„W matematyce nie ma drogi specjalnej dla królów”.Ta myśl Euklidesa, twórcy „Elementów”, może przyświecać każdemu konkursowi matematycznemu na każdym etapie kształcenia. W klasach I-III nauczanie treści matematycznych powinno opierać się na bazie zabaw z liczbami, figurami matematycznymi itp. Bezbłędne rozwiązanie zadania może być źródłem satysfakcji i zadowolenia z siebie.Dlatego zapraszamy do wzięcia udziału w międzyszkolnej Małej Olimpiadzie Matematycznej, która pozwoli wyłonić najlepszego matematyka spośród klas nauczania zintegrowanego. Organizatorzy mają w planach przeprowadzenie konkursu (w podobnej formie, z tym samym rocznikiem) w ostatniej klasie szkoły podstawowej i sprawdzenia, czy zainteresowania matematyką z czasem nie zmieniają się, oraz przeanalizowanie uczestnictwa w przedmiotowym konkursie z matematyki w klasie trzeciej gimnazjum.Olimpiada odbędzie się…………...(……….) godz…..00 w Zespole Szkół Szkoła PodstawowaGimnazjum nr 2 im J. Piłsudskiego w Koniecpolu na hali sportowej.Cele konkursu:1.Stworzenie korzystnej motywacji do rozwiązywania zadań matematycznych2.Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywanie problemówmatematycznych3.Wyłonienie uczniów najzdolniejszych4.Intensyfikacja pracy z dzieckiem uzdolnionym5.Poznanie nowych kolegów o podobnych zainteresowaniach matematycznych6.Sprawdzenie swej wiedzy na tle innych uczestnikówOrganizacja konkursu:1.Konkurs przebiegnie w dwóch etapach:I. Eliminacje szkolne ( test składający się z 10 zadań: 5 zadań otwartych, 5 zamkniętych)*Za przeprowadzenie eliminacji szkolnych odpowiedzialni są nauczyciele klastrzecich nauczania zintegrowanego**Eliminacje należy przeprowadzić na podstawie dostarczonego przezorganizatorów zestawu zadań (czas trwania 45 min.)***Do drugiego etapu zakwalifikują się uczniowie, którzy otrzymająmaksymalną liczbę punktówII. Konkurs międzyszkolny (test składający się z 15zadań: 5 zadań otwartych, 5 zamkniętych, 5 zadań odpowiedzi tak-nie) ****W etapie międzyszkolnym test został opracowany na treściach zawartychw podstawie programowej z matematyki na etapie szkolnym I-III*****W teście mogą wystąpić zadania złożone wielodziałaniowe, test wyboru, zadania krótkiej odpowiedzi******Czas trwania konkursu 60 minut2.Zgłoszenia kandydatów prosimy o przekazanie telefonicznie organizatoromw terminie do…………………r.3.Prace będą zakodowane.4.Sprawdzaniem prac zajmie się niezależna komisja złożona z nauczycielimatematyków oraz uzdolnionych matematycznie gimnazjalistów.5.Laureatem olimpiady zostanie uczeń, który zdobędzie największą,liczbę punktów6.Odpowiednio do uzyskanych wyników uczniowie zajmą drugie i trzeciemiejsce7.Komisja może przyznać wyróżnienia8.Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród nastąpi………….r po konkursie.PIERWSZA CZĘŚĆ ELIMINACJI SZKOLNYCHPrzed Wami zadania otwarte, które wymagają rozwiązania i odpowiedzi.Rozwiążcie je dokładnie i dobrze. Życzymy powodzenia!Zad.1. Pchła potrafi skoczyć na odległość 150-krotnie większą niżwynosi jej długość. Jak daleko mógłbyś skoczyć, gdybyś był taksprawny jak pchła?Odpowiedź:………………………………….Zad.2 Za tuzin cukierków Magda zapłaciła 5 zł 16 gr. Ile groszykosztował jedenguzik?Odpowiedź:…………………………………………………..Zad.3. Podaj największą parzystą liczbę trzycyfrową.Odpowiedź:………………………………………Zad.4. Uzupełnij zapis:8 4**- **2 8----------------1 1 1 1Zad.5. Marcin jeździ na rowerze wokół prostokątnego placu o wymiarach86m na 39m. a) Jaką drogę przejedzie wykonując 15 pełnych okrążeńb) Ile okrążeń musi wykonać, aby przejechać drogę długości 6 km?Odpowiedź:ZADANIA ZAMKNIĘTEPrzed Wami 5 zadań testowych. Wystarczy zaznaczyć kółkiem jednąprawidłową odpowiedź. Powodzenia.Zad.1. Które zdanie jest prawdziwe?A Każdy prostokąt jest kwadratemB Przekątne dowolnego kwadratu są prostopadłeC Każdy trójkąt ma wszystkie boki równe D Środek okręgu należy do okręguZad.2. Liczba 321 jestA parzystaB podzielna przez 3C podzielna przez 3 i 4D podzielna przez 7Zad.3. Masz przed sobą zbiór liczb 8, 14, 22, 32, … Jaka powinna być kolejna liczba( zgodnie z odkrytą regułą)A 42B 44C 40D 38Zad. 4 Na drzewie siedziały 4 sikorki i 6 wróbelków. Pięć ptaków odleciało z tego drzewa. Czy wśród nich był chociaż jeden wróbelek?A TakB NieZad. 5. Rozwiązanie jednego zadania matematyki Ewie zajmuje 8 minut, aprzeczytanie jednej strony w książce 16 minut. Dziewczynka ma rozwiązać 4zadania i przeczytać 3 strony tekstu w książce. O której skończy odrabiaćlekcje, jeśli zaczęła o 1730?A 1900B 1930C 1830D 1850KOD UCZNIA…………………CZĘŚĆ PIERWSZAZADANIA OTWARTEczyli takie, których rozwiązanie napisz w zaznaczonym miejscu.Nie zapomnij o odpowiedzi!POWODZENIAZadanie 1.Ania, Basia i Ewa otrzymały za rozwiązanie zadania różne oceny. Żadnadziewczynka nie otrzymała dwójki i jedynki ani niestety szóstki. Ania nieotrzymała trójki. Basia nie otrzymała ani trójki, ani piątki. Jakąocenę otrzymała każda dziewczynka?ImięOcena123456----------------------------------------------------Ania----------------------------------------------------Basia----------------------------------------------------Ewa----------------------------------------------------Ania otrzymała ......... Basia otrzymała .............Ewa otrzymała ........... Zadanie 2.Klocek długości 6 m rozcięto na 6 równych części. Ile razy trzebabyło przecinać ten kloc?ROZWIĄZANIEODPOWIEDŹ: Kloc trzeba było rozcinać……….razy.Zadanie 3Ania mieszka w odległości 1½ km od szkoły. Agnieszka mieszka o 500mdalej od szkoły niż Ania. Kasia ma do szkoły połowę tej drogi, która maAgnieszka. Oblicz odległość do szkoły Agnieszki i Kasi.ROZWIĄZANIEODPOWIEDŹ: Agnieszka mieszka w odległości……………od szkoły.Kasia mieszka w odległości……………od szkoły.Zadanie 4Do kwiaciarni dostarczono 52 róże. Po wykonaniu pewnej liczby wiązanek otakiej samej liczbie róż, w kwiaciarni pozostało 8 róż. Ile wiązanek można było wykonać. Podaj jak najwięcej możliwości.ROZWIĄZANIE:ODPOWIEDŹ:……………………………………………………………………..Zadanie 5Marcin obiecał, że pomoże dziadkowi ogrodzić siatką prostokątnadziałkę o wymiarach 25 m na 36 m. Pierwszego dnia zrobili 22 m ogrodzenia,drugiego dnia ogrodzili odcinek o 7 m dłuższy. Trzeciego dnia posunęli się wpracy o 11 m.a) Ile metrów ogrodzenia wykonali w ciągu trzech dni?b) Czy wykonali już połowępracy?ODPOWIEDŹ:………………………………………………………………………………..BRUDNOPIS……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….KOD UCZNIA…………………..CZĘŚĆ DRUGAZADANIA ZAMKNIĘTEczyli takie, w których musisz podać jedna prawdziwą odpowiedźPOWODZENIA!Zadanie 1 Narysuj łamaną zamkniętą składającą się z 5 odcinków tak, abyżadne z nich nie były do siebie równoległe Zadanie 2Zaznacz, które działania są przemienneA. dodawanie i odejmowanieB. dodawanie i mnożenieC. odejmowanie i dzielenieD. dodawanie i dzielenieZadanie 3.Samochód w czasie 12 godzin przejechał 600 km. Z jaką średniąprędkością jechał ten samochód?A. 40 kmB. 50 kmC. 55 kmD. 60 kmZadanie 4Dzisiaj jest 10 maja. Licząc od jutrzejszego dnia Zuzia za 50 dniwyjeżdża na kolonię. Który to będzie dzień i miesiąc?A. 30 czerwcaB. 29 czerwcaC. 1 lipcaD. 31 czerwcaZadanie 5 Czy dzieląc liczbę 327 przez 4 otrzymasz resztę:A. 4B. 1C. 2D. 3KOD UCZNIA………………….CZĘŚĆ TRZECIAZADANIA ZAMKNIĘTE czyli takie, w których musisz zaznaczyć odpowiedź TAK lub NIEPOWODZENIA!Zadanie 1.Czy mnożąc dowolną liczbę nieparzystą przez 2 zawsze otrzymamy liczęparzystą?TAK NIEZadanie 2 Czy prawda jest, że 5 dm = 50 cm?TAK NIEZadanie 3 Czy rok ma zawsze 365 dniTAK NIEZadanie 4Czy zapis LIX w systemie rzymskim oznacza liczbę 109?TAK NIEZadanie 5Czy trójkąt prostokątny ma wszystkie boki równe? TAK NIE
kasias19