Specyfikacje olejowe grup VAG opel bmw ford.docx

(43 KB) Pobierz

Specyfikacje olejowe grup VAG :

VW 500.00
Jest to "stara" specyfikacja stosowana w silnikach zbudowanych przed rokiem 2000 (dokładnie do sierpnia 1999)
Lepkość : SAE 5w-40, 10w-40 lub 20w-40
Olej taki może być użyty we wszystkich silnikach benzynowych i diesle'a, oprócz tych które posiadają odrębną specyfikację.

VW 501.01
Kolejna stara specyfikacja, podobna do poprzedniej VW 500.00
Lepkość: SAE 10w-40, 15w-40 lub 20w-40

VW 502.00
Olej ten może być tylko użyty w silnikach benzynowych i jest rekomendowany do tych, które pracują w uciążliwych warunkach.
http://www.vw.com/vwcom/c.../engoil_gas.pdf
Nie stosować w silnikach, które mają wydłużone okresy serwisowe, lub podlegają innym normom.
Lepkość: SAE 0w-40, 5w-40 lub 10w-40

VW 503.00
Specyfikacja dla silników benzynowych o wydłużonych przeglądach (LongLife). Można stosować w Audi S4, lecz nie w Audi RS4, Audi TT, S3
Lepkość: SAE 0w-30

VW 503.01
Stosowany w silnikach benzynowych uturbionych
Lepkość rating: 0w-30

VW 504.00
Najnowsza norma olejowa VW. Do silników benzynowych FSI i serwisem typu LongLife.

VW 505.00
Do silników diesel'a przed rokiem 2000 (sierpień 1999) - bez pompowtrysków
Lepkość: 0w-40, 5w-40 or 10w-40

VW 505.01
Do silników diesel'a z pompowtryskami (Pumpe-Duse, PD), które nie mają wydłużonego przeglądu (LongLife)
Lepkość: SAE 5w-40

VW 506.00
Do silników diesel'a bez pompowtrysków, z wydłużonymi przeglądami (LongLife)
Lepkość: SAE 0w-30

VW 506.01
Do silników diesel'a z pompowtryskiwaczami o wydłużonych przeglądach (LongLife)
Lepkość: SAE 0w-30

VW 507.00
Najnowsza norma VW. Do silników diesel'a z filtrem cząstek stałych (DPF) oraz serwisem typu LongLife

 

 

Specyfikacja Volkswagen

 

 

Specyfikację opracowana przez firmę Volkswagen, określająca wymogi jakościowe oleju niezbędne do stosowania w modelach tej firmy, można podzielić na trzy duże grupy:

I. Specyfikacja olejów smarnych podwójnych

500.00

Do silników benzynowych i wysokoprężnych NA

501.01

Do silników benzynowych i wysokoprężnych NA

Przewiduje wymianę oleju co 15.000 km; jest już przestarzała bowiem dotyczy wyłącznie olejów, które uzyskały certyfikat przed marcem 1997 roku.

II. Specyfikacja olejów smarnych stosowanych w silnikach benzynowych

502.00

Do silników benzynowych o wysokich osiągach, z wymianą co 15.000 km

503.00

Do silników benzynowych z wydłużonym okresem wymiany (30.000 km),o niskiej lepkości

503.01

do silników benzynowych z wydłużonym okresem wymiany, wyłącznie AUDI

III. Specyfikacja olejów smarnych stosowanych w silnikach wysokoprężnych

505.00

Do silników wysokoprężnych z intercoolerem, wymiana
co 15.000 km

505.01

Do silników wysokoprężnych, wraz z silnikami nowej generacji z pojedynczym pompowtryskiwaczem, wymiana
co 15.000 km

506.00

Do silników wysokoprężnych z wydłużonym okresem wymiany, dłuższym niż 50.000 km, nie nadaje się do stosowania w silnikach z pojedynczym pompowtryskiwaczem. Wymiana oleju jest sygnalizowana przez elektroniczny wyświetlacz obsługi pojazdu (WIV)

506.01

Specyfikacja identyczna jak numer 506.00, z większą ochroną przeciwzużyciową, wymiana po 50.000 km, dla wszystkich silników wysokoprężnych. To specyfikacja oleju o przedłużonej trwałości do samochodu marki AUDI A2 1.4 TDI wyposażonego w silnik z pojedynczym pompowtryskiwaczem. Nie należy stosować go tam, gdzie wymagana jest specyfikacja VW503.00/506.00/505.01/505.00/502.00.

Specyfikacja VW powiązana jest ze szczególną gradacją lepkości. Wyłącznie oleje posiadające odpowiednią gradację mogą posiadać taką a nie inną specyfikację, bowiem tylko oleje danej gradacji są akceptowane przez firmę VW i poddawane testom niezbędnym do uzyskania homologacji.

 


< Powrót

http://www.flpoland.pl/chwiedzwiecej/img/shim.gif

http://www.flpoland.pl/img/pallini_l.gif

 http://www.flpoland.pl/img/goccia.gif  Specyfikacja Mercedes Benz

 

 

Nazwa specyfikacji MB pochodzi od schematu książki Bluebook Mercedes, podzielonej na ponumerowane paragrafy i na strony.

Książka ta jest stosowana przez autoryzowanych koncesjonariuszy firmy Mercedes celem sprawdzenia produktów dopuszczonych do stosowania przez producenta i ich właściwego stosowania w silnikach samochodowych.

229.1

Do silników benzynowych i wysokoprężnych.
Wymagana minimalna jakość ACEA A2/B2 z dodatkowymi ograniczeniami w silniku.

229.3

Do silników benzynowych i wysokoprężnych. Wymagana minimalna jakość ACEA A3 / B3 / B4 oraz MB 229.1.
Może certyfikować wyłącznie oleje typu 0/ 5 W-x. Przewidziano próby dodatkowe w silnikach typu DB.

229.5

Wymiana maksymalnie po 50.000 km. Wymagana minimalna jakość ACEA A3 / B3 / B4. Może certyfikować wyłącznie oleje typu 0/5 /l0 W-30 /40/50. Stosowany w nowym aucie koncernu MB z systemem ASSYST (bazuje na liczbie rozruchów silnika, czasie pracy silnika, stanie licznika, typie oleju).

 


< Powrót

 

http://www.flpoland.pl/chwiedzwiecej/img/shim.gif

http://www.flpoland.pl/img/pallini_l.gif

 http://www.flpoland.pl/img/goccia.gif  Specyfikacja BMW

 

 

Specyfikacja BMW znana jest powszechnie pod nazwą "Long Life". Chodzi tutaj o trzy kategorie produktów, które po pozytywnym zaliczeniu pewnych określonych testów, mogą uzyskać wydłużony okres wymiany oleju.

"BMW Special Oils" 1996

Minimalny wymóg: ACEA A3/B3. Dodaje się test M42 niezbędny do uzyskania możności stosowania przez cały rok produktów
o gradacji 0W/5W/10W- x.

"BMW Long Life Oils" 1998

Minimalny wymóg: A3/B3, który powiązany jest z następującą gradacją lepkości: 0W/5W/10W-30/40. Oleje, które pozytywnie przeszły test M44, umożliwiają dłuższy okres między wymianami oleju aż do
20.000 Km lub co dwa lata.

"BMW Long Life" 2001

Minimalny wymóg: ACEA A3/B3.
Gradacje lepkości mogące spełniać powyższą specyfikację to:
0W/5W/10W-30/40.
Test M44 w nowej wersji gwarantuje okres między wymianami oleju co 20/40.000 km lub co dwa lata. Jest to obowiązkowa specyfikacja dla nowych samochodów wymagających Long Life 01 i może ona zastępować poprzednie specyfikacje.

 


< Powrót

 

http://www.flpoland.pl/chwiedzwiecej/img/shim.gif

http://www.flpoland.pl/img/pallini_l.gif

 http://www.flpoland.pl/img/goccia.gif  Specyfikacja FIAT

 

 

Norma FIAT 9.55535

Określa cechy jakie muszą spełniać oleje stosowane w silnikach wykorzystujących cykl Otto oraz w silnikach wysokoprężnych do pierwszego zalania (w fabryce) oraz do późniejszej eksploatacji.

Norma została opracowana w oparciu o szereg prób laboratoryjnych i silnikowych pod kątem oceny poziomu cech jakościowych danego oleju.

Próby laboratoryjne gwarantują jakość oleju, weryfikując jego lepkość, temperaturę płynności na zimno, tendencję do pienienia, korodowanie na miedzianej blaszce, wpływ na kontakt z gumą oraz odporność na utlenianie. Próby silnikowe natomiast, wykonywane na niektórych silnikach benzynowych i wysokoprężnych, stosujących najbardziej zawansowane rozwiązania technologiczne koncernu Fiat Auto, oceniają jakość olejów pod kątem sklejania się pierścieni, tworzenia się osadów na tłokach silnika, zużycia silnika i zużycia oleju.

 

 

 

 

Techniczne - Klasyfikacje olejów silnikowych


Malcolm Feth - 2005-06-12, 14:41
Temat postu: Klasyfikacje olejów silnikowych


Moze się te informacje komus przydadzą ;)a i nieco pogłebić wiedze chyba nie zaszkodzi :D

Przydatność oleju silnikowego do konkretnej maszyny, silnika, wymogów obligowanych częstotliwością wymiany jest określona jego zaszeregowaniem w klasie lepkości wg SAE J 300 i w międzynarodowych kategoriach jakości i specyfikacjach olejów silnikowych, lub określona jest wymaganiami bądź dopuszczeniami czołowych producentów samochodów i silników. Oleje silnikowe dzielimy na pięć grup, charakteryzujących się tymi właściwościami.

Mineralny, półsyntetyk czy syntetyk?
Olej silnikowy składa się z bazy olejowej (80 - 90%) oraz dodatków uszlachetniających (10 - 20%). Dla oleju mineralnego bazą są produkty powstałe z przeróbki ropy naftowej. Dla syntetycznego bazą są produkty syntezy chemicznej.
Oleje półsyntetyczne, które nie są dokładnie półsyntetyczne, zawierają bazy mineralne i ok. 30% bazy syntetycznej.

Kategoria jakości oleju
Jakość (sprawność) oleju silnikowego charakteryzują międzynarodowe klasyfikacje i specyfikacje pozwalające na stosowanie oleju w konkretnym typie silnika i danych okresach wymiany. Najczęściej przy określeniu kategorii jakości oleju spotykamy się z następującymi klasyfikacjami i specyfikacjami:
ACEA - (Association des Constructeurs Européens d'Automobile, Związek Europejskich
Producentów Samochodowych), starsza nazwa CCMC (Comité des Constructeurs d'Automobile du Marché Commun)
API - (American Petroleum Institute, USA)
MIL-L -normy Armii Amerykańskiej (stosowane również w armiach państw członkowskich NATO)
normy producentów samochodowych - np. MB, MAN, VW itp.

Specyfikacje olejów silnikowych wg europejskich producentów samochodowych- ACEA 96, 98&middot; specyfikacje obowiązują od 1996 roku (wydanie pierwsze), 1998 (wydanie drugie)
&middot; oleje silnikowe zalecane do stosowania w silnikach spełniających limity emisyjne oraz pozostałe wymagania stawiane nowoczesnym silnikom spalinowym

Silniki benzynowe:
A1 - podstawowy poziom jakości oleju silnikowego do nowoczesnych silników benzynowych
A2 - standardowe oleje silnikowe do nowoczesnych silników benzynowych
A3 - oleje silnikowe o wysokiej jakości do nowoczesnych silników benzynowych

Silniki wysokoprężne do samochodów osobowych:
B1 - podstawowy poziom jakości oleju silnikowego do nowoczesnych wysokoprężnych silników samochodów osobowych
B2 - standardowe oleje silnikowe do nowoczesnych silników wysokoprężnych samochodów osobowych
B3 - oleje silnikowe o wysokiej jakości do nowoczesnych wysokoprężnych silników samochodów osobowych
B4 - oleje silnikowe zalecane szczególnie do silników wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa samochodów osobowych

Silniki wysokoprężne do samochodów ciężarowych:
E1 - podstawowy poziom sprawności oleju silnikowego do nowoczesnych wysokoprężnych silników samochodów ciężarowych
E2 - standardowe oleje silnikowe do nowoczesnych silników wysokoprężnych samochodów ciężarowych
E3 - oleje silnikowe o wysokiej jakości do nowoczesnych wysokoprężnych silników samochodów ciężarowych
E4 - oleje silnikowe przeznaczone szczególnie do silników wysokoprężnych samochodów ciężarowych spełniających wymagania EURO 2 i EURO 3 włącznie z możliwością wydłużenia okresów wymiany oleju

Klasyfikacja sprawności olejów silnikowych wg API
Silniki benzynowe SA - nie uszlachetnione oleje silnikowe bez specjalnych wymagań dotyczących własności smarne, przeznaczone do silników produkowanych w latach 1940 -1950
SB - oleje silnikowe do silników produkowanych w latach 1950 - 1960 o wyższych wymaganiach dotyczących własności termo utleniających, antykorozyjnych i przeciwzużyciowych
SC - oleje silnikowe do silników produkowanych w latach 1964 - 1967 pracujących w średnich i umiarkowanych warunkach eksploatacyjnych, i, zawierające dodatki zapobiegające powstawaniu wysokotemperaturowych osadów, niskotemperaturowych szlamów, korozji, rdzewieniu i zużyciu
SD - oleje silnikowe do silników produkowanych od 1968 roku charakteryzujących się wyższymi wymaganiami odnośnie jakości oleju, zawierają dodatki przeciwdziałające powstawaniu wysokotemperaturowych osadów, korozji, rdzewieniu, zużyciu i powstawaniu niskotemperaturowych szlamów
SE - oleje silnikowe do silników produkowanych od 1972 roku, pracujących w ciężkich i bardzo ciężkich warunkach eksploatacyjnych, zawierają dodatki uszlachetniające chroniące przed powstawaniem wysokotemperaturowych osadów i niskotemperaturowych szlamów, chronią przed rdzewieniem, korozją i przed zużyciem
SF - oleje silnikowe do silników produkowanych od 1980 roku włącznie z silnikami zasilanymi benzyną bezołowiową, zawierające kompletny pakiet dodatków uszlachetniających
SG - oleje silnikowe do silników produkowanych od 1989 roku, pracujących w ciężkich i bardzo ciężkich warunkach eksploatacyjnych, włącznie z silnikami zasilanymi bezołowiową benzyną, zawierają kompletny zestaw dodatków uszlachetniających
SH - oleje silnikowe do silników produkowanych od 1994 roku, pracujących w ekstremalnych warunkach eksploatacyjnych przy wysokich obrotach silnika, także z turbodoładowanych i z wydłużonym okresem wymiany oleju
SJ - oleje silnikowe do silników produkowanych od 1996 roku z wyższymi wymaganiami
(w porównaniu z SH) dotyczącymi stopnia odparowalnośći i stabilnej odporności na termoutlenianie.

Silniki wysokoprężne CA - oleje silnikowe do silników wolno ssących produkowanych w latach 1940 - 1960, zasilanych paliwem o niskiej zawartości siarki, pracujących w łagodnych warunkach eksploatacyjnych, zawierają dodatki zapobiegające powstawaniu wysokotemperaturowych osadów i korozji łożysk
CB - oleje silnikowe do silników wolno ssących produkowanych w latach 1949 - 1964, zasilanych paliwem o wyższej zawartości siarki, pracujących w warunkach lekkich i średnich obciążeń, zawierają dodatki zapobiegające powstawaniu wysokotemperaturowych osadów i korozji łożysk
CC - oleje silnikowe do silników wolno ssących i lekko doładowanych produkowanych w latach 1964 - 1970, eksploatowanych w samochodach ciężarowych i ciągnikach w warunkach umiarkowanych i ciężkich, zawierają dodatki zapobiegające powstawaniu wysokotemperaturowych osadów i niskotemperaturowych szlamów, przeciwdziałające korozji i rdzewieniu
CD - oleje silnikowe do silników produkowanych po 1970 roku, wolno ssących i o wysokim stopniu doładowania, oleje których bardzo ważną cechą jest zdolność do ograniczania zużycia, powstawania korozji i wysokotemperaturowych osadów przy zasilaniu paliwem różnej jakości włącznie z paliwem o dużej zawartości siarki - zawierają kompletny zestaw dodatków uszlachetniających
CE - oleje silnikowe do silników produkowanych po 1993 roku, lekko i średnio doładowanych, pracujących w ciężkich warunkach eksploatacyjnych często o wydłużonych okresach wymiany, zawierają kompletny pakiet dodatków uszlachetniających
CF - (obowiązuje od roku 1994) zastępuje klasyfikacje CD, oleje silnikowe zwłaszcza do samochodów terenowych zasilanych paliwem różnej jakości
CF-4 - oleje silnikowe do smarowania nowych typów wysokoprężnych, czterosuwowych silników zwłaszcza amerykańskiej konstrukcji, produkowanych od 1990 roku
CG-4 - oleje silnikowe do smarowania nowoczesnych wysokoprężnych, czterosuwowych silników zwłaszcza wysokoobrotowych oraz silników amerykańskiej konstrukcji zasilanych paliwem o zawartości siarki do 0,5%, oleje do silników spełniających limity emisyjne
CH-4 - oleje silnikowe do smarowania nowoczesnych wysokoprężnych silników spełniających limity emisyjne z wydłużonymi okresami wymiany oleju
Starsze specyfikacje olejów silnikowych wg europejskich producentów samochodowych CCMC

Silniki benzynowe G1 - specyfikacja obowiązuje od 1980 roku, obejmuje oleje silnikowe do smarowania silników benzynowych pracujących w normalnych warunkach eksploatacyjnych, orientacyjnie odpowiada klasyfikacji API SE
G2 - specyfikacja obowiązuje od 1980 roku, obejmuje oleje silnikowe do smarowania silników benzynowych wyprodukowanych po 1980 roku, orientacyjnie odpowiada klasyfikacji API SF
G3 - specyfikacja obowiązuje od 1980 roku, obejmuje lekko obrotowe oleje silnikowe w klasie lepkości 5W-x, 10W-x, przeznaczone do smarowania silników benzynowych wyprodukowanych po 1980 roku, orientacyjnie odpowiada klasyfikacji API SF o nieco wyższych wymaganiach
G4 - specyfikacja obowiązuje od 1990 roku, obejmuje wielosezonowe oleje silnikowe do stosowania w silnikach benzynowych wyprodukowanych po 1989, orientacyjnie odpowiada klasyfikacji API SG
G5 - specyfikacja obowiązuje od 1990 roku, obejmuje wielosezonowe lekko obrotowe oleje silnikowe w klasie lepkości 5W-x, 10W-x przeznaczone do stosowania w silnikach benzynowych wyprodukowanych po 1989 roku, orientacyjnie odpowiada klasyfikacji API SG o nieco wyższych wymaganiach

Silniki wysokoprężne (Diesla) w samochodach osobowych PD1 - specyfikacja obowiązuje od 1980 roku, obejmuje oleje silnikowe przeznaczone do stosowania w wysokoprężnych silnikach samoch...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin