Anonim Dzieje pierwszej krucjaty.doc

(182 KB) Pobierz
ANONIMA
  DZIEJE
PIERWSZEJ KRUcJATY
  ALBO
  CZYNY FRANKW
  I PIELGRZYMW
JEROZOLIMSKICH
  przetumaczy,
wstpem i objanieniami opatrzy

Karol Estreicher

Pastwowe Wydawnictwo Naukowe
  Warszawa - Krakw 1984



Tytu oryginau
Gcsa Francorum et aliorum Hierosolimitanorum
btiuf
 Andrzej Daroiski              , 

Wyprawy krzyowe. 

W poowie wieku XI
                                plemiona Seldukw tureckieh atakujc pastwo
                                bizantyskie zagroziy jego istnieniu.Zdobyy Syri,
65                                 zapanoway nad Palestyn, a przekraczajc Azj
                                ; Mniejsz od wschodu zbliyy si do Bosforu i kon-
stantynopola. Odwieczny zwyczaj chrzecijan piel-
grzymowania do Jerozolimy i miejsc witych
 natrafi na przeszkody budzce gniew zachodniego
wiata. Wtedy take powsta w Europie stan rycerski
i wyksztaci sig obyczaj rycerski,sprowadzajcy
si do walki konno, w zbroi lub w kolczudze,
w hemie,z kopi,z mieczem u boku i z tarcz,
                                na ktrej malowano herb. Ryccrzowi pomagali
                                onierze z wolna popadajcy w zaleno od swych
 panw.Wanie w Dziejach#ierwszej krucjaty Anoni-
  ma wyranie daje si zauway te zmiany, czyli
 powstawanie stanw spoecznych we wczesnym red-
                                niowieczu.
                                Rwnoczene wrd zromanizowanych narodw
                                i Europy zdoby#y nowe siedziby bitne szczepy skan-
                                dynawskie zwane Normanami. Podporzdkoway
 sobie na pnocnym zachodzie Francji pwysep,
                                zwany odtd Normandi. Szybko ulegli romani-


zacji, ale niemniej dokonywali dalszych najazdw
i podbojw. Opanowali Sycyli i poudniowe #N'ochy,
zakadajc tu feudalne ksigstwa. #~' roku 1066
najechali i zdobyli Angl. #\j pierwszej krucjacie
udzia normandzkich ksit i rycerzy z poudnio-
wych Woch by znaczny. 1#'anie z nich wywodzi
si autor naszego opisu.
  Gdy jedni Normanowie ruszyli na zachd i po-
udnie Europy inni, zwani Waregami; na sw##ch
odziach dotarli Niemnem a potem Dnieprem
daleko w gb Rusi i tu zakadajc feudalne pa-
stwa, doszli do Morza Gzarnego, do granic bi-
zantyskiego cesarstwa.
  Wezwanie do krucjaty przeciw wiatu muzu-
maskiemu rzucone przez papiea Urbana II,
ktry przyrzek cesarzowi bizantyskiemu Aleksemu
pomoc i obron, trafio na te wanie stosunki
spoeczne i narodowe. Podczas synodu w roku
1095 w Glermont, w poudniowej Francji, zgro-
madzone tumy luboway wit wojn. ##,yszy-
wano sobie z czerwonego sukna znak krzya na
ramieniu i std przyja si nazwa krucjat, czyli wo-
jen krzyowych i krzyowcw. Zastpom rycerskim
i pieszym onierzom oraz pielgrzymom, ktrzy
ruszyli na Wschd, by zdoby Jerozolim, wyda-
wao si, e spenaj wit ide chrzecijastwa.
  Najwiksz agitacj w tym duchu rozwin
Piotr z Amiens zwany Pustelnikiem gromadzc
masy ludowe we Francji, we Wozech i w Niem-
czech. le uzbrojone, nie chcc nawet czeka a
rycerstwo i piesi onierze przygotuj si do marszu,
owe tumy ruszyy na #1'schd, opanowane fana-
tyzmem eiemnym a zgubnym: Popeniali mnstwo
gwatw, zwaszcza na ydach. Tylko cz dotara
do Konstantynopola, skd cesarz Aleksy czym
prdzej w'yprawi ich dalej. Razem w pierwszej
wyprawie krzyowej miao wzi udzia okoo
250 tysicy ludzi.
  Zdobycie Jerozolimy w roku 1099 zakoczyo
si rzezi muzuman#v, co nie przynioso chluby
chrzecijaskim zastpom. Utworzono krlestwo Je-
rozolimy, a jego koron oddano rycerzowi Baldwi-
nowi. Krlestwo to byo sabe zarwno wskutek
naporu muzumanw, jak i niechci cesarzy bi-
zantyskich, a take zawic i niezgd wewntrznych.
  Pniej zorganizowano jeszcze drug krucjat
dla podtrzymania Jerozolimy (1147-1149) i trzeci
(1189-1192), ale wyprawy te nie uday si, okazujc
niemono opanowania przez zachodnie siy Pa-
lestyny, Syrii i krajw Azji Mniejszej. Take krucjaty
Ludwika w. krla Francji, podjte w XIII wieku,
koczyy si z reguy klskami.
  Niechlubn wic pami zostawiy po sobie
wyprawy krzyowe. Zamiast adu, sprawiedliwoci
i prawa zrodziy krzywdy i okruciestwo. Pami
o nich yje dotd, od czasu do czasu wybucha
g#vatami i bratobjczymi walkami: Rze Ormian
w Turcji w roku 1921, wygnanie Grekw z ich
odwiecznych siedzib w roku 1923, a wreszcie od
roku 1976 walki w Libanie midzy ludnoci muzu-
mask a chrzecijask lub trwajce cigle spory
i walki na Cyprze staj si dopiero zrozumiae
na tle antagonizmw trwajcych lat tysic. Posiew
wojen by-wa okrutn#,, dugi, nie do zapomnienia.



WST#P


  Autor. Opis pierwszej wyprawy krzyowej bu-
dzi zainteresowanie, bo sporzdzony zosta bezpo-
rednio w toku wypadkw. Autor by utalentowanym
kronikarzem na og, bo nie by wcale obiekty-
wny. Jego opowiadanie jest zawsze interesujce,
cho u czytelnika budzi opr, i wskutek krz#,wd,
i okruciestw, o jakich czytamy.
  Lecz jest i druga strona dziea, zwizana z kul-
tur owych ziem bizanty#sko-syryjskich, gdzie istniao
tyle ludw, pastw i miast.
  Nie wicmy i zapewne nie dowiemy si tego
nigdy, kim by autor opisu kruejaty. Pozostawi
w cieniu sw osobg. Tylko z rzadkich i przypad-
kowych wzmianek w tekcie moemy wycign
pewne domysy. Zapewne pochodzi z ##'och po-
udniowych, z Normanw, ktrzy po zdobyciu
Sycyl i Kalabrii tam osiedli. e pochodzi z #l#oeh,
to widzimy choby ze wzmianki zaraz w pierwszym
rozdziale, gdzie wspomina o krajach Europy za-
chodniej jako o krajach zaalpejskich, za grami-
ultra montanas #artes, co wskazuje na jego pocho-
dzenie z poudnia. Take w pierwszym rozdziale
pisze o przyjciu znaku krzya przez krzyowcw
w ten sposb, jakby nie by tego wiadkiem, a tylko
sysza o tym.
  Posiada wyksztacenie klasyczne, przede wszy-
stkim znajomo aciny i greki: A jednak staro-
ytnoci klasycznej nie jest ani wielbicielem, ani
naladowc, jak pniejsi humanci. Nie powtarza
dugich okresw wystpujcych w pimiennictwie
rzymskim. Jest natomiast fanatycznym chrzeci-
janinem.

Autor


  Nasz autor mg by ryeerzem redniej klasy,
co czyoby si z lubami lub z niszymi wigce-
niami. Nalea wic take do stanu duchownego,
o czym wiadezy jego wyksztacenie, wwczas
gwnie posiadane przez duehownych, d take
cige podkrelanie religijnego celu wyprawy i reli-
gijnych, ehrzecijaskich obyczajw. Autor pamita
o w#tach, z szacunkiem wyraa si o koeioach
i ksiaeh, podkrela rol tych ostatnich przy wal-
kach i trudach marszu, wspomina o cudownych
interwenjach Nieba. Zna take dobrze daty, wita,
obyczaje chrzecijaskiego kalendarza.
  By blisko zwizany z Bomundem (synem Ro-
berta Giskarda, ksiciem Tarentu), naczelnym do-
wdc trzeeiej armii krzyowcw: O tyme Bomun-
dzie pisze Anonim zawsze z uznaniem i z szacunkiem,
tytuujc go panem i nie szczgdzc mu pochwa.
By widocznie wiadkiem jego przygd i walk,
co wy'nika z opisw, czasem bardzo szezegowych,
czasem znanyeh mu z opowiada. Gzyni zapiski,
ktre zaraz po zdobyciu Jerozolimy w roku 1099
uzupeni#, i by moe tam zostawi swj rkopis,
w oryginale lub w odpisie, w jednym z chrzeci-
jaskih klasztorw. Albowiem opat bawarski Eck-
hard wspomina, e czyta w Jerozolimie w roku
1101 "niewiclk ksig" z opiem pierwszej wy-
prawy. Jest to wanie nasza opowie. Mona
wic przypuci, e w Jerozolimie znajdowa si
pierwotny manuskrypt. 1'Vezenie, bd skopio-
wany, bd te przewieziony do Europy, sta si
rdem rnych kompilacji i kronik. Istniejjeszeze
i inne dowody wezesnego powstania dziea, m. in.



10 WST#P

i ten, e autor o niektrych sprawach pisze w czasie
teraniejszym lub przyszym. Natomiast podzia
   dziea na rozdziay pochodzi z wydania z wieku
XVIII; musi to by jednak podzia dawny.
  Jak bowiem wspomnielimy, oryginalna re=
dakcja naszej kroniki zagina, ale moemy si
dom  65dyla pierwotnego tekstu na podstawie kilku
kopii, z ktrych najwaniejsze s teksty zachowane
w bibliotekach w Madrycie i w Z~latykanie. W tych
rkopisach zachowaa si arehaiczna pisownia a-
ciska, z waciwociami normandzkiej ortografii,
co dodatkowo wadezy o pochodzeniu autora.
Drul#em ukazaa si kronika Anonima po raz
pierwszy w Hanowerze w roku 1612. 1Vydawc
dziea by historyk i dyplomata francuskx Jacques
Bongars z Orleanu.

  O b y c z aj e. Dzilci temu, e Anonim by wiad-
kiem wyprawy, zyskujemy w jego opowiadaniu
pierwszorzdne rdo historyczne. Staj przed
nami ywo armie krzyowcw podniecone fana-
tyczn myl odbicia Jerozolimy z rk muzuma-
skich i dugim marszem idce przez Bakany do
Konstantynopola i pynce morzem z 1#och.
Nie s to tylko zastpy wojska, ale i bandy piel-
grzyme, skonne do rabunku i gwatw, nawet
wobec chrzecijan. 11'odzowie s nieraz skeeni,
wojska wiecznie godne, le zaopatrzone. Marsze
wlok si, uzbrojenie jest prymitywne i takie s
wszystkie inne warunki wyprawy.
  Z opisw strategii na uwag zasluguje opis
oblenia Marry i zdobycia miasta za pomoc

Ob#cz-# I 1


wiey oblniczj, ataku z drabi #i podkopu murw.
Oburzene wzbudza przy tym niegodne i zdra-
dli###e postpowanie krzyowcw z ludnoci muzu=
mask.
  Narracja Anoninia poparta jest cisymi danymi
chronologicznymi; wspomniane s daty dzienne,
miesice i dekady, w czasie ktrych dziay si opi-
sywane wypadki.
  Take obyczaje rycerskie, bitwy, pojedynki,
podjazdy, uzbrojenie - to wszystko budzi u zy=
telnika zainteresowanie.
  '\ie walki, lecz trudy pochodu i klimatu osa-
biay szeregi krzyowcw. Gd i pragnienie, brak
zaopatrzenia dziesitkoway owe gromady konnego
ryeerstwa i pieszych onie...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin