tylko-tutaj-informatyka-europejczyka-program-nauczania-informatyki-w-gimnazjum-edycja-mac-os-105_prongm.pdf

(7505 KB) Pobierz
656185248 UNPDF
656185248.002.png
Informatyka Europejczyka.
Program nauczania
informatyki w gimnazjum.
Edycja Mac OS 10.5
Autorzy: Jolanta Pañczyk , J aros³aw Sk³odowski
ISBN: 978-83-246-1859-0
Format: 122 194, stron: 80
„Informatyka Europejczyka” to doskona³y i kompletny zestaw edukacyjny przygotowany
przez dysponuj¹cego ogromnym doœwiadczeniem lidera na rynku ksi¹¿ek informatycznych
– wydawnictwo Helion. Podrêczniki oraz inne pomoce naukowe nale¿¹ce do tej serii
zosta³y opracowane w taki sposób, aby ich u¿ytkownicy mogli nie tylko poszerzaæ
swoj¹ wiedzê, ale te¿ szybko i skutecznie utrwalaæ nowe wiadomoœci. Proponowane
przez nas rozwi¹zania s¹ szczególnie wa¿ne w³aœnie dziœ, gdy znajomoœæ informatyki
sta³a siê kluczowa – bez niej nie sposób nad¹¿yæ za tempem rozwoju dowolnej
dziedziny wiedzy i zrozumieæ fundamentalnych zmian zachodz¹cych na ca³ym œwiecie.
„Informatyka Europejczyka. Program nauczania informatyki w gimnazjum. Edycja Mac
OS 10.5” jest stworzony specjalnie po to, aby pomóc nauczycielom informatyki,
realizuj¹cym program opracowany z myœl¹ o u¿ytkownikach komputerów typu Macintosh,
w³aœciwie rozplanowaæ zajêcia, okreœliæ cele dydaktyczne oraz kryteria oceny uczniów
na ró¿nych etapach edukacji gimnazjalnej. Szczegó³owy rozk³ad materia³u, spiralny
uk³ad treœci nauczania, gwarantuj¹cy w ka¿dej kolejnej klasie powrót do tematyki
poruszanej wczeœniej, by j¹ uzupe³niæ i uaktualniæ, spójnoœæ z podrêcznikiem oraz
zeszytem æwiczeñ maj¹ za zadanie zapewniæ strukturê, w ramach której ka¿dy pedagog
z ³atwoœci¹ siê odnajdzie. Wykorzystanie proponowanych tu projektów oraz ró¿nego
typu wskazówek pozwoli na znaczn¹ oszczêdnoœæ cennego czasu, który bêdzie mo¿na
przeznaczyæ na wzmacnianie bezpoœredniego kontaktu z uczniami.
„Informatyka Europejczyka” to:
• gruntowne poznanie podstaw obs³ugi komputera i najczêœciej u¿ywanych programów;
• atrakcyjnie przekazywana wiedza, niezbêdna do zrozumienia wspó³czesnego œwiata;
• kreatywne wykorzystanie dostêpnych mo¿liwoœci i proponowanie w³asnych rozwi¹zañ.
Podrêczniki szyte na miarê – informatyka w najlepszym wydaniu
656185248.003.png 656185248.004.png
Spis treci
1. Wprowadzenie
5
2. Informatyka w szkole
6
3. Podstawa programowa ksztacenia
ogólnego — informatyka
8
4. Charakterystyka programu nauczania
dla gimnazjum „Informatyka
Europejczyka”
12
5. Cele edukacyjne programu
17
6. Zagadnienia tematyczne
18
7. Treci nauczania, szczegóowe cele
ksztacenia, planowane cele
i kontrola ich osignicia
18
8. Materia nauczania
47
9. Metody i zasady nauczania informatyki
— propozycje
58
10. Jak sprawdza i ocenia osignicia
uczniów — propozycje
61
C ELE EDUKACYJNE PROGRAMU
17
5. Cele edukacyjne programu
Cele edukacyjne programu
Cel gówny
Celem gównym jest przygotowanie modego czowieka do aktyw-
nego i odpowiedzialnego ycia w spoeczestwie informacyjnym.
Cele szczegóowe
1.
Przygotowanie do bezpiecznego, samodzielnego posugiwania
si zestawem komputerowym, oprogramowaniem
i korzystania z zasobów sieci.
2.
Omówienie podstawowych poj informatycznych
i narzdzi realizujcych typowe zadania z praktyki szkolnej
i ycia codziennego.
3.
Wyszukiwanie i wykorzystywanie (gromadzenie,
selekcjonowanie, przetwarzanie) informacji pochodzcych
z rónych róde, w tym internetu.
4.
Komunikowanie si za pomoc komputera i technologii
informacyjnej.
Opracowywanie za pomoc komputera rysunków, tekstów,
danych liczbowych, animacji i prezentacji multimedialnych.
5.
6.
Rozwizywanie za pomoc komputera problemów
praktycznych z zakresu rónych przedmiotów, stosowanie
podejcia algorytmicznego.
7.
Realizacja projektów z wykorzystaniem rónych programów
uytkowych.
8.
Ukazywanie spoecznych, etycznych i ekonomicznych aspektów
rozwoju informatyki oraz ocena zagroe i ogranicze.
9.
Uwraliwienie na zagroenia pynce z niewaciwego
lub nieostronego korzystania z dostpu do sieci globalnej
i narzdzi multimedialnych.
10.
Umoliwienie realizacji wasnych zainteresowa.
Uwaga
W treciach nauczania cele szczegóowe programu Informatyka Euro-
pejczyka oznaczono jako C1 , C2 , C3 , C4 , C5 , C6 , C7 , C8, C9, C10 .
656185248.005.png
18
P ROGRAM NAUCZANIA INFORMATYKI W GIMNAZJUM
6. Zagadnienia tematyczne
1.
Bezpieczny i legalny komputer.
2.
Praca z plikami katalogami.
3.
Obróbka grafiki i retusz zdj.
Redagowanie dokumentów tekstowych.
4.
5.
Przetwarzanie ruchomych obrazów i dwiku.
Komunikowanie si w internecie.
6.
7.
Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym.
Zarzdzanie zbiorem informacji.
8.
9.
Projektowanie prostych algorytmów.
10.
Modelowanie i symulacje.
7. Treci nauczania, szczegóowe
cele ksztacenia, planowane cele
i kontrola ich osignicia
Treci nauczania, szczegóowe cele ksztacenia
Uwaga
Zagadnienia ujte w kolumnie
Zakres treci nauczania
zapisane po-
grubion czcionk zawieraj treci rozszerzajce.
1. Uytkowanie wspóczesnego zestawu
komputerowego
Odniesienie do podstawy programowej: Ucze opisuje moduow bu-
dow komputera, jego podstawowe elementy i ich funkcje, jak równie budow
i dziaanie urzdze zewntrznych, opisuje korzyci i niebezpieczestwa wy-
nikajce z rozwoju informatyki i powszechnego dostpu do informacji, wyjania
zagroenia zwizane z uzalenieniem si od komputera, wymienia zagadnie-
nia etyczne i prawne, zwizane z ochron wasnoci intelektualnej i ochron
danych oraz przejawy przestpczoci komputerowej.
656185248.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin