Olimpiada Matematyczna.doc

(39 KB) Pobierz
Olimpiada Matematyczna

Olimpiada Matematyczna


„W matematyce nie ma drogi specjalnej dla królów”.
Ta myśl Euklidesa, twórcy „Elementów”, może przyświecać każdemu konkursowi matematycznemu na każdym etapie kształcenia. W klasach I-III nauczanie treści matematycznych powinno opierać się na bazie zabaw z liczbami, figurami matematycznymi itp. Bezbłędne rozwiązanie zadania może być źródłem satysfakcji i zadowolenia z siebie.
Dlatego zapraszamy do wzięcia udziału w międzyszkolnej Małej Olimpiadzie Matematycznej, która pozwoli wyłonić najlepszego matematyka spośród klas nauczania zintegrowanego. Organizatorzy mają w planach przeprowadzenie konkursu (w podobnej formie, z tym samym rocznikiem) w ostatniej klasie szkoły podstawowej i sprawdzenia, czy zainteresowania matematyką z czasem nie zmieniają się, oraz przeanalizowanie uczestnictwa w przedmiotowym konkursie z matematyki w klasie trzeciej gimnazjum.

Olimpiada odbędzie się…………...
(……….) godz…..00 w Zespole Szkół Szkoła Podstawowa
Gimnazjum nr 2 im J. Piłsudskiego w Koniecpolu na hali sportowej.
Cele konkursu:
1.Stworzenie korzystnej motywacji do rozwiązywania zadań matematycznych
2.Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywanie problemów
matematycznych
3.Wyłonienie uczniów najzdolniejszych
4.Intensyfikacja pracy z dzieckiem uzdolnionym
5.Poznanie nowych kolegów o podobnych zainteresowaniach matematycznych
6.Sprawdzenie swej wiedzy na tle innych uczestników

Organizacja konkursu:
1.Konkurs przebiegnie w dwóch etapach:
I. Eliminacje szkolne ( test składający się z 10 zadań: 5 zadań otwartych, 5 zamkniętych)
*Za przeprowadzenie eliminacji szkolnych odpowiedzialni są nauczyciele klas
trzecich nauczania zintegrowanego
**Eliminacje należy przeprowadzić na podstawie dostarczonego przez
organizatorów zestawu zadań (czas trwania 45 min.)
***Do drugiego etapu zakwalifikują się uczniowie, którzy otrzymają
maksymalną liczbę punktów
II. Konkurs międzyszkolny (test składający się z 15
zadań: 5 zadań otwartych, 5 zamkniętych, 5 zadań odpowiedzi tak-nie)
****W etapie międzyszkolnym test został opracowany na treściach zawartych
w podstawie programowej z matematyki na etapie szkolnym I-III
*****W teście mogą wystąpić zadania złożone wielodziałaniowe, test wyboru, zadania krótkiej odpowiedzi
******Czas trwania konkursu 60 minut
2.Zgłoszenia kandydatów prosimy o przekazanie telefonicznie organizatorom
w terminie do…………………r.
3.Prace będą zakodowane.
4.Sprawdzaniem prac zajmie się niezależna komisja złożona z nauczycieli
matematyków oraz uzdolnionych matematycznie gimnazjalistów.
5.Laureatem olimpiady zostanie uczeń, który zdobędzie największą,
liczbę punktów
6.Odpowiednio do uzyskanych wyników uczniowie zajmą drugie i trzecie
miejsce
7.Komisja może przyznać wyróżnienia
8.Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród nastąpi
………….r po konkursie.

PIERWSZA CZĘŚĆ ELIMINACJI SZKOLNYCH
Przed Wami zadania otwarte, które wymagają rozwiązania i odpowiedzi.
Rozwiążcie je dokładnie i dobrze. Życzymy powodzenia!

Zad.1. Pchła potrafi skoczyć na odległość 150-krotnie większą niż
wynosi jej długość. Jak daleko mógłbyś skoczyć, gdybyś był tak
sprawny jak pchła?

Odpowiedź:………………………………….

Zad.2 Za tuzin cukierków Magda zapłaciła 5 zł 16 gr. Ile groszy
kosztował jeden
guzik?

Odpowiedź:…………………………………………………..

Zad.3. Podaj największą parzystą liczbę trzycyfrową.

Odpowiedź:………………………………………

Zad.4. Uzupełnij zapis:

8 4**
- **2 8
----------------
1 1 1 1

Zad.5. Marcin jeździ na rowerze wokół prostokątnego placu o wymiarach
86m na 39m.
a) Jaką drogę przejedzie wykonując 15 pełnych okrążeń
b) Ile okrążeń musi wykonać, aby przejechać drogę długości 6 km?


Odpowiedź:
ZADANIA ZAMKNIĘTE

Przed Wami 5 zadań testowych. Wystarczy zaznaczyć kółkiem jedną
prawidłową odpowiedź. Powodzenia.

Zad.1. Które zdanie jest prawdziwe?

A Każdy prostokąt jest kwadratem
B Przekątne dowolnego kwadratu są prostopadłe
C Każdy trójkąt ma wszystkie boki równe
D Środek okręgu należy do okręgu

Zad.2. Liczba 321 jest

A parzysta
B podzielna przez 3
C podzielna przez 3 i 4
D podzielna przez 7

Zad.3. Masz przed sobą zbiór liczb 8, 14, 22, 32, … Jaka powinna być kolejna liczba
( zgodnie z odkrytą regułą)

A 42
B 44
C 40
D 38

Zad. 4 Na drzewie siedziały 4 sikorki i 6 wróbelków. Pięć ptaków odleciało z tego drzewa. Czy wśród nich był chociaż jeden wróbelek?

A Tak
B Nie

Zad. 5. Rozwiązanie jednego zadania matematyki Ewie zajmuje 8 minut, a
przeczytanie jednej strony w książce 16 minut. Dziewczynka ma rozwiązać 4
zadania i przeczytać 3 strony tekstu w książce. O której skończy odrabiać
lekcje, jeśli zaczęła o 1730?

A 1900
B 1930
C 1830
D 1850


KOD UCZNIA…………………
CZĘŚĆ PIERWSZA
ZADANIA OTWARTE
czyli takie, których rozwiązanie napisz w zaznaczonym miejscu.
Nie zapomnij o odpowiedzi!
POWODZENIA
Zadanie 1.
Ania, Basia i Ewa otrzymały za rozwiązanie zadania różne oceny. Żadna
dziewczynka nie otrzymała dwójki i jedynki ani niestety szóstki. Ania nie
otrzymała trójki. Basia nie otrzymała ani trójki, ani piątki. Jaką
ocenę otrzymała każda dziewczynka?

ImięOcena
123456
----------------------------------------------------
Ania
----------------------------------------------------
Basia
----------------------------------------------------
Ewa
----------------------------------------------------
Ania otrzymała .........
Basia otrzymała .............
Ewa otrzymała ...........

Zadanie 2.
Klocek długości 6 m rozcięto na 6 równych części. Ile razy trzeba
było przecinać ten kloc?
ROZWIĄZANIE


ODPOWIEDŹ: Kloc trzeba było rozcinać……….razy.
Zadanie 3
Ania mieszka w odległości 1½ km od szkoły. Agnieszka mieszka o 500m
dalej od szkoły niż Ania. Kasia ma do szkoły połowę tej drogi, która ma
Agnieszka. Oblicz odległość do szkoły Agnieszki i Kasi.
ROZWIĄZANIE


ODPOWIEDŹ: Agnieszka mieszka w odległości……………od szkoły.
Kasia mieszka w odległości……………od szkoły.

Zadanie 4
Do kwiaciarni dostarczono 52 róże. Po wykonaniu pewnej liczby wiązanek o
takiej samej liczbie róż, w kwiaciarni pozostało 8 róż. Ile wiązanek można było wykonać. Podaj jak najwięcej możliwości.
ROZWIĄZANIE:


ODPOWIEDŹ:……………………………………………………………………..
Zadanie 5
Marcin obiecał, że pomoże dziadkowi ogrodzić siatką prostokątna
działkę o wymiarach 25 m na 36 m. Pierwszego dnia zrobili 22 m ogrodzenia,
drugiego dnia ogrodzili odcinek o 7 m dłuższy. Trzeciego dnia posunęli się w
pracy o 11 m.
a) Ile metrów ogrodzenia wykonali w ciągu trzech dni?


b) Czy wykonali już połowę
pracy?


ODPOWIEDŹ:………………………………………………………………………………..


BRUDNOPIS……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….


KOD UCZNIA…………………..
CZĘŚĆ DRUGA
ZADANIA ZAMKNIĘTE
czyli takie, w których musisz podać jedna prawdziwą odpowiedź
POWODZENIA!

Zadanie 1
Narysuj łamaną zamkniętą składającą się z 5 odcinków tak, aby
żadne z nich nie były do siebie równoległe


Zadanie 2
Zaznacz, które działania są przemienne
A. dodawanie i odejmowanie
B. dodawanie i mnożenie
C. odejmowanie i dzielenie
D. dodawanie i dzielenie


Zadanie 3.
Samochód w czasie 12 godzin przejechał 600 km. Z jaką średnią
prędkością jechał ten samochód?
A. 40 km
B. 50 km
C. 55 km
D. 60 km


Zadanie 4
Dzisiaj jest 10 maja. Licząc od jutrzejszego dnia Zuzia za 50 dni
wyjeżdża na kolonię. Który to będzie dzień i miesiąc?
A. 30 czerwca
B. 29 czerwca
C. 1 lipca
D. 31 czerwca


Zadanie 5
Czy dzieląc liczbę 327 przez 4 otrzymasz resztę:
A. 4
B. 1
C. 2
D. 3


KOD UCZNIA………………….


CZĘŚĆ TRZECIA
ZADANIA ZAMKNIĘTE
czyli takie, w których musisz zaznaczyć odpowiedź TAK lub NIE
POWODZENIA!

Zadanie 1.
Czy mnożąc dowolną liczbę nieparzystą przez 2 zawsze otrzymamy liczę
parzystą?

TAK NIE


Zadanie 2
Czy prawda jest, że 5 dm = 50 cm?

TAK NIE


Zadanie 3
Czy rok ma zawsze 365 dni
TAK NIE


Zadanie 4
Czy zapis LIX w systemie rzymskim oznacza liczbę 109?


TAK NIE


Zadanie 5
Czy trójkąt prostokątny ma wszystkie boki równe?

TAK NIE

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin