WKLĘSŁODRUK
Literatura:
K. Korytkowska: „Postęp w technologii przygotowywania form drukowych”.
Cz. Rudziński: „Druk wklęsły”.
M. Chwaliński: „Formy wklęsłodrukowe”.
E. Mudrak: „Technologia form drukowych – wklęsłodruk”.
Z. Zadrożny: „Wklęsłodruk. Skład reprodukcji”.
Elementy drukujące poniżej elementów nie drukujących. Nadmiar farby z elementów nie drukujących usuwany jest za pomocą specjalnego noża – rakla.
Wklęsłodruk XV w.
- miedzioryt – przekalkowanie rysunku na płytę miedzianą a następnie rytowanie rysunku, przy użyciu specjalnych rylców. Do uzyskania formy płytę podgrzewa się, nanosi warstwę farby, usuwa z elementów nie drukujących, nakłada papier i pod wpływem nacisku uzyskuje się odbitkę (Albert Dürer);
- akwaforta (XVII w.) – przy wykonywaniu formy (kwasryt) na zawerniksowanej płycie miedzianej wykonuje się rysunek polega to na wyrytowaniu w werniksie obrazu za pomocą rylca. Po odsłonięciu miejsc nie drukujących trawimy płytę w kwasie azotowym. Usuwamy werniks. Proces drukowania jak wyżej. (Rembrandt, Goya);
- akwatinta (XVII/XVIII) – w procesie wykonania formy płytę miedzianą pokrywa się specjalną mieszanką proszku żywicznego i alkoholu. Stapia się, za pomocą rylców dokonuje się rysunku oraz kilkakrotnie trawi w roztw. HNO3. (Prince, le Blon);
- mezzotinta (XVII w.) – operuje się płaszczyznami (a nie kreską) powierzchnia płyty bardzo równomiernie posiekana, wygładza się poszczególne partie, które mają odpowiadać jasnym elementom i niewygładzając pogłębia się partie rysunku mające odpowiadać ciemnym elementom. Łagodne przejścia szarości.
- suchoryt (XIX w.) – („sucha igła”), rytuje się za pomocą stalowej igły na powierzchni miedzianej. Wiór po rytowaniu zostaje na końcu kreski, (efekt miękkości przejść tonalnych);
- heliograwiura (XIX w.) – wykorzystanie papieru pigmentowego, nie stosuje się rastra, wykorzystanie diapozytywu wielotonalnego, który wkopiowywany jest poza powierzchnię cylindra wklęsłodrukowego w papier pigmentowy. Cylinder napylany jest werniksem. Na tak przygotowaną powierzchnię cylindra przenosi się papier pigmentowy z warstwą pigmentu z naniesioną warstwą diapozytywu wielotonalnego z podłożem ku górze. Zastosowanie do trawienia FeCl3, po zdjęciu papierowego podłoża wywołanie w wodzie nie utwardzonych partii reliefu żelatynowego. Przez pozostały na cylindrze relief dyfunduje roztwór FeCl3, który w zależności od stopnia utwardzenia żelatyny dochodząc do położonych powierzchni cylindra formowego (Cu) powoduje w mniejszym lub większym stopniu wytrawienie miedzi. Po usunięciu papierowego pigmentu i werniksu uzyskujemy formy do drukowania…
- rotograwiura – zamiast napylania stosuje dwukrotne naświetlanie (osiągając zmienną powierzchnie elementów drukujących):
– przez raster wklęsłodrukowy
– przez diapozytyw wielotonalny
Wykorzystuje się koszulkę Ballarda. Proces jak przy heliograwiurze.
Zastosowanie i zalety:
– technika drukowania wklęsłego jest preferowana wtedy, gdy wymagana jest bardzo wysoka jakość odbitki;
– przy konieczności zachowania dobroci przetwarzania informacji;
– stosuje się przy drukowaniu wielobarwnym i jednobarwnym;
– można stosować różnego rodzaju podłoża – papier o niskich właściwościach wytrzymałościowych, gramaturze, tkaniny, szkło, papiery powlekane, metal, drewno;
– duża prędkość drukowania do 80 tys. obrotów/h przy jednoczesnym zachowaniu dobrej jakości odbitki;
– możliwość stosowania dużych form drukowych (do 2,5 m dł. cylinder, obw. 1,7m);
– prosta konstrukcja zespołu drukującego;
– możliwość wprowadzenia systemów kontroli i sterowania procesem drukowania;
– z form wklęsłodrukowych otrzymuje się bardzo wysokie nakłady;
– dobra jakość druku;
– niski udział makulatury w ogólnej produkcji;
Wysoki koszt sporządzania formy drukowej, wysoka pracochłonność, przypadkowość efektu.
Metody wykonywania form wklęsłodrukowych
1) Ze względu na zmianę wielkości elementów drukujących formy:
– tradycyjne – stała wielkość powierzchni elementów drukujących, zmienna głębokość
– autotypijne – stała głębokość, zmienna powierzchnia i kształt
– półautotyopijne
2) W zależności od miejsca przebiegu poszczególnych etapów przygotowania formy:
– bezpośrednie – poszczególne etapy wykonywania formy przebiegają bezpośrednio na powierzchni cylindra
– pośrednie – początkowe etapy przebiegają poza powierzchnią cylindra
3) Ze względu na sposób otrzymywania elementu drukującego na formie drukowej:
– subtraktywne – zwiększa się objętości elementów drukujących poprzez ich pogłębianie np. trawienie [tradycyjne: pośrednie, bezpośrednie, autotypijne: pośrednie, bezpośrednie, pułautotypijne: pośrednie, bezpośrednie]
– addytywne –zmniejsza się objętość elementów drukujących poprzez ich wypełnianie [tradycyjne bezpośrednie]
4) Ze względu na przebieg procesu technologicznego:
– metody, w których stosowane są układy światłoczułe i uwzględnia się proces chemicznego trawienia metalu lub eliminuje się go.
– metody, w których wykorzystuje się proces grawerowania. [półautotypijne – bezpośrednie – subtraktywne]
Kryteria oceny
1. Zasada tworzenia półtonów – we wszystkich technikach (z wyj. wklęsło.) wartości tonalne odwzorowywane są przez zmianę powierzchni elementów drukujących, wklęsłodruk – zmiana powierzchni i głębokości
2. Grubość warstwy farby na obrzeżach elementów drukujących, wyrazistość granic elementów drukujących
Poszarpane krawędzie wynikające z obciagu gumowego
3. Deformacja podłoża zadrukowywanego:
– typografia – przetłoczenie papieru,
– offset – najmniejsza, jeżeli mamy dobrze przygotowany papier,
– wklęsło – wciągnięcie przez elementy druk. materiału zadrukowywanego, powoduje powstanie reliefu odwrotnego do typograficznego.
4.
5.
6. Grubość warstwy farby na odbitce:
– typografia – 0,8÷2,2mm,
– offset – 1,25÷1,5mm,
– rotograwiura – 5÷7mm.,
– f. rytowane – do30mm.
7. Gęstość optyczna odbitki:
– typografia –1,3÷1,4,
– offset –1,0÷1,1,
–
– wklęsło –1,4÷1,6.
8. Gęstość rastra:
– typografia –24÷30 linii/cm,
– offset –48÷120 linii/cm,
– wklęsło –>70 linii/cm, à nie drukują progi rastrowe
– a / b=1 / 2,7 –miękkość przejść tonalnych jest najlepsza
rastry kontaktowe
Zadaniem rastrów Rototipo-R wytworzenie oparcia dla rakla w procesie drukowania, zwłaszcza w ciemnych partiach rysunku liniatóra 54/76 lini/cm.
Grawerowanie – częstotliwość zagłębień igły graw. Określa jednocześnie liniaturę rastra (48 l/cm); diapozytywy zrastrowane, …
Metoda pośrednia z zastosowaniem układu światłoczułego: żelatyna–dwuchromian
Biuro techniczne
1. wykonanie formy montażowej
2. przygotowanie papieru pigmentowego
3 naświetlanie pap. pigmentowego
a) przez raster
b) diapozytyw wielotonalny
4. przygotowanie powierzchni cylindra formowego
5. przenoszenie pap. pigmentowego z naświetlonym rastrem na cylinder
6. wywoływanie
7 zabezpieczenie miejsc, które nie powinny być trawione
8. trawienie
9. usunięcie zbędnej warstwy żelatynowej
10. korekta
11. chromowanie zwiększające wytrzymałość (opcjonalne)
12. drukowanie
Właściwości papierów pigmentowych:
Wada: brak stabilizacji podłoża, dlatego papier zastąpiono folią fotopolimerową –Autofilm (f. Autotype). Autocol – do wywoływania zinmego.
Papier pigmentowy – warstwa podłożowa z papierem chemicznie obrobionym, na nią nakłada się warstwę żelatyny. Wyróżnia się dwa układy żelatyny:
1,5 0,9 0,3
– warstwa spodnia (bezpośrednio na papierze), żelatyna łatwo rozpuszczalna, ale mało kontrastowa;
– warstwa trudno rozpuszczalna – bardziej kontrastowa. Stosowanie dwóch warstw żelatynowych zapobiega deformacji rysunku w czasie wykonywania formy.
Pigmenty – (tlenki żelaza – chemicznie obojętny), spełnia on dwojaką rolę:
– filtr świetlny w procesie naświetlania, zawartość pigmentu w warstwie żelatynowej uniemożliwia utwardzenie żelatyny w całej masie, pigment wpływa na kontrast kopii – jest mały jeśli jest znaczna ilość pigmentu, ale wtedy jest przydatny do naświetlania diapozytywów o dużym kontraście;
– możliwość kontroli przebiegu obróbki, kopii pigmentowej na poszczególnych etapach wykonywania formy; poszczególne ziarna pigmentu nie przekraczają 3-5mm.
Pigment powinien być równomiernie rozproszony w żelatynie i nie powodować lokalnych skupisk. Podstawowy kontrast materiałów pigmentowych zależy od podstawowego zakresu światłoczułości, stosowanego w procesie naświetlania źródła światła oraz kontrastu diapozytywów służących do wykonywania formy; bardziej kontrastowe pap. pigmentowe dla pozytywów małokontrastowych. Spełnia równierz filtra świetlnego, różnicując stopień zgarbowania żelatyny, ułatwia wzrokową ocenę wywołania i trawienia.
Przygotowanie papieru pigmentowego:
1) uczulanie – roztwór uczulający: dwuchromian amonu (potasu, sodu), morzna stosować równierz monochromiany jednak mają one niższą czułość. wpływa on na właściwości: stężenie – najlepsze 3+/-0,2%; temperatura – 13+/-1°C; czas uczulania – 3min; pH=5,3÷5,5; ciągła filtracja i mieszanie; stosowanie wody bez żelaza i chlorków [powodują garbowanie żelatyny].
t
Wzrost stężenia C powoduje obniżenia temperatury topnienia żelatyny.Wzrost stężenia C nie wpływa na zmianę kontrastu podstawowego kopii.
Ze wzrostem czasu uczulania rośnie wchłanianie dwuchromianu – zwiększenie światłoczułości, ale również obniżenie temperatury topnienia żelatyny. Wraz ze wzrostem stęż. C czas dyfuzji tdyf FeCl3 rośnie.
T1
T2
Wzrost temperatury powoduje wzrost czasu dyfuzji tdyf FeCl3.
Wzrost temperatury nie wpływa na zmianę kontrastu podstawowego kopii. Wykres jak dla stęrzenia. Temp wywoływania >20 C powoduje ocnirzenie temp topnienia warstwy żelatynowej.
Ddp
Podobnie jak stężenie i temperatura zachowuje się czas uczulania T – nie wpływa na zmianę kontrastu podstawowego kopii. Przekroczenie 5 minut powoduje obnirzenie temp topnienia
Wzrost pH powoduje: wzrost pęcznienia żelatyny, spadek tdyf, co obniża światłoczułość warstw pigmentowych, duży przyrost (nawet dwukrotny) masy żelatyny, nie wpływa na zmianę kontrastu podstawowego kopii. Przy pH=6 następuje gwałtowny spadek światłoczułości – przejście dwuchromianów w monochromiany, są one znacznie mniej światłoczułe od dwuchromianów.
Parametry uczulania autofilii:
– stężenie roztworu uczulającego 2%,
– pH=5,3÷5,5,
– temp.=10°C,
– t=1min.
– wprowadzenie dodatków zwiększających światłoczułość – sole cezu.
Pomiar gęstości roztworu:
Ze wzrostem liczby arkuszy, rośnie gęstość roztworu, pH,
a maleje stężenie K2Cr2O7
Wady w procesie uczulania:
– powstawanie dziurek w papierze pigmentowym (zła cyrkulacja roztworu uczulającego),
–nierównomierność światłoczułości pap. pigmentowego.
Papier po uczulaniu powinien być suszony – zbyt krótkie i intensywne suszenie może spowodować obniżenie światłoczu...
magdap1911