Październik 1.doc

(85 KB) Pobierz
Październik

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Październik

 

Tematy kompleksowe

 

1.     Co nam daje jesień?

2.     Moja rodzina i ja.

3.     Od ziarenka do bochenka.

 

Zadania wychowawcze

1.     Utrwalają i wzbogacają wiadomości na temat warzyw, owoców i innych „darów jesieni”.

2.     Dostrzegają własną rolę społeczną w rodzinie (prawa i obowiązki) oraz role innych członków rodziny.

3.     Poznają „Historię bochenka chleba”. Doceniają trud wielu ludzi biorących udział w produkcji zbóż, mąki i pieczywa. Wzbogacają słownik bierny i czynny o związane z tematyką pojęcia jednostkowe i ogólne.

 

Temat dnia

Cele

Uwagi

I. Jesień w parku i w lesie

1.„Poszukiwanie skarbu”.

-          porusza się w przestrzeni zgodnie z instruk­cją słowną, wykonuje polecenia i podaje zrozumiałe instrukcje,

-          rozumie umowy dotyczące informacji zapi­sanych na kartce papieru: u góry, na dole, z lewego brzegu, w prawym rogu kartki itp.,

-          ćwiczenia gimnastyczne: ćwiczy umiejęt­ność zachowania równowagi ciała podczas przechodzenia po wyznaczonej, krętej linii.

 

2. „Już owoców pełen kosz”

-          spostrzega i określa zmiany w układzie elementów na obrazku,

-          stosuje poprawnie określenia: na, pod, obok, między;

-          rozpoznaje i nazywa źródła dźwięków;

-          wyszukuje przedmioty z głoską o w na­zwie;

-          czyta globalnie wyrazy „dom”, „kot”, „płot”, „Ola”, „Ala”;

-          rozpoznaje i nazywa literę o, O (owoce, Ola),

-          porównuje dwa rysunki, dostrzega różnice, uzupełnia brakujące elementy, starannie koloruje;

-          ćwiczenia gimnastyczne: sprawnie chwyta i rzuca piłkę.

 

3. „Co zobaczymy” – wycieczka do lasu

-          odkrywa różno­rodność kształtów, wiel­kości, faktury obiektów i zjawisk przy­rodni­czych, wielość i harmo­nię je­siennych barw, charakte­rystyczny nastrój i za­pach je­siennego lasu;

-          rozpoznaje i nazywa drzewa i krzewy oraz ich owoce (kasztanowiec, dąb, brzoza, buk, klon, jarzębina, świerk, sosna);

-          doznaje radości wspól­nej zabawy w nowym otoczeniu i pasji zbiera­cza;

-          przestrzega zasad wła­ściwego zachowania się w lesie z szacunku dla jego mieszkań­ców (roślin i zwierząt) oraz zasad bezpie­czeństwa,

-          w trakcie rozmowy po wycieczce opisuje swoje wrażenia i spostrzeżenia, utrwala zdobytą wiedzę.

 

4. „Co tworzy las?”

-          rozpoznaje i nazywa odgłosy lasu,

-          wie, jak zbudowane jest drzewo, zna po­dział na drzewa liściaste i iglaste,

-          uważnie słucha opowiadania S. Karaszew­skiego pt. „Las – czarodziejski dom zwie­rząt”, poznaje pojęcia: warstwy lasu: drzewa wysokie, krzewy, runo leśne,

-          poprawnie nazywa przedstawione na obraz­kach drzewa, dzieli nazwy drzew na sylaby,

-          maluje farbą plakatową drzewa i krzewy, formuje liście - kuleczki z krepiny, dobie­rając odpowiednie, jesienne barwy,

-          porządkuje swoje miejsce pracy po jej za­kończeniu.

 

5. „W poszukiwaniu liści i owoców drzew”

-          rozpoznaje i nazywa owoce drzew iglastych i liściastych, przyporządkowuje liście i owoce do odpowiedniego drzewa,

-          wypowiada się w sposób komunikatywny na temat opowiadania S. Karaszewskiego pt. „W poszukiwaniu  liści i owoców drzew”,

-          łączy rysunki liści i owoców drzew linią, starannie koloruje kontury rysunków;

-          odtwarza kształt figur geometrycznych oraz wysłuchane rytmy za pomocą kasztanów i żołędzi;

-          ćwiczenia gimnastyczne: sprawnie chwyta i rzuca piłkę.

 

6. „Co Ala widziała w lesie?”

-          komunikatywnie wypowiada się na temat zdjęć, w razie potrzeby, przy pomocy pytań n-lki, uściśla swą wypowiedź;

-          dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyra­zów „aparat” „Ala”, buduje schemat i mo­del wyrazu „aparat”;

-          poznaje wygląd litery a A;

-          wykonuje ćwiczenia utrwalające poznaną literę w książce „ABC. Książka sześcio­latka”, s. 14, 15.

 

7. „Jesienna muzyka”

-          odczuwa nastrój wiersza J. Czechowicza pt. „Jesień”’

-          potrafi odtworzyć z pamięci fragmenty wier­sza;

-          interpretuje ruchem i gestem słowa pio­senki pt. „Deszczyk”, dostosowuje ruch do tempa i rytmu muzyki;

-          wykorzystuje gazety do stworzenia „jesien­nej muzyki”;

-          maluje „Deszczowy jesienny dzień” tech­niką „mokre w mokrym”; ocenia efekty pracy;

-          ćwiczenia gimnastyczne: sprawnie przeska­kuje przez przeszkody płaskie

 

8. „Wielkie grzybobra­nie”

-          uważnie słucha wiersza D. Gellner pt. „Grzybobranie”,

-          potrafi nazwać wybrane grzyby, dzieląc je na jadalne i trujące, wie, dlaczego nie na­leży niszczyć grzybów - również trujących,

-          przestrzega ustalonych reguł w grze grupo­wej „Na grzyby”, poprawnie określa liczbę oczek na kostce,  porów­nuje liczebność zbiorów przez przeliczanie i układanie w pary,

-          wycina z kolorowego papieru grzyby i drzewa.

 

9. „Co nam dała jesień”

-          odtwarza podany rytm przy pomocy bę­benka i naturalnych efektów perkusyjnych;

-          śpiewa piosenkę pt. „Deszczyk” realizując rytm piosenki na instrumentach perkusyj­nych;

-          odpowiada na pytania n-lki dotyczące zmian w przyrodzie związanych z porą roku;

-          dokonuje analizy i syntezy wyrazów;

-          wydziera z kolorowego papieru na temat: „Co nam dała jesień”.

 

10. „Fartuch pani Je­sieni”

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin