skrypt wklęsłodruk wykłady.DOC

(294 KB) Pobierz
WKLĘSŁODRUK

WKLĘSŁODRUK

Literatura:

              K. Korytkowska: „Postęp w technologii przygotowywania form drukowych”.

              Cz. Rudziński: „Druk wklęsły”.

              M. Chwaliński: „Formy wklęsłodrukowe”.

              E. Mudrak: „Technologia form drukowych – wklęsłodruk”.

              Z. Zadrożny: „Wklęsłodruk. Skład reprodukcji”.

 

Elementy drukujące poniżej elementów nie drukujących. Nadmiar farby z elementów nie drukujących usuwany jest za pomocą specjalnego noża – rakla.

Wklęsłodruk XV w.

- miedzioryt – przekalkowanie rysunku na płytę miedzianą a następnie rytowanie rysunku, przy użyciu specjalnych rylców. Do uzyskania formy płytę podgrzewa się, nanosi warstwę farby, usuwa z elementów nie drukujących, nakłada papier i pod wpływem nacisku uzyskuje się odbitkę (Albert Dürer);

- akwaforta  (XVII w.) – przy wykonywaniu formy (kwasryt) na zawerniksowanej płycie miedzianej wykonuje się rysunek polega to na wyrytowaniu w werniksie obrazu za pomocą rylca. Po odsłonięciu miejsc nie drukujących trawimy płytę w kwasie azotowym. Usuwamy werniks. Proces drukowania jak wyżej. (Rembrandt, Goya);

- akwatinta (XVII/XVIII) – w procesie wykonania formy płytę miedzianą pokrywa się specjalną mieszanką proszku żywicznego i alkoholu. Stapia się, za pomocą rylców dokonuje się rysunku oraz kilkakrotnie trawi w roztw. HNO3. (Prince, le Blon);

- mezzotinta (XVII w.) – operuje się płaszczyznami (a nie kreską) powierzchnia płyty bardzo równomiernie posiekana, wygładza się poszczególne partie, które mają odpowiadać jasnym elementom i niewygładzając pogłębia się partie rysunku mające odpowiadać ciemnym elementom. Łagodne przejścia szarości.

- suchoryt (XIX w.) – („sucha igła”), rytuje się za pomocą stalowej igły na powierzchni miedzianej. Wiór po rytowaniu zostaje na końcu kreski, (efekt miękkości  przejść tonalnych);

- heliograwiura (XIX w.) – wykorzystanie papieru pigmentowego, nie stosuje się rastra, wykorzystanie diapozytywu wielotonalnego, który wkopiowywany jest poza powierzchnię cylindra wklęsłodrukowego w papier pigmentowy. Cylinder napylany jest werniksem. Na tak przygotowaną powierzchnię cylindra przenosi się  papier pigmentowy z warstwą pigmentu z naniesioną warstwą diapozytywu wielotonalnego z podłożem ku górze. Zastosowanie do trawienia FeCl3, po zdjęciu papierowego podłoża wywołanie w wodzie nie utwardzonych partii reliefu żelatynowego. Przez pozostały na cylindrze relief dyfunduje roztwór FeCl3, który w zależności od stopnia utwardzenia żelatyny
dochodząc do położonych powierzchni cylindra formowego (Cu) powoduje w mniejszym lub większym stopniu wytrawienie miedzi. Po usunięciu papierowego pigmentu i werniksu uzyskujemy formy do drukowania…

- rotograwiura –  zamiast napylania stosuje dwukrotne naświetlanie (osiągając zmienną powierzchnie elementów drukujących):

        przez raster wklęsłodrukowy

        przez diapozytyw wielotonalny

Wykorzystuje się koszulkę Ballarda. Proces jak przy heliograwiurze.

Zastosowanie i zalety:

        technika drukowania wklęsłego jest preferowana wtedy, gdy wymagana jest bardzo wysoka jakość odbitki;

        przy konieczności zachowania dobroci przetwarzania informacji;

        stosuje się przy drukowaniu wielobarwnym i jednobarwnym;

        można stosować różnego rodzaju podłoża –  papier o niskich właściwościach wytrzymałościowych, gramaturze, tkaniny, szkło, papiery powlekane, metal, drewno;

        duża prędkość drukowania do 80 tys. obrotów/h przy jednoczesnym zachowaniu dobrej jakości odbitki;

        możliwość stosowania dużych form drukowych (do 2,5 m dł. cylinder, obw. 1,7m);

        prosta konstrukcja zespołu drukującego;

        możliwość wprowadzenia systemów kontroli i sterowania procesem drukowania;

        z form wklęsłodrukowych otrzymuje się bardzo wysokie nakłady;

        dobra jakość druku;

        niski udział makulatury w ogólnej produkcji;

Wysoki koszt sporządzania formy drukowej, wysoka pracochłonność, przypadkowość efektu.

 

Metody wykonywania form wklęsłodrukowych

1)     Ze względu na zmianę wielkości elementów drukujących formy:

          tradycyjne – stała wielkość powierzchni elementów drukujących, zmienna głębokość

          autotypijne – stała głębokość, zmienna powierzchnia i kształt

          półautotyopijne

2)     W zależności od miejsca przebiegu poszczególnych etapów przygotowania formy:

          bezpośrednie – poszczególne etapy wykonywania formy przebiegają bezpośrednio na powierzchni cylindra

          pośrednie – początkowe etapy przebiegają poza powierzchnią cylindra

 

 

3)     Ze względu na sposób otrzymywania elementu drukującego na formie drukowej:

              subtraktywne – zwiększa się objętości elementów drukujących poprzez ich pogłębianie np. trawienie [tradycyjne: pośrednie, bezpośrednie, autotypijne: pośrednie, bezpośrednie, pułautotypijne: pośrednie, bezpośrednie]

              addytywne –zmniejsza się objętość elementów drukujących poprzez ich wypełnianie [tradycyjne bezpośrednie]

4)     Ze względu na przebieg procesu technologicznego:

          metody, w których stosowane są układy światłoczułe i uwzględnia się proces chemicznego trawienia metalu lub eliminuje się go.

          metody, w których wykorzystuje się proces grawerowania. [półautotypijne – bezpośrednie – subtraktywne]

 

Kryteria oceny

1.    Zasada tworzenia półtonów – we wszystkich technikach (z wyj. wklęsło.) wartości tonalne odwzorowywane są przez zmianę powierzchni elementów drukujących, wklęsłodruk – zmiana powierzchni i głębokości

2.    Grubość warstwy farby na obrzeżach elementów drukujących, wyrazistość granic elementów drukujących

 

 

Poszarpane krawędzie wynikające z obciagu gumowego

 

 

 

 

 

3.    Deformacja podłoża zadrukowywanego:

      typografia – przetłoczenie papieru,

      offset – najmniejsza, jeżeli mamy dobrze przygotowany papier,

      wklęsło – wciągnięcie przez elementy druk. materiału zadrukowywanego, powoduje powstanie reliefu odwrotnego do typograficznego.

4.   

5.   

6.    Grubość warstwy farby na odbitce:

      typografia – 0,8÷2,2mm,

      offset – 1,25÷1,5mm,

      rotograwiura – 5÷7mm.,

      f. rytowane – do30mm.

7.    Gęstość optyczna odbitki:

      typografia –1,3÷1,4,

      offset –1,0÷1,1,

     

      wklęsło –1,4÷1,6.

8.    Gęstość rastra:

      typografia –24÷30 linii/cm,

      offset –48÷120 linii/cm,

      wklęsło –>70 linii/cm, à nie drukują progi rastrowe

      a / b=1 / 2,7 –miękkość przejść tonalnych jest najlepsza

rastry kontaktowe

 

Zadaniem rastrów Rototipo-R wytworzenie oparcia dla rakla w procesie drukowania, zwłaszcza w ciemnych partiach rysunku liniatóra 54/76 lini/cm.

Grawerowanie – częstotliwość zagłębień igły graw. Określa jednocześnie liniaturę rastra
(48 l/cm); diapozytywy zrastrowane, …

 

Metoda pośrednia z zastosowaniem układu światłoczułego: żelatyna–dwuchromian

 

Biuro techniczne

1. wykonanie formy montażowej

2. przygotowanie papieru pigmentowego

3 naświetlanie pap. pigmentowego

a)   przez raster

b)   diapozytyw wielotonalny

4. przygotowanie powierzchni cylindra formowego

5. przenoszenie pap. pigmentowego z naświetlonym rastrem na cylinder

6. wywoływanie

7 zabezpieczenie miejsc, które nie powinny być trawione

8. trawienie

9. usunięcie zbędnej warstwy żelatynowej

10. korekta

11. chromowanie zwiększające wytrzymałość (opcjonalne)

12. drukowanie


Właściwości papierów pigmentowych:

Wada: brak stabilizacji podłoża, dlatego papier zastąpiono folią fotopolimerową –Autofilm (f. Autotype). Autocol – do wywoływania zinmego.

Papier pigmentowy – warstwa podłożowa z papierem chemicznie obrobionym, na nią nakłada się warstwę żelatyny. Wyróżnia się dwa układy żelatyny:

       

  1,5      0,9      0,3

        warstwa spodnia (bezpośrednio na papierze), żelatyna łatwo rozpuszczalna, ale mało kontrastowa;

        warstwa trudno rozpuszczalna – bardziej kontrastowa. Stosowanie dwóch warstw żelatynowych zapobiega deformacji rysunku w czasie wykonywania formy.

Pigmenty – (tlenki żelaza – chemicznie obojętny), spełnia on dwojaką rolę:

– filtr świetlny w procesie naświetlania, zawartość pigmentu w warstwie żelatynowej uniemożliwia utwardzenie żelatyny w całej masie, pigment wpływa na kontrast kopii – jest mały jeśli jest znaczna ilość pigmentu, ale wtedy jest przydatny do naświetlania diapozytywów o dużym kontraście;

– możliwość kontroli przebiegu obróbki, kopii pigmentowej na poszczególnych etapach wykonywania formy; poszczególne ziarna pigmentu nie przekraczają 3-5mm.

Pigment powinien być równomiernie rozproszony w żelatynie i nie powodować lokalnych skupisk. Podstawowy kontrast materiałów pigmentowych zależy od podstawowego zakresu światłoczułości, stosowanego w procesie naświetlania źródła światła oraz kontrastu diapozytywów służących do wykonywania formy; bardziej kontrastowe pap. pigmentowe dla pozytywów małokontrastowych. Spełnia równierz filtra świetlnego, różnicując stopień zgarbowania żelatyny, ułatwia wzrokową ocenę wywołania i trawienia.

 

Przygotowanie papieru pigmentowego:

1)   uczulanie – roztwór uczulający: dwuchromian amonu (potasu, sodu), morzna stosować równierz monochromiany jednak mają one niższą czułość. wpływa on na właściwości: stężenie – najlepsze 3+/-0,2%; temperatura – 13+/-1°C; czas uczulania – 3min; pH=5,3÷5,5; ciągła filtracja i mieszanie; stosowanie wody bez żelaza i chlorków [powodują garbowanie żelatyny].

t

Wzrost stężenia C powoduje obniżenia temperatury topnienia żelatyny.Wzrost stężenia C nie wpływa na zmianę kontrastu podstawowego kopii.

Ze wzrostem czasu uczulania rośnie wchłanianie dwuchromianu – zwiększenie światłoczułości, ale również obniżenie temperatury topnienia żelatyny. Wraz ze wzrostem stęż. C czas dyfuzji tdyf FeCl3 rośnie.

 

T1

 

 

 

        T2



t

Wzrost temperatury powoduje wzrost czasu dyfuzji tdyf FeCl3.

Wzrost temperatury nie wpływa na zmianę kontrastu podstawowego kopii. Wykres jak dla stęrzenia. Temp wywoływania >20 C powoduje ocnirzenie temp topnienia warstwy żelatynowej.

 

Ddp

Podobnie jak stężenie i temperatura zachowuje się czas uczulania T – nie wpływa na zmianę kontrastu podstawowego kopii. Przekroczenie 5 minut powoduje obnirzenie temp topnienia





Wzrost pH powoduje: wzrost pęcznienia żelatyny, spadek tdyf, co obniża światłoczułość warstw pigmentowych, duży przyrost (nawet dwukrotny) masy żelatyny, nie wpływa na zmianę kontrastu podstawowego kopii. Przy pH=6 następuje gwałtowny spadek światłoczułości – przejście dwuchromianów w monochromiany, są one znacznie mniej światłoczułe od dwuchromianów.

 

Parametry uczulania autofilii:

– stężenie roztworu uczulającego 2%,

– pH=5,3÷5,5,

– temp.=10°C,

– t=1min.

– wprowadzenie dodatków zwiększających światłoczułość – sole cezu.

 

Pomiar gęstości roztworu:

 

 

        Ze wzrostem liczby arkuszy, rośnie gęstość roztworu, pH,

         a maleje stężenie K2Cr2O7

 

 

 

 

 

Wady w procesie uczulania:

– powstawanie dziurek w papierze pigmentowym (zła cyrkulacja roztworu uczulającego),

–nierównomierność światłoczułości pap. pigmentowego.

Papier po uczulaniu powinien być suszony – zbyt krótkie i intensywne suszenie może spowodować obniżenie światłoczu...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin