Układy wtryskowo-zapłonowe 1.1.pdf

(519 KB) Pobierz
Program BENEFIT
Materiały szkoleniowe
Diagnostyka układów
wtryskowo-zapłonowych
Akademia Techniki Samochodowej AD
AD POLSKA
listopad 2006
150038641.006.png 150038641.007.png
Diagnostyka układów wtryskowo-zapłonowych
2
1. Wstęp
Do sterowania silników z zapłonem iskrowym (ZI) obecnie stosuje się
elektroniczne zintegrowane systemy sterowania wtryskiem i zapłonem.
Zadaniem układów wtryskowych jest sterowaniem wielkością dawki,
regulacja i wytworzenie mieszanki paliwowo-powietrznej odpowiednio
przygotowanej (jednorodnej lub uwarstwionej), zaś układy zapłonowe są
odpowiedzialne za wytworzenie w komorze spalania iskry zapłonowej
w odpowiednim momencie o odpowiednio dużej energii elektrycznej. Dla
zrealizowania tych zadań, konieczne jest ustalenie warunków pracy silnika.
Warunki te są precyzowane za pomocą sygnałów pochodzących z różnych
czujników pojazdu. Z uwagi na fakt, iż układ zapłonowy jak również
wtryskowy potrzebuje takich samych informacji, logiczną konsekwencją
było połączenie obu układów w jeden system sterujący. Systemy te noszą
różne nazwy, jednakże ze względu na pierwsze rozwiązanie tego systemu
przez firmę Bosch (1979) i nazwaniu go systemem „Motronic” taka nazwa
jest utożsamiana z takimi układami zintegrowanymi. Istnieje wiele
rozwiązań konstrukcyjnych zintegrowanych systemów wtryskowo-
zapłonowych. W różnych kolejnych odmianach, wprowadza się nowe
funkcje celem dokładniejszego sterowania i regulowania pracą silnika przez
jednostkę centralną. Układy te, współpracują również z innymi układami
samochodu: klimatyzacją, sterowaniem automatycznej skrzyni biegów,
układem ABS…ESP.
2. Parametry pracy silnika
Parametry pracy silnika są ustalane za pomocą sygnałów pochodzących
z różnych czujników pojazdu. Temu zagadnieniu poświęcono oddzielną
publikację: Diagnostyka czujników w pojazdach samochodowych cz. I.
Zamieszczono tam: oznaczenia, opisy działania czujników, procedury
diagnostyki systemowej i punktowej oraz objawów nieprawidłowej pracy
jakich można oczekiwać w praktyce serwisowej. Dlatego w bieżących
materiałach tych wiadomości nie umieszczono.
3. Układy zapłonowe
Układ zapłonowy jest odpowiedzialny za wytworzenie w komorze
spalania iskry zapłonowej w odpowiednim momencie, o odpowiednio
dużej energii elektrycznej niezbędnej do całkowitego spalenia mieszanki
paliwowo-powietrznej. W tym celu układ ten po wytworzeniu wysokiego
Biuro Ekspertyz Technicznych i Szkoleń S. Olszowski. Wszelkie prawa zastrzeżone. s.olszowski@pr.radom.pl
150038641.008.png
Diagnostyka układów wtryskowo-zapłonowych
3
napięcia musi przetransportować go od cewki zapłonowej aż do świecy
aby pomiędzy jej elektrodami elektrony, które bombardują cząsteczki gazu
zmusiły je do świecenia. Podstawowymi elementami stanowiącymi układ
zapłonowy są: cewka zapłonowa (akumulator energetyczny), moduł
zapłonowy (układ sterujący obwodem pierwotnym cewki), świeca
zapłonowa oraz czujniki mające wpływ na kąt wyprzedzenia zapłonu
(prędkości obrotowej silnika, czujnik położenia wałka rozrządu i czujnik
spalania stukowego, przepływomierz masowy powietrza, czujnik ciśnienia
w kolektorze dolotowym, czujnik temperatury cieczy chłodzącej, czujnik
temperatury powietrza zasilającego, potencjometr przepustnicy, stycznik
biegu jałowego, …).
3.1. Zapłon elektroniczny. Napięcie wtórne
Zapłon elektroniczny, pozwala na optymalizację chwili zapłonu w każdych
warunkach pracy silnika. Kolejne punkty pola pracy silnika nie są związane
ze sobą a precyzowane są przez mapę zapłonu zapisaną w pamięci
sterownika, zależnie od warunków pracy silnika ustalonych przez
odpowiednie czujniki. Do wytworzenia napięcia zapłonu wykorzystuje się
zjawisko samoindukcji po wyłączeniu prądu w uzwojeniu pierwotnym cewki.
Załączenie i wyłączenie obwodu pierwotnego cewki jest wykonywane przez
moduł zapłonowy, który realizuje swoją funkcję wykorzystując sygnał
dostarczany przez jednostkę centralną ECU. W starych rozwiązaniach sygnał
był dostarczany z czujnika Halla lub czujnika optycznego zamontowanego np.
w aparacie zapłonowym.
Rys. 1. Przebiegi napięć w cewce zapłonowej [1].
Biuro Ekspertyz Technicznych i Szkoleń S. Olszowski. Wszelkie prawa zastrzeżone. s.olszowski@pr.radom.pl
150038641.009.png 150038641.001.png 150038641.002.png
Diagnostyka układów wtryskowo-zapłonowych
4
Uzwojeniem pierwotnym cewki zapłonowej nazywa się uzwojenie, którego
pole jest zmieniane np. poprzez włączanie i wyłącznie prądu zaś uzwojeniem
wtórnym uzwojenie w którym jest indukowane wysokie napięcie. Stosunek
napięć w uzwojeniach cewki jest wprost proporcjonalny do stosunku liczby
zwojów w tych uzwojeniach:
U 1 / U 2 = N 1 / N 2
Indukowane napięcie wtórne jest zależne od: natężenia prądu pierwotnego,
stosunku liczby zwojów, szybkości wzrostu i zanikania pola magnetycznego
oraz od materiału rdzenia. Dlatego należy bezwzględnie stosować właściwe:
moduły i cewki zapłonowe gdyż są ze sobą ściśle powiązane i nie mogą być
dowolnie zamieniane.
W instalacji samochodu z napięcia znamionowego 12V, należy wyindykować
wysokie napięcie od ok. (12 do 30) kV dla zapewnienia pewnego zapłonu
mieszanki paliwowo-powietrznej. Szczegóły zamieszczono na rys. 2.
Rys. 2. Zależność pomiędzy napięciem wtórnym zapłonu mieszanki a
odległością pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej [1]. Zapas
napięcia (dU1, dU2) jest różny w zależności od rodzaju paliwa
benzyna/gaz, odstępu między elektrodami świecy zapłonowej oraz
rodzaju układu zapłonowego (maksymalne napięcie wtórne).
3.2. Usterki układu wysokiego napięcia
Usterki w układzie zapłonowym należą do najczęstszych przyczyn
nieprawidłowej pracy silnika. Diagnostyka układu zapłonowego sprawia
kłopoty nawet doświadczonym diagnostom. Problemy związane
Biuro Ekspertyz Technicznych i Szkoleń S. Olszowski. Wszelkie prawa zastrzeżone. s.olszowski@pr.radom.pl
150038641.003.png
Diagnostyka układów wtryskowo-zapłonowych
5
z diagnozowaniem wynikają z okresowości pojawiania się usterek oraz
z samym procesem diagnozowania układu zapłonowego. Nawet posiadając
odpowiednie urządzenia diagnostyczne można napotkać szereg problemów
interpretacyjnych związanych z niewłaściwą wizualizacją graficzną
i interpretacją uzyskanych wyników.
Diagnostykę układów zapłonowych najlepiej wykonywać po gwałtownym
obciążeniu silnika. Wówczas wychodzą wszelkie jego niedoskonałości.
3.3. Obrazy oscyloskopowe
Do pomiarów oscyloskopowych wysokiego napięcia w układach
zapłonowych należy stosować specjalne sondy pomiarowe o zakresie do
40kV aby uniknąć zniszczenia urządzenia. Jednakże, nawet posiadając
odpowiednie sondy możemy
napotkać problemy diagnostyczne.
Na rys. 3a przedstawiono sygnał
zapłonowy dla jednego cyklu pracy
silnika na biegu jałowym o
podstawie czasu 0,2s. Na rys. 3b
przedstawiono obraz oscyloskopowy
dla jednego cylindra zmieniając
podstawę czasu do 50ms, zaś na
rysunku 3c, zmieniono podstawę
czasu do 30µs. Ten sam obraz
można przedstawić w różnym
„rozciągnięciu” podstawy czasu. W
związku z tym wygląd obrazu
oscyloskopowego ulega zmianie a
co się z tym wiąże, możemy
popełnić błąd interpretacyjny.
Rys. 3. Sygnał z obwodu
zapłonowego oglądany przy różnych
prędkościach podstawy czasu [2].
Biuro Ekspertyz Technicznych i Szkoleń S. Olszowski. Wszelkie prawa zastrzeżone. s.olszowski@pr.radom.pl
150038641.004.png 150038641.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin