Sieci logistyczne- geneza powstania
09.04.2011r
Definicja sieci w.g Alberta Bressand i Catherine Distler:
,,Sieć jest to zbiór środków(infrastruktura) i zasad (infostruktura) umożliwiających podmiot, które mają do nich dostęp, podejmowanie realizacji wspólnych projektów, projektów, o ile środki te są odpowiednie do ich potrzeb i nadają się do wspólnego wykorzystania (infokultura) przez sieć”.
Sieci logistyczne- geneza powstania.
Typy sieci(wg Pierre Boulanger)
- sieci zintegrowane- zbiór składający się z rozproszonych jednostek, przedstawicielstw, zakładów, filii, które prawnie lub finansowo należą do jednej grupy albo jednego organizmu gospodarczego. Najczęściej określa się je mianem grup(banki, agencje lokalne, sieci obsługi, magazyny wielkich dystrybutoró, urzędy pocztowe);
- sieci sfederowane – wszelkie zgrupowania osób prawnych lub fizycznych, które uświadamiają sobie wspólnotę swoich potrzeb i chcą stworzyć we własnym zakresie sposoby i zaspokajania (spółdzielnie, stowarzyszenia, tworzystwo wzajemniej pomocy),
- sieci kontraktowe- opierają się na umowach koncesyjnych lub franchisingowych zawieranych między parnterami statutowo niezależnymi( dystrybucja produktów masowych, prowadzenie restauracji, hotelarstwo, branża perfumeryjna);
- sieci stosunków bezpośrednich- występują w takich dziedzinach życia jak polityka czy religia. Współcześnie zaczynają być wykorzystywane również w gosp
odarczym (np. sieci sprzedaży obnośnej). Służą one do realizacji strategii penetracji.
Funkcjonowanie w sieci:
Wyszczególnienie
Funkcja
Charakter
Podmioty
Infrastruktura
Kontakty
Fizyczny
Operatorzy
ifrastrutkura
Kontakty i prawo
Organizacyjny
Kierownictwo
Infokultura
Współżycie
Strategiczny
Użytkownicy
Kierownictwo jest potrzebne, aby zawierać kontrakty między partnerami i regulować funkcjonowanie sieci poprzez określenie zasad działania. Ponadto należy tworzyć klimat zaufania między partnerami. Infokultura ma znaczenie fundamentalny, gdyż brak wspólnych wartości i kultury może prowadzić do chaosu.
Czynniki współpracy
Czynniki
Opis
Charakterystyka współpracy
Zaangażowanie
Poczucie emocjonalnego przygotowania do podejmowania długoterminowej współpracy
Wysoki poziom zaangażowania
konflikt
Rozwiązanie współpracy wskutek działań konkurencyjnych konkurencyjnych przeciwstawnych ze strony lub obu partnerów
Niski poziom konfliktu
Rozwiązanie konfliktu
Zdolność łagodzenia przez podejmowanie wzajemnych rozwiązań
Silna kompetencja do rozwiązywania konfliktów
kooperacja
Połączenie wzajemnych korzyści przez wspólny wysiłek
Wysoki poziom kooperacji
zaufanie
Pewność co do uczciwości i integracyjność partnera
Wysoki poziom zaufania
Sieci logistyczne- geneza powstania:
- Ewolucja terminu ,,sieci logistyczne”
,,sieć dostaw” – łańcuch dostaw- łańcuch podaży (supply chain)
- przesłanki powstania łańcuchów dostaw, a później organizacji sieciowych:
-przekonanie, że odosobnione działania indywidualnych firm na rzecz racjonalizacji własnych systemów logistycznych są coraz mniej skuteczne i efektywne.
- w warunkach rynku klienta pojawia się potrzeba spełnienia coraz bardziej wygórowanych oczekiwań odbiorców w zakresie poziomu obsługi dostaw.
Układ ,,potencjał konkurencyjny- strategia- pozycja strategiczna”
Sieci logistyczne – geneza powstania
- w rozwoju historycznym sieci logistycznych wiodące znaczenie przypisuje się branży samochodowej, elektronicznej i handlowi detalicznemu;
- Wg.A Sulejeiwcza (Partnerstwo strategiczne, modelowanie współpracy przedsiębiorstw, SGH Warszawa- Poznań, 1997), strategicznie pojęta sieć jest konfiguracją pozwalającą na elastyczne kształtowanie relacji pomiędzy pewna liczbą elementów na luźniejsze formy powiązań, mniejsze zaangażowanie kapitału finansowego lub innych zasobów firmy.
- sieci albo klastery przemysłowe wg określenia Portera, budowane są często na wzorach japońskich ,,keiretsu”.
Relacje pojęć:
Łańcuch dostaw- łańcuch logistyczny- sieci logistyczne
- Wg. E Gołębskiej – łańcuch logistyczny to taki który stanowi technologiczne połączenie punktów magazynowych magazynowych przeładunkowych drogami przewozu towarów oraz
organizacyjne i finansowe skoordynowanie operacji, procesów, zamówień zamówień polityki zapasów wszystkich ogniw tego łańcucha.
- wg. M Christophera (logistyka i zarządzanie łańcuchem podaży to określenie:
- ,,zintegrowany łańcuch dostaw” powinno być zastąpione ,,zarządzaniem łańcuchem popytu”, gdyż łańcuch powinien być sterowany przez klienta, a nie przez dostawców;
- łańcuch powinno być zastąpione określeniem ,,sieć”, gdyż zwykle występuje wielu dostawców i klientów”
W sieciach występuje ktoś taki jak integrator. Integrator sieci. On ma słabszą pozycję. Jest wstanie tworzyć warunki do wypracowania strategii.
Jaka jest różnica po miedzy łańcuchem dostaw a siecią logistyczną
Główne cechy łańcuchów dostaw i sieci logistycznych:
Cechy charakterystyczne łańcuchów dostaw
Cechy charakterystyczne sieci logistycznych
Partnerstwo współpraca uczestników łańcuchów dostaw
Konkurowanie obok współpracy uczestników sieci logistycznych
Duża trwałość relacji partnerskich
Nietrwałość relacji partnerskich i powiązań organizacyjnych
Istnienie wyraźne dominującego ogniwa struktury organizacyjnej
Rozmyta struktura powiązań organizacyjnych
Ustabilizowana częstotliwość i struktura dostaw
Wysoka częstotliwość transakcji i fizycznych dostaw i związana z tym potrzeba dużej elastyczności działania sieci
Orientacja na centrum dystrybucji
Orientacja na centrum logistyczne
Usługi logistyczne świadczone przez wyspecjalizowanych zewnętrznych operatorów
Obsługa sieci logistycznych poprzez wirtualnych operatorów logistycznych
Wyższość sieci logistycznej nad łańcuchem dostaw:
- lepsze zaspokojenie zindywidualizowanych potrzeb klienta dzięki dużej elastyczności działania sieci logistycznej,
- optymalne wykorzystanie zasobów i potencjału technologicznego uczestników sieci w wyniku działalności wirtualnych operatorów logistycznych
- możliwość uzyskania niższej ceny finalnego produktu w wyniku dużej konkurencji panującej w sieci.
Rodzaje konfiguracji sieci logistycznych:
Zdania realizowane w ramach przedsiębiorstw, łańcuchów dostaw, sieci logistycznych:
1. Celem każdej firmy w osiąganiu przewagi konkurencyjnej jest tworzenie wartości dodanej tak, aby usatysfakcjonować końcowych użytkowników danego dobra lub usługi.
2. Zyski z działalności są nagrodą za wysiłki w tworzeniu satysfakcji klienta.
3. Długoterminowa opłacalność oraz usatysfakcjonowani klienci pozwalają przetrwać na rynku.
4. Współpraca z firmami partnerskimi w łańcuchu dostaw jest konieczna by zamierzone cele kooperantów przekształcać w przewagę konkurencyjną.
5. Zarządzanie wszystkimi zasobami w ramach łańcucha dostaw prowadzi do osiągania wyróżniających kompetencji logistycznych.
6. kompetencje l...
lily121