1. TWORZENIE PRAWA (źródła prawa)
Teoretyczne koncepcje dotyczące powstawania prawa - problematyka dotycząca powstawania prawa pojawia się w wielu doktrynach, właściwe we wszystkich podstawowych. Nie można sformułować pełnej koncepcji prawa bez przyjęcia określonej koncepcji powstawania prawa.
Wyróżniamy trzy grupy koncepcji powstawania prawa:
Ø koncepcje odkrywania prawa
Ø koncepcje woluntaryzmu prawodawczego
Ø koncepcje racjonalnych działań prawodawczych
Ø
KONCEPCJA ODKRYWANIA PRAWA: stanowią, że działalność pozytywnego prawodawcy sprowadza się do odzwierciedlenia w prawie ukształtowanych już reguł ukształtowanych bądź w naturze bądź w życiu społecznych. Reguły te powinny być odtworzone w prawie jak najwierniej – w przepisach prawnych, decyzjach sądowych.
Do koncepcji odkrywania prawa zaliczamy:
1) koncepcje prawno-naturalne : to prawo naturalne ogranicza rolę prawodawcy pozytywnego . Normy istnieją niezależnie od prawodawcy i mają być odzwierciedlone w prawie pozytywnym.
2) koncepcje szkoły historycznej (Savigny) - Prawo to historycznie ukształtowany zwyczaj, ukształtowany niezależnie od państwa. Zasady kształtowały się w życiu jak język –samorzutnie, spontanicznie. Prawodawca nie kreuje ale odkrywa te normy, nie tworzy prawa tylko je odkrywa i ustala fakt obowiązywania zwyczajów ukształtowanych w życiu społecznym. Savigny był zwolennikiem legislacji w znaczeniu technicznym - nadaje postać przepisów .
3) koncepcja prawa żywego – funkcjonalizm prawniczy – prawem jest jedynie prawo żywe , prawo w działaniu (EGON ERLICH)
4) koncepcja solidaryzmu prawniczego (LEON DUGUIT)
5)
KONCPECJA WOLUNTARYZMU PRAWNICZEGO /z łac. voluntarius dobrowolny)- koncepcja przeciwstawna do koncepcji odkrywania prawa. Wola władzy decyduje o tym czym jest prawo, związane z treścią prawa z wolą władzy państwowej.
1. koncepcja Benhama (1748-1832) prekursor pozytywizmu prawniczego, twórca utylitaryzmu – naczelna zasada jego filozofii moralnej stwierdza, że celem wszelkiego prawa jest „jak największe szczęście dla jak największej liczby osób”.
2. Koncepcje pozytywizmu prawniczego (AUSTIN – ojciec prozy) prawo to rozkaz władzy państwowej. Austin upatrywał istotę prawa w czterech elementach: rozkaz, sankcja, obowiązek wykonania i suwerenność władzy
3. koncepcja marksistowska- odwołuje się do funkcji prawa – prawo do wola klasy panującej podniesiona do godności ustawy. Prawo chroni interesy klasy panującej.
KONCEPCJA RACJONALNYCH Działań PRAWODAWCZYCH - charakteryzują się wysuwaniem wymagań jakie prawodawca ma spełnić, aby jego działania były uznane za racjonalne. Na gruncie tych koncepcji prawodawca ma określony zakres swobody, a co do podjęcia decyzji to jego działalność ograniczona jest wieloma czynnikami: kontekstu społecznego, kulturalnego, politycznego. Jeżeli działanie prawodawcy ma być skuteczne to musi uwzględnić wszelkie ograniczenia swobody jego decyzji.
Twórcą polskiej koncepcji nauki o prawodawstwie określanej jako „polityka prawa” był prof. Leon Petrażycki. Polityka prawa” wg. L. Petrażyckiego polega na uzasadnionym naukowo przewidywaniu następstw, jakich spodziewać się należy w razie wprowadzenia pewnych przepisów prawnych oraz na opracowaniu takich zasad, których wprowadzenie do systemu prawa obowiązującego stałoby się przyczyną pewnych pożądanych skutków. Zadaniem polityki prawa jest wypracowywanie praktycznych wskazówek dla podmiotów tworzących prawo. Polityka prawa jest więc w jego ujęciu nauką praktyczną, która formułuje dla podmiotów tworzących prawo dyrektywy celowościowe, wskazujące racjonale środki prawne do osiągania zamierzonych celów. Wg Petrażykiego jest to nauka o opracowaniu zasad prawodawczych w celu osiągnięcia pożądanych skutków.
Polityka prawa nie wiąże się z przypisywaniem prawodawcy nieograniczonych możliwością, związana jest z ewolucją społeczną, wykorzystuje naturalny postęp etyczny w społeczeństwie. Ewolucja psychiki społecznej to wyznaczanie celów i kierunków rozwoju. Zadaniem prawodawcy jest świadome i skuteczne kierowanie życiem społeczeństwa.
1. Koncepcja Petrażyckiego polityki prawa:- wskazuje nie tylko jak przez odpowiednie stanowienie prawa osiągnięć określone stany rzeczy, ale także- wskazuje jaki cel działalności prawodawczej, a jest nim osiągnięcie ideału miłości – stanu w którym ludzie realizują w swym postępowaniu zasadę uspołecznienia (mają głębokie poczucie swojej godności i są zarazem gotowi działań na rzecz innych) , taki stan można osiągnąć dzięki stałemu doskonaleniu się różnych dyspozycji psychicznych do pewnych przeżyć,- jest swoistą pedagogiką poprzez prawo : prawodawca może doskonalić ludzką psychikę, przyspieszając osiągnięcie stanu będącego celem prawodawstwa – ideału miłości
2. Koncepcja Rosko Ponda – inna wersja polityki prawa – Jest to koncepcja polityki prawa. Jest to koncepcja „inżynierii społecznej poprzez prawo”. Paund jest przedstawicielem kierunku zwanego jurysprudencją socjologiczną (teoria interesu społecznego). Pojmował on prawo jako środek oddziaływania na członków społeczeństwa, twierdził, że środek ten służy do osiągnięcia danego celu, który da się udowodnić naukowo. Celem tym jest łagodzenie konfliktów społecznych w danej grupie społecznej oraz utrzymanie stanu równowagi poprzez doprowadzenie do kompromisu między niezgodnymi interesami. Inżynieria ma doprowadzić do skuteczności tych działań.
Współczesny program tworzenia polityki prawa obejmuje trzy typy problemów:
- dobór środków prawnych dla realizowania złożonych stanów rzeczy
- problemy efektywności tworzenia prawa w przyjmowanych dla danych systemów formach i strukturach organizacyjnych
- problemy techniki prawodawczej (regulacje jak powinny być tworzone prawo miejscowe jest załącznikiem do rozporządzenia)
Problematyka tworzenia prawa jest przeciwstawna problematyce stosowania prawa. W systemie prawa stanowionego (kontynentalnego) nastąpiło oddzielenie tych problemów poprzez oddzielenie organów ustawodawczych i sądowniczych. Efektem finalnym organu stanowiącego prawo jest zakodowana w przepisach norma prawna (abstrakcyjna i generalna). Efektem końcowym w procesie stosowania prawa to decyzja (sądowa lub administracyjna) o charakterze indywidualnym i konkretnym.
Tworzenie prawa można dokonywać w różnych formach:
1. stanowienie prawa
2. precedens prawotwórczy
3. umowa
4. prawo zwyczajowe
5. nauka
STANOWIENIE PRAWA: jest czynnością konwencjonalną konkretnego organu państwa poprzez którą organ ów żąda aby normy generalne i abstrakcyjne o ukształtowanej przez niego treści były realizowane. Stanowienie prawa to akt kreujący normy prawne. Do jego ważności nie jest wymagana zgoda adresatów norm. W Europie rozkwit prawa stanowionego przypada na wiek XIX- jet to wiek kodyfikacji. (stanowienie prawa powstaje poprzez rozporządzenia ministrów, Prezydenta, ustawy przez Parlament).
PRECEDENS Prawotwórczy – polega na tworzeniu nowego prawa niejako przy okazji podejmowania decyzji w konkretnej indywidualnej sprawie przez upoważniony prawnie do tego organ najczęściej sąd (a więc w procesie stosowania prawa. Organ podejmując decyzję w konkretnej sprawie, biorąc pod uwagę swoiste, niepowtarzalne cechy rozważanej sprawy formułuje normę generalną, . Wypracowana przez niego ogólna zasada rozstrzygnięcia tzw. ratio decidenti w danej konkretnej sprawie staje się powszechną podstawą do rozstrzygania we wszystkich podobnych sprawach. Dzieje się tak na mocy reguły systemu common laww myśl której decyzja w szczególności sądowa, która zapadła w konkretnej sprawie wiąże wszystkie inne organy, sądy o takiej samej lub niżej pozycji prawnej rozstrzygające w podobnych sprawach , chodzi o zasadę stałej decyzji (związana precedensem) . W państwach anglosaskich (Anglia, Kanada, USA, Australia) zasada związana precedensem jest ważnym źródłem prawa.
W systemie prawa kontynentalnego sędziowie są niezawiśli – podlegają tylko konstytucji i ustawom (np. w Polsce zgodnie za art. 178 Konstytucji) i nie pełnią wprost funkcji prawotwórczych, ale z drugiej strony orzecznictwo NIK i TK odgrywa ogromną rolę.
Prawo powstaje poprzez stanowienie
UMOWA – jest odmianą stanowienia, bo stanowienie prawa jest jednostronne, bądź też może być dwustronne i wielostronne. Umowa jest czynnością prawotwórczą co najmniej dwustronną, przez którą strony uczestniczące w umowie ustalają wiążące jej normy generalne i abstrakcyjne. Umowa jest aktem kreującym normy prawne (podobnie jak stanowienie). Jest aktem tworzącym prawo międzynarodowe (konkordaty, traktaty – podstawowe źródła prawa) . Jest aktem tworzącym prawo wewnętrzne np. w prawie pracy – układy zbiorowe.
W przeszłości umowa była podstawowym sposobem powstawania prawa lennego (np. w Polsce Pacta Conventa)
Od stanowienia dwu lub wielostronnego należy odróżnić umowy społeczne , które mogą wpływać na akty praw choć same takiego charaktery nie posiadają, ale mogą wpływać na przyszłe regulacje prawne (1989 r. –Okrągły Stół)
Umowy cywilno-prawne oparte są na prawie, które już istnieje (Kodeks cywilny) i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego ale źródłem prawa wiążącego strony umowy cywilno-prawnej.
Odmianą stanowienia prawa jest ten typ umów, które kreują nowe normy prawne (powstają z nowy norm prawnych).
ZWYCZAJ – kształtuje się spontanicznie w ciągu długiego czasu, bez udziału państwa. Prawo zwyczajowe w państwach europejskich było rozpowszechnione w średniowieczu, wykształciło się ze zwyczajów rodowych. przełomowym znaczeniem w procesie przekształcania się zwyczaju w normy prawne było uznanie zwyczaju przez władzę publiczną (sądy) jako normatywnej postawy wydania decyzji. Kształtowanie się prawa zwyczajowego przez wiele wieków było podstawową formą tworzenia prawa. Do XIX wieku rozkwit prawa stanowionego. Kodyfikacja. Uważane było za lepsze od prawa stanowionego. Prawo zwyczajowe mające za sobą argument dawności uważane było za prawo lepsze, prawo o wyższej mocy niż prawo stanowione. Kodeks cywilny odsyła do zwyczaju (art. 69, 56).W prawie międzynarodowym ma duże znaczenie.
NAUKA – kształtowanie prawa z opinii uczonych prawników jurystów. Współcześnie nauka nie jest źródłem prawa chociaż uczeni prawnicy mają wpływ na tworzenie i stosowanie prawa. Prawnicy uczestniczą w komisjach kodyfikacyjnych (np. w 1932 r. Kodeks Karny Makarewicza – LEX Makarewicz) rozporządzeniem prezydenta z mocą ustawy był obowiązującym aktem prawnym w Polsce czy Kodeks Handlowy z 1934 r. ).
Najistotniejsze cechy charakterystyczne faktów prawotwórczych:
Ø w systemie prawa stanowionego – stanowienie norm- fakty prawotwórcze powstają w formie stanowienia- rozdzielenie procesu tworzenia od procesu stosowania prawa- jednoznaczny związek z prawem rzymskim
Ø w systemie prawa common law - w drodze precedensów prawotwórczych- brak recepcji prawa rzymskiego – nie miała prawa recepcja w prawie rzymskim.- dopuszcza się tworzenie prawa przez sądy- dominująca rola decyzji sądowych występująca w postaci precedensu decyzji stanowiących podstawę dla innych decyzji w podobnej sprawie- wzrasta rola stanowienia prawa.
PROBLEMY RACJONALNEGO TWORZENIA PRAWAPostulat racjonalności stanowienia prawa jest obok postulatów tworzenia prawa sprawiedliwego i słusznego, wewnętrznie niesprzecznego, jednym z elementów podstawowych wymogów.
Dane działania można uznać za racjonalne gdy:
· jasno określony jest cel działania
· środki służące realizacji celu są właściwe dobrane
· a metody działania umożliwiają adekwatność wysiłków do wyników działania.
Trójczłonowość PROCESU TWORZENIA PRAWA
Na proces tworzenia prawa można widzieć:
I. człon obejmuje działania związane z podejmowaniem decyzji politycznych (formułowane są cele, kierunki regulacji i podstawowe zasady), w tych działaniach biorą udział podmioty które sprawują władzę polityczną w państwie /(aparat rządowy, organizacje społeczne, organizacje polityczne, grupy nacisku. Kierują całym procesem.
II. człon obejmuje opracowanie projektów aktów prawodawczych przyszłych regulacji - stanowią kontynuację działań poprzednich, a ich celem jest sformułowanie nowych regulacji prawnych w oparciu o decyzję, w tym typie działaś prawodawczych poszukuje się właściwych środków prawnych do regulacji celu prawodawczego wyrażonego w decyzji politycznej. Opracowanie projektu powinno obejmować:- opracowanie i uzgodnienie założeń wstępnych - sformułowanie tekst aktu prawnego- jego uzasadnienie projektu wg dyrektyw techniki prawodawczej adresowane do osób opracowujących akty prawne i wskazujące im w przepisach prawnych adekwatnie wyrazić decyzje merytoryczne prawodawczy (rozporządzenie – akt techniki prawodawczej). W działaniach tych muszą uczestniczyć podmioty fachowe, tu odejmowane są działania by jak najlepiej zapisać prawo w sensie jednostkowym , całościowym jako zespół norm.
III. człon obejmuje procedurę legislacyjną – ustanowienie aktu normatywnego oraz poddanie go procedurze publikacyjnej. W systemach autorytarnym i totalitarnych - to faza kontrolna czy ustalenia polityczno- prawne zostały prawidłowo wyrażone w akcie normatywnym. W systemach demokratycznych procedura legislacyjna podlega istotnym korektom, działania są bardziej kreatywne, podlegają korekcie. Parlament może korygować poprzednie ustalenia (czytania, poprawki). Zmiana konstytucji w 1997r. Zasada demokratycznego państwa prawnego została wprowadzona do Polskiego porządku prawnego pod koniec 1989 r.
snape87