zima_poradnik_michelin.pdf

(1065 KB) Pobierz
90066145 UNPDF
SPIS TREÂCI
I. Samochód
1
1. Opony zimowe
1
2. P∏yny eksploatacyjne
3
3. Inne
4
II. Kierowca
5
1. Przygotowanie samochodu
5
2. Przygotowanie kierowcy do jazdy
5
3. Inne
6
III. Jazda
7
1. Szko∏a podstawowa
7
2. Gimnazjum
8
3. Wy˝sza szko∏a jazdy
11
4. Sport samochodowy
13
IV. Zakoƒczenie
15
90066145.020.png 90066145.021.png 90066145.022.png 90066145.023.png 90066145.001.png 90066145.002.png 90066145.003.png 90066145.004.png 90066145.005.png 90066145.006.png 90066145.007.png 90066145.008.png 90066145.009.png 90066145.010.png 90066145.011.png 90066145.012.png
Rozdzia∏ I
Samochód
> Istotne jest dostosowanie klasy
opon do rodzaju samochodu.
Do koniecznoÊci zmiany opon wraz ze zmianà pory
roku nikogo ju˝ raczej nie trzeba przekonywaç. Cza-
sy wielosezonowych, czy ca∏orocznych „wynalaz-
ków” szcz´Êliwie min´∏y. Czy bezpowrotnie? Nie
wiadomo. Mo˝e producentom ogumienia uda si´
kiedyÊ stworzyç mieszank´ zachowujàcà optymalne
w∏aÊciwoÊci w temperaturach dodatnich i ujemnych
oraz bie˝nik odprowadzajàcy wod´, b∏oto i Ênieg,
a jednoczeÊnie zapewniajàcy doskona∏à przyczep-
noÊç na suchym asfalcie i lodzie. Na razie sà to jed-
nak fantazje i kierowcom pozostaje u˝ywanie innych
opon latem i zimà.
li drobne naci´cia kostek bie˝nika. Pozwalajà one na
lepsze “wgryzanie” si´ w pod∏o˝e i szybsze oczysz-
czanie opony z b∏ota, Êniegu i dzi´ki swej otwartoÊci,
skuteczniejsze odprowadzanie spod niej wody. Nie-
bagatelnà sprawà jest dobór odpowiednich opon na
czas zimy. Mo˝emy kierowaç si´ w∏asnymi preferen-
cjami lub zawierzyç testom przeprowadzanym przez
dziennikarzy bàdê instytucje zajmujàce si´ bezpie-
czeƒstwem komunikacyjnym. Oferta opon zimo-
wych Michelin jest w tym roku wyjàtkowo szeroka -
uzupe∏niona o najnowszà opon´ o wysokich osià-
gach Michelin Pilot Alpin drugiej generacji. Bez wàt-
pienia jednak bezpieczeƒstwo swoje i samochodu
nale˝y powierzyç produktom markowym i znanym
na rynku. Istotne jest równie˝ dostosowanie klasy
opon do rodzaju samochodu. W tej kwestii warto
poprosiç o pomoc specjalist´ z serwisu wymiany
opon. Rozmiar opon dobieramy zgodnie z zalecenia-
mi zawartymi w instrukcji eksploatacji naszego sa-
mochodu. W odpowiedniej tabeli wymienione sà
rozmiary opon dopuszczalne i zalecane przez produ-
centa. Generalnà zasadà jest, ˝e opony zimowe mo-
gà byç o numer lub dwa w´˝sze od letnich. Zazwy-
czaj korzystnie wp∏ywa to na trakcj´ auta i kontakt
z pod∏o˝em. Pami´taç jednak trzeba o tym, ˝e ko-
nieczne jest zachowanie Êrednicy ko∏a, a wi´c nie
mo˝na zak∏adaç opon w´˝szych, lecz o tym samym
profilu bocznym co szeroki letni komplet. Poniewa˝
zmienia si´ stosunek szerokoÊci opony do jej wyso-
koÊci, opony muszà byç te˝ nieco wy˝sze. Co daje
w´˝sza opona? Korzystniejszy rozk∏ad masy i nacisku
na pod∏o˝e. By sobie to lepiej zobrazowaç, wystarczy
zastanowiç si´, co mocniej zag∏´bi si´ w Êniegu: sze-
roka narta czy wàskie ostrze ∏y˝wy. Klasycznym,
choç ekstremalnym przyk∏adem tego typu rozwiàza-
nia sà wyczynowe opony, w które wyposa˝a si´ au-
ta startujàce w rajdach zimowych. Nieraz dwukrot-
nie w´˝sze od tych stosowanych na suchà na-
wierzchni´ asfaltowà. Zamiany opon powinien do-
1. Jesienià zwykle zadajemy sobie pytanie, kiedy naj-
lepiej zmieniç opony na zimowe. W b∏´dzie sà ci,
którzy przyjmujà, ˝e dopiero gdy spadnie pierwszy
Ênieg. Wówczas mo˝e byç ju˝ za póêno, a jedynie
blacharz ucieszy si´ z naszej decyzji.
Opona wykonana jest ze specjalnej mieszanki kilku-
dziesi´ciu ró˝nych rodzajów gumy, pigmentów,
zwiàzków chemicznych i tkanin. Oczywistym jest, ˝e
tego rodzaju konglomerat podatny jest na zmiany
zachodzàce w otoczeniu, a zw∏aszcza na temperatu-
ry. Zwyk∏a letnia opona zachowuje odpowiednià
spr´˝ystoÊç do temperatury 5 - 7 °C. Gdy s∏upek rt´-
ci spada poni˝ej tego progu, letnia guma zaczyna si´
robiç coraz sztywniejsza, a tym samym nie ma pe∏ne-
go kontaktu z pod∏o˝em i szybciej traci przyczep-
noÊç. Dobrze natomiast w takich warunkach zaczy-
na si´ zachowywaç mieszanka, z jakiej wykonane sà
„zimówki”. JeÊli zatem za oknem termometr syste-
matycznie zaczyna wskazywaç temperatur´ poni˝ej
5 - 7 °C, nale˝y wybraç si´ do warsztatu, aby zmie-
niç opony. Nie tylko w kwestii sk∏adu mieszanki zi-
mowe opony sà przygotowane do pracy w trudnych
zimowych warunkach. Drugim zasadniczym elemen-
tem jest bie˝nik. Zdecydowanie bardziej „poszatko-
wany” od letniego, wyposa˝ony w tzw. lamelki, czy-
> 1 Bezpieczna zima z Michelin
90066145.013.png
konywaç wyspecjalizowany serwis ogumienia, taki
jak Autoryzowane Serwisy Michelin. Samodzielne
próby mogà spowodowaç uszkodzenie felgi bàdê
opony i w efekcie rozszczelnienie tego zespo∏u. Nie-
zb´dne przy tym jest te˝ sprawdzenie stanu obr´czy,
wywa˝enie gotowych kó∏ i wymiana wentyli. Na tak
przygotowanych ko∏ach spokojnie przejeêdzimy ca∏à
zim´. Korzystnym i mniej pracoch∏onnym rozwiàza-
niem jest posiadanie dwóch kompletów kó∏ na ka˝-
dy z sezonów. Wówczas sami mo˝emy dokonaç ich
(podobnie jak opon o wysokich indeksach pr´dkoÊci)
i ich skrzywienie bàdê p´kni´cie oznacza koniecznoÊç
kupienia nowych. Ma to podobno korzystnie wp∏y-
waç na stabilnoÊç jazdy zimà. Efektem jest jednak je-
dynie zdecydowane pogorszenie si´ trakcji, przyspie-
szone zu˝ycie opony i niew∏aÊciwe odprowadzanie
b∏ota i wody spod kó∏, mogàce przy szybszej jeêdzie
doprowadziç do niekontrolowanego poÊlizgu. Nie na-
le˝y równie˝ zak∏adaç opon zimowych jedynie na oÊ
nap´dowà, a na drugiej pozostawiaç ogumienia letnie-
zamiany, pami´tajàc jednak o tym, by ko∏a, które po-
przednià zim´ przejeêdzi∏y na tylnej osi, trafi∏y teraz
na przednià i odwrotnie. Pozwoli to na ich równo-
miernà i prawid∏owà eksploatacj´. Co do felg - to
powszechna jest opinia o zmianie aluminiowych felg
stosowanych latem, na stalowe razem z „zimówka-
mi”. Wynika to podobno z mniejszej odpornoÊci alu-
miniowych felg na warunki atmosferyczne i Êrodki
chemiczne sypane wówczas na drogi. Nie do koƒca
jest to zgodne z prawdà. Korzystanie ze stalowych
obr´czy zimà jest powszechne na niemal wszystkich
drogach Europy, ale raczej wynika z praktycznoÊci
i oszcz´dnoÊci. Dwa komplety obr´czy aluminiowych
to jest ju˝ spory wydatek. Poza tym w warunkach zi-
mowych nietrudno o uszkodzenie felgi na lodowym
wyboju, czy dziurze w jezdni zakrytej Êniegowym
b∏otem. Stalowà obr´cz mo˝na bez trudu naprawiç
bàdê wymieniç niewielkim kosztem. W Europie, ob-
r´czy aluminiowych w∏aÊciwie si´ nie naprawia
go. To te˝ mo˝e byç przyczynà poÊlizgu, a poza tym
utrudnia wyczucie mo˝liwoÊci samochodu na Êliskiej na-
wierzchni. Oczywistà oznakà absolutnego lekcewa˝e-
nia zasad bezpieczeƒstwa i wspó∏u˝ytkowników dróg
jest jazda w zimowych warunkach na oponach letnich.
Niedopuszczalne jest tak˝e zmniejszanie ciÊnienia po-
wietrza w oponach, majàce jakoby poprawiç ich przy-
czepnoÊç do pod∏o˝a. Zimà przy du˝ych zmianach
temperatur wskazane jest skontrolowanie ciÊnienia
i ewentualne dopompowanie do wymaganych para-
metrów eksploatacyjnych. Trzeba bowiem pami´taç,
˝e o ile w temperaturze +20°C ciÊnienie w oponie wy-
nosi 2,0 bar, to przy -5°C spada do 1,74 bar, a przy
temperaturze -20°C wynosi zaledwie 1,59 bar. Oczywi-
Êcie przy wzroÊcie temperatur znów trzeba dokonaç
korekty ciÊnienia powietrza w oponach.
> 2
90066145.014.png 90066145.015.png
Decydujàc si´ na opony zimowe, trzeba braç pod
uwag´ ich ˝ywotnoÊç i intensywnoÊç eksploatacji.
Pami´tajmy, ˝e minimalna g∏´bokoÊç bie˝nika to
(zgodnie z ustawà o ruchu drogowym) 1,6 mm. Po-
ni˝ej tej wartoÊci opona przestaje mieç skuteczny
kontakt z pod∏o˝em. Producenci nie podajà czasu, po
jakim opona nie nadaje si´ do u˝ytku - jeÊli le˝y
w magazynie, to ten czas jest stosunkowo d∏ugi. Je-
˝eli jednak jest u˝ytkowana, po oko∏o 3-4 latach jej
si´ na wiedz´ wykwalifikowanych serwisantów. Po-
dobnie jest z p∏ynem ch∏odniczym, który bez wàtpie-
nia w starszych samochodach musi byç przed ka˝dà
zimà skontrolowany i ewentualnie wymieniony na
nowy, zgodny z zaleceniami producenta samocho-
du. Jest to konieczne, gdy˝ móg∏ utraciç swà odpor-
noÊç na zamarzanie, co grozi rozsadzeniem uk∏adu
ch∏odzenia przez zamarzajàcà i zwi´kszajàcà z tego
powodu swojà obj´toÊç wod´. Tak naprawd´ w r´-
kach kierowcy spoczywa odpowiedzialnoÊç za odpo-
wiedni do pory roku p∏yn do spryskiwacza (letni za-
marznie zimà w przewodach i mo˝e spowodowaç
ich rozerwanie), a w∏aÊciciele samochodów z silni-
kiem wysokopr´˝nym muszà szukaç zimowego ole-
ju nap´dowego, uszlachetnionego w sposób pozwa-
lajàcy na odpowiednià i bezstresowà eksploatacj´
auta z silnikiem Diesla zimà. Paliwo, które nie jest
przygotowane do stosowania w niskich temperatu-
rach, b´dzie si´ podczas postoju rozwarstwia∏o,
a wytràcona z niego parafina zatka wra˝liwy uk∏ad
zasilania silnika Diesla.
w∏aÊciwoÊci ulegajà pogorszeniu. Po up∏ywie tego
czasu, nawet je˝eli opona i felga sà w dobrym stanie,
warto rozejrzeç si´ za nowym kompletem.
3. Zimà warto tak˝e pami´taç o odpowiedniej kos-
metyce samochodu. Jeszcze przed jej nadejÊciem
rozsàdnym posuni´ciem b´dzie staranne
nawoskowanie karoserii i sprawdzenie stanu zabez-
pieczeƒ antykorozyjnych. Wielu kierowców rezygnu-
je z mycia auta w tym okresie, co ma oszcz´dziç la-
kier nara˝ony na kontakt z wodà. Nic bardziej b∏´d-
nego. Ârodki chemiczne u˝ywane do utrzymania
dróg w odpowiednim stanie bardzo dotkliwie wp∏y-
wajà na pow∏ok´ lakierniczà. Przy cz´stych uderze-
nia kamieniami wyrzucanymi spod kó∏ samochodów,
uszkodzone miejsca b∏yskawicznie zostajà zaatako-
wane przez korozj´. Samochody nale˝y zatem myç,
ale trzeba te˝ pami´taç o kilku podstawowych zasa-
dach. Temperatura otoczenia nie powinna byç dra-
stycznie niska. Przy -15C°lepiej poczekaç na niewiel-
kie ocieplenie. Po „kàpieli” samochód musi zostaç
starannie osuszony, a wszelkie uszczelki drzwi i ba-
ga˝nika wytarte z wody i przesmarowane grafito-
wym bàdê silikonowym smarem. Zapobiegnie to ich
przymarzaniu i poprawi elastycznoÊç. Nie zapominaj-
my tak˝e o wycieraczkach i o tym, by nie wykorzy-
stywaç ich jako skrobaczek do szyb, bo po pewnym
czasie b´dà si´ nadawa∏y do wyrzucenia. Pami´taç
2. W∏aÊciciel samochodu musi równie˝ przygotowaç
odpowiednie p∏yny eksploatacyjne. JeÊli chodzi
o olej, to wszelkie wàtpliwoÊci rozwiàzuje instrukcja
obs∏ugi pojazdu, podajàca parametry oleju i produ-
centa. Poniewa˝ wymiany dokonuje si´ zwykle przy
przeglàdach okresowych, to mo˝na spokojnie zdaç
> 3 Bezpieczna zima z Michelin
90066145.016.png 90066145.017.png
te˝ trzeba o osuszeniu zamków. Woda, która mo˝e
w nich pozostaç, doprowadzi do zablokowania
drzwi, a nawet uszkodzenia zamka.
karoserii ze Êniegu oraz linka holownicza, a w nie-
których regionach ∏aƒcuchy do jazdy zaÊnie˝onymi
drogami. Przydatne mogà si´ okazaç odmra˝acze do
szyb i zamków, saperka, dobra latarka i zapasowe
ciep∏e ubranie bàdê koc. Wybierajàc si´ w d∏u˝szà
podró˝, nie wahajmy si´ zabraç ze sobà termosu
z goràcym napojem i nie zapomnijmy samochodo-
wej ∏adowarki do telefonu. To z pozoru drobiazgi,
ale czasami mogà zawa˝yç na zdrowiu bàdê ˝yciu.
Jednak ˝adne opony, ∏aƒcuchy i systemy kontroli
trakcji nie zastàpià przewidywania rozmaitych sytu-
acji na drodze. Wi´ksza pr´dkoÊç to d∏u˝sza droga
hamowania, a na oblodzonej drodze nie uratuje nas
˝aden z przydatnych zimà gad˝etów do samochodu.
Gdyby jednak dosz∏o do takiej sytuacji, godne pole-
cenia sà chemiczne odmra˝acze do zamków, nato-
miast podgrzewanie kluczyka zapalniczkà mo˝e byç
doraênym sposobem, ale tylko w starszych autach.
Nowe niejednokrotnie majà w kluczyku ukryty me-
chanizm immobilisera, a poddanie go wysokiej tem-
peraturze niekoniecznie musi korzystnie wp∏ynàç na
zamontowanà tam elektronik´. Zimowa pora ozna-
cza tak˝e odpowiedni ekwipunek tak dla auta, jak
i dla podró˝ujàcych nim pasa˝erów. Niezb´dne sà
zatem skrobaczka do szyb i szczotka do oczyszczenia
> 4
90066145.018.png 90066145.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin