1. Cel ćwiczenia
Celem ćwiczenia jest:
· Poznanie teoretycznych wiadomości na temat kwasowości czynnej gleby, jej znaczenia dla środowiska glebowego i czynników powodujących zakwaszanie
· Umiejętność oceniania, na podstawie składu granulometrycznego, kwasowości gleby
· Umiejętność przeciwdziałania obniżaniu się odczynu gleby i wiedza na temat jego utrzymania na odpowiednim poziomie
· Poznanie metod określania pH gleby
2. Zakres ćwiczenia
· Określenie pH w wodzie i w roztworze KCl prób glebowych
· Wnioskowanie, czy analizowana próba glebowa należy do gleb bardzo kwaśnych, kwaśnych, lekko kwaśnych, obojętnych, czy też zasadowych
· Wnioskowanie na temat właściwości otrzymanej do analizy próby glebowej
3. Przebieg realizacji eksperymentu i opis stanowiska badawczego
Polegają na użyciu barwników organicznych, zwanych wskaźnikami lub indykatorami, które zmieniają barwę przy odpowiednim pH. Do tych metod zalicza się metodę Heliga.
Metoda Heliga
Pehametr Heliga składa się z płytki porcelanowej ze skalą barw i zagłębieniami na glebę oraz z indykatora. Skalę barw tworzy pięć kolorów, a każdy z nich odpowiada odpowiednim wartościom pH.
Wykonanie oznaczenia
· Wsypać w zagłębienie płytki szczyptę gleby i lekko ugnieść
· Zalać powoli glebę indykatorem, aż do jej całkowitego przykrycia
· Po kilku minutach przechylić płytkę tak, aby roztwór znalazł się w podłużnym rowku
· Porównać zabarwienie roztworu z barwna skalą w celu określenia pH gleby
Sprzęt
· Płytka
· Indykator Heliga
Polegają na pomiarze pH przy pomocy pehametrów posiadających elektrody. Działają w ten sposób, że dwie elektrody pomiarowa i porównawcza zanurzone w roztworze wskazują, w zależności od stężenia jonów wodorowych, odpowiednią różnicę potencjałów. Pomiaru różnicy potencjału, zwanej siłą elektromotoryczną, dokonuje się potencjometrami, które mają oprócz skali wyrażonej w miliwoltach również skalę wyrażoną w jednostkach pH w zakresie 0-14. Najbardziej rozpowszechniona elektroda do pomiaru pH jest elektroda szklana zestawiona z elektrodą kalomelową jako elektrodą porównawczą.
· Naważyć 2 próbki tej samej gleby po 10 g do zlewek o pojemności 50 cm3
· Dodać do jednej 25 cm3 wody destylowanej, a do drugiej 25 cm3 1-molowego KCl
· Kilkakrotnie zamieszać
· Dokonać pomiaru na pehametrze: w zawiesinie glebowej z wodą – po 30 min, w zawiesinie z KCl- po 60 min
· Pehametr z elektrodami
· Waga
· Zlewki o pojemności 50 cm3
· Szklane bagietki do mieszania
· Cylinderki miarowe lub pipety
· Tryskawka z H2O do płukania elektrod
4. Prezentacja wyników
· Metoda kolorymetryczna:
Po dodaniu wskaźnika i po zlaniu go do podłużnego rowka, roztwór miał kolor jasnozielony. Wynika z tego, że gleba ma odczyn pH=7, czyli odczyn obojętny.
· Metoda potencjometryczna:
Po pomiarze pehametrem otrzymałam następujące wyniki: gleba z wodą destylowaną- pH=6.76, gleba z roztworem KCl-pH=6,50. Odczyn gleby jest obojętny.
pH w H2O
pH w KCl
pH metodą
kolorymetryczną
8
6,76
6,50
7
5. Wnioski
Próba glebowa, analizowana przeze mnie, posiada odczyn obojętny.
Gleby obojętne są glebami intensywnie wapnowanymi. W ich kompleksie sorpcyjnym występuje wysokie nasycenie wapniem i magnezem. Charakteryzują się one dużą zasobnością w próchnicę i mineralne składniki. Dobrze przyswajają sód, azot, bor, wapń, magnez, potas, molibden oraz siarkę. Gleby te charakteryzują się słabą rozpuszczalnością związków żelaza, manganu, miedzi, cynku, kobaltu oraz fosforu. Posiadają dobrze wykształconą i trwałą strukturę gruzełkowatą, co korzystnie wpływa na ich warunki wodno-powietrzne. Ponadto w glebach tych dobrze rozwijają się i rosną bakterie, pierwotniaki i promieniowce. Dobrze zatrzymują wodę opadową, są przepuszczalne, lecz nie nadmiernie przesiąkliwe. Przeważnie użytkowane są jako gleby orne. Otrzymuje się na nich wysokie plony buraków cukrowych, kukurydzy, pszenicy, jęczmienia i koniczyny czerwonej. Do gleb o odczynie obojętnym zalicza się czarnoziemy i gleby brunatne właściwe.
1
goldapianie