Instrukcja Zakupu Auta Z Niemiec.pdf

(132 KB) Pobierz
Microsoft Word - instrukcja zakupu auta z Niemiec.doc
1. Na co zwracać uwagę szukając auta w Niemczech
a) Ubezpieczenia i przeglądy niemieckie .
EZ - to data pierwszej rejestracji,
AU - jest to data ważności toksyczności spalin.
TUV - to nie ubezpieczenie auta, tylko data przeglądu technicznego. Przeważnie te
dwie daty (TUV i AU) są takie same, ale nie muszą. Jeśli data już minęła to auto nie
ma ważnych badań technicznych (niemieckich) i auta Ci nie zameldują nawet na
wyjazd do Polski. Trzeba szukać aut z ważnym TUVem, chyba że ten od kogo
kupujesz auto wszystko załatwi (niektórzy tak piszą w ogłoszeniach). Auta nie mają
TUV, bo minęła data i ktoś tego nie zrobił, bo nie jeździ tym autem, lub koszty
naprawy są duże i woli sprzedać auto niż pakować w naprawę. Ubezpieczenie
(odpowiednik naszego OC) ma tylko to auto, które ma TUV, inaczej nikt Ci go nie
sprzeda. TüV tylko potrzebujesz do auta, które chcesz w Niemczech zameldować,
choćby tylko na numery wyjazdowe tzn. z czerwonym paskiem. Jeśli auto wywozisz
na lawecie to TüV nikogo nie obchodzi.
Sprawa z autem które nie ma TUV, w Polsce wygląda jeszcze tak, że przy rejestracji
za KARTĘ POJAZDU kiedyś płaciło się 1000zł. a jeśli auto ma TUV to 500zł.
Podobno sprawa się zmieniła i ktoś dowiedział się telefonicznie, że teraz nie ma to już
znaczenia (płaci się 500), ale na forum nie słyszałem jednoznacznego potwierdzenia
od innych osób, zatem lepiej sprawdzić w wydziale komunikacji gdzie auto będzie
później rejestrowane. Może urzędnik był niekompetentny, a może wydziały z różnych
regionów różnie interpretują przepisy…
HU jest potocznie w Niemczech nazywane TÜV, gdyż przeglądy robi się w urzędzie,
który nosi nazwę TÜV.
b) Kwota na umowie kupna-sprzedaży
Jak kontrahent się zgodzi to wpisuj na umowie zaniżoną kwotę. US nie ma podstawy
prawnej aby to zakwestionować, a ty możesz się powołać na ART 10 U 1 P1 ustawy o
podatku dochodowym, z którego wynika, że akcyzę płaci się od ceny wpisanej w
umowie kupna-sprzedaży. Przestudiuj sobie ustawę o podatku akcyzowym, artykuły
80-82 dotyczą sprowadzania samochodów. Art. 82 U. 3 mówi: „W przypadku nabycia
wewnątrz-wspólnotowego samochodu osobowego podstawą opodatkowania jest
kwota, jaką nabywca jest obowiązany zapłacić". W przypadku umowy sprzedaży
(nabycie wewnątrz-wspólnotowe) - kwota wpisana na umowie jest równoznaczna z
kwotą, jaką nabywca jest zobowiązany zapłacić (takie domniemanie). Jeśli obie strony
tak twierdzą to problem z głowy. Jeśli będziesz wzywany na jakiekolwiek
wyjaśnienia, to musisz sobie zakodować w głowie, że za auto naprawdę zapłaciłeś 100
EUR. Musisz być całkowicie przekonany, że te auto kupiłeś za 100 EUR. Jeśli
będziesz cały czas powtarzał, że zapłaciłeś 100 EUR to raczej torturować Cię nie
będą. Jeśli ty sam się nie zdradzisz, to zaoszczędzisz sporo.
Osoba prywatna może Ci wpisać nawet 1 Euro – jej nie zależy. Z komisami też można
się dogadać, ale tu może być już problem…
c) VAT oraz zwolnienie z akcyzy aut ciężarowych (LKW)
Ceny w ogłoszeniach podane jako na export to cena do zapłacenia. Podatek 16%
dolicza handlarz, jeśli auto ma zostać na terenie Niemiec. Jeśli chcesz kupić auto od
handlarza to płacisz mu tylko cenę exportową, a w żaden VAT się nie bawisz. Na
firmę nie musisz kupować.
Jeśli auto jest zapisane w papierach jako LKW czyli ciężarowy, to u nas nie płacisz
żadnej akcyzy bo na auta ciężarowe jej nie ma, warunek: LKW!
Jeśli auto jest zapisane w papierach jako PKW czyli osobowy, to akcyzę płacisz jak za
osobówkę, istnieje możliwość przerobienia PKW na LKW, ale to trzeba zrobić w
Niemczech.
Jeśli auto kupujesz od osoby prywatnej na osobę prywatną, to żadnego VATu ani tam,
ani tu nie płacisz.
Auta ciężarowe, jeśli kupujesz od osoby prywatnej to cała procedura zakupu jest taka
jak z autem osobowym. Jeśli ogłoszenie podaje osoba prywatna to cena jest brutto i na
umowie nie wyszczególnia się żadnej wartości podatku VAT bo nie ma po co, czyli
znajdujesz sobie LKW z ogłoszenia od osoby prywatnej, cena jaka jest w ogłoszeniu
to cena do zapłacenia lub do targowania, dogadujesz się z właścicielem i jakąś tam
cenę wpisujecie na umowie i tyle. Załatwiasz formalności i wracasz do kraju.
Ze sprowadzeniem auta ciężarowego procedury są takie same jak z osobówką, a w
opłatach pomijasz UC bo nie płacisz akcyzy. Reszta jak z osobowym.
2. Co trzeba załatwić w Niemczech.
a) Formalności u sprzedawcy .
Wyjechać można bez paszportu i załatwić formalności w urzędzie. Urzędnik spisuje
tylko podstawowe dane do swoich dokumentów – musisz mieć dowód osobisty.
Najlepiej auto jest kupić z pierwszej ręki, czyli od osoby prywatnej – jest taniej, bo
komisy zarabiają, a poza tym bez problemu można zaniżyć kwotę na umowie. W
komisach dużo ci nie obniżą zależy jak się dogadasz…
Jeśli auto kupujesz od handlarza to powinien wypisać Ci firmową fakturę z
pieczątkami.Jeśli kupujesz od osoby prywatnej, to wystarczy umowa (Kaufvertrag) i
nie jest wymagana pieczątka.
Aby bardziej uwiarygodnić niską cenę wpisaną na umowie należy wszystkie
uszkodzenia jak najbardziej wpisywać do umowy. Jeśli w dowodzie rejestracyjnym
ma być 3 współwłaścicieli, to umowa też ma być spisana na 3 osoby.
Kupując samochód musisz mieć następujące dokumenty: umowę kupna-sprzedaży,
brif (zielona książeczka z uciętym rogiem), wymeldowanie autka w Niemczech
(abmeldung). Dodatkowo sprzedawca powinien dać ci książkę serwisowa auta (jeśli ją
posiada). Wymeldowanie auta dostaniemy w niemieckim urzędzie SUV - jeśli
kupujemy auto od osoby prywatnej lub od razu w komisie, gdzie samochody
przeznaczone na eksport są już wymeldowane. W "Briefie" wpisani są wszyscy
dotychczasowi właściciele auta. Warto sprawdzić, czy były to osoby starsze, czy
młodsze (są tam daty urodzenia), bo może nam to co nieco powiedzieć o stanie
technicznym wozu. Jak auto nie ma "Briefu" ("bo wyprał się w pralce, panie"), to
może oznaczać, że mamy do czynienia z amatorem cudzej własności, ewentualnie
"Brief" jest w banku jako zastaw pod kredyt.
b) Formalności w urzędzie
Wszystkie formalności można załatwić w kilka godzin - zależy od wielkości
miejscowości (w niektórych urzędach nawet w sobotę).
Najpierw wykupujesz ubezpieczenie (jeśli auto ma jechać na kołach), urzędnik
wyrejestrowuje auto i przyznaje nr rejestracyjny. Następnie wyrabiasz tablice z
czerwonym paskiem tzw. celne, punkt wyrabiania tablic mieści się w tym samym
budynku lub bardzo blisko (tam też sprzedają ubezpieczenia). Potem jedziesz lub
idziesz po autko, po załatwieniu spraw i wykupieniu tablic, zakładasz tablice i jedziesz
z powrotem do urzędu. Wracasz do urzędnika, który idzie sprawdzić nr nadwozia i
jeśli wszystko jest ok., przykleja nalepkę na tablice i możesz jechać do Polski.
Musisz wykupić ubezpieczenie - koszt okolo 80 euro, tablice 40 euro, koszty urzedu
okolo 40 Euro. (tablice + ubezpieczenie 2 tyg. = 150euro)
Wszystkie dokumenty musisz mieć do ewentualnego okazania na granicy, ale
zazwyczaj sprawdzają tylko dowody i życzą szerokiej drogi.
W przypadku, gdy wygasł TÜV (badanie techniczne), trzeba auto naprawić i zrobić
badanie lub wywieźć je na lawecie. Do takiego auta dostaniemy żółte tablice
rejestracyjne (od 75 euro, "do warsztatu", w tym ubezpieczenie tylko na terenie
Niemiec na pięć dni), a do Polski wjedziemy nim wyłącznie na lawecie.
Czerwone blachy są na wywóz auta za granicę, zołte są ważne do 5 dni, potrzebne są,
jeżeli z odmeldowanym autem musisz jechać do przeglądu czy do rejestracji.
Jeżeli chodzi o ubezpieczenie auta na wywóz, to w każdym biurze ADAC dostaniesz
ubezpieczenie na 15 dni za 80€, 30 dni za 160€.
Za jazdę na żółtych tablicach w PL możesz zapłacić mandat.
3. Co trzeba załatwić w Polsce.
a) Stacja kontroli pojazdów . Do I przeglądu w PL potrzebne są dokumenty auta, jeśli
sprowadzasz auto z Niemiec to jest to brief, a jeśli z innego kraju to jego odpowiednik,
jeśli oczywiście jest. Tablice i ubezpieczenie diagnosty nie interesują. Przegląd robisz
po powrocie do domu w dowolnej stacji diagnostycznej. Najlepiej go zrobić przed
złożeniem dokumentów do UC, bo trzeba im dostarczyć kopie z przeglądu.
a) Tłumacz przysięgły – tłumaczymy brief, wymeldowanie auta, fakturę lub umowę
(nawet, jak jest sporządzona w wersji dwujęzycznej). Koszt – od 80 do 150 zł.
W niektórych UC wymagają tłumaczeń w innych nie. Można te dokumenty donieść
później, ale do UC trzeba się zgłosić do 5 dni od wjazdu auta do kraju. Uwaga
wszędzie składa się kopie, dobrze to wszystko pokserować wcześniej, oryginały są
tylko do wglądu.
b) Urząd Celny - 5 dni na złożenie papierów od daty wjazdu do kraju, 30 dni na
zapłacenie akcyzy (30 dni od dnia widniejącego na umowie/fakturze zakupu).
Uwaga: sprawdzają dokładnie datę zakupu i pytają, kiedy się przyjechało do Polski,
więc nawet jak minęło więcej niż 5 dni od daty zakupu to niech każdy mówi, że
przyjechał wczoraj - jest to nie do udowodnienia. Jak ktoś się przyzna, że minęło
więcej niż 5 dni od dnia wjechania zakupionym pojazdem do Polski, to zapłaci karę.
W UC trzeba wypełnić dwa dokumenty, nie są zbytnio skomplikowane (AKC-U i
oświadczenie). Udając się do UC należy znać średni kurs Euro NBP z dnia zakupu
samochodu w Niemczech i mieć przy sobie znaczki skarbowe za około 20 zł. (11zł +
50gr na każdy załącznik - a jest ich kilka chyba z 8 czy 9). Należy mieć przy sobie
wszystkie dokumenty pojazdu (relacje osób załatwiających formalności mówią, iż w
różnych urzędach sprawdzają różne dokumenty), a ponadto trzeba mieć dokumenty z
przeglądu technicznego w Polsce. W niektórych UC żądają od razu tłumaczeń i
odczytują nr silnika, których często nie ma w briefie, bo Niemcom nie jest to
potrzebne.
Urzędnik sprawdza czy wszystko jest OK i po 1/2 godz. można płacić akcyzę (choć
mamy na to 30 dni), odbiór zaświadczenia o zapłaceniu akcyzy – do 2 tygodni (ale
były osoby, które pisały, że tego samego dnia po następnej ½ godz. odebrały
zaświadczenie o zapłaceniu akcyzy).
c) Urząd Skarbowy - tu trzeba mieć przy sobie brief (oryginał i ksero), wymeldowanie
auta (oryginał i ksero) i fakturę lub umowę (oryginał, ksero i tłumaczenie). Do tego
znaczki za 5 zł i 3x0.50zł. Oddajemy wypełniony VAT24 i potwierdzenie wpłaty
150zł. Czekamy do 7 dni na potwierdzenie – otrzymujemy dokument VAT25.
d) Wydział Komunikacji – bierzemy ze sobą: potwierdzenie zapłacenia akcyzy,
potwierdzenie VAT25, brief i tłumaczenie, wymeldowanie i tłumaczenie, fakturę i
tłumaczenie (wszystko oryginał i kopie), dokumenty z I przeglądu technicznego w
Polsce. Musimy nabyć znaczki za około 10zł i mieć przy sobie 672.50 zł na opłatę
tablic karty pojazdu i dowodu.
4. Koszty, jakie trzeba ponieść
a) Koszty w Niemczech
- koszt paliwa, noclegów, posiłków itp.
- koszt ubezpieczenia oraz wykupienia tablic (od 140 do 250 Euro w zależności, czy
ubezpieczenie wykupujemy na 15 czy na 30 dni)
b) Koszty w Polsce
- pierwszy przegląd – 160 zł.
- tłumaczenia dokumentów 70-120 zł. w zależności od ilości stron
- UC, gdzie płaci się akcyzę wg. Poniższych stawek:
Wysokość akcyzy zależy od tego, czy sprowadzamy samochód nowy czy używany oraz
od pojemności silnika. Wysokość podatku akcyzowego przedstawia się następująco:
Silnik o pojemności do 2000 ccm:
2 letnie i młodsze (rocznik 2003, 2004) – 3,10 %
3 letnie (rocznik 2002) – 15,10 %
4 letnie (rocznik 2001) – 27,10 %
5 letnie (rocznik 2000) – 39,10 %
6 letnie (rocznik 1999) – 51,10 %
7 letnie (rocznik 1998) – 63,10 %
8 letnie i starsze (rocznik 1997 i starsze) – 65 %
Silnik o pojemności powyżej 2000 ccm:
2 letnie i młodsze (rocznik 2003, 2004) – 13,60 %
3 letnie (rocznik 2002) – 25,60 %
4 letnie (rocznik 2001) – 37,60 %
5 letnie (rocznik 2000) – 49,60 %
6 letnie (rocznik 1999) – 61,60 %
7 letnie i starsze (rocznik 1998 i starsze) – 65 %
Akcyza obliczana jest wg. kursu średniego EUR(tabela NBP)od wysokości zakupu
(która widnieje na umowie) i jaką zgłaszamy wg.deklaracji celnej.
Przyklad:
8 letnie auto kupione za 1000 EUR (wg.umowy) i kurs dzisiejszy 4,2603
1000 EUR * 65% * 4.2603 PLN = 2769.20 PLN akcyzy
500 EUR cena autka = 2000 PLN
Akcyza , jeśli na umowie wpiszesz 200 EUR = 200*0,65*4= 520 PLN
Ubezpieczenie, niemieckie tablice = 600 PLN
Zaświadczenie o vat, tłumaczenia, przegląd w PL = 400 PLN
Rejestracja w urzędzie komunikacji (tymczasowe + karta pojazdu) = 700 PLN
OC = ??
wychodzi od 4200 PLN + OC + koszty dojazdu (benzyna)
- Urząd Skarbowy – zwolnienie z VAT = 150 zł.
- Wydział komunikacji (tablice, karta pojazdu i tymczasowy dowód) = 700 zł.
Reasumując:
Koszty stałe:
+ 600 (formalności w Niemczech)
+160 (przegląd)
+120 (tłumaczenia przysięgłe)
+150 (US zwolnienie z VAT)
+700 (ks. Pojazdu, tablice i tymczas. dow.)
= 1730 zł.
Koszty zmienne:
+270 (akcyza 65% od 100 Euro)
+500 (paliwo potrzebne na wyjazd oraz przyprowadzenie auta)
______________________
2500 zł.
Strony z ofertami komisów i osób prywatnych:
http://www.4x4.pl/forum/read.php?f=6&i=4405&t=4405
http://sysinfo.pl/auto.php
www.mobile.de
www.autoscout24.de
www.autoscout.de
www.autoboerse.de
www.ebay.de
Kalkulator, który oblicza całkowity koszt sprowadzenia auta:
http://sysinfo.pl/auto.php
Zgłoś jeśli naruszono regulamin