prawo konkurencji wykład 4 - 06.11.doc

(37 KB) Pobierz
PRAWO KONKURENCJI WYKŁAD 4

PRAWO KONKURENCJI WYKŁAD 4                                                                                                  6.11.2011

 

3. prawo o zakazach konkurencji.

Konkurencja może być zagrożona przez różne zdarzenia. Chodzi o sytuacje które są nazywane (…………….). osoby kierujące działalnością gospodarczą u przedsiębiorcy nie może prowadzić innych działalności konkurencyjnych (ustawa o przedsiębiorstwach państwowych) tworzenie spółek nomenklatularnych – polegających na tym, że na bazie majątku państwowego tworzono nowe przedsiębiorstwo – spółkę nomenklatularną. Dyrektorzy spółek państwowych i prezesa zarządu nowego przedsiębiorstwa, które tworzono na bazie majątku państwowego. Ci z aparatu administracji rządowej nie mogą prowadzić działalności gospodarczej, by nie tworzyć prawa pod swoje potrzeby firmy np. (posłowie czy senatorowie- nie ma łączenia mandatu poselskiego i prowadzenia działalności gospodarczej.

 

4. prawo o ograniczeniach konkurencji w interesie publicznym.

Często dochodziło do ograniczenia swobody działalności gospodarczej (w imię by konkurencja działała sprawiedliwie)

np.- potrzeba ochrony środowiska

      - potrzeba ochrony dziedzictwa kulturowego

      - potrzeba ochrony praw konsumenta

(1985) EWG – dla państw członkowskich wprowadzono system ochrony praw konsumentów.

 

Prwo subsydyjne – prawo które ogranicza pomoc publiczną. Wprowadzono powiatowego (miejskiego) rzecznika ds. konsumentów- nie wprowadzono tylko krajowego Rzecznika ds. konsumentów bo jak twierdzili konsumentowi należy się ochrona.

 

Prawo antymonopolowe.

Prawo o ograniczeniach konkurencji (1890-1989)

 

Kształtuje trojakiego rodzaju zadania:

*charakter ustawy

2 rozwiązania klasyczne:

-część ochrony opiera się o ustawy, które oparte są na systemie zakazu

                            +zakaz względny

                            +zakaz bezwzględny (doszli do wniosku uelastyczniania zakazu tzw. klauzula rozsądku)

-druga część oparta na (…………….)

*zakres przedmiotowy ustawy

Przed czym mogą one bronić?

-praktyki monopolistyczne

Kontrolować luba zakazywać praktyk które polegają na nadużywaniu praktyk monopolistycznych np. konkurencja monopolistyczna pomiędzy dwiema firmami, np. jeżeli rynek jest digopolistyczny (jest 5 firm, ale dla nowych podmiotów nie ma możliwości wejścia na rynek)

- porozumienia ograniczające konkurencję

Np. praktyki które mają kolektywny charakter (100 firm na rynkuà50 firm z nich ustala ceny tzw. Kartel cenowy) prowadzą uzgodnienia rynkowe by być konkurencyjnymi wobec innych firm które w tym kartelu nie są.

- przeciwdziałanie nadmiernej koncentracji gospodarki.

Istotą nie jest zakazywanie przedsiębiorstwu pewnych działań które mają prawidłową strategię dla firmy. Jedyną możliwością jest dokonanie koncentracji (fuzja kilku przedsiębiorstw) tzw. Efekt synergetyczny 1+1=3

Koncentracja jest istotna dla przedsiębiorstw ponieważ umożliwia obniżenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Po koncentracji kilku firm stają się dominantem na rynku. Pojawienie się nowego przedsiębiorcy wzbogaca konkurencję i rozwój rynku.

*charakter organów który ma zapewnić ochronę antymonopolową

 

 

Prawo o zakazach konkurencji – konkurencja może być zagrożona przez różne wydarzenia. Ochrona antymonopolowa oraz przed nieuczciwą konkurencją nie zapewnia zupełnej ochrony. Przed wojną już były zauważone złe praktyki. Np. członkowie rad nadzorczych nie mogli zajmować się sprawami działajacymi szkodliwie na rzecz danej spółki. Po 89 zauważono nieprawidłowości wśród osób, które kierowały interesami podmiotów gospodarczych.

 

Osoba kierująca działalnością gospodarczą u przedsiębiorcy nie mogła zajmować się działalnością konkurencyjną – zakaz konkurencji.

 

W ustawie o przedsiębiorcach państwowych reakcja na tworzenie spółek nomenklaturowych. Praktyka polegająca na tym, że na bazie majątku wydzielanego z przedsiębiorstwa państwowego tworzyło się podmioty gospodarcze. (zależne). Dyrektorzy przedsiębiorstw państwowych na dwóch stołkach siedzieli – państwowym i spółki zależnej.

 

Osoba publiczna prowadzi działalność gospodarczą (pracownicy administracji rządowej). Ktoś kto wykonuje mandat publiczny może wykonywać go w taki sposób aby osiągać powodzenie we własnej działalności gospodarczej. Trzeba uwzględnić także tę specyfikę.

 

W Kodeksie Pracy – pracowniczy zakaz konkurencji. Łączy się z powinnością lojalności względem własnego pracodawcy.

 

…........................

 

Prawo o ograniczeniach konkurencji w interesie publicznym – chodzi o wyeliminowanie sytuacji, które wymykają z kontroli. Tu często dochodzi do ograniczeń i swobody działalności gospodarczej, ale ze względu na ważny interes publiczny. Np.: potrzeba ochrony środowiska. Przedsiębiorca, który nie respektuje reguł, ograniczeń wynikających z potrzeby ochrony środowiska ma większe zyski.

 

Ograniczenie z konieczności ochrony dziedzictwa kulturowego

 

Potrzeba ochrony interesu konsumentów – 75 r apel ONZ o dbanie interesów konsumenckich. W EWG na poziomie wspólnotowym w 58 r. Chodzi o zbiorowy interes konsumencki. Trzeba było do naszego systemu prawa dokonać implementacji. Implementacja musiała być dokonana jeszcze przed wejściem do UE. Wyrazem instytucjonalnym jest powiatowy rzecznik konsumentów. Na szczeblu ogólnokrajowym takiego odpowiednika nie ma. Mimo że jest potrzebny. RPO w tym zakresie nie ma uprawnień do postępowania, orzekania. Dochodzi do paradoksalnej sytuacji, że interes prywatno-prawny załatwia rzecznik konsumentów ale interes zbiorowy jest chroniony, słabo przez prezesa UOKIK.

 

Prawo celne (wspólnoty) – kodeks celny został zastąpiony przez UE. Istnieje europejski kodeks celny.

 

Ten czwarty dział to jest uszczelnienie konkurencji, jeśli nie udaje nam się ochronić konkurencji za pomocą trzech podstawowych działów.

 

[prawo subsydyjne – prawo ograniczające pomoc pomocy publicznej]

 

 

 

 

 

 

Prawo antymonopolowe:

 

Pierwszy dział. Konkluzja prof. skocznego – prawo antymonopolowe kształtuje trojakiego rodzaju rzeczy.

1 -

2 – zakres przedmiotowy ochrony antymonopolowej

3 – charakter organu, który ma zapewnić tę ochronę antymonopolową

 

Charakter ustaw antymonopolowych. Dwa rodzaje:

1 – cześć tej ochrony kształtowana jest o zakazy

a) zakazy bezwzględne – z czasem przekształciło się w koncepcję klauzul losowych oraz klauzul korzyści w prawie antymonopolowym.

b) zakazy względne

2 – kontroli przy nadużywaniu złych praktyk

 

Zakres przedmiotowy – przeciwko czemu występują ustawy antymonopolowe i przed czym mają nas bronić. 3 płaszczyzny:

1 – praktyki monopolistyczne – chodzi aby kontrolować albo zakazywać praktyk polegających na nadużywaniu pozycji dominującej. Monopol to kwalifikowana postać pozycji dominującej. Stan monopolu unicestwia konkurencję. Nawet gdy na rynku jest dwóch przedsiębiorców to mamy do czynienia z rynkiem duopolitystycznym.

2 – przeciwdziałanie porozumieniom ograniczającym konkurencję – praktyki mające kolektywny charakter. Mimo że rynek jest konkurencyjny (np. 100 przedsiębiorców) to w wypadku gdy połowa przedsiębiorców ustali warunki swojego funkcjonowania to dysponują od razu 30 lub 50 % udziału w rynku.

3 – przeciwdziałanie nadmiernej koncentracji gospodarczej – istotą ochrony antymonopolowej nie jest zakazywanie pewnych działań przedsiębiorcy, które mają poprawny wymiar ekonomiczny. Nie zabraniamy zakazu koncentracji

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin