Test wiedzy o o¶wieceniu.pdf

(303 KB) Pobierz
Test wiedzy o oświeceniu.p65
Test z epoki
Ucz się z
Test wiedzy o oświeceniu
1. Epoka oświecenia to:
a. cały wiek XVII
b. przełom XVII i XVIII wieku
c. cały wiek XVIII
Komentarz:
Autorem bajki, jako gatunku literackiego, jest legen-
darny bajkopisarz Ezop. To on napisał znaną wszyst-
kim bajkę o lisie i kruku. Jednak prawdziwą karierę
zrobiła bajka dopiero w okresie oświecenia. Stała się
ona ulubionym gatunkiem klasycystów ze względu na
jej dydaktyczne walory: możliwość pouczania i ganie-
nia, a także ze względu na zwięzłą i atrakcyjną dla
czytelnika, jasną, przejrzystą, formę. Autorzy bajek
mogli w ten sposób bez trudu realizować jedno z głów-
nych haseł epoki: bawiąc – uczyć, a ucząc – bawić.
 
4. Istotą bajki jest:
a. wprost wypowiedziana puenta
b. jej krótka forma
c. to, że jej bohaterami są zwierzęta
 Odpowiedź: c
Komentarz:
Epoka oświecenia trwała w Europie przez cały wiek
XVIII, choć jej korzenie tkwią jeszcze w wieku XVII.
Wtedy to w Anglii pojawiły się nowe tendencje, które
doprowadziły do rozkwitu nauk eksperymentalnych
i przyrodniczych, co zaowocowało licznymi odkrycia-
mi w tych dziedzinach. Na bazie tych dokonań zaczę-
to myśleć o świecie jako o wielkim mechanizmie, funk-
cjonującym na wzór zegara. Stąd epokę oświecenia
nazywa się często mianem rewolucji mechanistycz-
nej. Oświecenie jako prąd literacki i społeczno-kul-
turowy upowszechnił się początkowo w Niemczech,
jednak jego rozkwit przypadł we Francji, a konkret-
nie na czasy panowania Ludwika XIV, którego nazy-
wano Królem Słońce. Do niego należą słynne słowa:
„Państwo to ja”. W Anglii oświecenie nazywano wie-
kiem rozumu, a we Francji wiekiem filozofów.
 
2. Epoka oświecenia obfituje w ważne wydarze-
nia historyczne, z których decydujące znacze-
nie dla losów późniejszej demokratycznej Eu-
ropy miał:
a. wybór Katarzyny II na carycę Rosji
b. I rozbiór Polski
c. wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej
Odpowiedź: a
Komentarz:
Istotą bajki jest bezpośrednio wypowiedziana pu-
enta kończąca utwór. Często jest ona sugerowana,
a nawet sformułowana już na początku utworu. Baj-
ka to utwór alegoryczny, którego bohaterami prze-
ważnie są zwierzęta, rzadziej ludzie. Celem bajki
jest sformułowanie pewnej nauki na temat stosun-
ków międzyludzkich lub norm postępowania. Do po-
zostałych jej cech należą: bohaterowie obdarzeni
niezmiennymi jednoznacznymi cechami oraz dys-
cyplina językowa dążąca do nawiązania kontaktu
z czytelnikiem. Świat wyłaniający się z bajek jest
pesymistyczny – rządzi w nim prawo silniejszego,
a rozum i uczciwość nie zawsze są nagradzane.
 
 
5. Bajki dzielą się na:
a. liryczne i epickie
b. ludzkie i zwierzęce
c. epigramatyczne i narracyjne
 Odpowiedź: c
Komentarz:
Czasy panowania Ludwika XVI zakończyły się we
Francji przewrotem społecznym, który nazywamy
Wielką Rewolucją Francuską. To wydarzenie niezwy-
kłej wagi w dziejach Europy, przez niektórych oce-
niane nawet jako decydujące o kształcie współczesne-
go świata. Rewolucja francuska była wielkim powsta-
niem narodowym skierowanym przeciwko absoluty-
zmowi królewskiemu, dominującej roli Kościoła i, ge-
neralnie, ustrojowi feudalnemu. Wydarzenie to dało
początek rozwojowi demokracji, najpierw we Francji,
a później innych krajach europejskich. Dziś demokra-
cję uważa się za najlepszy z możliwych systemów, co
nie oznacza, że jest ona systemem idealnym.
 
3. Autorem bajki, jako gatunku literackiego, jest:
a. Arystoteles
b. Ezop
c. Nicolas Boileau
 Odpowiedź: c
Komentarz:
Bajki zasadniczo dzielą się na dwa rodzaje: epigra-
matyczne (głównie takie pisał Krasicki) i narracyj-
ne (w tych specjalizował się La Fontaine). Nazwa
tych pierwszych pochodzi od epigramatu, a charak-
teryzują się one krótką i zwięzłą, przeważnie cztero-
wersową formą. Nakreśla ona sytuację i na jej tle
zestawia proste sylwetki bohaterów, oparte na jed-
nej cesze np.: chytry lis, głupi kruk, rzetelny wół. Na-
tomiast bajka narracyjna jest formą dłuższą. Może
przybrać kształt nawet niewielkiej noweli o nieskom-
plikowanej akcji i niewielu bohaterach. Zawiera dia-
logi i elementy charakterystyki bohaterów.
 Odpowiedź: b
1
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
660978650.007.png 660978650.008.png
Test z epoki
Ucz się z
 6. Pierwsze satyry powstały w:
a. renesansie
b. antyku
c. oświeceniu
dniowiecznych kochanków Abelarda i Heloizy. Taką
formę zastosował również Goethe w  Cierpieniach
młodego Wertera . O popularności powieści zadecydo-
wała jego rzekoma autentyczność – książki te miały
sprawiać wrażenie zbioru prawdziwych dokumentów
dotyczących postaci.
 
9. Klasycyzm, jako prąd literacki, odwołuje się
w swojej istocie do wzorów poezji:
a. renesansowej
b. antycznej
c. dworskiej
 Odpowiedź: b
Komentarz:
Pierwsze satyry powstały jeszcze w starożytności. Pisał
je między innymi Horacy. Satyra to utwór literacki,
którego zadaniem jest piętnować i ośmieszać przywa-
ry i przekonania określonych typów ludzkich i grup
społecznych np.: pijaków, fircyków, modnych żon, za-
cofanych Sarmatów. Autorzy satyr w sposób wyolbrzy-
miony opisują postawy i zjawiska, by nadać im cha-
rakter komiczny. Ośmieszając, chcą walczyć o popra-
wę moralności i obyczajowości.
Satyry dzielą się na ogólne i konkretne. Ogólne
poruszają problemy o charakterze uniwersalnym, kon-
kretne zaś wymierzone są w piętnowanie postaw i zja-
wisk charakterystycznych dla danego czasu.
 
7. Podstawowym narzędziem, jakim operuje sa-
tyra jest:
a. pouczenie
b. hiperbolizacja
c. zabawna i niespodziewana puenta
 Odpowiedź: b
Komentarz:
Klasycyzm jako prąd literacki odwołuje się w swej isto-
cie, podobnie jak wcześniej renesans, do wzorów lite-
ratury antycznej. Klasycznymi nazywano najdoskonal-
sze dzieła starożytnych mistrzów, a także sztukę i lite-
raturę okresów późniejszych opartą na tych wzorach.
Szczyt klasycyzmu przypada na druga połowę XVII
stulecia we Francji, wtedy to powstają najlepsze dzie-
ła Moliera i Racine’a. W Polsce rozkwit klasycyzmu
przypada na czasy panowania Stanisława Augusta
Poniatowskiego, stąd okres ten nazywa się często epoką
stanisławowską. Jego główne cechy w literaturze to: pod-
porządkowanie utworów ścisłym normom, jasny i przej-
rzysty styl, pozbawiony zbędnych ozdobników, ład, umiar
i harmonia, jako zasada budowania dzieła literackiego
oraz walka o czystość i piękno języka.
 
10. Komedia należy do gatunków cenionych
w epoce oświecenia, ze względu na swoje wła-
ściwości:
a. komiczne
b. dydaktyczne
c. ironiczne
 Odpowiedź: b
Komentarz:
Satyra działa poprzez wyolbrzymienie. Pozostałe środ-
ki, które wykorzystuje, to: deformacja, ironia, karyka-
tura i groteska. W satyrze autor nie ujawnia bezpo-
średnio swoich poglądów w tekście, ale wystarczają-
co wyraźnie je sugeruje, licząc na to, że my czytelnicy
je podzielamy. Autor przemawia z pozycji kogoś lep-
szego, kogoś, kto jest ponad opisywaną rzeczywisto-
ścią i spogląda na nią z dystansu. Charakterystyczny
dla satyry jest fakt, że autor jedynie zarysowuje pro-
blem, jednak nie wskazuje dróg jego naprawy. Pod
względem tematycznym dzielą się satyry na: społecz-
no-obyczajowe, polityczne, osobiste i literackie.
 
8. Gatunkiem literackim, który pojawił się
w oświeceniu jest:
a. satyra
b. bajka
c. powieść
 Odpowiedź: b
Komentarz:
Komedie, jak i wiele innych gatunków literackich,
ceniono w dobie oświecenia głównie ze względu na
ich walory dydaktyczne. Do takich dydaktycznych ga-
tunków należą między innymi: powieść edukacyjna,
satyra, bajka, poemat heroikomiczny oraz poemat
epicki i opisowy. Literatura w czasie oświecenia uwa-
żana była za narzędzie tworzenia nowoczesnego
i oświeconego społeczeństwa, stąd jej charakter dy-
daktyczny, a nierzadko wręcz perswazyjno-moraliza-
torski. Literatura i sztuka miały nie tylko służyć edu-
kacji społeczeństwa, ale również ogólnemu pożytko-
wi. Stąd autor ponosił odpowiedzialność za swoje
dzieło i nie mógł lekceważyć moralnych skutków
własnej twórczości.
  
11. Sentymentalizm to prąd literacko-kulturo-
wy, który rozwinął się w Europie:
a. w drugiej połowie XIX wieku
 Odpowiedź: c
Komentarz:
Gatunkiem typowo oświeceniowym jest powieść. Po-
jawiła się w wieku XVIII, a kształtowała się pod wpły-
wem następujących gatunków: powieści łotrzykow-
skiej, romansu rycerskiego i romansu miłosnego. Naj-
popularniejszą odmianą oświeceniowej powieści była
powieść epistolarna, czyli tak zwana powieść w listach.
Najbardziej znaną powieścią w listach tego okresu jest
Nowa Heloiza Rousseau, nawiązująca do dziejów śre-
2
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
660978650.009.png 660978650.010.png
Test z epoki
Ucz się z
b. na przełomie XVIII i XIX wieku
c. w wieku XIX
oznaczało po prostu postawę światopoglądową, kwe-
stionującą zasady i dogmaty religii chrześcijańskiej.
Jako prąd filozoficzny libertynizm opierał się na ra-
cjonalizmie, sceptycyzmie i krytycyzmie. Nie posia-
dał żadnej sformułowanej doktryny. Jego przedstawi-
ciele byli krytycznie nastawieni do Kościoła i jego hie-
rarchii, negowali katolicką wizję świata, przeciwsta-
wiali się wszelkim systemom ograniczającym wolność
jednostki, a także potępiali fanatyzm religijny i nie-
tolerancję.
 
14. Deizm to pogląd, wedle którego:
a. Boga nie ma
b. Bóg istnieje, ale nie interesuje się światem ziem-
skim
c. Bóg istnieje, ale nie ma mocy rządzenia światem
 
 Odpowiedź: b
Komentarz:
Sentymentalizm zaczął rozwijać się pod koniec XVIII
wieku, a więc u schyłku okresu oświecenia. Jednak nie
traktuje się go jako fazy schyłkowej oświecenia, lecz
jako odrębny, samodzielny nurt, gdyż kładł nacisk na
zupełnie inne wartości niż klasycyzm. Nazwa pocho-
dzi od angielskiego słowa sentiment , czyli uczucie,
a wywodzi się od tytułu powieści Lawrence’a Sterna
Podróż sentymentalna . W centrum zainteresowania
sentymentalistów stał człowiek i jego uczucia. Prąd
ten kładł duży nacisk na relacje międzyludzkie, wza-
jemną sympatię i życzliwość, które często łączono
z krytyką cywilizacji, opartą na fałszywych i pozornych
wartościach. Inaczej niż w klasycyzmie, gdzie nie-
zmierne ważne były powinności obywatelskie, senty-
mentalizm koncentrował się na przeżyciach we-
wnętrznych człowieka i uczuciach. Ideałem było spo-
kojne życie w zgodzie z naturą. Sentymentalizm od-
rzucał sztywne reguły tworzenia literatury, na pierw-
szy plan wysuwając wrażliwość i bezpośredniość od-
bioru. Stąd dzieło miało być czułe i proste, oddziały-
wać na odbiorcę i wzruszać go.
 
12. Ulubionym gatunkiem sentymentalnym jest:
a. oda
b. poezja
c. sielanka
Odpowiedź: b.
Komentarz:
Deizm to pogląd, wedle którego Bóg stworzył świat,
ale potem przestał interesować się jego losem. Deiści
powoływali się na wyobrażenie Stwórcy jako wielkie-
go zegarmistrza, który wprowadził w ruch mechanizm
świata, a następnie zapomniał o jego istnieniu. Zane-
gowali również ideę opatrzności bożej, którą uważali
za nie do pogodzenia ze złem panującym na świecie.
Uważali, że gdyby Bóg był naprawdę dobry i wszech-
mocny, nie pozwoliłby na istnienie zła na ziemi, a po-
nieważ zło istnieje, Bóg nie jest albo dobry, albo
wszechmocny. Jest raczej obojętny na to, co dzieje się
na ziemi.
 
15. Głównym prądem filozoficznym epoki oświe-
cenia był:
a. empiryzm
b. racjonalizm
c. scjentyzm
 Odpowiedź: c.
Komentarz:
Ulubiony gatunek sentymentalny to sielanka. Do jej
głównych twórców w Polsce należeli Franciszek Kar-
piński i Franciszek Dionizy Kniaźnin. Sielanka, czę-
sto ubrana w kostium pasterski, promowała melancho-
lijną tęsknotę i rozmarzenie, posługiwała się czytel-
nymi symbolami: zaciszny gaik, wstążka, pamiętnik
i łzy. Często powtarzające się motywy to spacer zako-
chanych, zwierzenia, łagodna zaduma, tęsknota, roz-
stanie kochanków. Gatunek ten, powtarzając wciąż te
same motywy, szybko uległ konwencjonalizacji i sche-
matyzacji, a zarzutem często wysuwanym pod jego
adresem były sztuczność i sztampowość.
 
13. Termin libertynizm pojawia się:
a. w XVI wieku
b. na przełomie XV i XVI wieku
c. jeszcze w starożytności
 Odpowiedź: b.
Komentarz:
Głównym kierunkiem filozoficznym oświecenia był
racjonalizm. Nazwa pochodzi od łacińskiego słowa
ratio, czyli rozum. Racjonalizm to pogląd, zgodnie
z którym rzeczywistość jest racjonalna, czyli podlega
prawom rozumu i za pomocą rozumu należy ją po-
znawać. Za twórcę kierunku uważa się Rene Descar-
tesa, który tę nową metodę filozoficzną wyłożył w dzie-
le zwanym Rozprawa o metodzie . Kartezjusz poszu-
kując nowej metody filozoficznego poznania, doszedł
do przekonania, że rozum jest jedynym pewnym źró-
dłem poznania rzeczywistości.
Racjonalizm przeciwstawny jest irracjonalizmo-
wi, czyli wierze w pozarozumową możliwość pozna-
nia świata, tę opartą na intuicji, wierze, uczuciu i in-
stynktowi.
 
16. Bohaterem satyry Pijaństwo jest:
a. szlachcic – Sarmata
 Odpowiedź: a.
Komentarz:
Termin libertynizm pojawił się już w XVI wieku, jed-
nak jako prąd filozoficzny i kulturalny rozwinął się
w Europie dopiero w drugiej połowie XVII wieku.
Jego znaczenie pochodzi od łacińskiego słowa liber-
tinus, co oznacza wyzwolony. Początkowo słowo to
3
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
660978650.001.png 660978650.002.png
Test z epoki
Ucz się z
b. inteligent
c. bezdomny hulaka
– ośmiesza w rzeczywistości samą szlachtę. Domnie-
mywane bowiem wady okazują się być zaletami. Po-
prawnie odczytana satyra ma charakter panegiryku,
czyli utworu pochwalnego na cześć władcy.
 
19. Tematem satyry Świat zepsuty jest:
a. żal za minionymi wiekami
b. narzekanie na zepsucie polityków
c. postulat naprawy współczesności
 
 Odpowiedź: a.
Komentarz:
Satyra Pijaństwo jest dialogiem między dwoma
szlachcicami-Sarmatami. Jeden z nich opowiada
drugiemu historię pijatyki, w której uczestniczył i jej
skutki. Narrator znajduje wytłumaczenie dla picia
w obowiązkach towarzyskich, zwyczajach czy w koń-
cu w jego korzystnym wpływie na trawienie. Zdarze-
nie, o którym opowiada narrator, kończy się bójką,
co skłania go do podjęcia decyzji o abstynencji. Jego
rozmówca reaguje na to tak długim i nudnym mono-
logiem na temat zgubnych skutków picia, że narra-
tor zrezygnowany postanawia skończyć spotkanie
i pójść napić się wódki. Satyra ta jest doskonałym stu-
dium psychologicznym i obyczajowym odkrywającym
mechanizmy pijaństwa.
 
17. Satyra Żona modna jest:
a. dialogiem
b. monologiem
c. komedią
Odpowiedź: a.
 Komentarz:
Tematem satyry Świat zepsuty jest krytyka współcze-
sności i żal za utraconymi świetnymi wiekami. Jest to
wariant toposu ubi sunt ? wyrażający żal za utraconą
na zawsze przeszłością. Utwór ten zawiera program
dydaktyczny Krasickiego, pragnącego przywrócenia
utraconego porządku. Obraz kreślony przez autora
jest celowo przejaskrawiony. Współczesne zepsucie
przeciwstawia on utopijnemu wyobrażeniu czasów
minionych, którym rządziły, takie wartości jak: honor,
uczciwość, bezinteresowność, religijność, których to
miejsce dziś zajęły obłuda i rozpusta. Utwór kończy
się obrazem ojczyzny jako tonącego okrętu, który
wcześniej wykorzystał już ksiądz Skarga w swoich
Kazaniach .
 
20. W bajce Ptaszki w klatce Krasicki czyni alu-
zje do:
a. sytuacji ówczesnej Polski
b. Wielkiej Improwizacji Adama Mickiewicza
c. swojej sytuacji jako biskupa warmińskiego
 Odpowiedź: a.
 Odpowiedź: a.
 Komentarz:
Podobnie jak Pijaństwo satyra Żona modna jest dia-
logiem pomiędzy dwoma szlachcicami. Główny bo-
hater, pan Piotr, opowiada przygodnie spotkanemu
znajomemu o swoim małżeństwie. Żona wprowadzi-
ła do jego domu nowe porządki, bezkrytycznie naśla-
dując modę francuską. Kreuje się ona na kobietę ar-
cymodną, niwecząc przy tym majątek męża. Autor
z jednej strony ośmiesza bezkrytyczne naśladownic-
two zachodnich mód, które nie pasują do rzeczywisto-
ści i obyczajowości szlacheckiej, z drugiej strony zaś
chciwość szlachecką, gdyż wspomniany pan Piotr zde-
cydował się na małżeństwo dla korzyści finansowych,
jakie płynęłyby z powiązania przylegających do sie-
bie majątków jego i żony. Szkopuł w tym, że roztrop-
na małżonka roztrwoniła majątek, zanim pan Piotr
zdołał się nim nacieszyć.
 
18. Adresatem satyry Do króla jest:
a. społeczeństwo polskie
b. Stanisław August Poniatowski
c. szlachcic-Sarmata
 Komentarz:
W bajce Ptaszki w klatce Krasicki czyni aluzję do sy-
tuacji Polski będącej pod zaborami. Rozmowa, którą
toczy para czyżyków, dotyczy istoty wolności. Starszy
z ptaszków, zamknięty w klatce głośno wzdycha i ubo-
lewa nad własnym losem. Drugi, młodszy, dziwi się
przyczynie smutku kolegi, bo klatka jest wygodna, cie-
pła i sucha. Starszy ripostuje, że nie sposób docenić
uroków pełnej niewygody i niebezpieczeństw wolno-
ści, gdy się urodziło w klatce. Bajka ta ilustruje dwie
podstawowe postawy Polaków wobec zaborów: jedni
rozpamiętują i wciąż rozpaczają nad utraconą wolno-
ścią, drudzy cieszą się spokojem, uważając, że z każ-
dej sytuacji można czerpać korzyści. Autor nie wska-
zuje, którą z postaw uważa za słuszną, jednak dosad-
nie ją sugeruje.
 Odpowiedź: b.
 Komentarz:
Satyra Do króla skierowana jest do króla Stanisława
Augusta Poniatowskiego. Narrator przedstawia kró-
lowi pięć zarzutów, krytykując jego szlachecki rodo-
wód, młodość, łagodność, mądrość i pochodzenie. Tym
samym, pragnąc ośmieszyć króla, w rzeczywistości
ośmiesza samego siebie. W uzasadnieniu każdego
z zarzutów kryje się zjadliwa ironia, poprzez którą kry-
tyka władcy – pochodząca z kręgów szlacheckich
21. Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki to pierw-
sza polska:
a. powieść w listach
b. powieść nowożytna
c. powieść przygodowa
 Odpowiedź b.
4
Komentarz:
 Komentarz:
 Komentarz:
 Komentarz:
 Komentarz:
660978650.003.png 660978650.004.png
Test z epoki
Ucz się z
Komentarz
Powieść Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki Igna-
cego Krasickiego została wydana w 1776 roku. Jest to
pierwsza polska powieść nowożytna. Autor wykorzy-
stał w niej elementy powieści satyryczno-obyczajowej,
przygodowej i robinsonady, nadając całości formę pa-
miętnika. Pierwowzorem powieści był Robinson Cru-
soe, bohater powieści Daniela Defoe, dlatego Doświad-
czyńskiego nazywa się często polskim Robinsonem.
 
22. Metamorfoza Mikołaja Doświadczyńskiego
następuje pod wpływem nauk mędrca:
a. Nipu
b. Xaoo
c. Woltera
ne niewiele ma wspólnego z ideałami ubóstwa, wiary,
pokory i ascezy. Należy pamiętać, że tej krytyki dopu-
ściła się osoba duchowna, która w swoim życiu nieraz
miała wgląd w to, jak żyje się za murami klasztorów.
Nic więc dziwnego, że ze strony środowisk zarówno
zakonnych, jak i świeckich posypały się gromy kryty-
ki. Domagano się przeprosin i grożono zemstą. Kra-
sicki w odpowiedzi napisał utwór zwany Antymona-
chomachia , w którym tylko pozornie odwołuje stawia-
ne zakonnikom zarzuty, w rzeczywistości zaś uwypu-
kla elementy krytyki.
 
25. Postać francuskiego filozofa Woltera to symbol:
a. oświeceniowego racjonalizmu
b. oświeceniowego sceptycyzmu
c. zjadliwej krytyki społecznej
 Odpowiedź b.
 
 Odpowiedź a.
Komentarz
Nauczyciel Doświadczyńskiego nazywa się Xaoo. Ucie-
kając z Paryża przed wierzycielami, Mikołaj trafia na
wyspę Nipu, gdzie styka się z systemem społecznym,
który zmienia całkowicie jego nastawienie do otacza-
jącego go świata. Szczególnie ważne w procesie prze-
miany Doświadczyńskiego są nauki mędrca Xaoo, któ-
re sprawiają, że z hulaki Mikołaj przemienia się w przy-
kładnego obywatela i postanawia po powrocie do Pol-
ski wziąć udział w procesie odnowy Rzeczpospolitej.
 
23. Monachomachia to pod względem gatunko-
wym:
a. satyra
b. epos
c. poemat heroikomiczny
 Komentarz
Wolter, francuski filozof, jeden z autorów encyklope-
dii francuskiej, uważany jest za symbol oświeceniowe-
go racjonalizmu. Choć jego filozofia nie wnosi właści-
wie nic nowego do historii myśli filozoficznej Europy,
to jednak zyskał on ogromną popularność jako krzewi-
ciel ideologii epoki i człowiek znakomitego pióra. Pod-
stawowe cechy jego filozofii to: racjonalizm – wyno-
szący rozum jako główne źródło poznania, naturalizm
– znoszący podział na to, co naturalne i nadprzyrodzo-
ne, oraz deizm – koncepcja Boga jako wielkiego ze-
garmistrza, który nie interesuje się losami świata.
 
26. Wolter jest uważany za mistrza:
a. satyry
b. bajki filozoficznej
c. powiastki filozoficznej
 Odpowiedź c.
 Odpowiedź c.
 Komentarz
Monachomachia jest poematem heroikomicznym.
Jego cechą charakterystyczną jest złamanie zasady
decorum, czyli niezgodność stylu w stosunku do treści.
Charakterystyczne dla poematu jest posługiwanie się
wysokim stylem eposu rycerskiego w celu opisania
wydarzeń błahych. Na zderzeniu pełnej patosu i wznio-
słości stylistyki oraz błahej tematyki rodzi się komizm,
który nadaje Monachomachii charakter satyryczny.
Poemat wzorowany jest na utworach antycznych.
 
24. W odpowiedzi na krytykę Monachomachii ze
strony kręgów zakonnych Krasicki napisał:
a. satyrę Świat zepsuty
b. bajkę Dewotka
c. Antymonachomachię
Komentarz
Woltera uważa się za mistrza powiastki filozoficznej.
Powiastka to gatunek narracyjny, jej celem jest ilu-
stracja jakiejś tezy filozoficznej lub nauki moralnej.
W swojej strukturze nawiązuje ona do romansu awan-
turniczego. Świadczą o tym: epizodyczna fabuła
i uproszczony rysunek postaci. Powiastka uformowa-
ła się w dobie oświecenia i wpisuje się w nurt literatu-
ry dydaktycznej. Najbardziej znanym utworem Wol-
tera jest Kandyd, czyli Optymizm .
 
27. Jean d’Alembert to w filozofii prekursor:
a. racjonalizmu oświeconego
b. relatywizmu poznawczego
c. pozytywizmu filozoficznego
 Odpowiedź c.
 Odpowiedź c.
 Komentarz
Krasicki w  Monachomachii ośmieszył głupotę, leni-
stwo i pijaństwo zakonników, pokazał, że życie zakon-
 Komentarz
Jean d’Alembert to prekursor pozytywizmu filozoficz-
nego. Doprowadził on do ekstremum oświeceniowe
5
Komentarz
 Komentarz
Komentarz
 Komentarz
Komentarz
 Komentarz
 Komentarz
660978650.005.png 660978650.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin