Ćwiczeń gimnastycznych metodą twórczą Weroniki Sherborn w grupie dzieci 5.doc

(39 KB) Pobierz

Ćwiczenia gimnastyczne metodą twórczą Weroniki Sherborn w grupie dzieci 5 - letnich

Cel: Kształtowanie świadomości własnego ciała w przestrzeni oraz kształcenie umiejętności dzielenia przestrzeni, nawiązanie kontaktu z innymi.

Cele operacyjne: Dziecko potrafi

·         Podejmować zabawy ruchowe i ćwiczenia dając możliwość kontaktu z innymi

·         Umiejętnie kontrolować położenie ciała w przestrzeni

·         Współdziałać z partnerem w ćwiczeniach i zabawach ruchowych na zasadzie wzajemnej współodpowiedzialności

·         Wykorzystać własną wyobraźnię i pomysłowość

·         Zilustrować ruchem muzykę

·         Koncentrować uwagę na wykonywanej czynności

Metody:               metoda W. Sherborn

                            metoda Labana

                            zabawowo naśladowcza

 

Formy: indywidualna, grupowa ( w parach), zbiorowa

Przybory: szarfy w dwóch kolorach.

Literatura: Rymowana gimnastyka dla smyka – A.Kornacka, M. Bogdanowicz – Metoda Weroniki Sherborn w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka.

Przebieg:

I. Część wstępna:

1.Wejście na salę w rytm muzyki marszowej; maszerowanie na całych stopach, na palcach, na piętach, na sztywnych nogach.

2. Iskierka przyjaźni – w kole przesyłamy sobie uśmiech przez dotknięcie partnera

3. Zabawa ożywiająca do rymowanej gimnastyki smyka „Rączki dwie, nóżki dwie”

II. Część główna:

Rozwijanie świadomości własnego ciała – wyczuwanie brzucha, pośladków, pleców

·         Leżenie przodem – ślizg na brzuchu na wprost

·         Leżenie tyłem – ślizg na plecach wokół osi pępka tzw.( bączek)

·         Leżenie przodem – czołganie się

Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni i działania w niej

·         Grupa dzieci ustawia się gęsiego w rozkroku. Ostatnie dziecko przesuwa się na czworakach pomiędzy nogami dzieci do przodu i staje jako pierwsze itd.

Rozwijanie umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi poprzez ćwiczenia w parach „ z biernym partnerem „ przeciw partnerowi”, razem z partnerem, ćwiczenia w grupach.

1.       Zabawa ruchowa „Dobierz sobie parę”- dzieci podzielone na dwie grupy (szarfy zielone i czerwone). Dobieranie w pary różnych kolorów

2.      Obrysowywanie - jedno dziecko z pary leży na podłodze, dziecko z pary obrysowuje go palcami

3.      Obieganie - ostrożne obieganie partnera

4.     Czworakowanie - ostrożne czworakowanie dookoła partnera

5.      Przeskakiwanie - ostrożne przeskakiwanie przez nogi partnera

6.     Siad w parach plecami do siebie - najpierw delikatne ocieranie się, przytulanie, "wyczuwanie" plecami partnera, potem - pchanie partnera plecami (poznawanie własnej siły

7.      Dzieci siedzą tyłem do siebie, aktywny partner kładzie się na plecach biernego z uniesieniem bioder do góry. Następuje zamiana ról

8.     Dzieci stają przodem do siebie i chwytają się za ręce, odchylają się lekko do tyłu. Jednocześnie wykonują siad, a następnie wstają.

9.     Jedno dziecko zamyka oczy, drugie staje twarzą do niego. Dzieci chwytają się za ręce. Drugie dziecko prowadzi pierwsze w różnych kierunkach, a ono się poddaje. Potem następuje zamiana ról

III. Część końcowarelaksacyjna, wyciszająca

1.       Dzieci w kole, w siadzie prostym rozkrocznym jedną stopą dotykają stopy sąsiada, drugą – drugiego. Wszyscy trzymają się za ręce. Jednocześnie podnoszą i opuszczają ręce.

2.      Dzieci stoją - słuchają muzyki, po chwili wolno zaczynają tańczyć w tempie słuchanej muzyki - ćwiczenia twórcze

3.      Leżenie na plecach, oczy zamknięte - słuchanie muzyki relaksacyjnej - odpoczynek

4.     Pożegnanie – marsz dookoła sali i rytmiczne wypowiadanie do – wi – dze- nia

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin