4
Październik
1. Co nam daje jesień?
2. Moja rodzina i ja.
3. Od ziarenka do bochenka.
1. Utrwalają i wzbogacają wiadomości na temat warzyw, owoców i innych „darów jesieni”.
2. Dostrzegają własną rolę społeczną w rodzinie (prawa i obowiązki) oraz role innych członków rodziny.
3. Poznają „Historię bochenka chleba”. Doceniają trud wielu ludzi biorących udział w produkcji zbóż, mąki i pieczywa. Wzbogacają słownik bierny i czynny o związane z tematyką pojęcia jednostkowe i ogólne.
Temat dnia
Cele
Uwagi
1.„Poszukiwanie skarbu”.
- porusza się w przestrzeni zgodnie z instrukcją słowną, wykonuje polecenia i podaje zrozumiałe instrukcje,
- rozumie umowy dotyczące informacji zapisanych na kartce papieru: u góry, na dole, z lewego brzegu, w prawym rogu kartki itp.,
- ćwiczenia gimnastyczne: ćwiczy umiejętność zachowania równowagi ciała podczas przechodzenia po wyznaczonej, krętej linii.
2. „Już owoców pełen kosz”
- spostrzega i określa zmiany w układzie elementów na obrazku,
- stosuje poprawnie określenia: na, pod, obok, między;
- rozpoznaje i nazywa źródła dźwięków;
- wyszukuje przedmioty z głoską o w nazwie;
- czyta globalnie wyrazy „dom”, „kot”, „płot”, „Ola”, „Ala”;
- rozpoznaje i nazywa literę o, O (owoce, Ola),
- porównuje dwa rysunki, dostrzega różnice, uzupełnia brakujące elementy, starannie koloruje;
- ćwiczenia gimnastyczne: sprawnie chwyta i rzuca piłkę.
3. „Co zobaczymy” – wycieczka do lasu
- odkrywa różnorodność kształtów, wielkości, faktury obiektów i zjawisk przyrodniczych, wielość i harmonię jesiennych barw, charakterystyczny nastrój i zapach jesiennego lasu;
- rozpoznaje i nazywa drzewa i krzewy oraz ich owoce (kasztanowiec, dąb, brzoza, buk, klon, jarzębina, świerk, sosna);
- doznaje radości wspólnej zabawy w nowym otoczeniu i pasji zbieracza;
- przestrzega zasad właściwego zachowania się w lesie z szacunku dla jego mieszkańców (roślin i zwierząt) oraz zasad bezpieczeństwa,
- w trakcie rozmowy po wycieczce opisuje swoje wrażenia i spostrzeżenia, utrwala zdobytą wiedzę.
4. „Co tworzy las?”
- rozpoznaje i nazywa odgłosy lasu,
- wie, jak zbudowane jest drzewo, zna podział na drzewa liściaste i iglaste,
- uważnie słucha opowiadania S. Karaszewskiego pt. „Las – czarodziejski dom zwierząt”, poznaje pojęcia: warstwy lasu: drzewa wysokie, krzewy, runo leśne,
- poprawnie nazywa przedstawione na obrazkach drzewa, dzieli nazwy drzew na sylaby,
- maluje farbą plakatową drzewa i krzewy, formuje liście - kuleczki z krepiny, dobierając odpowiednie, jesienne barwy,
- porządkuje swoje miejsce pracy po jej zakończeniu.
5. „W poszukiwaniu liści i owoców drzew”
- rozpoznaje i nazywa owoce drzew iglastych i liściastych, przyporządkowuje liście i owoce do odpowiedniego drzewa,
- wypowiada się w sposób komunikatywny na temat opowiadania S. Karaszewskiego pt. „W poszukiwaniu liści i owoców drzew”,
- łączy rysunki liści i owoców drzew linią, starannie koloruje kontury rysunków;
- odtwarza kształt figur geometrycznych oraz wysłuchane rytmy za pomocą kasztanów i żołędzi;
6. „Co Ala widziała w lesie?”
- komunikatywnie wypowiada się na temat zdjęć, w razie potrzeby, przy pomocy pytań n-lki, uściśla swą wypowiedź;
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów „aparat” „Ala”, buduje schemat i model wyrazu „aparat”;
- poznaje wygląd litery a A;
- wykonuje ćwiczenia utrwalające poznaną literę w książce „ABC. Książka sześciolatka”, s. 14, 15.
7. „Jesienna muzyka”
- odczuwa nastrój wiersza J. Czechowicza pt. „Jesień”’
- potrafi odtworzyć z pamięci fragmenty wiersza;
- interpretuje ruchem i gestem słowa piosenki pt. „Deszczyk”, dostosowuje ruch do tempa i rytmu muzyki;
- wykorzystuje gazety do stworzenia „jesiennej muzyki”;
- maluje „Deszczowy jesienny dzień” techniką „mokre w mokrym”; ocenia efekty pracy;
- ćwiczenia gimnastyczne: sprawnie przeskakuje przez przeszkody płaskie
8. „Wielkie grzybobranie”
- uważnie słucha wiersza D. Gellner pt. „Grzybobranie”,
- potrafi nazwać wybrane grzyby, dzieląc je na jadalne i trujące, wie, dlaczego nie należy niszczyć grzybów - również trujących,
- przestrzega ustalonych reguł w grze grupowej „Na grzyby”, poprawnie określa liczbę oczek na kostce, porównuje liczebność zbiorów przez przeliczanie i układanie w pary,
- wycina z kolorowego papieru grzyby i drzewa.
9. „Co nam dała jesień”
- odtwarza podany rytm przy pomocy bębenka i naturalnych efektów perkusyjnych;
- śpiewa piosenkę pt. „Deszczyk” realizując rytm piosenki na instrumentach perkusyjnych;
- odpowiada na pytania n-lki dotyczące zmian w przyrodzie związanych z porą roku;
- dokonuje analizy i syntezy wyrazów;
- wydziera z kolorowego papieru na temat: „Co nam dała jesień”.
10. „Fartuch pani Jesieni”
stokrotka83