(1979) Jodkowski, Filozofia nauki Paula K. Feyerabenda. Stadium umiarkowane.pdf
(
10625 KB
)
Pobierz
31704414 UNPDF
ST
U
DIA FILOZOFICZNE
Nr
1
1 (168), 1979
FILOZOFIA NAUKI PAULA K
.
FEYERABENDA
STADIUM UMIARKOWANE
•
P
aństwowe Wydawnictwo Naukowe
wy
dało ostatnio kilka rozpraw
Pa
t:<
laK. Feyerab
en
da pod wsp
ó
lnym tytuł
e
m
Jak być dobrym empirystą?
(W
a
rszawa 1
9
79
,
s: 252
)
.
Au
t
orką w
y
boru tekstów ~ tłumaczką jest
K
ry
styna Zam
i
ara. Z lektury książki w
y
łania się nieco chaotyczny obraz
p
oglą
dów filoz
o
fi
cz
n
y
ch Feyerabenda. Przyczyną tego stanu jest umie-
sz
c
zen
ie w zb
i
orze rozpraw pochodzących z różnych okresów rozwoju
f
i
l
o
z
of
i
czneg
o
autora i w nierównej ilości
.
Z poz
o
ru
wy
da
w
ałob
y
się,
~
.e pro
po
rcje doboru rozpraw tego fil
o
zof
a
są właściwe
:
trzy z okresu
\
-"
-
c
zesn
ego,umiarkowane
g
o
,
dw
ie
z tzw
.
o
k
r
e
su anarchis
ty
cznego. Jednak
o
ó
ję
tościowo proporcja w
y
gląda inaczej: 170 stron do 50
.
W rezultacie
czy
t
elnik ma pełniejszy obraz stanowiska
..
E-e
J:
.
erabendaumiarkowanego
oraz fragmentaryczny E
.
e
y
.
erabenda
_
,
~
histy"
.
Korzys
t
niejszy z punk-
t
v.
w
i
dzenia spójności poglądów Feyerabenda byłby chyba wybór prac
v
vył
ą
c
znie z jednego bądź drugiego okresu twórczości filozoficznej oma-
w
i
anego autora.
.
Artykuł niniejszy jest próbą rekonstrukcji programu filozoficzneg
.
o
gł
os
zonego przez Feyerabenda we wczesn
y
m etapie rozwoju jego filo-
zo
f
ii nauki - tego programu, który leży u podstaw zasadniczych roz-
-
pr
a
w w
y
danych obecnie po polsku. Program taki nie został przez niego
e
xpli
cite
przed~tawiony, stąd domyślny charakter poniższych rozważań.
A
:
r
,
:
y
kuł uwzg
l
ędnia także prac
e
Fe
y
erabenda nie zaprezentowane pol-
s
k
ie
m
u
czytelnikowi
.
.
.
Pa
u
l Fe
y
er
a
b
e
nd uznał, że współczesna mu filozof
i
a nauki j
es
t zd
omi
-
nO
'
,
v
a
na przez logiczn
y
em
:
Qiryzm z podstawami poz
y
t
ywis
t
y
czn
y
mi
. A
ta
-
kow
ał
o
n
ią
jako dogmatyczną, ahistoryczną, bezpłodną me
t
o
do
l
og
i
c
zni
e
o
r
az
n
i
e
s
pójną
.
-
Alt
e
rnat
y
wna metodologia, kt
ó
rą proponował,
.
miała
z
ąch
ować zalet
y
empiryzmu będąc jednocześn
i
e wrogą wobec wszelkieg
o
d
o
g
"
:aaty
zmu, zgodną z
'
histori
ą
n
au
k
i, sugerują
c
ą
p
ł
odne
i
nn
o
wacje
i
s
pó
jn
ą
wewn
ętrznie
.
Po
nie
waż
w
łas
n
a filoz
o
fia F
ey
e
r
abenda
j
est reakcją na pewne tezy
dot
y
ch
czasow
e
j filozofii nauk
i
, s
t
ąd w
y
daje się wskazane, aby pajpierw
k
ró
tko
scharakteryzować te tezy
,
_
któ
r
e st
a
ł
y
się przedmiotem szczegól-
ni
e
zaciekłych ataków.
F
E
YERABENDO
W
SKA INTERPRETA
'
CJA
DOTYC
H
C
ZA
SO
W
EJ
F
IL
O
ZOFII NAUKI
jest przez pewną "form
ę
perc
ep
c
ji"
u
kry
t
ą
na p
r
z
yk
ł
ad
v:
~lasycz
n
e
3
fizyce czy metafizyce Kanta
2.
Do k
ry
t
y
ko
w
an
y
ch przez
s
I
eb
I
e
o
rt~
d
o-
ksyjnych myślicieli Feyer
a
bend za
lic
zał takich filozof
ów, ja
k B
ralth-
waite, Carnap, Feigl, Hempel, Nage
l,
Reich
e
nbach, Schlick i S
t
r
aws
on,
oraz takich fizyków, jak Bohr, Bom, Heisenberg, L. Rosenberg
,
von Neu-
mann i von Weizsacker.
Ortodoksyjna filozofia nauki, zdaniem Fe
y
erabenda, interesuje
się
głównie opisem, eksplikacją tzw
.
logiki nauki
.
Jej główn
y
m c
e
lem j
est
sformułowanie metanaukowych twierdzeń o sposobach uz
a
sa
dn
ian
i
a
twierdzeń bazowych, o bazie tych twierdzeń, formalnej
.
strukt
u
rze t
e
or
i
i
i wyjaśnień naukowych. Ponieważ zajmuje się ona struktur
ą
dosk
o
nał
ych
wyjaśnień naukowych, więc koncentruje się na wysoce wyid
e
alizowan
ych
wersjach nauki
.
Nie bada c
o
dziennej pr
a
k
ty
k uczonych
,
cz
y
li tz
w. kop-
tekstu odkr
y
cia. Nie przeds
tawia
sp
o
sobów znajdowania
wy
ja
śnie
ń
c
z
y
dokonywania odkryć
,
ani nie ok
r
e
ś
la logiki częściowo rozwiniętych te
or
i
i
.
Zainteresowana jest raczej f
o
rmalną s
t
rukturą w pełni d
o
jrzałych teori
i,
często ich aksjomat
y
czną cz
y
q
uasi-aksjomatyczną
postacią, cz
y
li tzw
.
kontekstem uZC;lsadni
e
ni1;
h
.
.
Jedn
y
m z założeń o
rto
d
o
k
sy
jn
e
j filozofii nauki jest, według Fe
yera
'
:
.
benda, przekonanie
,
iż war
t
ościo
w
a wiedza musi być albo pewna, albo
oparta na pewnej wiedzy
3.
Poz
y
tywizm ujawnia tu swe koneksje z pl
a-
tonizmem (s. 64)
4.
Innym pr
ze
konaniem wyraźnie przyjmowan
y
m prz
e
z
dot
y
chczasową filoz
o
fię nauki jest to
,
iż w~edza naukowa ma ch
ar
ak
te
r
empir
y
czn
y,
nie jest wiedz
ą
a
priori.
Kon
s
ek
w
encją obu t
y
ch p
rz
eko
nań
jest wiara
w
istnien
ie
t
r
w
ałej
empir
y
cznej pods
ta
w
y
wiedz
y
na
uk
o
wej
.
P?dstawa ta sk~adał
a
b
y s
i
ę
ze zb
i
oru absolutn
i
e p
e
wn
y
ch t
w
i
erdze
ń
em
-
-
plryc~nych, ktor
y
ch praw
dz
iwo
ść
jest ugruntowana w doświadcz
eni
u.
POJęcIe baz
y
-
na~ki jest f
u
nd
ame
ntalne dla idei
,
ż
e
nauka jest sposob
e
m
syste.t;Iat
y
zo:
v
~ma danych d
o
ś
wiad
czenia (He
m
pel)
, że
e
p
istem
i
czn
a słu
-
sznosc naukI J
e
st
wyni
ki
e
m j
ej ostatec
z
nego
o
lla
dzenia na ba
zo
w
y
m
p
o
-
1
Por. P. K
.
F
e
yerab
e
nd
,
An A
t
t
e
mpt
a
t a R
e
alistic I
n
terpreta
ti
on
of
E
x
pe.
.,
rience,
"P~oceedings of :he Ari
s
totelian So
ci
et
y
"
,
19
5
H
,
voL 58
,
s. 1
4
3
;
te
nż
e
,
Com-
plem
e
.
~
t~
n
ty
~
"Proceedmg
s
of t
he A
ri
s
t
ot
eli
a
n Soci
e
t
y
"
,
Supp
lem
entar
y,
1958
, v
ol
.
32
2
Por. ten
że,
Complem
e
n
t
ar
i
ty
...,
s.
81 -
8
2.
3
Tenże
,
Phy
s
ik u~d On
t
o
l
og
i
e,
"Wi
sse
nschaft und W
e
ltbild
"
, 1954
,
Bd
. 7; tenż
e
,
Das Problem d
e
r EXtstenz th
e
oret
i
sch
e
r Ent
it
a
t
en
,
[w
:
] E
.
Topi
,
ts
·
c
h (
H
r
sg
.)
P
ro
-
blem
e
d
e
r W
i
ssenschaftstheor
i
e
:
Festschrift fUr Viktor Kraft,
Wien 1960,
s.
~7
-
61
.
4
Od
n
ośniki bibliograficzne o tej postaci dot
y
cz
ą r
ozpraw Fe
yera
b
e
nda
w
y
da-
ny
ch w
Jak by
ć
dobrym emp
ir
ys
t
ą.
Por. ten
ż
e,
Phys
ik
...,
s. 465 - 466
.
Czym jest filozofia p
a
uki, kt
ó
rą atakuj
e
Feyer
ab
end? Nazywa
o
n
ją
c
zas
a
mi "po~tywizmem", bądź
"
p
o
z
y
tywizmem wyższ
e
~o rzędu".
We~
dług
"
p
o
zytywizmu
"
- j
ak
twi
er
dzi F
ey
er
a
b
en
d - t
e
orIe ~aukow
e
n
i
~
mo
gą
ujawnić istoty rz
e
cz
y
cz
y n
atur
y
r
z
ecz
y.
Są
.
o
n
e
ra
czeJ syst
emamI
p
o
rz
ą
dkującymi dane b
e
zpoś
redni
ego doś
wiad
czema zt
;
I
y
sł?~eg.o
1
.
-
'
-yv
e-
d
ług "pozytywizmu wy
ż
sz
e
go r
zęd
u
"
te
o
rie
n~uk
o~e ro
wme
z m~ u
J
a
w-
niają istoty rzeczy i są
sy
st
ema
mi p
orzą
d
kUJący
mI
skoncept
u
a
hzo
wane
doświadczenie ludzkie c
zy
li t
akie doświ
ad
cze
n
ie
, któ
re uwarunkowan
~
ziar
n
ie zmysłowej empirycznej
'
wiedzy. Należało Więc odróżniać twier-
dzenia bazowe - uzyskane bądź poświadczane przez doświadczenie
i dzięki temu logicznie bądź
quasi-logicznie
pewne - od twierdzeń teo-
retycznych, nadbudowanych na tych pierwszych. Twierdzenia bazowe
nie są, w przeciwieństwie do teoretycznych, przedmiotem rewizji doko-
ny
w
anych w miarę postępu nauki. Stanowią one
.
więc jedyne rzetelne
tw
i
erdzenia nauki
.
Każde twierdzenie naukowe musi być albo twier-
dzeniem bazowym (bądź ich koniunkcją), albo twierdzeniem, z którego
dedukcyjnie wynikają twierdzenia bazowe.
Bardziej popularną wersją ortodoksyjnej filozofii nauki jest, w uję-
ciu Feyerabenda, tak zwany dwujęzykowy model nauki: języka obserwa-
cyjnego i teoretycznego. Znaczenie i prawdziwość twierdzeń pierwszego
języka miały być zupełnie determinowane przez obserwację czy proce-
dury obserwacyjne. Ten nieproblematyczny charakter twierdzeń obser-
wac
y
jnych kontrastuje z problematycznym, wątpliwym charakterem
twi
e
rdzeń
,
teoretycznych. Hipotetyczność zdań teoretycznych polega na
tym, iż postulują one istnienie tzw. przedm
:
iotów teoretycznych (nie-
obserwowalnych) .
W takim u
j
ęciu język obserwacyjny musi być teoretycznie neutralny.
Tylko wtedy może służyć jako ośrodek osądzania między spornymi teo-
r
i
ami. Gdyby było inaczej, to faktów testujących teorię nie można by
wyodrębnić, nie popełniając błędnego koła. Lecz odwoływanie się do
faktów w teoretycznie niezależny sposób wymaga takiego tSystemu języ-
kowego, w którym odniesienie zdań i terminów w żaden sposób nie za-
leży od naszych teorii
.
Język obserwacyjny musi więc być zwartym,
niezależnie sensownym językiem.
Powyższe przekonania dotyczące relacji twierdzeń obserwacyjnych
i teoretycznych mają być, zdaniem Feyerabenda, poparciem centralnej
zasady, któ:z
;
ą nazwał tezą o stabilności
.
Według tej ostatniej znaczenie
twierdzeń obserwacyjnych jest i musi być niezmienne
W
obliczu zmian
teoretycznych
5.
Jeśli język teoretyczny służy tylko do systematyzowania
faktów wyrażonych w języku obserwacyjnym, to zmiana teoretyczna
nie może wywołać zmiany treści zdań tego języka. Wniosek ten wynika
również stąd, że te same twierdzenia obserwacyjne służyć mają do
osądzania różnych rywalizujących systemów teoretycznych.
Od 1962 r. Feyerabend przypisuje swoim oponentom mocniejszą za-
sadę
,
którą nazwał zasadą niezmienności znaczeniowej (s. 67 - 69). Według
t
ej
zasady nie tylko znaczenia twierdzeń obserwacyjnych, lecz także zna-
~
z
e
nia twierdzeń dobrze potwierdzonych teorii muszą być utrzymane
łV
c
zasie postępu naukowego
6.
Zasada ta jest warunkiem niezbędnym
1a
g
l
o
wskiej koncepcji redukcji interteoretycznej, w której twierdzenia
Ja
w
n
y
ch teorii wynikać mają logicznie z teorii nowszych (przy speł-
li
e
niu pewnych dodatkowych warunków)
.
Je
s
t ona zresztą ściśle zwią-
;
a
na z in
n
ą met
o
dologiczną doktryną prz
y
pisywaną przez Fe
ye
r
a
benda
'
r
tod
ok
s
ji - z monizmem teoretycznym połączonym z warunkiem spój-
l
OŚ
Ci
.
Stan
o
wisko to ma głosić, że teoria w wysokim stopniu skonfir-
'
l
o
w
a
na
"
musi być utrz
y
mana, dopóki nie zostanie odrzucona, bądź
•
5
Por
.
ten
ż
e
,
An Attempt
...,
s. 147 oraz
Das Problem ..
.
,
s. 62.
6
Por. tenże,
Problems of Empiricism,
[w:]
R
.
G
.
Colodn
y
(ed.),
B
e
yond the
dg
e
of C
e
rta
i
nty,
Englewood
OHffs,
I
Prentice-Hall.
f
Ne"
y~
\
1965,
s.
164.
~ __
.
;
...
:
:
..
:
.
o:
:
.
przynajmniej dopóki pewn: r:owe f~~ty nie wskażą jej o~:anicz~ń. Na~
leży zahamować konstrukcJ~ l ro~woJ altern~tywnY,ch .teon~ w. te~ sam~J
dziedzinie, dopóki nie zajdzIe takle odrzu.ceme, bądz m~ pOJawI s~ę takle
ograniczenie. [...] wymaga. się, ~?y w kazd!'"m momencIe. czas? uzywany
był tylko zbiór wzajem?Ie spoJny~~ teor~I
.
Zakazane. Jest Jednocze.sne
użycie wzajemnie niespoJnych teorn, czylI zakazany Jest [...] pluralIzm
teoretyczny"
1. . .
'
., .. . .
Innego rodzaju założ:n~em ~r~odoksY.JneJfIlozofn n~ukl ma byc prze~
konanie o istnieniu lOgIkI naukI
.
Teone naukowe mIałyby dopuszczac
jedynie jednorodną f
o
rmalną analiźę, której przykładem może być de
-
dukcyjny schemat wyj~śniania
:
Hem?la-Op~en~eima
.8:
Kons.ekwencją te-
go rodzaju idealizacji Je~,t to, ze t.wIerdzema. fIloz?fn naUKI .są wzglę~
~
nie odporne na zmiennosc praktykI naukoweJ, gdyz abstrahuJą od trescI
faktycznie głoszonych twierdzeń, od codziennej pracy uczonych.
Według Feyerabenda, oriodoksyjni iHozofowie zauważają też pewne
ograniczenia, jakim nauka ma p
o
dlegać.
"
[ tak teorie muszą się dopasowy
-
wać do doświadczenia: nie mog,ą zaprzeczać żadnym prawdziwym t
wi
er-
dzeniom bazowym. Muszą one także być indukcyjnie poparte: wyn
i
k
a
ć
na mocy logiki indukcyjnej z pewnych danych, obserwacji
.
'
Musz
ą te
ż
być dobrze skonfirmowane: po połączeniu z właściwymi twierdzeniami
teoretycznymi i twierdzeniami ujmującymi warunki początkowe pow
i
n-
no wyn
i
kać z nich wiele prawdziwych twierdzeń bazowych
9.
I
Zdaniem ortodoksyjnej filozofii nauk (w jej feyerabendowskiej inter
-
pretacji) przez porównywanie przewidywań z danymi obserwacyjn
y
mi
można zarówno testować teori
ę
, jak i rozszerzać dziedzinę jej adek
wa
t-
ności. Systematyczne zwiększanie zakresu teorii
p
rowadzi do nowych
danych, które muszą być wzięte pod uwagę przez każdą nową teorię
.
Miara postępu nauki jest więc wzrost ilości danych.
Ortodoksyjna filozofia nauki w wersji Feyerabenda uznCl;jedwa ro-
dzaje przyczyn
,
odrzucania teorii
.
Głównym powodem jest
!
falsyfikacja
(dyskonfirmacja). Drugi zaś pole
g
a na tym, że teoria nie spełnia
pe
w-
nego formalnego kryterium, które spełnia teoria alternatywna (przy za
-
łożeniu, że obie są niesfalsyfikowane). Teorię można mianowicie odrzu-
cić, jeśli nie udaje się jej danych uprościć tak dobrze, jak to robi inna
teoria. Odrzuca się więc ją dlatego, ponieważ nie jest ona tak dobrze
indukcyjnie dopasowana do danych jak teoria alternatywna.
.
POZYT
YW
NY PR
O
G
R
AM FILOZOFICZNY
PAULA K. FEYERABENDA
Poniższa rekonstrukcja progr
a
mu filozoficzhego Feyerabenda bazuje
na wielu różnych wzmiankach, wyjaśnieniach i argumentach
r
ozs
i
anych
w różnych jego pracach
o
publikowanych w latach sześćdziesiątych
.
Pra-
c~ poprzednie były głównie krytyczne i nie zawierały większych elemen
-
tow Jego własnego programu. Zaś publikacje Feyerabenda z ostatnich
dziesięciu lat są pisane z zupełnie innej pozycji filozoficznej - anar-
chizmu epistemologicznego
:
1
Problems
of
Empiricism.,.,
s. 148 - 149.
'
8
Hempel natural
,
nie uznaje dwa formalne wzorce wyjaśniania w nauce -
deduJreyjny
i
probabilis
,
tyczny.
9
Por. ll
I
p. Feyerabend,
Complementar
.
ity ...,
s. 9
,
5- 97.
Re
al
izm epistemologiczI
!
Y jest ~entralną doktryną Feyerabenda. Wpły-
wa
o
n na charakt
e
r większości jego tez
.
Wiedzę naukową Feyerabend uważa za najlep
s
zą dostępną dyskur-
sy
wną
zn
a
jom
ość ś
wi~ta
.
Nauka nie je
~
t
,.
t
y
lko usystema.t
y
zowaną "Yiedzą
zmysłow
ą (ob
se
rwac
Y
Jną)
·
Gd
y
b
y
bo
wI
em był
a
taką wIedzą, to me da-
wałaby
l
e
p
sz
eg
o
z
r
ozum
ie
nia św
ia
ta niż z
w
ykł
y
z
b
i
ó
r
obserwacji
.
Nauka
je
st sposob
em ul
e
p~zania i popr
a
wi
~
ni~ elem
'
e
ntów a~tropomorficznych
dom
inuj
ą
cych
w w
Iedz
y
obser
wacYJ
neJ
.
Kant
,
zd
am
em Feyerabenda,
mi
a
ł racj
ę
mów
i
ąc
,
że wrażenia są
ks
ztałtowane w ten lub inny sposób
prz
ez
schemat pojęci~~. Które
j
ednak sch
e
1l!aty ?osta~czają n~jdo-
kł
adn
i
e
jsz
e
go o
b
razu SWlata? Feyerabend odpOWIada
,
ze naJlepszymI na-
rz
ęd
zi
a
mi do tego
c
elu
s
ą te schemat
y
naukowe, kt
ó
re są rozwijane nie-
za
leż
nie
o
d
n
aszego doświadczenia zm
y
słowego i które jednocześnie pod-
d
awane są
najb
a
rdz
i
ej rygor
y
styczn
e
mu testowaniu i kryt
y
ce.
PQwyższą oą
.
po
w
i
e
dź F
ey
er
a
b
e
nd uzas
a
dnia odwołując si
ę
do rozróż-
n
ien
i
a międ
z
y
f
z
j
a
wiskiem i rzecz
y
wi
s
t
oś
ci
ą,
między
)
tym
,
co fakt
y
cznie
i
stnieje a s
p.
osobe
m ujawniania
si
ę tego l
u
dz
io
m. R
o
zró
ż
nienie to j
e
st
charakt
e
rysty
c
z
ną cech
ą
real
i
zmu l
0
. R
ea
li
s
ta w
y
jaśnia
s
posób uk
azy-
wa
n
ia się
świa
t
a przy pomoc
y
wpł
y
wu rzecz
yw
istoś
c
i
,
która jest przy-
cz
y
ną zjawisk
.
P
onieważ ta rz
ec
z
ywis
t
ość
m
oże
m
ie
ć
r
ad
y
kalnie odmi
e
n-
n
y ch
a
rak
ter niż
t
en
,
k
tó
ry
su
g
eru
j
ą
zj
aw
i
sk
a
,
więc prawdziwe teorie
,
gdy będą p
o raz pi
erws
z
y
pr
ez
en
towa
ne
,
mo
g
ą w
y
d
a
ć się zupełn
ie
nie-
wiar
y
godne. D
lat
e
g
o wła
śni
e
s
che
m
aty
na
u
kowe
pow
inny być niezależne
od
doświad
czen
i
a.
rre
o
r
i
e
m
oż
n
a
w
i
ęc opierać na n
;e
obserwacyjnyc
,
h, me-
taf
izyc
zn
yc
h spekl
l
ll
ac
jach, byle
by
stał
y
się one t
esto
walne. Teoria ma
d
wie funkcje
- j
e
s
t
uż
ywan
a
jak
o sch
e
m
at
prz
ew
i
dywa
ń oraz sł
u
ż
y
do
o
dkrywa
n
ia
czeg
o
ś
w
rz
eczy
wis
t
ości
.
Tę dru
g
ą
fu
nkc
j
ę nazwać można
.
fu!
?
kcją ontol
o
g
icz
'
r
g
11
.
'
"
T
eo
riom fizykaln
ym
należ
y pr
z
y
pisać ważność
o
ntol
og
icz
n
ą
.
T
e
o
r
i
e te i
mp
l
ik
ują [
.
.
.
]
is
tnie
n
i
e p
rz
e
dm
iot
ó
w, o kt
ó
r
y
ch
..
n
ie było
-
żadn
ego sł
o
wa przed sformuło
w
aniem t
e
o
r
ii
"
12
.
-
W jakic
h
wa
r
u
nk
ac
h teo
r
ia ięs
L
on
io
log
ic
z
ni
e
w
a
ż
n
a
?
O
tó
ż
1
mu
s
i być \
.
_
ona teorią u
ni
w
e
rsa
ln
ą,
m
u
si uniwersalni
e
obo
wią
z
ywać.
Fe
ye
r
a
bend
daje
t
rz
y
odmienne ch
ar
akteryst
y
ki t
'
eo
r
ii uni
wers
aln
yc
h
.
'
Po pierwsze
.
~eo~ia
t
a
ka
j
est te
o
rią
najwy
ższego poziomu, cz
yl
i nie jest włącz
o
na do
J
a
l
ne
js inne
j
teo
rii
.
P
rzedm
iot
y
zaś, o których t
ra
ktuje
,
ni
e s
ą ani nie-
zal
e
ż
,
nie
o
d
t
eo
r
i
i zd
efiniow
an
e
,
a
ni n
i
ezal
e
żn
ie
0
9
-
te
o
rii nie
jes
t
eś
my
p
r
z
es
wiadcze
ni o
ich
i
st
n
i
en
iu
1
3.
Po dr
ug
ie ch
ara
kter
y
zu
je o
n teorie uni-
we
.
r
sa
l~e jako
taki
e,
k
tó
r
e "st
os
ują się
d
o ws
z
ystk
ie
go,
co isfnieje
,
pr
zy
-
n
aJrnll
l
ej
w j
ak
im
ś
a
spekcie"
1
4.
W t
r
zeciej c
har
akt
e
ry
s
tyce teorie uni-
10
An At
t
em
pt ..
.
,
s
.
164
.
.
II
Por
.
głos
F
ey
er
a
be
n
da w d
ys
'
k
u
s
ji na s
y
mp
o
zju
m:
D
i
e Revision w
i
s
sen
schaft-
~tc
h
e
r
T
heorien,
[
w:
] P
.
W
eingartne
r
(Hrsg.),
G
ru
ndfrag
en
d
er
W
i
ss
e
nschaften
u
nd
t
h
re
Wur
z
e
l
n
i
n
d
e
r Met
a
phys
i
k
,
A
n
ton Pustet
,
Salzburg 1967
,
s. 237.
1
2
Ten
że,
Phys
i
k .
..
,
s
.
472.
13
Por. tam
ż
e
,
s. 472 - 473.
1
4
T
e
n
że,
R
e
ply
to
Cr
it
i
ci
sm
:
C
o
mm
en
t
s
on Smar
t,
Sellars and Putnam,
[w:]
R S
.
Coh
e
n
a
nd M. W
.
W
ar
t
o
f
s
ky (eds.)
,
Boston Studies i
n
the Philosophy
of
Scie
n
ce,
vat 2
,
Humanities Press
,
New York 1965, s. 252
.
Plik z chomika:
mieszko1szy
Inne pliki z tego folderu:
Rozmowy.z.Mistrzem.(04z10).o.Pamieci.(Historycznej).XviD.DVDRip-EDC.avi
(179136 KB)
Rozmowy.z.Mistrzem.(8z10).o.Zadzy.Wladzy.XviD.DVDRip-EDC.avi
(179142 KB)
Rozmowy.z.Mistrzem.(03z10).Czy.Religia.Zmierza.Do.Zaniku.XviD.DVDRip-EDC.avi
(179154 KB)
Rozmowy.z.Mistrzem.(05z10).o.Patriotyzmie.XviD.DVDRip-EDC.avi
(179098 KB)
Rozmowy.z.Mistrzem.(09z10).o.Sprawiedliwosci.Spolecznej.XviD.DVDRip-EDC.avi
(179146 KB)
Inne foldery tego chomika:
- FILMY -
• ATLAS UZWOJEŃ silników indukcyjnych
_Czcionki_
= AutoCad Mechanical 2010 PL =
= Architektura i wnętrza =
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin