Jakie są dopuszczalne formy zgłoszeń INTRASTAT.doc

(156 KB) Pobierz
Jakie są dopuszczalne formy zgłoszeń INTRASTAT

Jakie są dopuszczalne formy zgłoszeń INTRASTAT?

Tagi: działalność gospodarcza, przedsiębiorca, zakładanie działalności

Od 1 lutego 2011 przedsiębiorcy są zobowiązani do składania zgłoszeń INTRASTAT w formie elektronicznej, przy jednoczesnym zachowaniu pisemności deklaracji w uzasadnionych przypadkach (po poinformowaniu organu celnego). Przeczytaj jak złożyć deklarację w dopuszczalnej przepisami formie.

Tylko zalogowani użytkownicy mogą oceniać artykuły.

Formy zgłoszenia

Występują dwie formy zgłoszenia:
1) zgłoszenie elektroniczne, będące podstawową formą zgłoszenia;
2) zgłoszenie pisemne, które może być dokonane w uzasadnionych przypadkach, po uprzednim poinformowaniu organu celnego.

Przeznaczenie dokumentu zgłoszenia

Dokument zgłoszenia, niezależnie od formy, może zostać wykorzystany do:
1) dokonania zgłoszenia;
2) dokonania korekty zgłoszenia, która może polegać na:
a) zastąpieniu w całości uprzednio dokonanego zgłoszenia,
b) zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach zgłoszenia,
c) dodaniu nowych pozycji w zgłoszeniu,
d) anulowaniu pozycji zgłoszenia.

Do zgłoszenia nie należy dołączać umów, faktur, listów przewozowych itp., na podstawie których deklarowane są dane

Zgłoszenie elektroniczne

Warunkiem dokonania zgłoszenia elektronicznego jest:
1) dokonanie w PDR rejestracji lub aktualizacji danych osoby zobowiązanej i/lub przedstawiciela;
2) uzyskanie przez osobę upoważnioną do dokonywania zgłoszenia kodu identyfikacyjnego (LOGINU) i hasła, ewentualnie klucza do bezpiecznej transmisji danych.

Procedura rejestracji w PDR i uzyskania LOGINU oraz hasła jest opisana w Instrukcji nadania LOGINU i klucza, opublikowanej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów

: www.mf.gov.pl, w zakładce Służba Celna/INTRASTAT.

Zgłoszenie elektroniczne winno być zgodne ze specyfikacją XML, opublikowaną na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Służba CelnaINTRASTAT. W celu sporządzenia zgłoszenia elektronicznego możliwe jest skorzystanie z programu do generowania zgłoszeń w formie elektronicznej ista@t, bezpłatnie udostępnionego na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Służba CelnaINTRASTATZgłoszenia elektroniczne.

Zgłoszenie elektroniczne może być przekazane przy wykorzystaniu witryny CELINA-WebCel lub poprzez pocztę elektroniczną (e-mail).

Zgłoszenie pisemne:

·         W uzasadnionych przypadkach, po uprzednim poinformowaniu organu celnego, dopuszczalne jest dokonanie zgłoszenia w formie pisemnej:

a) Zgłoszenia pisemnego w przywozie dokonuje się na formularzu "DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ", którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia/Instrukcji;
b) Zgłoszenia pisemnego w wywozie dokonuje się na formularzu "DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ", którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia/Instrukcji.

·         Korekty zgłoszenia w przywozie dokonuje się na formularzu "DEKLARACJA INTRASTAT- PRZYWÓZ", zaś korekty zgłoszenia w wywozie dokonuje się na formularzu "DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ".

·         Formularze powinny być wypełnione czytelnie, pismem maszynowym lub komputerowo.

Dopuszczalne jest ręczne wypełnienie formularzy, dużymi drukowanymi literami wyłącznie w kolorze czarnym lub niebieskim. W polach, w których zostały zamieszczone linie pomocnicze, wpisy powinny zostać dokonane z uwzględnieniem tych linii. W przypadku, gdy deklarowane wartości w polach 6, 7, 17, 18, 19 i 20 są liczbowo większe niż ilość przewidzianych miejsc wyznaczonych przez linie pomocnicze, wpisów należy dokonać bez uwzględnienia tych linii.

·         Zapisy w poszczególnych polach formularza nie mogą być wycierane lub zamalowywane. Ewentualne zmiany należy wprowadzać po skreśleniu nieprawidłowych danych, jednakże nowe wpisy muszą być czytelne. Każdą zmianę powinna potwierdzić podpisem osoba upoważniona do dokonania zgłoszenia.

·         W przypadku użycia komputerowych wydruków formularzy, powinny one mieć format 210 x 297 mm, przy czym dopuszczalne są odchylenia w długości od -5 do +8 mm.

·         W polach 4 i 5 dopuszcza się stosowanie odpowiednich stempli i pieczęci, przy czym powinny one czytelnie wskazywać NIP i REGON danej osoby.

·         Jeżeli formularz służy do dokonania zgłoszenia lub do dokonania korekty zgłoszenia, polegającej na zastąpieniu zgłoszenia, a przedmiotem przywozów albo wywozów były więcej niż cztery pozycje towarowe, dla zadeklarowania kolejnych pozycji należy posłużyć się dodatkowymi odpowiednimi formularzami. W takim przypadku poszczególne pozycje należy numerować kolejno bez żadnych przerw (pole 9), a łączna liczba pozycji musi być wpisana w polu 8 na pierwszej stronie kompletu formularza stanowiącego zgłoszenie lub korektę, polegającą na zamianie zgłoszenia, przy czym liczba ta nie może być większa niż 9999. Jeżeli formularz wykorzystywany jest do zadeklarowania w zgłoszeniu pozycji od 5 do 9999, wówczas należy wypełnić pole 1 oraz pole 4 dodatkowych formularzy, a także pola od 9 do 20. Pola 2 i 3 oraz pola od 5 do 8 i pole 21 mogą w tym przypadku pozostać niewypełnione.

·          Jeżeli formularz służy do dokonania korekty zgłoszenia polegającej na zmianie, anulowaniu lub dodaniu pozycji w zgłoszeniu i istnieje konieczność zadeklarowania więcej niż 4 korygowanych pozycji, należy posłużyć się dodatkowymi odpowiednimi formularzami. W tym przypadku na dodatkowych formularzach służących do zadeklarowania kolejnych korygowanych pozycji należy wypełnić pola nr: 1, 4, 9, zaś pola od nr 10 do nr 20 należy wypełnić lub pozostawić niewypełnione, w zależności od rodzaju dokonywanej korekty. Pola nr 2 i 3 oraz pola od nr 5 do nr 8 i pole nr 21 mogą w tym przypadku pozostać niewypełnione.

Zgłoszenie zerowe

Jeżeli w miesiącu sprawozdawczym osoba zobowiązana do dokonania zgłoszenia nie dokonała żadnych przywozów lub wywozów towarów, należy dokonać zgłoszenia zerowego, tzn. zgłoszenia, w którym po wypełnieniu pól identyfikacji podmiotu (od 1 do 4 oraz 5 - w przypadku dokonywania zgłoszenia przez przedstawiciela) należy wstawić cyfrę „0” w polu 6, w polu 8 oraz w polu 7 - w przypadku, gdy wartość przywozów lub wywozów przekroczyła próg szczegółowy. Pozostałe pola, oprócz pola 21, należy pozostawić niewypełnione.

Korektę zgłoszenia polegającą na anulowaniu wszystkich pozycji zgłoszenia uznaje się za dokonanie zgłoszenia zerowego, jeżeli za ten sam okres sprawozdawczy nie zostanie dokonane kolejne częściowe zgłoszenie. Jeżeli za dany okres sprawozdawczy dokonano dwóch lub więcej częściowych zgłoszeń, uznaje się, że dokonano zgłoszenia zerowego, jeżeli wskutek dokonania korekt tych zgłoszeń anulowano wszystkie pozycje we wszystkich zgłoszeniach i za ten sam okres sprawozdawczy nie dokonano kolejnego częściowego zgłoszenia.

Źródło: MF

Artykuł z dnia: 2011-01-31, ostatnia aktualizacja: 2011-01-31 15:55

Rozwijasz swoją firmę? Zatrudniaj pracowników razem z Kodeks-pracy.wieszjak.pl

 

W jaki sposób ustalić obowiązek sprawozdawczy INTRASTAT?

Obowiązek składania deklaracji INTRASTAT podlega od 1 lutego 2011 istotnym zmianom. Przeczytaj, w jaki sposób ustalane jest istnienie obowiązku sprawozdawczego.

Tylko zalogowani użytkownicy mogą oceniać artykuły.

Wartość dokonanego przywozu i wywozu towarów, którą osoba zobowiązana porównuje z wysokością progów statystycznych w celu określenia charakteru swojego obowiązku sprawozdawczego, określana jest następująco:

·         za wartość transakcji zaliczanych do przywozu w systemie INTRASTAT, będących jednocześnie wewnątrzwspólnotowymi nabyciami w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, uznaje się kwotę będącą podstawą ich opodatkowania podatkiem VAT (tj. bez kwoty samego podatku). Jeśli do podstawy opodatkowania wliczony jest podatek akcyzowy, nie należy go uwzględniać przy wyznaczaniu wartości tych transakcji;

·         za wartość transakcji zaliczanych do wywozu w systemie INTRASTAT, będących jednocześnie wewnątrzwspólnotowymi dostawami w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, uznaje się kwotę będącą podstawą ich opodatkowania podatkiem VAT (tj. bez kwoty samego podatku). Jeśli do podstawy opodatkowania wliczony jest podatek akcyzowy, nie należy go uwzględniać przy wyznaczaniu wartości tych transakcji;

·         za wartość pozostałych transakcji zaliczanych do wywozu lub przywozu w systemie INTRASTAT uznaje się oszacowaną przez podmiot aktualną wartość samych towarów, która byłaby ustalona w ramach zwykłej transakcji kupna/sprzedaży. W przypadku towarów przywożonych/wywożonych po uszlachetnianiu, do ich wartości fakturowej należy doliczyć wartość usługi uszlachetniania;

·         do wartości transakcji, określonych w punktach 1-3, nie wlicza się wartości przywiezionychlub wywiezionych towarów, wymienionych w załączniku nr 3 do instrukcji.

Istnienie obowiązku sprawozdawczego ustala się odrębnie dla przywozu i dla wywozu.

Moment powstania obowiązku sprawozdawczego

Obowiązek sprawozdawczy powstaje dla osoby zobowiązanej, gdy:

·         wartość dokonanych przez nią w roku poprzedzającym rok sprawozdawczy przywozów lub wywozów towarów przekroczyła wartość określoną odpowiednio dla statystycznego progu podstawowego w przywozie albo statystycznego progu podstawowego w wywozie, ustalonego na aktualny rok - w takim przypadku zgłoszenia dokonuje się za pierwszy okres sprawozdawczy roku sprawozdawczego;

·          wartość dokonanych przywozów albo wywozów towarów przekroczyła wartość określoną odpowiednio dla statystycznego progu podstawowego w przywozie albo statystycznego progu podstawowego w wywozie, ustalonego na aktualny rok sprawozdawczy - w takim przypadku zgłoszenia dokonuje się za okres sprawozdawczy, w którym został przekroczony statystyczny próg podstawowy.

W przypadku, gdy wartość dokonanych przywozów lub wywozów towarów przekroczyła, w roku poprzedzającym rok sprawozdawczy lub w roku sprawozdawczym, wartość określoną dla statystycznego progu szczegółowego w przywozie lub statystycznego progu szczegółowego w wywozie, ustalonego na aktualny rok sprawozdawczy – w takim przypadku zgłoszeń dokonuje się zgodnie z wymogami ustalonymi odpowiednio dla każdego z tych progów.

Źródło: MF

Artykuł z dnia: 2011-01-31, ostatnia aktualizacja: 2011-01-31 14:47

 

Jaki obrót handlowy podlega zgłoszeniu INTRASTAT w 2011 roku?

Tagi: działalność gospodarcza, przedsiębiorca, zakładanie działalności

Deklaracje INTRASTAT, czyli raporty statystyczne informujące o przemieszczeniach towarów między krajami Unii Europejskiej, musi składać każdy przedsiębiorca, który w wymianie towarowej z innymi krajami Wspólnoty Europejskiej przekracza progi wskazywane przez GUS. Co podlega zgłoszeniu INTRASTAT w 2011 roku?

Tylko zalogowani użytkownicy mogą oceniać artykuły.

Zgłoszeniu do systemu INTRASTAT w 2011 roku podlegają wysyłki i przywozy towarów:

·         Wysyłki obejmują następujące towary opuszczające Państwo Członkowskie wysyłki i mające przeznaczenie w innym Państwie Członkowskim:

a) towary wspólnotowe, z wyjątkiem towarów, które pozostają w zwykłym obrocie między Państwami Członkowskimi;
b) towary objęte w Państwie Członkowskim wysyłki procedurą celną uszlachetniania czynnego lub przetwarzania pod kontrolą celną.

·         Przywozy towarów obejmują następujące towary wwożone do Państwa Członkowskiego przywozu, które zostały pierwotnie wysłane z innego Państwa Członkowskiego:

a) towary wspólnotowe, z wyjątkiem towarów, które pozostają w zwykłym obrocie pomiędzy Państwami Członkowskimi;
b) towary uprzednio umieszczone w danym

Państwie Członkowskim wysyłki, zgodnie z procedurą celną uszlachetniania czynnego lub przetwarzania pod kontrolą celną, które zostały otrzymane zgodnie z procedurą celną uszlachetniania czynnego lub przetwarzania pod kontrolą celną lub dopuszczone do swobodnego obrotu w Państwie Członkowskim przywozu.

Zgłoszeniu do systemu INTRASTAT podlega fizyczny przepływ towarów wspólnotowych z jednego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego (np. towary wspólnotowe, które są wysyłane z Niemiec bezpośrednio do Polski, muszą być zgłoszone do systemu INTRASTAT w obu tych krajach).

Zgłoszeniu podlega również przepływ towarów z jednego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego, gdy towary przekraczają granice zewnętrzne Unii Europejskiej (np. towary, które są wysyłane z Polski do Włoch i przekraczają - bez przepakowania i rozładunku - granice Szwajcarii, muszą być zgłoszone do systemu INTRASTAT w Polsce i we Włoszech).

Źródło: MF   Artykuł z dnia: 2011-01-31, ostatnia aktualizacja: 2011-01-31 15:09

Obowiązki pracodawcy co do sposobu wypłaty wynagrodzenia (art. 86)

Pracodawca jest obowiązany wypłacać wynagrodzenie w miejscu, terminie i czasie określonych w regulaminie pracy lub w innych przepisach prawa pracy.

Tylko zalogowani użytkownicy mogą oceniać artykuły.

Wypłaty wynagrodzenia pracodawca dokonuje w formie pieniężnej. Część wynagrodzenia może zostać pracownikowi wypłacona w innej formie. Taką możliwość muszą przewidywać przepisy prawa pracy lub układ zbiorowy pracy.

Obowiązek wypłacenia wynagrodzenia może być spełniony w inny sposób niż do rąk pracownika, jeżeli tak stanowi układ zbiorowy pracy lub pracownik uprzednio wyrazi na to zgodę na piśmie.

Powszechny obecnie sposobem wypłaty wynagrodzenia jest wypłata na konto bankowe pracownika. Jednak zgodnie z przepisami kodeksu pracy zasadą jest wypłata wynagrodzenia do rąk pracownika. Wypłata na konto bankowe wymaga zgody pracownika na przekazywanie na rachunek bankowy jego wynagrodzenia oraz odpowiedniego zapisu w układzie zbiorowym pracy.

Gdy wynagrodzenie pracownika przelewane jest na rachunek bankowy, pracodawca musi dokonać przelewu  w takim terminie, aby pracownik mógł podjąć wynagrodzenie z banku w terminie określonym u pracodawcy jako termin wypłaty wynagrodzenia.

Podstawa prawna: Art. 86 Kodeksu pracy

Artykuł z dnia: 2009-08-12, ostatnia aktualizacja: 2009-11-09 14:21

 

Odpowiedzialność za wykroczenia przeciwko prawom pracownika (art. 281-283)

W dziale trzynastym znajdują się regulacje dotyczące odpowiedzialność za naruszenie indywidualnych praw pracowników.

Tylko zalogowani użytkownicy mogą oceniać artykuły.

DZIAŁ TRZYNASTY ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA WYKROCZENIA PRZECIWKO PRAWOM PRACOWNIKA

Art. 281. Kto, będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu:

1) zawiera umowę cywilnoprawną w warunkach, w których zgodnie z art. 22 § 1 powinna być zawarta umowa o pracę,

2) nie potwierdza na piśmie zawartej z pracownikiem umowy o pracę,

3) wypowiada lub rozwiązuje z pracownikiem stosunek pracy bez wypowiedzenia, naruszając w sposób rażący przepisy prawa pracy,

4) stosuje wobec pracowników inne kary niż przewidziane w przepisach prawa pracy o odpowiedzialności porządkowej pracowników,

5) narusza przepisy o czasie pracy lub przepisy o uprawnieniach pracowników związanych z rodzicielstwem i zatrudnianiu młodocianych,

6) nie prowadzi dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników,

7) pozostawia dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników w warunkach grożących uszkodzeniem lub zniszczeniem

– podlega karze grzywny od 1 000 zł do 30 000 zł.

Art. 282. § 1. Kto, wbrew obowiązkowi:

1) nie wypłaca w ustalonym terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi rodziny pracownika, wysokość tego wynagrodzenia lub świadczenia bezpodstawnie obniża albo dokonuje bezpodstawnych potrąceń,

2) nie udziela przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego lub bezpodstawnie obniża wymiar tego urlopu,

3) nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy,

podlega karze grzywny od 1 000 zł do 30 000 zł.

§ 2. Tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi nie wykonuje podlegającego wykonaniu orzeczenia sądu pracy lub ugody zawartej przed komisją pojednawczą lub sądem pracy.

Art. 283. § 1. Kto, będąc odpowiedzialnym za stan bezpieczeństwa i higieny pracy albo kierując pracownikami lub innymi osobami fizycznymi, nie przestrzega przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, podlega karze grzywny od 1 000 zł do 30 000 zł.

§ 2. Tej samej karze podlega, kto:

1) wbrew obowiązkowi nie zawiadamia w terminie 30 dni właściwego okręgowego inspektora pracy i właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju, zakresie prowadzonej działalności, jak również o zmianie miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności oraz o zmianie technologii , jeżeli zmiana technologii może powodować zwiększenie zagrożenia dla zdrowia  pracowników,

2) wbrew obowiązkowi nie zapewnia, aby budowa lub przebudowa obiektu budowlanego albo jego części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy, była wykonywana na podstawie projektów uwzględniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, pozytywnie zaopiniowanych przez uprawnionych rzeczoznawców,

3) wbrew obowiązkowi wyposaża stanowiska pracy w maszyny i inne urządzenia techniczne, które nie spełniają wymagań dotyczących oceny zgodności,

4) wbrew obowiązkowi dostarcza pracownikowi środki ochrony indywidualnej, które nie spełniają wymagań dotyczących oceny zgodności,

5) wbrew obowiązkowi stosuje:

a) materiały i procesy technologiczne bez uprzedniego ustalenia stopnia ich szkodliwości dla zdrowia pracowników i bez podjęcia odpowiednich środków profilaktycznych,

b) substancje i preparaty chemiczne nieoznakowane w sposób widoczny i umożliwiający ich identyfikację,

c) niebezpieczne substancje i niebezpieczne preparaty chemiczne nieposiadające kart charakterystyki tych substancji, a także opakowań zabezpieczających przed ich szkodliwym działaniem, pożarem lub wybuchem,

6) wbrew obowiązkowi nie zawiadamia właściwego okręgowego inspektora pracy, prokuratora lub innego właściwego organu o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy, nie zgłasza choroby zawodowej albo podejrzenia o taką chorobę, nie ujawnia wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, albo przedstawia niezgodne z prawdą informacje, dowody lub dokumenty dotyczące takich wypadków i chorób,

7) nie wykonuje w wyznaczonym terminie podlegającego wykonaniu nakazu organu Państwowej Inspekcji Pracy,

8) utrudnia działalność organu Państwowej Inspekcji Pracy, w szczególności uniemożliwia prowadzenie wizytacji zakładu pracy lub nie udziela informacji niezbędnych do wykonywania jej zadań,

9) bez zezwolenia właściwego inspektora pracy dopuszcza do wykonywania pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dziecko do ukończenia przez nie 16 roku życia.

Rozdział II  (skreślony).

Artykuł z dnia: 2009-08-07, ostatnia aktualizacja: 2010-08-02 13:08

 

Zasady udzielania urlopu proporcjonalnego (art. 155(1))

Urlop proporcjonalny przysługuje pracownikowi, który nie przepracuje wszystkich miesięcy w danym roku u jednego pracodawcy. Urlop przysługuje proporcjonalnie do liczby miesięcy przepracowanych u danego pracodawcy.

Tylko zalogowani użytkownicy mogą oceniać artykuły.

W roku kalendarzowym, w którym ustaje stosunek pracy

z pracownikiem uprawnionym do kolejnego urlopu, pracownikowi przysługuje urlop:

·         u dotychczasowego pracodawcy - w wymiarze proporcjonalnym do okresu przepracowanego u tego pracodawcy w roku ustania stosunku pracy, chyba że przed ustaniem tego stosunku pracownik wykorzystał urlop w przysługującym mu lub w wyższym wymiarze,

·         u kolejnego pracodawcy - w wymiarze proporcjonalnym do okresu pozostałego do końca danego roku kalendarzowego - w razie zatrudnienia na czas nie krótszy niż do końca danego roku kalendarzowego lub w wymiarze proporcjonalnym do okresu zatrudnienia w danym roku kalendarzowym - w razie zatrudnienia na czas krótszy niż do końca danego roku kalendarzowego.

Pracownikowi, który przed ustaniem stosunku pracy w ciągu roku kalendarzowego wykorzystał urlop w wymiarze wyższym, przysługuje u kolejnego pracodawcy urlop w odpowiednio niższym wymiarze. Łączny wymiar urlopu w roku kalendarzowym nie może być jednak niższy niż wynikający z okresu przepracowanego w tym roku u wszystkich pracodawców.

Zasady wyżej opisane stosuje się do pracownika podejmującego pracę u kolejnego pracodawcy w ciągu innego roku kalendarzowego niż rok, w którym ustał jego stosunek pracy z poprzednim pracodawcą.

Urlop w wymiarze proporcjonalnym należny pracownikowi w roku ustania stosunku pracy ustala się niezależnie od trybu, w jakim doszło do rozwiązania stosunku pracy, przyczyn zakończenia zatrudnienia oraz faktu, z czyjej inicjatywy doszło do rozwiązania umowy o pracę.

Podstawa prawna: Art. 155 1 Kodeksu pracy

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin