Ćwiczenia I i II:
WPROWADZENIE DO ZAGADNIEŃ ZWIĄZANYCH Z PRACĄ NAUCZYCIELA
Nauczyciel powinien być:
· wyrozumiały
· cierpliwy
· konsekwentny
· stanowczy
· elastyczny
· pracowity
· systematyczny
· obiektywny
· miły
· tolerancyjny
· sprawiedliwy
· nieprzekupny
· opanowany
· zrównoważony
Nauczyciel powinien:
· zdobyć autorytet uczniów
· być przede wszystkim wychowawcą
· umieć nawiązywać kontakt z dziećmi
· liczyć się ze zdaniem każdego ucznia
Nauczyciel nie może:
· pokazać któremukolwiek dziecku, że go nie lubi lub lubi mniej niż inne dzieci
Zalety organizowania pracy w grupach:
· wzajemne poznawanie się członków grupy
· integracja
· grupa może stworzyć więcej pomysłów i propozycji niż jednostka
Idealna grupa byłaby taka, w której są dzieci różne – bardziej i mniej zdolne, bardziej i mniej inteligentne itd. W praktyce jednak tworzenie takich grup nie jest łatwe i często nie zdaje egzaminu.
Można tworzyć grupy o wyrównanym poziomie, a wtedy zadania dostosowywać do każdej grupy indywidualnie.
Ćwiczenia III i IV: PIERWSZE KROKI NAUCZYCIELA
Kontrakt między nauczycielem a uczniami (wykładowcą a studentami)
1. Każdy może mieć własne zdanie.
2. Szczerość.
3. Tolerancja.
4. Umiejętność wysłuchania, nie można przerywać innym.
5. Uprzejmość.
6. Wyrozumiałość.
7. Życzliwość.
8. Wzajemna pomoc, współpraca.
9. Sumienność.
10. Przerwa!
11. Nie wolno wyśmiewać innych.
Co to jest sukces?
Sukcesywne (stopniowe)
Uwzględnianie
Kolejnych
Celów życiowych
Etapowe
Ćwiczenia V i VI: UMIEJĘTNOŚCI KLUCZOWE NAUCZYCIELA
Umiejętności kluczowe:
1. planowanie, organizowanie, ocenianie własnego uczenia się
2. skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach
3. efektywne współdziałanie w zespole
4. rozwiązywanie problemów w twórczy sposób
5. operowanie informacjami i efektywne posługiwanie się technologią informacyjną
· ....................
Co mogę zrobić, żeby nad nimi popracować?
· .................................................
Ćwiczenia VII: EWALUACJA
Ewaluacja – trwałe, obserwowanie, wyciąganie wniosków, budowanie programu naprawczego.
· Co się udało?
· Co się nie udało?
· Co można jeszcze kiedyś wykorzystać?
· Co mogę zmienić?
· Nad czym muszę pracować?
Takie pytania powinien sobie zadawać nauczyciel po każdej przeprowadzonej lekcji, a z odpowiedzi na nie powinien umieć wyciągać właściwe wnioski i na ich podstawie udoskonalać swoje zdolności, pracować nad brakami, czyli stawać się coraz lepszym nauczycielem.
Ćwiczenia VIII: PLAN METODYCZNY LEKCJI (KONSPEKT)
Schemat planu metodycznego
Plan metodyczny do lekcji przeprowadzonej w klasie (klasa) (szkoła)
w (miejsce szkoły)
Data: .................
[Opiekun praktyki (tytuł, imię i nazwisko)]
Temat:...................................................................................................
Celem głównym lekcji jest, aby uczniowie po jej zakończeniu potrafili............................................................................................................................
Cele operacyjne
Po zakończeniu lekcji uczeń powinien:
· ......................
Środki dydaktyczne:
Tok lekcji:
1. Część wstępna
........................................................................................................................................
2. Część właściwa
3. Część końcowa
Ćwiczenia IX-XXV: METODY AKTYWIZUJĄCE
· pytanie na początku zajęć
· i na koniec
· siadamy w kręgu
· rozdajemy karteczki ze zdaniem: „W tej grupie boję się, że...”
· każdy ma dokończyć zdanie
· wrzucamy karteczki do kapelusza
· każdy losuje karteczkę i czyta na głos, co się na niej znajduje
· jeśli jest taka potrzeba, każdy może napisać na kartce rozwiązanie problemów w grupie
· każdy pisze na małej karteczce (najlepiej kolorowej) 5 odpowiedzi na wymyślone wcześniej pytania (np. co lubisz robić? Czego nie lubisz? Jakie książki lubisz czytać?)
· na dużą kartkę nakleja się na środku czystą karteczkę
· wokół niej przykleja się – jako płatki kwiatu – karteczki z odpowiedziami
· na tych karteczkach wyszukuje się, które się powtarzają i wpisuje się je na karteczkę przyklejoną na środku – są to cechy, które łączą grupę
· rozdajemy kartki
· każdy się podpisuje na karteczce i pisze na niej jakieś przypadkowe słowo i podaje kartkę dalej
· kolejne osoby dopisują słowa na otrzymanych karteczkach, potem kartki wracają do osób, które napisały pierwsze słowo
· każdy układa opowiadanie z użyciem słów ze swojej kartki
· zabawa może być organizowana w jednej dużej grupie albo w kilku małych zespołach
· jeżeli chcemy, żeby jakieś konkretne słowa pojawiły się w opowiadaniu, bierzemy udział w dopisywaniu słów
· na dużych kartkach umieszczamy napis – problem, np. „Jak dbamy o zdrowie?”, „Jak odżywiać się zdrowo?”
· każdej grupie rozdajemy kolorowe kartki, na których grupy będą wypisywać swoje propozycje – odpowiedzi na postawione pytania problemowe
o każdej grupie przypisujemy inny kolor
· zapisane karteczki grupa przykleja wokół pytania – napisu grupowego
· grupy wymieniają się dużymi kartkami i doklejają swoje pomysły
· ma koniec obliczamy, jaki jest stosunek liczbowy kolorowych karteczek
· wymyślamy jakieś hasło lub problem
· prosimy o zajęcie stanowiska w danej sprawie lub dzielimy grupę (w razie potrzeby)
· czuwamy nad przebiegiem dyskusji
mjaskul