestaw æwiczeniowy
Zadanie 1.
1p.
Komórka roœlinna ró¿ni siê od komórki zwie-
rzêcej obecnoœci¹ œciany komórkowej. W celu
okreœlenia roli œciany komórkowej przygoto-
wano dwa rodzaje preparatów mikroskopo-
wych.
Na szkie³kach podstawowych w kropli wody
destylowanej umieszczono erytrocyty psa oraz
komórki miêkiszowe z liœcia fasoli, nastêpnie
przykryto je szkie³kiem nakrywkowym i ob-
serwowano pod mikroskopem. Erytrocyty psa
umieszczone w wodzie destylowanej pêka³y
od nadmiaru nap³ywaj¹cej wody, natomiast
w komórkach miêkiszowych liœcia fasoli na-
p³ywaj¹ca do komórki woda spowodowa³a
wzrost turgoru (ciœnienia hydrostatycznego).
Wyjaœnij zaistnia³¹ ró¿nicê w reakcji obu komórek.
Zadanie 2.
2p.
Ni¿ej podano informacje o budowie i w³aœciwoœciach b³on komórkowych.
A. S¹ przepuszczalne dla substancji rozpuszczalnych w t³uszczach.
B. S¹ w pe³ni przepuszczalne dla elektrolitów, ale tylko dla niektórych bia³ek.
C. W czasie ¿ycia komórki ich sk³ad bia³kowy pozostaje niezmieniony.
D. W niektórych tkankach umo¿liwiaj¹ transport glukozy.
Zaznacz dwa zdania zawieraj¹ce prawid³ow¹ informacjê. Swoj¹ odpowiedŸ uza-
sadnij.
Zadanie 3.
3p.
Na rysunku przedstawiono uproszczony schemat budowy fragmentu jednej z b³on
obecnych w komórce eukariotycznej.
pory (otworki) w b³onach
rybosomy
b³ona zewnêtrzna
b³ona wewnêtrzna
Podaj nazwê struktury komórkowej, z której ten fragment pochodzi, i uzasadnij
wybór. Okreœl funkcjê tej struktury w komórce.
224419264.015.png 224419264.016.png 224419264.017.png 224419264.001.png 224419264.002.png 224419264.003.png
Biologia. Poziom rozszerzony
3
Zadanie 4.
3p.
Na rysunku przedstawiono schematyczny przekrój przez ³odygê roœlin dwuliœcien-
nych (A) i jednoliœciennych (B).
skórka
czêœæ sitowa
wi¹zki
czêœæ naczyniowa
wi¹zki
rdzeñ
kora pierwotna
miazga
Na podstawie analizy rysunków uzupe³nij tabelê.
Cecha
£odyga roœlin
dwuliœciennych
£odyga roœlin
jednoliœciennych
U³o¿enie wi¹zek przewodz¹cych (tworz¹
walec osiowy/ nie tworz¹ walca osiowego)
Obecnoœæ miazgi (brak/ wystêpuje)
Przyrost ³odygi na gruboœæ (brak/ wystêpuje)
Zadanie 5.
2p.
Stu³bie rozmna¿aj¹ siê w dwojaki sposób: przez
p¹czkowanie i p³ciowo. Sposób rozmna¿ania
jest œciœle zwi¹zany z por¹ roku. Wiosn¹ i latem,
kiedy warunki panuj¹ce w œrodowisku s¹ ko-
rzystne, zwierzêta te p¹czkuj¹, natomiast je-
sieni¹, w warunkach mniej korzystnych za-
czynaj¹ rozmna¿aæ siê p³ciowo.
Podaj znaczenie obu rodzajów rozmna¿ania wystêpuj¹cych u stu³bi.
224419264.004.png 224419264.005.png 224419264.006.png 224419264.007.png
4
Przyk³adowy zestaw æwiczeniowy
Zadanie 6.
2p.
Ni¿ej podano przyk³ady adaptacji wystêpuj¹cych u owadów.
A. Wiele owadów jest prawie niewidocznych na tle swego naturalnego œro-
dowiska. Bywa, ¿e owad nie tylko kolorem i wzorem ubarwienia ochron-
nego, ale i kszta³tem oraz sposobem zachowania upodabnia siê do œrodowiska.
B. Owady posiadaj¹ce specjalne przystosowania zapewniaj¹ce im bezpieczeñ-
stwo (¿¹d³o, gruczo³y jadowe) maj¹ jaskrawe i kontrastowe w stosunku do
œrodowiska ubarwienie, które ma charakter ostrzegawczy. Inne owady, które
nie maj¹ struktur ochronnych, mog¹ naœladowaæ to ubarwienie czy nawet
pokrój cia³a.
Przyporz¹dkuj przedstawione przyk³ady do dwóch z trzech podanych ni¿ej nazw
okreœlaj¹cych rodzaje adaptacji owadów do œrodowiska.
Zadanie 7.
2p.
W rozwoju ewolucyjnym krêgowców mo¿na zaobserwowaæ wystêpowanie cech,
których wykszta³cenie pomog³o w opanowaniu nowych œrodowisk b¹dŸ zwiêkszy³o
szanse prze¿ycia danej grupy organizmów.
Przyporz¹dkuj wskazanym gromadom krêgowców po jednej z ni¿ej podanych cech,
(która po raz pierwszy pojawia siê w danej gromadzie) – uzupe³nij tabelê.
przepona, b³ony p³odowe, ¿uchwa, p³uca
Gromada
krêgowców
Cecha
1. ryby
2. p³azy
3. gady
4. ssaki
melanizm, mimikra, mimetyzm.
224419264.008.png
 
Biologia. Poziom rozszerzony
5
Zadanie 8.
2p.
Do oko³o 3 ml homogenatu uzyskanego z roz-
tartych bulw ziemniaka dodano oko³o 3 ml
3% H 2 O 2 i zaobserwowano wydzielanie siê
pêcherzyków gazu. Reakcjê tê katalizuje en-
zym katalaza. Doœwiadczenie powtórzono z t¹
tylko ró¿nic¹, ¿e do homogenatu z ziemniaka
dodano 0,5 ml 0,3% chlorku rtêci. Nie zaobser-
wowano wydzielania siê pêcherzyków gazu.
Sformu³uj problem badawczy do przedstawionego doœwiadczenia oraz podaj wniosek
na podstawie wyniku opisanego wy¿ej doœwiadczenia.
Zadanie 9.
1p.
Na schemacie przedstawiono zmiany poziomu energetycznego zachodz¹ce w czasie
przemian metabolicznych w komórce.
anabolizm
P
katabolizm
A+B
energia
energia
Podaj jedn¹ ró¿nicê dotycz¹c¹ zmian poziomu energetycznego w reakcjach ana-
bolizmu i katabolizmu.
Zadanie 10.
1p.
Poni¿sze zdania zawieraj¹ informacje o glikolizie – pierwszym etapie utleniania
glukozy.
A. Reakcje glikolizy zachodz¹ w cytozolu komórki.
B. Glikoliza zachodzi w warunkach beztlenowych.
C. Glukoza w procesie glikolizy zostaje aktywowana 2 cz¹steczkami ATP.
D. Produkty glikolizy stanowi¹ 2 cz¹steczki pirogronianu, 2 cz¹steczki ATP
oraz 2 cz¹steczki NADH + H + .
Zaznacz zdanie zawieraj¹ce b³êdn¹ informacjê i uzasadnij swój wybór.
224419264.009.png 224419264.010.png 224419264.011.png 224419264.012.png 224419264.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin