media6.docx

(21 KB) Pobierz

Kubicka , Kołodziejczyk                                          R.6. Nadawanie i odbiór przekazów audiowizualnych

 

1.       Tworzywo przekazów audiowizualnych

Przekaz audiowizualny – obrazy wizualne (ścieżka wideo) + dźwięki akustyczne (ścieżka audio)

Przekazy audiowizualne:

s naturalizm – podobieństwo do świata przedstawianego, autentyzm

s efekt bezpośredniego oglądu rzeczywistości – obrazy audio wideo sprawiają wrażenie prawdziwego świata choć przecież nim nie są

s wieloznaczne

s eliptyczność narracji – niedopowiedzenia, luki, balansowanie między sferą konkretności a abstrakcji

s audio uzupełnia wideo i odwrotnie

 

2.       Język i tekst audiowizualny

Język audiowizualny można analizować jak werbalny (morfologia, składnia, semantyka); różnica: cyfra vs analog

              s morfologia: aspekt języka avi – kadr

                 - Kadr – rama przedstawiająca przestrzeń + ruch obiektów i postaci w niej, które usytuowane są w planie

                            + warstwa akustyczna (dźwięki naturalne, muzyka, mowa)

                 - Plan ogólny – pokazuje scenerię akcji

                 - Plan amerykański – od kolan w górę – pokazuje zachowania; głowa – stany psychiczne

                 - Ujęcie – pokazuje zmiany w czasie – strumień kadrów

                 s aspekty przekazu avi: przestrzeń, ruch obiektów, zmiany w czasie

Zbliżenia bardziej angażują widza emocjonalnie (wrażenie bliskości osoby)

Montaż: nadawanie ujęciom konstrukcji składniowej

                  Frazy (sceny) + sekwencje

                 - Fraza – kilka ujęć powiązanych dramaturgicznie jednością miejsca i czasu

                 - Sekwencja – układ fraz powiązanych jednością akcji; zorganizowane by tworzyć spójny tekst audiowiz.

              s Składnia: czasowe uporządkowanie obrazów i dźwięków, relacje między nimi i wzajemny kontekst

              s Semantyka: kompozycja całości

 

3.       Konstruowanie i nadawanie przekazów audiowizualnych

Właściwości przekazów audiowizualnych:

              s spektakularność i widowiskowość – b. ważne; konieczna jest akcja i dramatyzacja

              s symulacja – wszystko jest wyreżyserowane, udawana naturalność

              s homogenizacja treści – przekaz kierowany do przeciętnego odbiorcy upraszcza trudne zagadnienia

              s wielofunkcyjna instrumentalizacja – skutek i przyczyna wybiórczego traktowania treści

              s selektywność  - zaburzenie czasowych, przestrzennych i przyczynowych relacji między pokazywanymi

   konkretnymi i jednostkowymi zdarzeniami + pozbawienie szerszego kontekstu à świat zdeformowany

                 Selektywność działa na wielu poziomach (od strony nadawcy i odbiorcy oraz poglądów)

Skłonność do dramaturgii w TV prowadzi do deformacji obrazu świata (nadreprezentacji niezwykłych zdarzeń).

   Prawdopodobnie przyczynia się też do dezaktywizacji i bierności odbiorców przyzwyczajonych do „stania z

   boku” gdy coś się dzieje

 

4.       Odbiór przekazów audiowizualnych – selekcja treści

Odbiór – zachowania odbiorcze lub specyfika procesu recepcji

Odbiór jest selektywny; selekcja na 2 poziomach:

              s percepcyjny – kierowany przez procesy uwagi

s treściowy – inicjowany przez zainteresowania i potrzeby odbiorcy, który ogląda TV dla informacji,

   rozrywki, samorozwoju i samookreślania oraz kontaktu z innymi uczestnikami wspólnoty komunikacyjnej

Przekaz audiowizualny jest odbierana przez „krótkie spojrzenia” a nie wodzenie wzrokiem po ekranie à zdarzenia są więc chaotyczne a spajać ma je ścieżka dźwiękowa

Czas i natężenie koncentracji uwagi na treściach TV są zarządzane przez procesy rozumienia

   + Ciągłość przekazu opiera się na stałym odbiorze ścieżki dźwiękowej à ludzie oglądają to, co zrozumieją

   ze ścieżki dźwiękowej, a zniechęcają się tym, czego nie zrozumieją

Mechanizmy uwagi odpowiadają też za selekcję przekazu na zasadzie kontaminacji

   Kontaminacja – bezwładność odbiorców wobec irrelewantnych treści (np.reklam), pojawiających się w trakcie programów mocno przyciągających uwagę, lub na oglądaniu nieinteresujących programów nadawanych przed lub po programie, który telewidz zamierza oglądać

    Kontaminację wywołują programy gromadzące maksymalną l.widzów à obejmuje 2 programy poprzedzające i 2 następujące po takim widowisku

Badania : dane pochodzące z telewizji informacyjnej są słabo pamiętane (6-15% w Polsce)

 

5.       Odczytywanie znaczenia przekazów audiowizualnych – mechanizmy spójności

Rozumienie przekazów audiowizualnych – proces poznawczy podjęty w celu:

              s rozpoznania elementów składowych tekstu audiowizualnego: czasu, miejsca, bohaterów, ich zamiarów

s wyodrębnienia w przekazie elementów ważnych i istotnych

s ich uporządkowania w związki przyczynowe, czasowe, przestrzenne i inne

s wyjaśnienia tych powiązań przez odwołanie się do treści wywnioskowanych, nieobecnych w przekazie

Rozumienie = dorozumiewanie się à wielopłaszczyznowa aktywność umysłowa, uruchamiana podczas pierwszego i każdego kolejnego kontaktu z przekazem (online), która może też trwać po jego zakończeniu (offline)

Różne poziomy rozumienia:

              s składnia języka audiowizualnego = reguły komponowania sekwencji ujęć

s reguł synchronizacji treści wizualnych i audialnych

s płaszczyzn interpretacji (rzeczywistość, żart, ironia)

s symboliki przekazu

s intencji przekazu

s implikacji przekazu = wniosków dla rzeczywistości pozamedialnej

Efekt Rozumienia – aktywna, dynamiczna reprezentacja umysłowa tekstu audiowizualnego

Jak się nabywa wiedzę: koncepcje modułowe.

  Badanie efektów opracowania napływających informacji: koncepcje poznawczych reprezentacji świata

Modułowe:

s Koncepcja ograniczonej pojemności systemu przetwarzania informacji audiowizualnej A.Lang – dotyczy raczej technologii wytwarzania i użytkowania wiedzy z mediów audiowizualnych

              s Modułowe modele umysłu – odwzrowanie w umyśle świata przedstawionego w tekście werbalnym przyjmuje formę sądów lub quasi-obrazowych przedstawień sytuacyjnych

              s Modułowy model rozumienia tekstu van Dijka i Kintscha : umysłowa reprezentacja powstaje w podsystemie pamięci bieżącej w wyniku interakcji 3 rodzajów danych:

                            s aktualnych danych percepcyjnych   (modalność wzrokowa)

                            s ogólnej wiedzy o języku i świecie

                            s danych pochodzących z powstającej dopiero reprezentacji tego tekstu

              à ta reprezentacja jest podstawą drugiego systemu danych w pamięci operacyjnej à dalej: reprezentacja makrostrukturalna (=podstawa tekstowa; koduje treści w sposób kategorialny co umożliwia zrozumienie sensu) à 3 system: pamięć trwała –ogólne odniesienie dla napływających treści; generalizuje, wyciąga wnioski, integruje

              Model sytuacyjny może powstawać równocześnie lub po skonstruowaniu podstawy tekstowej

              s J.Laird – powstawanie map umysłowych o relacjach między obiektami à model umysłowy zawiera dane o cechach elementu i wspomaga wytwarzanie sądów na jego temat à odwrotnie niż u van Dijka

              s Zwaan, Langston, Gresser – Model Indeksowania Wydarzenia

              à inf. językowe automatycznie pobudzają umysł do wytworzenia modelu mentalnegoà5 kategorii danych:

1)      Miejsce i scenerię akcji                             2) osobę bohatera                             3) motywy bohatera                            

4) przyczyny wydarzeń                             5) czasowa organizacja wydarzenia          / czas i miejsce – ramy modelu

Wyjątkowość modelu indeksowania: wskazanie na dynamikę reprezentacji à 3 stany reprezentacji:

1)      Model bieżący                            2) model zintegrowany                                          3) model całościowy

Przełożenie informacji o świecie na język umysłu: za pomocą 3 rodzajów kodów:

              s kody odbioru (inf.może być zakodowana w formie cyfrowej, analogowej i kombinowanej)

              (inf.obrazowe – kodowane w formie konfiguracji przestrzennych, napisy – kodowane jako sekwencyjne,

wypowiedzi i komentarze – sekwencyjne, inne dźwięki – przestrzeń dźwiękowa)

s kody operacyjne (wyobrażeniowo-przestrzenne, werbalno-sekwencyjne, abstrakcyjno-pozycjonalne= logiczne) à wszystkie 3 odbywają się kolejno lub równocześnie; wizualne opracowanie jest bardziej automatyczne niż rozpoznawanie treści werbalnych

s kody doświadczenia – przekształcają inf. medialną na język umysłu i utrwalają w pamięci długotrwałej

Ohler: w trakcie oglądania powstaje model sytuacyjny pod wpływem: napływających danych + wiedzy ogólnej i filmowej

  Wiedza ogólna – uzupełnia niekompletne dane

  Wiedza filmowa – ułatwia dostrzeżenie regularności typowych dla danego gatunku

Konstruowanie umysłowej reprezentacji przekazu audiowizualnego obejmuje dwa rodzaje procesów:

              s rozpoznawanie języka przekazu – odczytanie kodu i konwencji

s rozpoznawanie gatunku

możliwe ze powinno się zamienić pojęcie gatunku pojęciem schematu narracyjnego, jako uniwersalnego modelu doświadczania i rozumienia świata

 

6.       Interpretacja przekazu audiowizualnego

Interpretacja a rozumienie: interpretacja odnosi się do szerszego kontekstu, odsłania znaczenia ukryte

Schematy interpretacyjne:  (pogrubione są efekty)

              s wartościowania – odnoszą nowo poznane treści do własnych oczekiwań; konstytuują oceny

s wyjaśniania – odsyłają treści przekazów do ogólnej wiedzy człowieka; lepsze rozumienie

s przeżywania – odnoszą nowe treści do emocjonalnej wrażliwości czł., rozumienie uczuć bohaterów

s idealizowania – porównanie rzeczywistych wydarzeń ze standardami życia; formułowanie oczekiwań

 

7.       Reakcje na przekaz audiowizualny

kraje rozwinięte – dzieci oglądają TV od 1 do 3 h dziennie; Polska: TV ogląda 99,4% osób, ok. 3,5h dziennie

Obrazowy język TV = kod uczestnictwa

Oglądanie à reakcja emocjonalna à kształtowanie się postaw à regulacja systemu nerwowego; regulacja nastroju

Reeves, Nass: ludzie automatycznie utożsamiają przekaz audiowizualny z rzeczywistością

Forma przekazu jest ważniejsza niż jego treść

Zgłoś jeśli naruszono regulamin